dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:32

Da's toch niet zo raar? Mijn pony liep altijd overdag buiten en ik reed ook nog redelijk intensief + wedsrijden en hij had ook nog eens arabisch bloed Clown . Dat ging altijd prima! Als 'ie had gezweet, kreeg ie een deken over tot ie droog was en dan weer in zijn eigen 'winterjas'.

Vis je naar complimentjes bij de pro-weide-clan Haha!

berenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:49

mijn pony staat ook 24 uur per dag buiten in de winter maar als het dan heel koud word dan doe ik een deken op

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:21

Die van mij lopen in de winter ook 24/7 buiten met een deken op, weliswaar met een grote inloopstal Lachen

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:02

Mijne loopt ook zonder deken in de wei swinters en hij vind het super dan krijgen ze zon dikke schatige warme vacht Lachen

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:19

Ik heb Roosje vorig jaar winter zonder deken gezet en ook wedstrijden (B dressuur en 2 springwedstrijden) gestart. Ik had onderaan de hals een klein stukje geschoren waardoor ze de warmte met rijden beter kwijt kon, maar genoeg laten zitten dat ze het niet koud kreeg. http://www.mijnalbum.nl/Foto-RFRFTWBZ.jpg. Hier kun je zien hoe ze was geschoren. Ze staat 's nachts wel binnen.

Ze zweette wel flink na het rijden dan, maar na een uurtje onder een goede zweetdeken was ze droog. Maar kan me inderdaad voorstellen dat als je flink sport met het paard, dat geen oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:25

Ik denk eerder dat het leken zijn die ervan schrikken. Ik heb ook heel vaak mensen (niet-ruiters) moeten uitleggen dat paarden best wel zonder stal kunnen. En in de paardenwereld is het algemeen bekend dat paarden zowel met als zonder deken gehouden worden. Mijn paard staat 's winters lekker onder een deken, ik rijd nogal intensief met haar dus ik wil haar kort in het haar houden Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:28

mijn pony had tot de laatste jarena mper dekens gedragen. die stond het hele jaar door dag en nacht buiten met een bomenrij als schuilplek. tot de laatste jaren ze er niet goed meer tegenkon. mijn pony is 31 geworden dus het kan geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:20

Ik heb een veulen gekocht en ik hoop hem lekker altijd buiten kunnen laten. Wintervacht of niet. Het is een Shetlander, dus erg veel werk zal hij niet moeten doen. Maar toch wel af en toe een flinke rit voor de kar als hij oud genoeg is. Dan maar wat langer uitstappen Lachen Geen probleem hoor.
En ook een bezweet paard buiten zetten kan totaal geen kwaad.

www.paardnatuurlijk.nl Knipoog Leer je een hoop van!

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:57

In de winter doe ik mijn pony altijd een regendeken om

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:37

Paarden in het wild leefden toch anders he. Maar als je bijvoorbeeld wedstrijden rijd snap ik best wel dat je een deken op legt, of als je heel intensief rijd. Je paard blijft toch niet in zijn zomervacht in de winter, lijkt me.
Ieder zijn eigen keus, het maakt toch niet uit. Lachen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:16

Nou, mijn paarden staan swinters ook gewoon dag en nacht in de weide, en dan zonder deken..

Prima te doen hoor ! Idd, in het wild is dit toch ook niet anders ?

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:17

Niks raars aan! Als jou paard het gewend is is er niks aan de hand!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:13

MysticTinker schreef:
Ben ik het niet mee eens
Ook kwpn'ers en andere paarden die hoog in het bloed staan kunnen een wintervacht aanmaken. De meeste enters en twenters staan in de opfok gewoon in de winter zonder deken buiten, en die hebben een lekker dik vachtje voelen zich juist het beste in de vorst.
Pas als de paarden ouder worden, en de mensen ze gaan verwennen met dekens en warme stallen dan worden ze zwakker, krijgen een lagere weerstand, en als je ze dan in een keer buiten gaat zetten, ja dan krijgen ze het koud en kunnen ze ziek worden..
Élk paard wat het gewend is kan gewoon naar buiten in de winter.

Elk paard kan inderdaad gewoon naar buiten in de winter, alleen bij sommige paarden doe je verstandig om er een deken op te leggen Duivel
Er zijn paarden die regen op de rug gewoon niet trekken, daar kun je principes over hebben tot je een ons weegt, maar dat verandert de reactie van het paard niet van. Wij hebben drie paarden die elk hun eigen "dekenbeleid" hebben: de Welsh Cob (nu 6)krijgt geen deken op (hoogstens een handdoekje als hij helemaal zijknat is en ik wil rijden), het kwartje (11 jaar) krijgt in de winter fulltime een deken op, zijn spieren worden vreselijk pijnlijk als je dat niet doet en dan heb je dus een erg zielig en kreupel paard, en de HTK-merrie (21 jaar) krijgt bij hele dagen regen een regendeken op, zodat ze niet haar reserves hoeft op te stoken. Op hogere leeftijd raak je gemakkelijker gewicht kwijt dan dat je het er weer bij hebt, dus ik voorkom liever dat ze kwijt raakt.
En ik wil je best uitnodigen om te komen kijken hoe slapjes die "oude" muts is met haar dekentje in de regen Tong uitsteken Oja, alle drie staan ze in de winter 's nachts op stal en gaan overdag, elke dag, van ca. 7 uur tot ca. 17 uur naar buiten, weer of geen weer. Ze worden hoogstens een keer een uurtje eerder binnengehaald als het echt baggerweer is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:35

Met name hoog in het bloed staande paarden hebben een minder goed ontwikkelde ondervacht en/of dekharen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Veulen - recreatie-paard - wedstrijd paard.... maakt niet uit.
Indien een minder goede wintervacht geërft van papa en mama, waarom zouden deze dieren niet onder een dekje mogen staan?!?!

Ik vind het oneerlijk om deze dieren in regen en wind te laten staan zonder dek.
Bibberen, vermageren (ondanks onbeperkt hooi), vrij ongelukkig zijn. Dat zijn de eerder genoemde principe's niet waard, vind ik.

Ik merk wel, hoe hoger in de sport, hoe moeilijker ze zich warm houden in regen en wind.
Droge vorst is geen probleem. Regen en wind wel.
Overigens staan mijn sportpaarden gewoon 24/7 a 365 p/j.... maar wel onder een dekje, indien nodig.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:51

nowp,helemaal niet..mijn paard heeft 6 jaar "overleefd " in de winter ,met sneeuw enz!
in de winter staat hij altijd op de wei en niet in de manege,en als hij dan toch op de manege staat scheer ik hem en krijgt hij 2dekens op ofz.
maar in de wei maakt hij ze toch maar kapot enz. hij verdraagt in de wei dekens ook niet zo!
hij heeft dan ook zijn echt niet normaale dikke wintervacht nog! Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:45

Cheytjuh schreef:
Nou, mijn paarden staan swinters ook gewoon dag en nacht in de weide, en dan zonder deken..

Prima te doen hoor ! Idd, in het wild is dit toch ook niet anders ?

Een paard in gevangenschap kun je niet vergelijken met een paard in het wild. Vidn het eigenlijk een kromme redenatie Bloos

Zonder deken is toch geen probleem? Ieder zijn eigen keus ik gebruik wel dekens om te voorkomen dat het enorme teddybeertjes worden waardoor ik ze in de winter niet goed droog krijg na het rijden.