Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:17

Ninx schreef:
*knip
Ik ben erg, erg, erg boos, en vrij emotioneel over dit onderwerp.... Ik kan NIET begrijpen dat dieren tot een gevangenisleven gedoemd zijn omdat mensen daarvoor kiezen. In een overbevolkt gebied wonen, of een gebied waar weidegang of paddock niet tot nauwelijks te realiseren is, is een keuze van de mens. Het paard is slachtoffer van die situatie, want de persoon in kwestie wil PERSE dat paard hebben.... Ik vind dat not done.
Ik vind het ook raadselachtig dat jij je opwerpt dat zo intens te verdedigen Beantsje.
Met als excuus dat de eigenaar zelf moet weten wat ie ermee doet? Zeg je dat ook als ie een paard met een schep staat te bewerken?
Als iedereen zich aan alle vormen van bemoeienis onttrekt, veranderd er echt nooit iets....

Soms moet je mensen iets wijzer maken dan ze zijn, hopelijk slaagt ts in dat voornemen....

Ik sta niemand te verdedigen hoor, maar ik vind het zo'n zinloze discussie.
natuurlijk kan je de discussie aangaan met mensen over hoe ze hun paard houden maar mits het paard niet verwaarloosd of mishandeld wordt, moet je daarin wel de grens weten. Ik vind het niet netjes om dan maar steeds door te zeuren dat de eigenaar het anders moet doen. Zeker niet hier; wij weten immers de redenen van de eigenaar niet! Wie weet, is het paard hoefbevangen geweest...

Overigens ben ik ook voorstander van veel weidegang. In de zomermaanden gaan ze 23/7naar buiten, de rest van het jaar gaan ze op het eind van de middag wel op stal, dit uit practische overwegingen.
Maar ik zou er beslist niet goed van worden als bijv. iemand gaat roepen dat het zo sielug is als mijn paarden de hele nacht op stal staan...

Tenslotte;bijna iedereen die paarden houdt, moet weleens compromissen sluiten.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan, zeggen ze hier.
Kijk, ik zou ook bijvoorbeeld liefst vele uren per dag met mijn paard bezig willen zijn en 3 x per dag erheen gaan, maar dat is niet haalbaar. En dat is ook lang niet altijd erg. Zolang je wel een minimum-grens aanhoudt en daarbij altijd streeft naar het best haalbare. Tja, vaak is dat geen 10 maar een 7,5...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 25-06-08 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:26

Ik vind 2 uur per dag acceptabel, het belangrijkste is dat paarden voldoende beweging krijgen, ongeacht of dat op de wei gebeurt of op andere wijze (ok, afmatten doe ik niet aan mee natuurlijk).

Op het moment dat je de beschikking hebt over een "eigen" wei waar je gebruik van mag maken zo veel en zo lang je wil, is het voor de paarden alleen maar lekker om ook veel buiten te lopen.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan door te besluiten dat de paarden in principe overdag buiten staan, en dat de eigenaresse van de Fjord zelf haar pony maar naar binnen moet halen als ze dat te lang vindt.

Ik kan me wel voorstellen dat ze daar niet zo op zit te wachten, dagelijks rond 11 uur op stal moeten zijn omdat haar paard anders te lang op de wei staat. Ik kan me ook ergens wel iets voorstellen bij haar gedachtegang (wellicht bang dat haar paard te dik wordt van al dat gras? Hoe veel gras staat er op het weiland?).

Maar heel praktisch is het natuurlijk niet dat zij iedere dag haar eigen paard naar binnen moet halen. Is er voor haar geen mogelijkheid dat haar paard wellicht met een (paar) andere paard(en) op de wei kan die wat minder lang op de wei staan?

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:29

Bedankt voor alle reactie's.
even @ beantsje,
Ik denk dat ik het iets verkeerd over heb gebracht, ik heb haar niet gezegd dat haar paard langer op wei moest, maar ze sprak mij aan dat ik de paarden er maar af moest halen omdat ze er lang genoeg op hadden gestaan. Ik zei dat ik het daar niet mee eens was. Naderhand kwamen we tot de conclusie dat als ze het paard er eerder af wilt dat ze die er maar eerder af moet halen. Dit heeft ze nog nooit gedaan. Echter is ze ook niet meer gekomen om de paarden op, of van de wei af te halen gekomen. Ik heb haar ook een tijd niet meer zien rijden of op stal zijn(ik ben iedere dag n paar uur op stal) Maar het kan natuurlijk ook dat ze op andere tijden komt Lachen
Het was niet de bedoeling dat ik overkwam alsof ik me ergens mee bemoei, want ik wordt erop aangesproken terwijl geen van de paarden van mij is. ( ik zet ze binnen en buiten omdat ik een van die paarden een paar dagen per week rijd en verzorg)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:32

Aimee schreef:
Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.
Maar de enige reden om een fjord niet onbeperkt op de wei te laten, lijkt mij hoefbevangenheid.

