Je paard vakantie/vrij geven?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Re: Je paard vakantie/vrij geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:50

Mijn paard heeft ook net 2 weken vrij gehad. Het is absoluut niet zijn ding en word nogal vervelend en heel ondeugend! Maar het heeft hem wel goed gedaan, met rijden is hij nog nooit zo ontspannen geweest en we gaan gewoon verder waar we waren gebleven, dus ik zou het zo weer doen Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:13

ik heb helaas geen vertrouwd iemand om mijn paarden te verzorgen dus als ik er niet ben hebben zij vrij.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:42

Leuk dat jullie zo veel reageren. Ik geef Tommie de week dat ik weg ben ook lekker vrij. En nu heeft hij ook 3 dagen vrij, want zondag hadden we wedstrijd en de dag erna doe ik van alles met hem, maar niet rijden. En vandaag is hij beslagen en hij moet vanwege zijn probleemhoeven altijd 2 daagjes wennen. Dus lekker de hele dag de wei op en tutten maar!

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:05

Ook hier gewoon vakantie hoor, lekker op het land. Het moet wel goed afgebouwd worden, maar hij vindt het heerlijk

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:16

Mijne is na een drukke periode lekker dag of 10 vrij geweest van werk. Heeft gewoon net als altijd op de wei gelopen, en snachts op stal gestaan.
Vandaag voor t eerst weer gereden, ze vind het heerlijk als ze mag werken, maar lekker niks doen vind ze ook geen straf

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:21

door alle tegenslagen;kreupelheid,niet dik willen worden.
Krijgt ze 3 weken vrij.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 09:27

SteffiiY schreef:
door alle tegenslagen;kreupelheid,niet dik willen worden.
Krijgt ze 3 weken vrij.

Wat rot. Maar misschien doet het haar wel even goed!

sunny86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:22

die van mij krijgt ook lekke rvrij als ik op vakantie ben

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:27

Verschilt per paard, sommigen zijn écht niet blij als je ze heel de week in de wei laat staan en niet rijdt.
Maar meestal krijgen de wedstrijdpaarden een paar keer per jaar een weekje vrij, waarin degenen die het leuk vinden, heel de week op de wei staan en 1 of 2 keer lichtjes gereden. Degenen die dat niet zo leuk vinden, worden om de dag lichtjes gereden.

Overigens vind ik het hartstikke gezond voor een paard om na een tijdje hard werken lekker uit te mogen rusten en "niets" doen.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:28

Die van ons heeft 7 maanden niks gedaan ivm blessure.
Hij was super relaxed toen er weer op gereden werd

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:33

Ik gaf die van mij ook regelmatig een dagje vrij of een weekje vakantie. Het lag er wel een beetje aan, als ik bijvoorbeeld een weekje op vakantie ging en vlak daarna wedstrijd had, dan liet ik wel een vriendin van mij hem rijden ofzo. Maar hij kreeg minstens een week per jaar gewoon vakantie en verder gewoon heel regelmatig een dagje vrij.

Op de stal waar ik eerst stond kregen de paarden altijd 3 weken vakantie. Je kon zelf kiezen of je je paard mee liet gaan, dan gingen ze drie weken de wei op, de zomerwei heette dat. Vonden ze echt geweldig. We reden dan met een hele grote groep naar die onwijs grote wei en dan zadels eraf, hoofdstel eraf en één voor één loslaten, geweldig hoe blij ze dan waren.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:38

Die van mij gaat de komende weken lekker op "vakantie", dit heb ik vorig jaar gedaan en dit jaar weer.
Hij is 4, en kan een paar weekjes rust best goed gebruiken en daarbij komt ook nog eens dat ik door een bedrijfsongeval ik de komende weken niets kan met hem. En hem dus ook geen regelmaat kan bieden met beweging geven. Dus dan lijkt me dit voor hem een hele eerlijke oplossing.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:09

Mijn paard heeft nu net een aantal dagen vrij gehad. Van vrijdag tm morgen, dan gaat ze weer aan de bak. Daarvoor heb ik een week vankantie met haar gehad, waar ze dus wel iedere dag flink heeft gewerkt. Overigens staat ze nu niet echt 'stil', ze loopt de hele dag op het land (snachts binnen) en heb haar 2x even in de bak laten uitrazen omdat ze wat energie over had. Vanaf morgen gaan we weer onder het zadel bezig zijn.

Ik heb er niet veel problemen mee als ze een tijdje stilstaat. Al wordt ze wel enorm snel dik, wat wel weer een nadeel is.

