Met dit budget een pony onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Met dit budget een pony onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:55

Ik vraag me echt af waar je dat nog vindt Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:59

Pistasche schreef:
S0WHAT schreef:
Ja maar daarvoor moet je al 2000 euro vrijhouden als eventueel je paard ziek word. Dan spaar je er nog meer bij Knipoog

Ja dat klinkt al beter, haha Haha!
Vind je het ook geen idee om een lease-paard te nemen?

Nors opkijken

draak stond 2 weken in de kliniek met extreme koliek en dan red je het niet hoor met 2000 euro

TS ik zal kort en krachtig zijn nee dat red je niet
Je hebt geen vast inkomen en de stalling is al 100 euro per maand jij zelf heb 175 per maand en dan moet je nog kleren kopen, lessen, sparen voor DA enz enz

Wacht er mee of zorgt dat je ouders meer willen betalen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:13

Ik zou lekker wachten, eerst maar wat ouder worden, studeren, baan vinden.
Ik wilde op jouw leeftijd ook heel erg graag een eigen paard. Zat in dezelfde situatie ongeveer als jij.
Vriendin van me kocht toen wel een paard, ik niet. ik moet toegeven ik was behoorlijk jaloers! Achteraf ben ik blij dat me al die ellende is bespaard gebleven. Ze heeft het paard maar een paar jaar gehad en heeft hem toen moeten verkopen ivm studie. Daar gaat je droom....

Ik heb gewacht tot ik een vaste baan had, genoeg inkomen enz. Ben nu bijna 27 jaar en heb sinds een paar maanden mijn eerste paardje.
En geloof me, het geld vliegt er uit! Ik had van te voren het een en ander begroot maar ben daar nu al ruim overheen. Voor mij op zich niet erg want ik heb genoeg reserves, maar voor zo'n jonge meid als jij met een minimaal budget is dat funest.

Wacht er nog wat jaren mee, dan is het des te leuker als je je droom werkelijkheid kan maken.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:17

aerdenhout1 schreef:
20 euro voor stalling EN weidegang?? Dan kom ik direkt met al mijn paarden bij jou staan! Ga eerst nog maar eens goed navragen wat die stal precies kost, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat de kale boxhuur is en alles er nog bij komt.
Nee...sorrie meis...met dit budget kan je echt geen pony onderhouden!

Hup je paarden verhuizen naar Rdam.
Weidegang met inloop/schuilstal en 2 aparte stallen voor 80,- per maand.

Het kan dus wel. Maar ik vind het ook niet zo verstandig. Vergis je ook niet in de prijs van het aanschaffen van alle spullen en als die kapot gaan.
Je bent zoiezo, en dan schat ik het nog laag in 500,- kwijt aan spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:17

dus er komt nog 100 euro in de maand bij..

hoe ga je dat doen?
Dan zit je aan stalling op 120,-

je verdient geen 175, want die krantenwijk is niet steeds evenveel
En je kleding moet er nog vanaf

en dan dingen als hoefsmid en da, spullen enz enz enz
En zonder les kun je ook niet ineens

Je ziet zelf toch ook wel dat dat niet gaat?

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:18

Ik verbaas me echt wat sommige mensen voor een stalling betalen zoo weinig Gaaaap en 20 euro voor stalling en weide? Ik woon in de randstad en nu betalen me ouders al een redelijke prijs 210 excl. voer en bodembedeking, maar op mijn vorige stal was het 290-350 (wel voer en bodembedekking).

Maargoed, ff ontopic. 175 euro is niet echt veel, vooral als er wat gebeurt. En de aankoop van de pony? Heb je dat bedrag al gespaart of krijg je een deel van je ouders? Het is natuurlijk best mogelijk, mits je ouders financieel achter je staan mocht er wat gebeuren, want ik denk niet dat je geld overhoud om op te sparen. Je bent denk ik wel elke maand heel je inkomen kwijt in je pony. En meid ik snap je droom volkomen, het kost heeeel veel tijd en geld maar je krijgt er wel iets moois voor terug (niet altijd natuurlijk). Maar als ik eerlijk ben denk ik dat 175 euro voor de aanschaf van de pony en tuigage en alle overige kosten echt te weinig is, als je ouders je ook willen sponseren is het natuurlijk een ander verhaal. Dan denk ik dat je het wel red met die lage stallingskosten, zolang je ouders de dierenarts en de overige onverwachte kosten betalen.

