Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Epril

Re: Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:46

Jaa een geit er bij gaat prima.
stond bij mij op de manege ook
was ook erg leuk om te zien ze lagen altijd bij elkaar
en hij zag er gelijk wat gelukkiger uit
ik zou het doen Knipoog

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:52

Een geit kan prima bij een paard, maar als het arme dier niet naar buiten mag omdat de draden/omheining daar niet goed voor is. Zou ik inderdaad voor een (kleine)(gezelschaps) pony gaan....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:55

wat een kinderachtige reacties zeg...
ze vraagt ervaringen, meer niet.
en ze zegt niet dat ze omdat ze hoger niveau rijd het beter weet, tjonge lekker bezig?
en ze koopt er nog geen een hoor, ik zie liever dat mensen ervaringen vragen op bokt dan dat ze meteen een geit kopen, maar dat zou je bekant wel doen omdat je hier toch alleen maar afgezeken word.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:02

Wij schrijven alleen dat een geit misschien niet het meest aangewezen dier is om een paard gezelschap te houden en dat een paard alleen zowiezo zielig is.

En verder vinden wij het niet zo leuk voor de geit als die z'n hele leven binnen moet slijten omdat ie niet naar buiten kan.

als dat onder afzeiken valt, tja.... to bad.

x_Epril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:10

ik geef toch de ervaring die ik heb Knipoog
Dus ik snap even je probleem niet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:23

moonfish13 schreef:
wat een kinderachtige reacties zeg...
ze vraagt ervaringen, meer niet.
en ze zegt niet dat ze omdat ze hoger niveau rijd het beter weet, tjonge lekker bezig?
en ze koopt er nog geen een hoor, ik zie liever dat mensen ervaringen vragen op bokt dan dat ze meteen een geit kopen, maar dat zou je bekant wel doen omdat je hier toch alleen maar afgezeken word.

Iedereen hier geeft gewoon zijn mening.
Dat niveau interesseert me niet zoveel, mijn ervaring en daarom mening is dat paarden het fijnst leven in een kudde.
Wedstrijdpaard of niet. Een paard bepaald niet of het een wedstrijdpaard is, mensen bepalen hoe ze leven en dat is lang niet altijd in het voordeel van de leefomstandigheden van het paard.
Dat zal dan wel niet de mening zijn die TS graag wil horen, maar dat is nou het leuke van een forum, verschillende meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:28

Mijn eigen paard is wat dat betreft een eenling, ook in een groep staat hij wat alleen.
Omdat ik plotseling heb moeten verhuizen van stal heb ik nu een eigen stukje land en een grote inloopstal tot mijn beschikking gekregen. Maar zonder andere paarden, nu heeft hij er een week of twee een grote bok bij gekregen, zelf vond hij de bok erg leuk maar merkte dat hij minder paards was.
Of hij stond in de stal met de bok, of over het erf heen te turen en wachten tot iemand hem aandacht gaf.Nu er een minishet bij staat is hij veel meer paards geworden nu staat hij niet te brullen als ik in de verte er aan kom met de geit naast hem. Nu merk hij mij pas op als ik op zijn grassprietjes sta die hij wou op eten.

Het kan dus wel, maar heb gemerkt dat een paard erbij veel plezieriger is dan een geit.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:33

Ik vind het geen succes.. onze shetjes stond weleens bij de geitjes in de wei. Maar de gietjes ging dus wel aan de staarten en manen eten van de shetjes..

Bij paarden zullen ze misschien niet zo snel aan de manen eten, want daar kunnen ze niet bij. Maar het is zo zonde van de staarten vind ik..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:48

Def schreef:
Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed.
Het lijkt alsof er niet over na is gedacht.
Je hebt een paard gekocht blijkbaar, maar hij kan niet in kudde verband staan. En je hebt geen ruimte voor een soortgenoot erbij.
Een paard is niet blij alleen (in de regel). Een van de eerste levensbehoeften voor een paard is om in kuddeverband te staan. Lekker met zn vriendjes spelen, frustraties afreageren, opgevoed worden, liefde geven en krijgen enz enz.