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:45

als ik op vakantie ga vraag ik meestal mijn nichtje om op mijn paarden te passen. maar dit jaar zijn wij met zn 2e gegaan en heb ik 1 van de verzorgsters gevraagt. voor haar was dit leuk. maar ook zij kon niet vaak komen dus hadden mijn paarden soms even rust en stonden ze lekker in de wei.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:03

Ik heb 4 verzorgpony's die dag en nacht in de wei staan (dus 24 uur per dag buiten).
Als ik er naar toe ga dan wandel ik vaak met ze (aan de hand, lange lijnen of ingespannen),
het langste dat ik met ze gewandeld heb is ongeveer 3 kwartier..
Meestal doe ik dat 2 of 3 keer in de week, en de rest van de tijd staan ze lekker in de wei..
Ze krijgen eigenlijk geen vakantie om dat ze bijna niets moeten doen..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:29

Waarom niet? Mijn merrie krijgt ieder jaar minstens 1 a 2 weken echt vakantie. Natuurlijk ligt het er een beetje aan hoe het mij uitkomt, als ik zelf weg ga krijgt ze iig standaard vakantie. Het doet haar altijd goed, na een weekje heeft ze er echt weer zin in.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:33

Mits je paardje gewoon verzorgd wordt: lekker vakantie geven. kan hij z'n hoofdje lekker even leeg maken, net als jij, weer even lekker fris beginnen. Die van mij heeft twee weken (zo goed als) rust gekregen, ze is in die twee weken twee keer bereden, en ze was weer helemaal vrolijk toen ik terug was, zowel met rijden als op stal, HEERLIJK is dat!! Clown

QuIcKly_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:18

Bij ons op het land staan ze ook lekker met z'n 7e op het land even lekker vakantie..
Wel staat er een schuilstal op.
Het is echt heerlijk voor ze...Net zoals jij het lekker vind om even vakantie te hebben Haha!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:54

Ik verglijk het altijd maar met mezelf. Ik als mens wil ook wel eens lekker vrij zijn of op vakantie. Dus waarom de paarden dan niet? Zij werken in principe altijd knoerthard voor ons en ik vind daarom dat ze echt wel vakantie mogen hebben. Lekker hup het land op en af en toe bij ze kijken of alles goed gaat.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:11

Ja hoor,ook mijn paarden krijgen lekker vakantie.En genieten van het op de wei lopen,grazen en spelen met elkaar.
Beweging nemen ze plenty,door héél veel te spelen en elkaar lekker achterna te zitten.De boeven. Knipoog Haha!
Maar ik kan best begrijpen dat de echte giga door getrainde sport paarden aan het werk moeten blijven,al is het met lichter werk.Veel plezier (vakantie) paardjes. Ach gut .

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:13

Regelmatig geef ik Stef een weekje vrij, beetje buiten stappen verder niet. Doet hem altijd heel veel goed! Je moet als je fanatiek traint wel een beetje afbouwen (doe ik zelf wel) in de vorm van niet de dag er voor goed trainen en dan op eens stil zetten maar een beetje afbouwen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:22

Vladie schreef:
Ik verglijk het altijd maar met mezelf. Ik als mens wil ook wel eens lekker vrij zijn of op vakantie. Dus waarom de paarden dan niet? Zij werken in principe altijd knoerthard voor ons en ik vind daarom dat ze echt wel vakantie mogen hebben. Lekker hup het land op en af en toe bij ze kijken of alles goed gaat.

Wat vind jij knoerthard?
Tommie train ik best intensief, maar niet meer als 3 soms 4 keer per week. De andere dagen maken we een bosrit, longeren we en hij heeft regelmatig een dag lekker vrij.
Hij staat sowieso elke dag in de wei (uurtje of 6) en vaak ook nog in de paddock. Daar rolt hij graag Haha!

Dus zou hij echt vakantie nodig hebben? Hij vindt het vast lekker, maar ik ben heel benieuwd wie van jullie het echt nodig vindt in mijn situatie?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:03

AnnemiekvM: Wat je zo kunnen doen is bijvoorbeeld minder trainen in de week en enkel buiten rijden... En misschien 24 uur op de weide..

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:05

Ik ga zelf 2 weken op vakantie
& mijn pony hoeft dan niet zoveel te doen
ze word wel af en toe gelongeerdd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:09

Mijn paard heeft het hele jaar door vakantie Haha! . Hij staat 24/7 buiten met zijn vriendjes en ik 'werk' 5x per week met hem d.m.v. de afwisseling grondwerk, rijden, wandelen en longeren. Als ik op vakantie ga, hoeft hij niets te doen, dan blijft hij gewoon lekker op het land staan. Maar ik geef hem geen bewust vakantie ofzo, want ik geloof niet dat hij het vreselijk vindt om wat te doen. Hij vindt de aandacht heerlijk....... Bovendien werkt hij nog niet zo hard, want hij is nog maar 4 jaar. Lachen