Overigens prefereer ik weidegang wel degelijk boven paddockgang. In de paddock leven ze zich eventjes uit, dan zijn ze uitgebokt en gerend, gaan een beetje rondsnuffelen (krijgen daarbij zand binnen) en gaan vervolgens stilstaan. Stilstaan kan ook in de box. In de wei gaan ze dan hapje-stapje gras eten zodat ze zichzelf continu beweging halen.

Absoluut niet mee eens... Wij hebben hier thuis ook sportpaarden (hobbymatig, maar dat doet er even niet toe). IMO moeten die paarden gewoon veel buiten lopen en niet 2 uurtjes. Dan staan ze gewoon meer dan 20 uur per dag op stal. Ook al kunnen ze via een luik naar buiten kijken, dat is niet te vergelijken met in de weide.

@ TS: ik kan me voorstellen dat je het niet met die mensen eens bent. Maar het zijn hun paarden, dus waarsch kun je niet veel meer doen dan zeggen wat jij er van vind.
Laatst bijgewerkt door rowo op 25-06-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:39

IPV je stalcollega hier te veroordelen heb je misschien naar haar mening gevraagd waarom haar paarden 2 uur naar buiten mogen

Ik vind 2 uur goed hoor, Ja Ja ze komen iig buiten en dat is behoorlijk veel vooral in deze omgeving (mijne staat van 10.30-16.30 alleen in de zomer )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:39

Een poaard hoort in principe gewoon lekker buiten op de weide. En van half negen tot vier vind ik prima voor een paard en met dit mooie weer mogen ze gerust langer. Sommige eigenaren zijn bang dat hun paarden dan te dik worden of een grasbuik krijgen daar kan ik wel inkomen. Maar als je dan gewoon je hardvoer rantsoen en je training erop aanpast is er niets aan de hand.
Dus gewoon doen. Een maar natuurlijk als paarden op een vrij kale weide staan neemt de kans op het eten van zand en het uithalen van ondeugd toe.

Het is een goed oplossing als je je paard sneller van de weide wilt hebben haal je hem er zelf maar af, eerlijk is het voor het paard niet maar het is de keuze van de eigenaar en die moet je accepteren.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:41

tita schreef:
IPV je stalcollega hier te veroordelen heb je misschien naar haar mening gevraagd waarom haar paarden 2 uur naar buiten mogen

Ik vind 2 uur goed hoor, Ja Ja ze komen iig buiten en dat is behoorlijk veel vooral in deze omgeving (mijne staat van 10.30-16.30 alleen in de zomer )

Dit heb ik haar wel gevraagd, en haar antwoord was doodleuk na 2 uur hebben ze er wel genoeg opgestaan.
verder zei ze er niks over.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:43

Kan me niet voorstellen ik zou toch verder vragen maar ja het is haar keuze en die heb je maar te respecteren je kunt ook denken dat er zo meer gras overblijft voor de andere

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:46

Ja tuurlijk is het haar keuze, maar ik vind het niet kunnen om dan tegen mij te zeggen dat ik de paarden er maar eerder af moet halen, terwijl ze zich daar zelf de moeite niet voor neemt. ze pakt die van haar eraf en laat de andere 3 staan met de mededeling dat ik ze er maar af moet pakken.
Ik vind het gewoon een beetje vreemd en jammer voor het paardje als die maar 2 uur per dag buiten komt. Jy zit toch ook niet 22 van de 24 uur per dag op je kamer?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:48

Je moet paarden niet met mensen vergelijken.

Ik vind het overigens heel normaal dat ze de andere paarden laat staan in de weide.
Behalve als er 1paard alleen achter blijft.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:50

ik vind dat niet normaal, vooral niet als wij dag in dag uit alle 4 de paarden binnen en buiten zetten, kan zij dat toch ook doen ? Het stoort me gewoon dat we wel haar paard buiten moeten zetten maar dat ze wel overal commentaar op heeft.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:52

Als de mogelijk heid er is vind ik het onzin om het zo kort op het land neer te zetten vooral voor een fjord.. die kunnen lekker 24/7 op het land..
Die van mij staan zomers 24/7 op het land.. twijfel ik over het weer.. zet ik ze voor in de paddock waar ze zelf kunnen bepalen of ze op stal gaan staan overkapt of gewoon in de paddock..

Paarden in de natuur leven toch ook 24/7 op het land en buiten.. de mens heeft bedacht dat paarden naar binnen moesten.. wat is de reden dat ze hem niet langer op het land laat??
Hoe zou zij het vinden om zoveel opgesloten te zitten in haar slaapkamer en er 2 uur per dag uit mag komen.. vind ik het zelfde Clown

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:52

Bij ons worden de paarden buiten gezet en binnen gehaald maar sommige mensen willen niet dat hun paard naar buiten gaat na 12.00h (ff vb) en halen dan hun eigen paard uit de koppel.

