Wat te doen tegen een te zware bak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:33

Tapijtvezel maakt je bak niet minder zwaar. Integendeel zelfs, tapijtsnippers zorgen ervoor dat het zand niet hecht.

Als het allemaal te veel kost voor de staleigenaar weet je ook gelijk waarom een andere stal met goede rijbaan een stuk duurder is. En of je dat geld nou uitgeeft aan stalling met goede rijbaan of aan de dierenarts ivm blessures door slechte rijbaan.... Het geld gaat er toch wel uit. Ik weet in ieder geval wel waar ik het liever aan uitgeef.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:35

Rubber is trouwens een natuurproduct.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:41

Aimee schreef:
Tapijtvezel maakt je bak niet minder zwaar. Integendeel zelfs, tapijtsnippers zorgen ervoor dat het zand niet hecht.

Als het allemaal te veel kost voor de staleigenaar weet je ook gelijk waarom een andere stal met goede rijbaan een stuk duurder is. En of je dat geld nou uitgeeft aan stalling met goede rijbaan of aan de dierenarts ivm blessures door slechte rijbaan.... Het geld gaat er toch wel uit. Ik weet in ieder geval wel waar ik het liever aan uitgeef.

Ja ik zou het ook wel weten. Maar mijn ouders hebben zelf niks met paarden! Dus die weten dat zelf ook niet. En als ik ze dit duidelijk probeer te maken, worden ze toch alleen maar boos en moet ze helemaal weg! Maar als ik L1 rij, gaan we misschien naar een andere stal

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:43

Aimee schreef:

Ik heb de stal niet uitgezocht op de rijbaan, maar op het feit dat mijn paard daar 24/7 in kuddeverband buiten kan leven. Dus als een echt paard. Omdat als ik het erf afstap ik in een schitterend bos kan rijden, en voor mij een goede rijbak een leuk extratje is. Voor mij is paardenwelzijn een heel stuk belangrijker dan een stal met een superbodem in de bak maar waar het paard weiland alleen van horen zeggen kent Knipoog . Niet dat het bij jou zo zal zijn, maar hier in de buurt bij de stallen met goede bakken wel. Dus ik zoek idd naar een oplossing, maar niet ten koste van alles, want dan ga ik gewoon vaker buiten rijden. Ook in het bos kan ik dressuren. Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:44

Aimee schreef:

Zou dat dan niet onder de huidige milieuwetgeving als vervuiling vallen? Ik vraag het me af. Dacht dat alles wat in de grond zit als een soort vervuiling wordt gezien, maar als je er een bronvermelding ofzo van hebt wil ik het wel voorleggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:49

Breghje schreef:
Ik heb de stal niet uitgezocht op de rijbaan, maar op het feit dat mijn paard daar 24/7 in kuddeverband buiten kan leven. Dus als een echt paard. Omdat als ik het erf afstap ik in een schitterend bos kan rijden, en voor mij een goede rijbak een leuk extratje is. Voor mij is paardenwelzijn een heel stuk belangrijker dan een stal met een superbodem in de bak maar waar het paard weiland alleen van horen zeggen kent Knipoog . Niet dat het bij jou zo zal zijn, maar hier in de buurt bij de stallen met goede bakken wel. Dus ik zoek idd naar een oplossing, maar niet ten koste van alles, want dan ga ik gewoon vaker buiten rijden. Ook in het bos kan ik dressuren. Haha!

Paardenwelzijn begint met een goede rijbodem.
Ik ga er dan tenminste vanuit dat je het paard hebt omdat je graag wil paardrijden, niet omdat je zo graag een paard in de wei wil zien staan. Dan kun je hem beter helemaal wegbrengen naar een natuurgebied of iets dergelijks. Dát is pas paardenwelzijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:50

Breghje schreef:
Zou dat dan niet onder de huidige milieuwetgeving als vervuiling vallen? Ik vraag het me af. Dacht dat alles wat in de grond zit als een soort vervuiling wordt gezien, maar als je er een bronvermelding ofzo van hebt wil ik het wel voorleggen.