Heel veel succes!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:25

lauraaaa schreef:
Ik verbaas me echt wat sommige mensen voor een stalling betalen zoo weinig Gaaaap en 20 euro voor stalling en weide? Ik woon in de randstad en nu betalen me ouders al een redelijke prijs 210 excl. voer en bodembedeking, maar op mijn vorige stal was het 290-350 (wel voer en bodembedekking).

Ik betaal die 80,- excl voer/bodembedekking ed. verder moet de stal onderhouden worden door middel van anderen die ook op de stal staan.

Maargoed ik denk dus ook niet dat je het zal gaan redden. Mijn zusje verdient 300,- per maand en met de lage stalkosten die hierboven staan kan zij het allemaal net redden.
Tevens schiet ik bij voor aanschaf spullen ed.

Ik zou als ik jou was gaan sparen, straks een ander leuk baantje zoeken dat iets meer verdient en dan op zoek gaan naar het paard van je dromen.
Zodra je zelf ook kan laten zien wat je ervoor over hebt, zijn de meeste ouders ook bereid hun bijdrage te leveren. Gewoon moed en doorzettingsvermogen tonen. Een mooi bedrag opzij zetten en dan pas aan een eigen paard denken.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:27

Justice_ schreef:
Ir111 schreef:
Betaal je echt maar 20 euro per week voor de stalling incl hooi, brok en stro (of andere bodembedekker)? Zo ja dan is het echt een goedkope stalling! Ja
nn

nee, de stalling+weide is 20 euro.
eten+bodembedekking moet er nog bij

Meen je dat nou...??
20 euro voor de stalling, met gebruik van de faciliteiten.. bak e.d?
En dan alleen je voer en bodembedekking daar bovenop betalen?

Dan komen wij met zn alle die kant op!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:34

volgens mij denken mensen dat ze per maand zegt , maar het is per week he die wei

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:41

Zaina schreef:
volgens mij denken mensen dat ze per maand zegt , maar het is per week he die wei

Klopt!
Fout gelezen.. dan is het natuurlijk een iets logischer verhaal.
Al vind ik dat nog weinig hoor!

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:41

Sorry hoor, ik zou niet weten hoezo een stalling niet voor 20 euro in de maand zou kunnen?
Weten jullie de achtergrond van de stalling? Is het geen goede kennis of familie?
Ikzelf kan op dit moment ook een paard stallen voor ongeveer 20 euro p.m. gemiddeld, inclusief buitenbak weidegang en inloopstal. Stro (stal) en hooi (winter) hoeven enkel betaald te worden omdat het familie is en ze toch al een weide hebben die onderhouden moet worden. Daarboven komen uiteraard wel kosten voor brok, die ik zelf moet regelen. Maar in ieder geval, alleen onkosten moet ik betalen. Het is alleen maar om even aan te geven dat het echt wel mogelijk is..

Ik zou het wel afraden in het geval van de TS, maandlasten zijn anders dan onvoorziene uitgaven helaas.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:49

Jongens, kom op, TS is pas 15!
Dan spelen ouders nog wel een hele belangrijke rol.
Ik vind het heel volwassen TS, dat je goed nadenkt over de maandelijkse uitgaven. Maar ik verwacht van een 15-jarige niet dat ze rekening kan houden met allerlei onvoorziene zaken.

TS: jouw ouders spelen dus een hele belangrijke rol. Zij moeten er achter staan, want als jij iets niet kan betalen, draaien zij ervoor op.

