GEEN schaduw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjes

Re: GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:51

paarden kunnen veel beter tegen de warmte dan wij hoor. Wij hadden vroeger een stuk land voor de paarden met veel schaduw, en ze gingen altijd midden in de hete zon liggen, op het hete paddock zand.... Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

Ik zit ook in de randstad Haha!. En in de polder, maar bij ons mag dat wel. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand moeilijk doet als je iets kleins neerzet waar ze wat schaduw aan hebben maar oké, dat is een discussie die we hier beter niet kunnen voeren denk ik Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:56

Iets kleins kan het hier dan al niet worden. 10 paarden zouden dan (als elk paar recht heeft op schaduw) in de schaduw moeten kunnen.
Daarbij zijn ze hier el ech streng erop.
Jij geluk dat dat bij jullie niet is, maar hier wordt veel waarde gehecht aan het landelijke uitzicht.

Ook wordt er erg streng op gecontroleerd. Maar dan nog, ik heb liever mijn paard buiten zonder schaduw, dan binnen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:59

Binnen vind ik al helemaal geen optie. Het was ook niet vervelend bedoeld, maar de vraag was 'wat vind jij ervan'. Nou, ik zie graag dat er een keuze is. Is die keuze er niet: dan het paard naar buiten in de zon.

Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:00

De paarden bij ons op stal hebben ook geen schaduw maar ze hebben er nog
nooit wat van gekregen. De paarden houden zichzelf heel rustig als het
zo warm is. En ? Hoeveel dagen in het jaar is het in Nederland nou tropisch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:01

Yinari schreef:
Ik woon in dezelfde plaats als jij en er is écht niet altijd wind. Bijna altijd, maar niet altijd Haha!

Ik heb het nog nooit windstil meegemaakt, iig niet op open land.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:50

Het kan heel goed, paarden kunnen er goed tegen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:04

Nadya schreef:
Ik vind de keuze ook belangrijk, maar soms is het niet anders. Ik zie ze liever buiten in de zon dan bij ons op stal, waar het nog veel benauwder is (en ongezonder door de vieze geur en het stof daar). Clown

oow, bij ons is het juist veel cooler op stal Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:21

saskiakefie schreef:
oow, bij ons is het juist veel cooler op stal Ja

Mijn paard staat in een natuurgebied met bomen/struiken, maar de meeste paarden bij ons staan op een 'gewoon' weiland, zeg maar, sommigen zonder bomen. De stallen zijn bloedheet, benauwd en stoffig.
Ik zie ze echt liever op het land dan dat ik ze op stal zie staan. Overigens zijn ze ook heel happy daarbuiten, hoor, ook op warme dagen........

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:30

Onze landjes hebben op bepaalde tijden weinig tot geen schaduw. Wel bijna altijd een briesje en altijd vers drinkwater. Ik vind het zelf een prettiger idee als ze wel zouden kunnen kiezen voor wel of geen schaduw, maar aangezien ik 'alleen maar' de verzorger ben, de gemeente (en anders de buren wel , voor hun schotel antenne) juist een aantal bomen om de landjes heeft gekapt én ze over zo ongeveer alles moeilijk doen, tja...
Het is wel zo dat ik ze eigenlijk alleen in dat beetje schaduw zie staan als precies dáár de lekkerste hapjes liggen. Zelfs de pikzwarte Friezen stonden met 35 graden in de schaduw nog in de volle zon te bakken, zelfs al konden ze in de schaduw staan. En aangezien de paarden al een heel aantal hete zomers 'overleefd' hebben denk ik dat het wel losloopt. Als het zo ontzettend heet is doen we trouwens toch geen gekke dingen met ze, behalve dan eens lekker natspuiten.
Op stal laten staan is al helemaal geen optie, uberhaupt niet en behalve dat, daar wil je niet wezen als het echt warm is; vol in de zon en zonder wind. Nee, dat doe ik alleen mezelf aan als ik nog moet uitmesten...