Ik heb geen idee hoe dat met de milieuwetgeving zit. Daar schreef ik ook niets over. Ik reageerde alleen op de uitspraak dat rubber een chemisch product is en dat is dus niet waar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:51

Onzin Aimee, mijn pony staat lekker op de wei en dan maakt die bak me niet meer zoveel uit. Ik vind de overige 23 uur voor mijn paard belangrijker dan dat ene uurtje dat ik er ook daadwerkelijk op zit.
Bij ons zijn geen stallen in de buurt, of weinig althans, laat staan met een goede bak of uberhaupt een bak. Deze stal heeft ook geen goede bak en daar gaat voorlopig niks aan veranderen, de weides zijn net te smal om in te kunnen rijden dus ga ik maar naar buiten.

Een goede rijbodem is belangrijk, maar wanneer je dat niet hebt kan je het welzijn van je paard ook op een andere manier hoog houden door gewoon níét in de bak te gaan rijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:53

Aimee schreef:

Oorspronkelijk wel ja, maar het afbreken duurt erg lang en ik vraag me af of er geen toevoegingen in zitten om te zorgen dat het langer meegaat en misschien ook wel kleurstoffen. Het zal ws een restproduct zijn van het een of ander en ik zou de gok niet wagen met het oog op het chemische onderdeel.
Hout is ook een natuurprodukt, maar op het moment dat je het gaat behandelen met allerlei chemicalien voor de duurzaamheid is het opeens niet zo natuurlijk meer! Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:55

Je hebt rubber en rubber natuurlijk.
Autobandenrubber is wel even iets anders dan de gewone gom die uit de bomen komt lopen en waar dan later rubber van gemaakt wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:56

Helemaal geen onzin. Als je toch niet zoveel waarde hecht aan het rijden, waarom heb je dat paard dan? Je doet dat paard een groter plezier om hem dan maar helemaal paard te laten zijn in een natuurgebied zonder dat jij er überhaupt aankomt.
Zolang je dat dier voor jezelf hebt omdat je graag wil rijden, moet je ervoor zorgen dat de omstandigheden waarin je rijdt paardvriendelijk zijn. Een goede bodem is daarbij essentieel.
Gelukkig houdt de TS zich daar ook mee bezig. Een ieder die het niet belangrijk vindt, heeft in dit topic volgens mij ook weinig te zoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:57

Pardon? Geen waarde hechten aan het rijden? Ik zeg toch niet dat ik niet op het paard stap? Ik train 5-6 dagen in de week met haar hoor Tong uitsteken

*edit; ik vind je post ook wel vreemd klinken, jij hebt je paard dus alleen om te rijden?
En als je paard nou niet meer te rijden is gaat hij dan dus weg? Ik heb mijn pony gekocht omdat zij het is, niet omdat ik persé wilt rijden, maar omdat ik haar leuk vond en wil dat zij bij mij een mooi leventje kan krijgen. Of dat nou onder het zadel is, voor de kar, op de wei of whatever.
Maar níét omdat ík persé wil rijden, want daar gaat het niet om
Laatst bijgewerkt door Britt op 23-06-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:57

Aimee schreef:
Ik heb geen idee hoe dat met de milieuwetgeving zit. Daar schreef ik ook niets over. Ik reageerde alleen op de uitspraak dat rubber een chemisch product is en dat is dus niet waar.

Er staat niet dat het een chemisch product is, maar dat het ws onder chemisch afval valt. Dat zijn 2 verschillende dingen, veel stoffen zijn van oorsprong natuurlijk, ook tapijt bijv., maar tapijtsnippers vallen bij veel gemeenten wel onder chemisch afval. Het kan niet even op de "composthoop".