Een geit spreekt geen paardentaal. Sommige paarden zullen uiteindelijk best 'tevreden' zijn met een geit. Maar ik vind het not done.

Gun je paard soortgenoten in kuddeverband. Koop lekker een shet erbij. Of een andere kleine pony.
Of overweeg zelfs om je paard ergens anders neer te zetten, zodat hij met soortgenoten kan staan.

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:45

Onze kinderboerderij shet was helemaal gelukkig met zijn stalmaatje een melkgeit. Ze zijn altijd samen en hij wordt echt vervelend als ze niet in het zicht staat. De andere pony's daarentegen (2 jonge ruinen), die hadden een clubje dwerggeiten in hun weitje en die vonden het enorm leuk om dat stel geiten te pesten. Er keihard achteraan rennen enzo. Uit de schapen probeerden ze ook wel eens een hapje uit te nemen.

Zoals ik in je openingspost lees gaat de geit niet buiten komen. Dan zou ik zeker niet voor een geit gaan, die wil ook grazen, in de zon kunnen liggen, ergens op kunnen klimmen. Met andere woorden afleiding. Anders is het gegarandeerd dat de manen en staart van de je paard het niet overleven, dat de geit de stal op eet en uit verveling een bijzonder vervelend dier gaat worden.

Hou ook in de gaten dat je je voor een geit ook aan de I&R regels moet houden. Dus registreren bij het ministerie en een ubn aanvragen, met bijbehorende jaarlijkse kosten. Als er dan eens ergens mond en klauwzeer is dan zit je direct klem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:48

hoefnageltje schreef:
Wij hadden vroeger een geitje aan huis en een pony. Op een gegeven moment lustte het geitje niets meer, alleen nog maar speculaasjes Vork . 's nachts mekerde zij ons het bed uit om aandacht en zij stond opde moterkap van de auto Clown .
Onze pony en de geit vonden elkaar maar eng. In stal kon de geit niet staan omdat zij dan niet naar buiten kon kijken, met haar horens had ze dus maar een gat in de staldeur gebeukt Duivel Duivel . We hebben erg veel plezier van het geitje gehad maar op een gegeven moment hebben wij voor haar maar een beter tehuis gezocht met andere geitjes. Persoonlijk zou ik dus niet voor een geitje kiezen.

Haha! Haha! Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:53

Een geit kan prima en kan ook prima mee naar buiten ook alls je omheining niet geschikt is.
Maar die moet je wel tam maken.
Mijn oude verzorg paarden stonden op een landje met een geit die liep ook net weg all zou die het met gemak kunnen.
Een hond kan toch ook in de tuin zolang hij maar luistert en tam is.
Een geit dus ook ze zijn eigewijs maar je kunt ze alles leeren en alls ze het geleerd hebben doen ze het ook

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:38

Ik heb gelezen dat een geit prima kan, maar als ik jou was zou ik een shet of een fallabella nemen Vork

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:42

Wat is de definitie van prima? Onder het mom 'hij overleeft het wel'?

In mijn optiek doe je 2 dieren te kort. Zij zijn beide kuddedieren en horen bij soortgenoten te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:50

Datvind ik ook alani.
Alles kan, maar moet het zo ook?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:06

Ik vind het absoluut niet kunnen. Een geit is een totaal ander soort, dat zou hetzelfde zijn wanneer wij bv met een aap samen moeten leven. Het is leuk want je hebt gezelschap, maar je kunt er niet mee praten, je kunt niet samen tv kijken en uiteindelijk zul je er gek van worden en behoefte hebben aan een mens die jouw taal spreekt en je begrijpt.

Een geit en een paard gaan prima samen maar je zult dan minstens nóg een paard en nóg een geit moeten nemen Tong uitsteken . Bij mijn paard in de kudde lopen ook twee schapen, gaat prima, ze zijn zelfs gehecht aan elkaar en de jonge paarden spelen ook met de schapen (lees: schapen opjagen Haha! ).

Maar één geit en één paard? Nee, dat zou verboden moeten zijn...

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:11

Vlak Bij Mijn Huis Staan 3 paarden 1 geit en shapen met jonkie's en daar gaat het altijd goewd

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:32

een falabella?