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:18

Op het deel waar mijn paard loopt is bijna geen schaduw, de paarden komen binnen overdag en gaan terug van vanaf 18u tot sanderendaags 10u ofzo. Voornamelijk voor de beesten, er zijn enorm veel dazen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:28

ik heb een tijdje terug een discussietopic hier over geopend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:19

Ik vind schaduw wel belangrijk, zeker met die hitte. Mijn paarden staan eigenlijk nooit in hun schuilstal, maar zodra het heet wordt, maken ze er toch dankbaar gebruik van.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:21

bij mij op de pensionstal hebben we allemaal een eigen stukje afgezette wei, de paarden hebben geen schaduw.
wel staat er altijd een windje, omdat het een hele grote open plek is. paarden krijgen genoeg vers drinkwater en hebben er echt geen last van dat ze in de zon staan.
als het echt tropische temperaturen worden, worden de tijden van het land wel aangepast en zorgen we dat de paarden op het heetst van de dag in hun stal staan.
mijn paard heeft btw een uitloopstal en staat zelfs met tropische temperaturen gewoon buiten in de volle zon.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 06:47

Dat is spijtig genoeg ook het geval op het pension waar ik sta... Geen mogelijkheid om te schuilen en geen cm² schaduw.
Ik laat m'n paarden meestal 's nachts op de weide, als het overdag echt te warm is gaan ze op stal, als het frisjes is blijven ze overdag ook buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:10

Bij ons op de wei hebben ze ook geen shaduw, maar als de tempraturen te gek worden zoals van de week.
Dan worden de paarden voor een paar dagen op de paddocks gezet met voldoende hooi en daar hebben ze wel veel shaduw maar idd meer last van vliegen.
Het zijn grote groepen maar met zulke temp word er wel wat gedaan dat ze niet in de knallende zon staan.
En meestal is dat als de temp boven zo'n 27 graden komt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:18

ikenindi schreef:

goh, wat interessant Vingers aflikken
vertel eens meer Vork

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:19

ikenindi schreef:

Wat wil je daarmee zeggen dan? We zitten nu in dit topic Vork

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:00

wei hebben een heel groot land zeker een kwartier joggeen tot je aan de andere kant bent.
helemaal voorin is een stuk schaduw daar staan ze vaak als het echt heel heet is anders duikt ze gewoon lekker in de sloot.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:04

Mijn pony en twenter staan nu in de zomer soms op een vers stukje wei met gras en daar is nergens een plekje schaduw te bekennen. S'avons gaan ze wel terug op het kalere stuk en hebben ze schaduw.Ze hebben wel hun vliegenkap aan en worden ingesprayd (of hoe je dat ook schrijft Clown ) en ze hebben altijd vers water.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:36

Ik vind dat er minstens een boompje moet staan waar ze kunnen schuilen..
Of een schuilstal of dergelijke.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:34

Doordat de gemeente hier niet mee werkt, is het planten van een boom niet mogelijk. Mijn paard staat dus ook in de volle zon. Maar ik ben al blij dat ik nu op een stal sta waar hij super veel op de wei komt, dat is al uniek hier in de omgeving. Als ik dan ook nog eens schaduw in de wei zou willen, houdt het snel op.

Op mijn vorige stal hadden ze een paar uur van de dag wel wat schaduw, maar echt veel stonden ze daar niet in.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:36

Mijn shetlander kan naar binnen en dus in de schaduw staan, maar hij staat meerendeels gewoon buiten in de zon.

M'n bijrijdpaard staat ook op het land in de zon, nog nooit last ofzo van gehad & ze hebben voldoende water.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:17

Ik heb bomen langs mijn wei staan en rond 1 uur komt er schaduw.Mijn paarden gaan dan bijna altijd in de schaduw staan(als het heel warm is).Ik vind het wel lekker dat mijn paarden de keuze hebben of in de zon of in de schaduw.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:05

Waar ik sta met mijn paarden is er ook vaak geen schuilplaats. Onze paarden gaan ook geen hele dag buiten.
Enkel de jonge paarden, die 24/7 buitenstaan, hebben bomen om onder te schuilen.