Winter op de weide, zo moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Winter op de weide, zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:29

het stuk waar de paarden in de winter op lopen is echt weg. Het stuk van het afgelopen winterseizoen is nu nog slecht.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:48

Bij kennissen lopen de paarden altijd buiten, het is idd in de winter een modderpoel, maar er wordt in de lente weer kunstmest (ofziets) op het land gegooid zodat het gras weer gaat groeien..

Ellen_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:34

In de winter op de wei zou ik ook wel willen voor mijn pony, alleen willen de meeste boeren het niet....... Als er iemand is die in de omgeving van Den Haag-zuid/Monster iets weet dan hoor ik dat graag (Wateringen kan ook nog wel) Ik moet meestal op de fiets, met mijn kinderen, vandaar......
(Misschien hoort dit niet hier, in dat geval: sorry Pling )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:11

Wij hebben meer dan voldoende land maar hebben een klein stuk waar de paarden in de winter op mogen. Veel boeren / pensionhouder willen de paarden ook niet het gehele jaar op het land. Het land moet ook tot rust kunnen komen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:09

Hoe het bij ons gedaan is: 4 hectare land en dan verdeeld in 3 stukken. Zodat het grootste land tot rust kan komen, dan kunnen ze in de andere stukjes staan.

Hele land gedraineerd, dat scheelt wel. Vooraan een flink verhard stuk. Toen dat niet verhard was was het daar de meeste prut altijd, ook omdat daaronder beton was en het water niet wegliep.

Verder heb ik zelf liever dat ze een groot stuk land hebben dan een hoop kleine stukjes. En het scheelt denk ik ook dat je zorgt dat het gras niet al te kort is als je de winter in gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:25

Ik heb ondertussen een weide gevonden die ik ja ook in de winter mag gaan gebruiken. Is een behoorlijk groot stuk. En normaa samen met een ander paard. Nu is het zo dat als het land kapot getrapt wordt het niet zo heel erg is aangezien het volledige stuk volgend jaar opnieuw wordt aangelegd en opnieuw wordt ingezaaid. Voor mij is het ideaal, aangezien ik maar tot die periode iets nodig heb. Lachen

popez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:16

Het ligt er denk ik een beetje aan waar in het land je staat. Maar ik denk dat het voor de meeste weiden voornamelijk wat kleinere weiden of weiden met veel paarden het hele land stuk trappen. Kijk eerst eens of je paard/pony wel van buiten staat houdt.(A)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:45

Bij mij staan de paarden s'winters buiten. De wei wordt inderdaad ver kapot getrapt, maar we zaaien in het voorjaar opnieuw in.
Wel hebben ze een verhard stuk en een stal waar ze kunnen staan, hoeven ze niet persé in de modder te staan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:30

popez schreef:
Het ligt er denk ik een beetje aan waar in het land je staat. Maar ik denk dat het voor de meeste weiden voornamelijk wat kleinere weiden of weiden met veel paarden het hele land stuk trappen. Kijk eerst eens of je paard/pony wel van buiten staat houdt.(A)

idd maar er is zowiezo een schuilstal, en een gewone stal (groepsstalletje, want ze kunnen er met meer in, met daaraan een afdak wat ook afgesloten kan worden zodat ze daar blijven staan. Dus beestjes kunnen gerust binnen als ze dit verkiezen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:34

Onze paarden staan in de winter ook buiten. Alleen het voorste stuk bij het hek is kapot getrapt, verder is er aan onze wei geen schade. Het verschil is misschien wel, dat ze maar met z'n drieën op 1,5 hectare staan. Meer paarden op een kleinere weide zullen het toch sneller kapot lopen denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:43

idd. Deze die ik nu weet is 1hectare voor een klein paard en kleine pony. Lijkt me voldoende. Stuk kan in 3 worden gedeeld.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:49

Bij ons lopen ze in de winter overdag gewoon buiten.. bij heel nat weer in de paddock.. voor de rest op het winterweitje.. ze krijgen wel een berg hooi bijgevoerd..
Maar ik zie hier in de winter maar weinig paarden buiten staan.. en ik woon echt in de polder... heb maar mazzel met mijn boertje..

Fiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:18

Het ligt er allemaal een beetje wat voor wei je hebt en wat voor paard.
Als je een grote en stevige wei heb zal hij niet zo snel stuk worden getrapt.
Ik laat mijn pony het liefst mogelijk binnen staan.
Hij mag ook wel wat daagjes buiten, alleen vroeger heeft hij longontsteking gekregen toen hij buiten stond.
Maar met een dik deken kan mijn pony het wel redden!
Je moet doen wat je zelf wilt, als je pony het maar fijn heeft! Pling

falke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:40

Wij hebben ongeveer een halve hectare, voor een paard en een kleine pony. In de winter gaan ze 's nacts op stal en overdag in de wei. Aan he eind van de winter is ie dus echt helemaal kaal, het duurt dan wel wat langer dat je hooi moet bijvoeren. Maar de wei gaat er hier niet kapot van.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:52

falke, op zo'n kleine oppervlakte lijkt mij dat je het hele jaar door hooi moet bijvoeren.
anders krijgen je paardjes echt te weinig ruwvoer binnen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:12

