Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:37

Ik heb helemaal niet gezegd dat je je paarden slecht houd, weet niet hoe je daar bij komt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:38

LADPR schreef:
Waarom is gras een eerste levensbehoefte van een paard dan leg mij dat eens uit dan

Kijk maar naar mijn paarden... Haha!
Maar op zich heb je gelijk, paarden kunnen ook zonder gras. Maar weidegang heeft natuurlijk heel veel voordelen: allereerst het hapje-stapje-idee, ze lopen de hele dag wat te peuzelen, hebben wat te doen. Je paarden worden niet vervelend, blijven fris, vinden het lekker, leuk, gezellig. Verder is gras goed en goedkoop voer (mits je je wei goed onderhoudt).
Nadeel vind ik wel dat sommige paarden snel dik worden van gras, ook al denk je dat je een kale wei hebt, sommige paarden worden al vet door aan het gras te ruiken Haha! .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:41

Voor het hapje stapje idee heb je geen gras nodig. Ook niet om ze de hele dag wat te doen te geven.

Al helemaal niet om je paarden niet vervelend, fris, leuk en gezellig te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:42

Het aantal kouw bewegingen en het aantal kilometers lopen op een dag doen ze wel meer in een weide dan in een padock.
Ook al geef je daar op meerdere plaatsen hooi.

Echt voluit kan een paard ook niet op 40 meter Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:43

LADPR schreef:
Ik heb helemaal niet gezegd dat je je paarden slecht houd, weet niet hoe je daar bij komt?

Nee, dat zeg ik toch ook niet? Ik geloof dat we elkaar niet goed begrijpen hahaha Haha!

Ik ga toch nog een poging wagen Knipoog

Jij zegt dat gras niet het belangrijkste is bij de weidegang, maar wat is het dan wel?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:46

Runningkawa: Nee voor een paard zou 40 meter een beetej kort zijn ja dan kunnen ze nog neit eens een sprintje trekken.

Verder kwa kauw bewegingen hoeft een paard op een paddock niks onder te doen voor een paard op de weide. Als jij onbeperkt ruwvoer geeft kauwen ze net zo veel als op de weide.

Misschien wat minder km, maar ook dat geloof ik niet zo als ik zie dat die van mij bijna de hele dag aan de wandel zijn.

Linda: Ik vind dat gewoon het buiten zijn en de beweging het belangrijkste zijn van buiten zijn. Of ze nu op zand of op gras staan ik vind dat dat niks uit maakt. Als ze maar lekker buiten zijn en kunnen spelen en ravotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:47

Als jij ze op niet te lang gras hebt staan moeten ze toch heel wat keren heppan voor hun mond vol te krijgen Lachen

Kilometers, scheelt echt wel, ze staan geen min helemaal stil, wat ze bij een hoopje hooi wel doen Lachen

En de sprintjes die ze trekken maakt ook heel wat meters Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:50

Ja oke, in die zin zullen ze inderdaad wat meer happen, maar dan nog is het voor het welzijn helemaal niet slecht om ruwvoer in plaats van gras te krijgen, ze maken genoeg kauwbewegingen per dag en krijgen genoeg ruwwe stof binnen. Sprintjes kunnen trekken heb je geen groot weiland voor nodig. Op een voldoende ruime paddock kunnen ze dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:51

Ik zeg ook niet dat het slecht is...maar mijn persoonlijke keuze zou het dan weer niet zijn...

nee, op 40 meter kunnen ze niet voluit
misschien een shetlander...maar een paard niet

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:52

LADPR: Zijn we het toch wel aardig met elkaar eens geloof ik Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:53

Runningkawa: De TS heeft het toch ook niet over 40 meter. Alleen ik en ik heb mini's ja dus die kunnen prima voluit op 45 meter.

Ja persoonlijke keuze is wat anders natuurlijk hier word geroepen dat het voor het welzijn van het paard allemaal niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:54

die 20 x 40 bak is toch het langste stuk?
Of lees ik dat zo verkeerd?
Dat kan ook Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:55

Geloof het ook linda.

Daarnaast heb ik zelfs bewust gekozen om ze niet op gras te zetten. Mijn oudste heeft zelfs al 6 jaar niet ergens op gras gestaan. Sommige mensen vinden dat zielig, maar als je dan vraagt waarom weten die mensen het zelf eigenlijk niet eens.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 16-07-08 15:57, in het totaal 3 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:56

Linda_E schreef:
dan hou ik nog een stuk van ongeveer 700m2 over waar ze wat in het gras kunnen staan peuzelen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:56

runningkawa schreef:
die 20 x 40 bak is toch het langste stuk?
Of lees ik dat zo verkeerd?
Dat kan ook Lachen