Houd bijv. in je maandbudget ook rekening dat je nog zakgeld en misschien wel kleedgeld nodig hebt.
Het is goed om de kosten van stalling/voer, hoefsmid/enting/ontwormen/tandarts/harnachement/les op een rijtje te zetten, ook voor je ouders, en kijken in hoeverre je dat zelf kan opbrengen. Dat maakt ook een goede indruk bij je ouders. Maar wees wel realistisch en zie in dat je waarschijnlijk niet alles kunt betalen en dat je dus een beroep op je ouders moet doen. Bovendien moeten je ouders bereid zijn om vangnet te zijn als er bijv. een DA bij moet komen. Daar moet je heel duidelijk in zijn, zodat je ouders niet een hele onaangename verrassing krijgen. En vergis je niet; bij een simpel koliekje kan je zo een paar honderd euro lichter zijn!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:51

pfff ik betaal 255 euro per maand dan heb ik wel alles maar net wat jullie allemaal zeggen wat denk als de da moet komen. en de smit spullen ding stuk gaan en ga zo maar door .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:55

Ja maar TS zegt wel dat ze 175 euro heeft, maar ze heeft 50 euro nodig voor kleding dus dan blijft er maar 125 euro over. Bovendien heeft ze toch ook nog wel wat zakgeld nodig, laten we zeggen 25 euro. Dan heeft ze maar 100 euro te besteden voor haar pony. 80 eraf voor stalling, blijft er 20 over. Da's de ene maand voor de hoefsmid en de andere maand voor de wormspuit en dan houd je nog net genoeg over voor een enting per jaar.
En dan mag er helemaal niets gebeuren! Nog geen teugeltje knappen, en dan heeft ze ook nog geen les betaald....het is dus te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:14

ow die 20 is per week...ook verkeerd gelezen

dat is dan idd 80, daarbij moet nog voer en bodem...

Beantje, als 15 jarige kun je echt wel bedenken dat er onvoorziene uitgave zijn...ze is geen 10 meer Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:36

Misschien een idee voor TS om eens te informeren wat tegenwoordig een baaltje hooi en stro kosten en een zak biks?
Baaltje hooi zit je landelijk al snel op een 3 euro en stro is zeker ook die prijs. Zak biks is ongeveer 10 euro dus tel uit je winst.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig wat TS er nu zelf van vind??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:39

even geschat per jaar,80 euro wei geld en v.a kosten 2000.Verzekering 500 per jaar,benzine kosten om bij paard te komen.hoefijzers iedere 8 weken 70 euro.Ik kom niet onder de 3000 euro ben ik bang.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:51

Niet doen. Een goede stalling kost echt wel wat geld. Als jij je paard het beste wilt geven, moet je het echt niet doen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:02

pinuts schreef:
alleen doen als je ouders meebetalen, en er achter staan. en weten hoeveel het allemaal zal gaan kosten. Even heel goed met je ouders gaan praten dus:) Omdat veel bokkers je hier meteen uit je droom halen, zou ik dat eerst even doen voordat je verdere besluiten neemt.

Ja, helemaal mee eens.
Ik was ook heel jong en puber toen ik mijn eerste paardje kreeg. Heerlijk!!!!
Mijn ouders hebben mij altijd financieel gesteund in mijn way-of-living (want hobby kan je paarden niet noemen).
Een goede oplossing voor jonge meiske's: tijd om op café te zitten heb je niet/nauwelijks. Zakgeld gaat op aan het paard, niet aan op café zitten. Ik was ook geen "hangjongere", ik had het altijd druk met enkel mijn paardje (mmm, en een beetje school).

Als ik moeder wordt, het eerst wat mijn kindje krijgt is een paard voor haar zelf! Minder risico op een probleem-kind Knipoog
Als je ouders je onvoorwaardelijk en financieel steunen (bij problemen), what's the problem? Gewoon doen dan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:14

Als haar ouders haar steunen, dan kan het waarschijnlijk wel, maar daar heb ik van ts nog niets over gehoord. (heb er misschien ook wel over heen gelezen).

Moet je het zelf redden, dan kun je het wel vergeten. Je bent 80e per maand kwijt aan een kale box+weidegang. Daar komt voer en stro nog over heen. De prijzen van stro zijn gigantisch gestegen en brok is ook duurder geworden en de prijzen stijgen dit jaar ook nog wel weer. Daar komt je hoefsmid nog bij en wormspuiten. Dit zijn alleen je vaste kosten nog maar en ik denk dat je dan al gauw 150e per maand kwijt bent. Dan hou je dus maar een beetje over. Staan je ouders achter je, dan zul je goede afspraken moeten maken over wat zij betalen. Springen ze bij als je het niet red met je vaste kosten of springen ze alleen bij in noodgevallen. Een eigen paard is heel leuk, maar wel een grote verantwoordelijkheid. En uiteindelijk wil je haar/hem toch niet verkopen omdat je het geld er niet meer voor hebt.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:57