Bij ons lopen ze ook altijd buiten. We hebben 4 delen weide, en 2 kuddes. Dus er wordt vaak afgewisseld, maar als het echt té nat is gaan ze in de buitenpiste met hooi. En voor het vriest wordt de weide gesleept zodat er zo weinig mogelijk oneffenheden zijn. Indien het te laat is gaan ze gewoon in de buitenpiste. Hier komen ze zowiezo buiten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:17

ik heb niet erg veel weiland dus bij mij mogen ze er niet meer op. maar heb wel een zandstuk. daar staan ze de hele winter op overdag. snachts gaa ze gewoon hun stalletje in. maar staan van uur of 8-9 tot uur of 8-9 swinters altijd wel buiten. alleen dan in de blubber en regen enz

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:19

hier komt alles buiten elke dag..Ongeacht winter, zomer, sneeuw, regen.. Vind het belangrijk dat ze er minimaal 8 uur per dag uit komen.. Overigens hebben wij ook een stel altijd 24/7 buiten lopen.. Land is vrijwel goed,alleen bij de ingang wat blubber

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:24

Fijn dat je in ieder geval een winterwei gevonden hebt, Zitake ! OK dan!

Bij ons krijgen de paarden in de winter ook een wei die ze volledig mogen vern**ken Clown , in het voorjaar frezen we die dan en zaaien - indien nodig - opnieuw bij. Ze hebben bij mij wel doorlopend de beschikking over onbeperkt goed hooi. Ook hebben ze een ruime schuilstal én nog een bestraat gedeelte, zodat ze in ieder geval met droge voetjes kunnen staan, als ze dat willen.
Wij hebben eigenlijk veel te weinig grond voor 2 paarden (4000 meter), maar met een paddockje, wei die kapotgelopen mag worden en nog een "goede" wei voor in het voorjaar komen we er wel !

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:05

Bedankt voor alle reacties en ervaring. Ik had ondertussen een weide gevonden, maar er moest toch nog wat aanpassing gebeuren qua omheining enzo. Ik heb het nog eens allemaal goed bekeken en over na gedacht en ben tot het besluit gekomen dat ik nog even een paar maandjes wacht tot het voorjaar (maart-april), ik ga dan op zoek naar een leuke jaarling-2jarige, en ondertussen is er al een plaatsje in de opfok gereserveerd. Tegen dat dat seizoen verlopen is, zou ik tegen dan ook aan het werk moeten zijn en kan daar in de buurt iets geregeld worden. Lijkt me momenteel de beste optie. Had ik de weide een maand of 2 eerder gevonden, kon ik netjes met alles klaar komen, maar nu wordt het toch ietsje krap.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:27

ja heb daar ook zo'n moeite mee hier... ik heb een jaarling die ik heel graag naar buiten wil hebben maar krijg het nergens voor elkaar... dus ik zoek nu een goede opfok in zuid holland waar ze eventueel in zand padocks kunnen spelen iedere dag.
Want ik wil echt dat hij naar buiten gaat

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:29

Hier gaat het gewoon bijna niet, in de winter de wei op. Het land is nu al helemaal kapot getrapt, we hebben er nu 5 op staan en ze hebben een gigastuk, maar zeker de regen van 2 weken geleden heeft het geen goed gedaan.

Hier blijven ze er wel zo lang mogelijk op, maar de winter zelf is het niet mogelijk, dan krijgen ze hun eigen paddock. De polderomgeving hier is gewoon geen succes

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:58

Hallo allemaal!

Ik heb 2 fjorden en een eigen stukje grond. Daarvan is ongeveer 4500 vierkante meter weidegrond. De overige 500 meter is een bak, tegels, en een rommelstukje. In de winter staan mijn fjorden in de bak met aansluitend het stuk tegels, ze kunnen zelf beslissen waar ze lopen. Dit bevalt me prima, en is een hele goede manier om ze de hele winter buiten te houden. Hebben ze tenminste de ruimte. Met dank aan die tegels kunnen ze tenminste ook op een harde ondergrond staan op de hele natte dagen. En zo kan mijn wei tenminste tot 'rust' komen in de winter maanden.

Overigens zijn er hier in de buurt stallen waar ze de paarden van 10 tot 18 uur naar buiten doen, en dan weer op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 04:34

mijn pony staat in de winter ook gewoon buiten, hij had vorig jaar 3 stukken land achter elkaar, het land was droog, maar het stuk wat recht doorloopt, (verbinding tussen de landen zeg maar) waren helemaal kapot, omdat hij een paar keer per dag zijn snelheid oefende Nagelbijten / Gniffelen van achter naar voren rennen, en weer terug, ik heb toen ook gezegd, dat als de staleigenaar dat erg vond, hij hem ook wel 1 stuk mocht geven, maar het maakte hem niets uit, hij gaat er even met de sleep overheen, en dan is het weer goed. die stukken land lagen wel wat hoger dan de rest, daardoor bleef het goed droog.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:17

Ik kan mijn paarden geen hele winter op de weide laten...Daarvoor is mijn grond veel te slecht.

In de winter gaan ze rond 23u binnen en rond half 7 terug buiten. Daar lopen ze op een redelijk groot zandstuk. Probeer ze ook zoveel mogelijk in de piste te laten, die is net iets groter.

Ik zorg dan ook dat ze de hele dag kunnen knabbelen. Als ik mijn derde stuk wei zou terugkrijgen (is momenteel ingepikt door een ander) dan gaan ze deze winter maar leuk de eerste weide loslopen zodat ik nog twee reservestukken heb Haha!