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:35

mijn nicht heeft een paard en daar heeft
ze ook een geit bij als gezelschapsdier
en dat gaat volgensmij prima samen
ze hebben voor de geit een appart stalletje
maar vaak staat hij bij het paard Tong uitsteken

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:46

Als je eens de voor en nadelen op een rij zou zetten:

Geit
Voordelen:
Goedkoper in aanschaf(?)
Minder mest

Nadelen:
Grote kans dat de staart en manen van je paard eraan gaan
Beestje verveeld zich in de stal, en zal dus vervelend gaan doen
Paard word er niet echt gelukkiger van, geit ook niet
Kan niet mee naar buiten

Shet
Voordelen:
Kan mee naar buiten
Paard word er gelukkiger van, en shet ook(en alleen hierom zou ik al een shet nemen!)
je kunt er zelf ook nog dingen mee (voor een karretje, vd ed)

Nadelen:
Ietsjes meer mest
Iets duurder in aanschaf(?)

Nou, ik zou voor de shet gaan. weet overigens niet of het rijtje helemaal klopt, dat moeten de ervaringsdeskundige maar beoordelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:17

Dani62 schreef:
Ik vind het absoluut niet kunnen. Een geit is een totaal ander soort, dat zou hetzelfde zijn wanneer wij bv met een aap samen moeten leven. Het is leuk want je hebt gezelschap, maar je kunt er niet mee praten, je kunt niet samen tv kijken en uiteindelijk zul je er gek van worden en behoefte hebben aan een mens die jouw taal spreekt en je begrijpt.

Een geit en een paard gaan prima samen maar je zult dan minstens nóg een paard en nóg een geit moeten nemen Tong uitsteken . Bij mijn paard in de kudde lopen ook twee schapen, gaat prima, ze zijn zelfs gehecht aan elkaar en de jonge paarden spelen ook met de schapen (lees: schapen opjagen Haha! ).

Maar één geit en één paard? Nee, dat zou verboden moeten zijn...

Heel goed uitgelegd! OK dan!

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:39

ik ken iemand en die had een geitje als gezelschap voor zijn boerenpaard
die kwamen ONTZETTEND goed overeen! Liepen door de weide tesamen, niemand mocht aan het geitje komen of het paard werd boos, aten uit hetzelfde bakje...
Ik heb dna mijn ponytje verkocht aan die mensen, nu staat het boerenpaard met mijn shetlander, komen ook goed overeen maar toch, geitje en boerenpaard waren onafscheidelijk

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:50

Hmmm, wij hadden vroeger een Shet en een geit, nooit problemen gehad (ca. 10 jaar lang). Ze liepen wel samen in de wei, ik vind eigenlijk ook niet dat je een geit binnen moet houden.

Onze geit en Shet waren dikke vriendjes! Om dit nu te verbieden...
Mensen houden toch ook dieren? Dat zijn ook verschillende soorten en gaat in de regel ook goed. Als het niet klikt, tja, dan gaat het niet, maar anders...geen probleem wat mij betreft!

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:56

Me nicht heeft ook een geit bij haar paard.
& dat gaat volgens mij wel goed.
ze had gewoon klein stalletje voor hem:p

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:49

Het gaat er ook niet om dat het niet goed zogaan, het gaat erom of het voor een paard een goed gezelschap kan zijn.

Voorbeeld hierboven is onzin, natuurlijk hebben mensen dieren, maar als jij als enige mens alleen maar met je konijn zou mogen communiceren en niet met andere mensen, zou je knettergek worden.

Meerdere paarden samen met meerdere geiten kan prima samen.

Waarschijnlijk berusten paard en geit er wel in, net zoals jij en je konijn uiteindelijk. Natuurlijk wordt het je beste vriendje, als je niemand anders hebt.

Ik snap niet sommige mensen niet begrijpen dat een kudde (paarden) een eerste levensbehoefte is van een paard. Als je dit niet kunt bieden, moet je je goed achter je oren krabben of je wel een paard moet kopen... maar ja, dit is mijn (bescheiden Haha!) mening..