Stal in kas wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Stal in kas wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:56

Armani88 schreef:
laurens van lieren heeft ook een kas waar paarden in staan. Maar mij lijkt het in de zomerdagen er warm en in de winterdagen er koud. Ik ben er niet zo'n voorstander van

wat wil jij dan,een verwarmde stal?
buiten is het ook koud ,alleen is er in de kas geen wind net als in een gewone stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:52

Ik denk dat als je even aan de hagelbuien van gisteren en de daardoor veroorzaakte schade denkt, je al geen voordelen meer hoeft te bedenken om tegenover de nadelen te plaatsen...

Nooit en te nimmer zou ik m'n paarden in een kas zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:48

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:27

Dat kan bij ons dus niet, omdat er iets voor de ruiten zit. Maar dit is wel heel eng ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:29

Wat bedoel jij dat er voor de ruiten zit?
Schermdoek voor de zon tegen te houden (en koude buiten)
Of bedoel je wat anders? Lachen
Want dat gaat open alshet warm is zoals jij beschrijft, maar daar snijd glas zo doorheen Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:22

mirgino schreef:
Armani88 schreef:
laurens van lieren heeft ook een kas waar paarden in staan. Maar mij lijkt het in de zomerdagen er warm en in de winterdagen er koud. Ik ben er niet zo'n voorstander van

wat wil jij dan,een verwarmde stal?
buiten is het ook koud ,alleen is er in de kas geen wind net als in een gewone stal Knipoog

ja waarom niet Tong uitsteken

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:02

anders alanta ff pb'en die heeft haar paard in een kas

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:40

*niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als ik het herhaal*
Er wordt hiet gezegt dat het overdag in de zomer warm is, en in de winter koud.
Maar overdag staat het paard van de TS toch in de wei? Knipoog Dus dat maakt volgens mij niks uit..
Ik denk dat het wel kan, als het paard 's nachts in de stal staat is het (meestal) wel rustiger dan overdag. Als het echt gevaarlijk of niet kunnend zou zijn, dan zouden er vast geen stallen in kassen zijn... Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:43

Op een springstal waar ik gewerkt heb waren er ook stallen in kassen gebouwd. (Nouja, meer een soort overdekte paddock voor de fokmerries, met uitloop naar buiten)
De hele kas was ombouwd met hekken, ze konden dus niet bij het glas. Verder was het aan 2 kanten open, dus het was niet extra warm of koud, en ze konden overdekt staan, of buiten de kas, ideaal

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:04

Hallo,

In de winter kan het heel goed,, is mijn ervaring, als er geen bomen of ed vlakbij staan die door wind schade aan het glas kunnen veroorzaken. Maar ook met extreme sneeuwval oppassen, de ruiten kunnen bezwijken.Ligt natuurlijk ook aan de totale toestand/kwaliteit van de kas. In de zomer zou ik het echt niet doen, onze paarden verhuisden dan naar de zomerstallen in de wei.
De temperaturen lopen al snel erg hoog op, zelfs op een zonnige winterdag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:07

runningkawa schreef:
Wat bedoel jij dat er voor de ruiten zit?
Schermdoek voor de zon tegen te houden (en koude buiten)
Of bedoel je wat anders? Lachen
Want dat gaat open alshet warm is zoals jij beschrijft, maar daar snijd glas zo doorheen Lachen

Nee er zit voor elk raam een dikke laag met een soort van schuim. Ik heb er geen verstand van, maar het werkt wel goed. Afgelopen 10 jaar geen schade gehad.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:37

Moet er absoluut niet aan denken om mijn paard in een kas te hebben, helemaal niet na het lezen van het topic 'hagel' Ziek

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:06

het lijkt mij een eng idee ,weet ook niet echt hoe het eruit ziet ,maar alleen het idee van glas al nee niet doen

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:03

ik zou mijn paard nooit in een kas zetten, het is heeel erg heet daarbinnen en als je paard nou trapt dan vliegt heel die kas in elkaar!

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:37

Bedankt voor alle reacties!

Mijn paard komt in een box te staan in een kas. De onderste meter is van beton en een lange zijde is van steen. De twee korte zijden hebben allebei een grote deur. Ook hier zijn de onderste meters van een hard iets gemaakt. Een ruit kapot trappen is daar dus onmogelijk. Het glas boven de onderstee meter is mat gemaakt en zien de paarden ook duidelijk als muur. Er doorheen lopen zie ik ook niet gebeuren.

De temperatuur in deze kas is automatisch te regelen. Dus als het warm wordt gaan er ramen open en als het regent gaan deze weer dicht. In de zomer staat mijn paardje van 's ochtends tot 's avonds buiten. Pas eind van de avond gaat ze naar binnen, dus de temperatuur in de stal/ kas is dan aardig afgekoeld. Mocht het toch nog te warm zijn, kan ze altijd een nachtje buiten blijven. Ook 's winters staat ze overdag buiten.

Ik sta lekker in het dorp waar ze nu staat, je kan er lekker buiten rijden en er is geen andere stal die ook winterdag de paarden buitenzet. En omdat ze wat ouder wordt, vindt ik dat laatste wel belangrijk. Bij deze stal is alles voor de rest goed voor elkaar, echter ze komt dan in een kas te staan. Uit de vele reacties blijkt dat er zowel tegen- als voorstanders zijn, dus ik ga het gewoon proberen.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:13

Zelf zou ik er ook niet voor kiezen om de meeste redenen die hier staan,je kan nog zo,n prima box maken in de kas maar het word in de zomer (zowiezo als het buiten warm is)in de kas zeker een paar graden warmer.Zelfs in een hypermoderne kas met klimaatregeling (hebben we op mn werk ook werk bij intratuin)In het voorjaar is het hier al meerdere keren opgelopen tot zo,n 36 graden,in de zomer dus nog warmer.En in deze kas zijn de ramen bewerkt met kalk (koet iets af)en er zit ook al schermdoek in

We hebben kunststof glas wat met onweer en hagel dus niet snel zal breken maar een flinke regenbui (zeker hagel)maakt een ontzetende herrie en ik denk niet dat paarden dan dus rustig op stal staan (bij ons zijn de klanten al onrustig)
Zou het persoonlijk dus niet doen.