Het wordt niet op prijs gesteld als je een ander paard er ook uit haalt.
Mijn pwoon staat samen met een paard, als ik ga rijden dan haal ik dat paard er ook uit, als pwoon terug in de weide mag, gaat dat paard er ook bij

Andersom als dat paard eruit gaat blijft pwoon in de weide hij kan goed alleen blijven (echt alleen soms wordt ie vergeten bij een voerbeurt om 23.00h ziet de stalhouder dat de box nog leeg is dan staat ie moederziel alleen buiten te genieten Haha! )

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:55

@Tita
Dat is maar hoe je het geregeld hebt. Wij hadden afspraken dat we zouden afwisselen wie de paarden op en van de wei af zouden halen. aangezien het altijd 4 dezelfde paarden zijn. Nu is het dat alleen ik en de andere 2 eigenaren de paarden erop en eraf halen. De eigenaar van de fjord nooit, terwijl die ons vroeg of haar paard bij ons op wei mag staan. een beetje meehelpen mag toch wel of zie ik dat verkeerd ?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:57

Ja tuurlijk dan spreek je af dat zij voortaan smorgens doet 4x per week ofzo en jullie de andere dagen

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:59

Juist ben ik het helemaal mee eens, alleen wordt er dan gezegd dat ze daar echt geen tijd voor heeft. dat ik op die dagen 3 kwartier naar stal moet fietsen daar wordt niks over gezegd.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:01

mijn paard staat van 9 tot op z'n vroegst 3 uur smiddags op de wei!
dus 2 uur vind ik ook echt veel te kort.. Knipoog

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:05

Ik vind het eigenlijk veel te weinig, het ligt natuurlijk wel aan de situatie, maar een gezond paard hoort/kan gewoon op de wei staan, je maakt hem er niet blijer van als hij meer dan de helft van de dag op stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:07

X_juul_X schreef:
Juist ben ik het helemaal mee eens, alleen wordt er dan gezegd dat ze daar echt geen tijd voor heeft. dat ik op die dagen 3 kwartier naar stal moet fietsen daar wordt niks over gezegd.

Tis niet jullie verantwoordelijkheid dat háár paard
A) naar buiten komt
B) binnen wordt gehaald, en
C) ook nog zo lang buiten staat als ze zelf zou willen.

Ze mag blij zijn dat jullie haar paard buiten zetten, als de duur van dat op de wei staan haar te lang, moet ze haar paard zelf maar binnen halen. Heeft ze geen tijd om haar paard binnen te halen, dan moet ze er óf vrede mee hebben dat haar paard zo lang op de wei staan, óf een andere oplossing zoeken voor haar weidegang (andere weidemaatjes bijvoorbeeld, iemand die het voor haar doet), óf überhaupt geen paard hebben (paard kopen zonder er tijd voor te hebben vind ik echt not done). Nagelbijten / Gniffelen

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:08

Ik vind het ook oneerlijk voor het paard, die andere 3 mogen wel en hij niet
Mijn pony stond tot enkele weken geleden maar 6 uur buiten.
Hij was binnen 1 week moddervet Bloos
Ben blij dat ze nu weer van 8 tot 6 buiten kan staan Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:10

tuurlijk, hoe meer weidegang hoe beter, maar heb je aan haar gevraagd waarom ze maar 2 uurtjes op het land mogen? kans op hoefbevangenheid? eten ze te veel (graaskorf kan uitkomst bieden), bang voor blessures?

onze paarden komen zeker 6 uur per dag buiten, als het mogelijk is langer. Het zzgp paard komt alleen aan de hand buiten, te blessuregevoelig dier en vanwege het risico op blessures ook maar niet los.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:12

als er een reden voor is vind ik het niet gek, heel veel paarden komen minder per dag uit hun stal. als het ineens een ingevnig van haar is vind ik het ecjt raar

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:12

benangelique schreef:
tuurlijk, hoe meer weidegang hoe beter, maar heb je aan haar gevraagd waarom ze maar 2 uurtjes op het land mogen? kans op hoefbevangenheid? eten ze te veel (graaskorf kan uitkomst bieden), bang voor blessures?

onze paarden komen zeker 6 uur per dag buiten, als het mogelijk is langer. Het zzgp paard komt alleen aan de hand buiten, te blessuregevoelig dier en vanwege het risico op blessures ook maar niet los.

Als je even terugleest zie je dat ik dat gevraagd heb, en dat ik als antwoord kreeg dat 2 uur per dag buiten meer dan genoeg is voor een paard.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:14

sorry, daar heb ik overheen gelezen.
tja, dan begrijp ik het niet goed. Zeker als de mogelijkheid er is dat ze lekker de hele dag naar buiten gaan is het zonde om je paard op stal te zetten. Is het een bevlieging van haar?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:17

Ik vraag me af waarom steeds meer mensen zich bemoeien met andermans paard en de omgang daarmee.
Als de eigenaresse van de fjord haar paard maar 2 uur buiten wil hebben is dat haar goed recht, ongeacht of jij (en andere bokkers) je daarin kunt vinden.