Ik ben niet compleet geweest in mijn topic lees ik, het langste stuk is ongeveer 80 meter. Dat is het stuk van ongeveer 700m2 waar ik over schrijf. Dat is ongeveer 8/9 meter breed en 80 meter lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:59

oke, daar kunnen ze wel een sprint optrekken
Maar weer niet veilig draaien en rollen...zitten zo in de draad

ladpr ik had gezien dat het 700m2 was, maar een gewone rijbak is 800m2, vandaar mijn redenatie dat het ook korter was...dacht een beetje aan het verlengde van de bak ofzo Lachen

en waarom quote je dat stuk over het 6 jaar niet op gras staan voor mij?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:00

Weet je, het kan IDEAAL (dus met grote weides, zoals bv RK heeft, en wij ook), als je daar aan gewend bent, wil je gewoon nooit weer wat anders. Zo'n stel dan weer rennende, dan weer slapende, dan weer etende paarden in de wei is gewoon geweldig (iedere dag weer). En even aantzetten doen ze echt niet op 40 meter, daar heb je wel wat meer lengte voor nodig. Maar een beetje minder kan ook wel, mijn paard heeft jaren in pension gestaan en daar hadden ze echt kleine k*t weitjes. Had absoluut niet het idee dat ze daar ontevreden was. Maar je kunt gewoon zien dat ze het nu nog meer naar de zin heeft, meer paard is. En dat rennen, dat vindt ze echt leuk.
(en ga nu alsjeblieft niet zeggen dat de kans op blessures daardoor toeneemt Duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:03

idd Lachen
Je hoort mij ook niet zeggen dat de paarden van ts het slecht gaan krijgen ofzo.
Maar in onze huizen jacht zagen wij ook huizen te koop staan waar dan met grote letters bij stond voor de paardenliefhebber...en dan lag er 2000m2 bij.
Dan hadden wij zoiets van Verward Daar kun je amper een konijn op houden Lachen
Dus puur onze persoonlijk keus was dat niet te gaan bezichtigen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:07

Runningkawa: Ik heb alleen het stuk gequote dat het over 700 m2 ging niet over mijn paarden. Had er trouwens niet bij stil gestaan dat een rijbak al 800 m2 is.

Tuurlijk is voor sommige mensen een groot weiland ideaal. Als je rijpaarden hebt is dat ook lekker.

Maar sommige doen het hier over komen alsof paarden op een paddock het niet fijn hebben of minder fijn. Dat paarden in een paddock neit lekker kunnen spelen en ravotten

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:07

runningkawa schreef:
oke, daar kunnen ze wel een sprint optrekken
Maar weer niet veilig draaien en rollen...zitten zo in de draad

ladpr ik had gezien dat het 700m2 was, maar een gewone rijbak is 800m2, vandaar mijn redenatie dat het ook korter was...dacht een beetje aan het verlengde van de bak ofzo Lachen

en waarom quote je dat stuk over het 6 jaar niet op gras staan voor mij?

8 a 9 meter is best wel breed hoor in het echt. In een groot weiland kunnen ze ook dicht bij de draad gaan rollen.
Over het draaien valt wel wat te zeggen, maar ik heb mijn paarden eerlijk waar nog nooit in volle galop door het land zien rennen (dat is dus het oude adres en daar hadden ze 1500 tot 5000 m2 afhankelijk van het rantsoen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:12

Ik vind dat dus niet breed Lachen
Ik heb hier dat ik ooit een stukje afmaak als pad om van het een naar de andere wei te kunnen, maar dan vind ik 10 meter te smal.

Die van mij rennen en klieren dus wel vol op Lachen

lapdr, je hebt je ene bericht aangepast...nu ziet het er heel anders uit...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:15

Voor mijn aanpassing stond er dat ik dat zinnetje even op zou zoeken.

Die heb ik dus in mijn bericht eronder gequote waardoor mijn opmerking dat ik de zin zou opzoeken dus geen zin meer had en die dus weg gehaald hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:17

het was voor mij iig allemaal heel verwarrend Haha!
Maar maakt niet uit

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:20

Leuke discussie zo zeg Haha! ik verveel me dood op mijn werk en al bokkend zijn we alweer een uur of wat verder en kan ik alweer naar huis ontdek ik net hahaha Tong uitsteken
Ok, beetje of topic.... dan maar: op naar mijn huis met 1500m grond voor mijn paarden Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:25

Ik durf het bijna niet te vertellen, maar ik heb momenteel 5 grote paddocks ter groote van minimaal een rijbaan. 2 daarvan zijn zelfs een heel stuk groter. Een buitenbak van 20 bij 40 en ook nog eens 3 grote stukken weiland. En dat alles midden tussen de dure huizen van Aerdenhout. Ik heb dan ook een van de uniekste plekjes voor paarden uit de hele regio denk ik en ben zeker een van de zeer weinige stallen waarbij de paarden elke dag in groepsverband buiten komen.