Ja, probeer het eens met je ouders te overleggen. Want als je besluit het paard zelf te kopen en te onderhouden (wat mij een behoorlijk lastige opgave lijkt), en je komt een keer echt in de problemen door dierenartskosten, voelen jouw ouders zich waarschijnlijk verantwoordelijk om mee te betalen. Maar misschien is dat geld er helemaal niet, en jaag je ze eigenlijk de schulden in, dus misschien is het verstandig om het daar ook eens over te hebben, willen ze het, maar ook kunnen ze het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:58

aerdenhout1 schreef:
Misschien een idee voor TS om eens te informeren wat tegenwoordig een baaltje hooi en stro kosten en een zak biks?
Baaltje hooi zit je landelijk al snel op een 3 euro en stro is zeker ook die prijs. Zak biks is ongeveer 10 euro dus tel uit je winst.
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig wat TS er nu zelf van vind??

vraag ik me ook af Ja

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:22

Ik snap je dilemma wel hoor meis! Je hebt er zin in en wel NU en niet later. Het is allemaal wel krap en dat zal echt wel lastig worden. Maar als je het echt wil en je er echt alles voor over hebt..... Je kan dan verder helemaal niks meer, winkelen, bioscoop etc. Realiseer je dat wel goed ! Maar als je echt bereid bent alles op te geven en je (mag) je ouders achter de hand houden bij ziekte of wat voor onvoorziene omstandigheden dan ook... Dan zou ik het misschien toch wel doen! Ik zou dan nog wel wat verdere navraag doen wat het nou ECHT allemaal bij die pensionstal gaat kosten, compleet dus. Bovendien zou ik ook in de verdere omgeving eens informeren wat een plekje kost. Het kan nl. soms ook niet klikken in een pensionstalling en dan moet je dus wat anders. Alles heel erg goed op een rijtje zetten kwa kosten en dit ook zo met je ouders bespreken, dan kunnen zij ook aangeven of ze het zien zitten of niet, want dat is in dit geval wel HEEL belangrijk. Als ik naar mijn ouders kijk, die zouden mij niet laten stikken als ik mijn uiterste best zou doen om het te rooien en het zou niet lukken door wat voor calamiteiten dan ook. Maar dat kan ik natuurlijk niet bij jouw bekijken. Bovendien kun je denk ik als je straks 16 bent misschien wat een beter betaald bijbaantje krijgen? Dat heb ik zelf destijds ook altijd gehad en daar verdien je volgens mij meer mee dan kranten bezorgen. Succes met het nemen van je beslissing. Hopelijk horen we dat hier nog van je!

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:48

Ik denk niet dat je uit gaat komen met het geld.
Want eerst moet je die €1500-€2000 bij elkaar krijgen.
En weet je al waar hij/zij moet staan?
En dan moet je ook nog voer hebben, en de hoefsmid.
En wat als je pony een keer ziek wordt?? moet je ook de dierenarts betalen.
Ik zou even wachten als ik jou was..
Ik weet niet of je een verzorpony hebt nu?
Anders zou ik eerst een verzorgpony zoeken.
Dan kun je altijd nog sparen....
Maar je moet het natuurlijk zelf weten;)

Kusje

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:30

ik zou het ook niet doen.
Zelf wil ik ook een eigen pony/paard. Maar mijn ouders hebben er niet genoeg geld voor om een paard te kunnen onderhouden.

Als ik jou was, dan zou ik nu goed je best doen op school, en een goede baan vinden, zodat je goed betaalt krijgt, en dan een paard kopen.

En je kan altijd een paard leasen??

Owja, nog effe zeggen:
Als je dan uiteindelijk toch een paard ga kopen, denk HEEEEL erg goed na of je wel een paard wil hebben.
ik ken een paar meiden van ong jou leeftijd, en die wouden super graag een paard, ze hadden het geld er wel voor over, maar na 1 jaar hadden ze er al genoeg van, want ze zouden een scooter hebben.
ik ken jou niet, en ik ga dus ook geen rare dingen zeggen, maar please, denk heel goed na, want het kan altijd nog dat je opeens iets anders wil hebben, en je paard maar laat stikken?