Ninx schreef:*knip
Ik ben erg, erg, erg boos, en vrij emotioneel over dit onderwerp.... Ik kan NIET begrijpen dat dieren tot een gevangenisleven gedoemd zijn omdat mensen daarvoor kiezen. In een overbevolkt gebied wonen, of een gebied waar weidegang of paddock niet tot nauwelijks te realiseren is, is een keuze van de mens. Het paard is slachtoffer van die situatie, want de persoon in kwestie wil PERSE dat paard hebben.... Ik vind dat not done.
Ik vind het ook raadselachtig dat jij je opwerpt dat zo intens te verdedigen Beantsje.
Met als excuus dat de eigenaar zelf moet weten wat ie ermee doet? Zeg je dat ook als ie een paard met een schep staat te bewerken?
Als iedereen zich aan alle vormen van bemoeienis onttrekt, veranderd er echt nooit iets....
Soms moet je mensen iets wijzer maken dan ze zijn, hopelijk slaagt ts in dat voornemen....
Ik sta niemand te verdedigen hoor, maar ik vind het zo'n zinloze discussie.
natuurlijk kan je de discussie aangaan met mensen over hoe ze hun paard houden maar mits het paard niet verwaarloosd of mishandeld wordt, moet je daarin wel de grens weten. Ik vind het niet netjes om dan maar steeds door te zeuren dat de eigenaar het anders moet doen. Zeker niet hier; wij weten immers de redenen van de eigenaar niet! Wie weet, is het paard hoefbevangen geweest...
Overigens ben ik ook voorstander van veel weidegang. In de zomermaanden gaan ze 23/7naar buiten, de rest van het jaar gaan ze op het eind van de middag wel op stal, dit uit practische overwegingen.
Maar ik zou er beslist niet goed van worden als bijv. iemand gaat roepen dat het zo sielug is als mijn paarden de hele nacht op stal staan...
Tenslotte;bijna iedereen die paarden houdt, moet weleens compromissen sluiten.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan, zeggen ze hier.
Kijk, ik zou ook bijvoorbeeld liefst vele uren per dag met mijn paard bezig willen zijn en 3 x per dag erheen gaan, maar dat is niet haalbaar. En dat is ook lang niet altijd erg. Zolang je wel een minimum-grens aanhoudt en daarbij altijd streeft naar het best haalbare. Tja, vaak is dat geen 10 maar een 7,5...

)