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:02

Maar ik wil ook graag weten hoe zouden jullie dit met de stal eigenaar oplossen? Want ik kan wel met een groepje naar hem toe gaan.. Maarja en dan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:03

Uitrekenen wat het zou gaan kosten, een paar plannen op papier zetten. Aangeven wat het makkelijkste zou zijn en laten zien dat je het echt goed hebt uitgedacht met ook zijn belang erbij?
Dus dat je weet dat het voor hem een hoop extra kosten zijn, maar dat iedereen er op vooruit gaat. Ook iets uitzoeken dus dat je gewoon kan laten afvoeren zonder dat het duizenden euro's extra kost bij wijze van spreken.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:07

BrittKitt schreef:
Uitrekenen wat het zou gaan kosten, een paar plannen op papier zetten. Aangeven wat het makkelijkste zou zijn en laten zien dat je het echt goed hebt uitgedacht met ook zijn belang erbij?
Dus dat je weet dat het voor hem een hoop extra kosten zijn, maar dat iedereen er op vooruit gaat. Ook iets uitzoeken dus dat je gewoon kan laten afvoeren zonder dat het duizenden euro's extra kost bij wijze van spreken.

Oke, want hij is echt zo'n echte boer die eigenlijk niks van paarden weet.. En wel van koeien. Hij had dan ook voor de pensionstal melk koeien, nu heeft ie slacht koeien... Daar weet ie dan wel wat meer over dan ie wat over paarden weet. Jammer genoeg heeft ie niet altijd ''tijd'' om je verhaal af te luisteren of hij heeft alweer commetaar van nee! kan niet ofzo. Dit is erg jammer. Maar ik ga met een groepje goed om op stal, die ook wedstrijden rijden of gewoon voor de lol trainen in de bak. En we hebben ook een paar western ruiters, en daar is de bak dus ook erg zwaar voor.. want die moeten ook spins maken..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:16

Kirstjuhh schreef:
BrittKitt schreef:

Oke, want hij is echt zo'n echte boer die eigenlijk niks van paarden weet.. En wel van koeien. Hij had dan ook voor de pensionstal melk koeien, nu heeft ie slacht koeien... Daar weet ie dan wel wat meer over dan ie wat over paarden weet. Jammer genoeg heeft ie niet altijd ''tijd'' om je verhaal af te luisteren of hij heeft alweer commetaar van nee! kan niet ofzo. Dit is erg jammer. Maar ik ga met een groepje goed om op stal, die ook wedstrijden rijden of gewoon voor de lol trainen in de bak. En we hebben ook een paar western ruiters, en daar is de bak dus ook erg zwaar voor.. want die moeten ook spins maken..

Dusja.. Ik zou niet zo goed weten hoe ik dit moet doen Tong uitsteken
Ga zo de mensen die op hyves zitten van mijn stal, een krabbel sturen over het plan Haha!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:41

tapijtvezel vervuile grond ? dacht het niet. Wij moeten ook telkens als onze paarden hebben gemest het eruit halen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:46

Aimee schreef:
Breghje schreef:

Ik ga er dan tenminste vanuit dat je het paard hebt omdat je graag wil paardrijden, niet omdat je zo graag een paard in de wei wil zien staan. Dan kun je hem beter helemaal wegbrengen naar een natuurgebied of iets dergelijks. Dát is pas paardenwelzijn.

Ik ben geen dressuurruiter, doe ook geen wedstrijden en rijd dus net zo lief of liever nog in het bos. En ik zie heeeeeeeel erg graag mijn paard buiten in de wei staan Ja , dan weet ik dat ze niet op een paar m3 staat te draaien en zich staat te vervelen zoals zo veel paarden op een stal met en binnenbak moeten doen. En uiteraard kan ik haar ook naar een natuurgebied brengen maar dan wordt het rijden in de bossen een heel stuk moeilijker en daar heb ik haar toch wel voor. Voor mij begint paardenwelzijn nog steeds met de goede huisvesting en weidegang van het paard en niet met een bakbodem. Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:57

Ik vind dat je een paard hebt om leuke dingen mee te doen, en ook ik zoek een stal niet uit op bak, maar op welzijn van mijn dier.

Dat mijn paard nu 24 uur per dag buiten is, is voor mij het belangrijkste. Als de bak te zwaar is, ga ik buitenrijden. Haha!

Ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat een bakbodem belangrijker is dan weidegang!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:00

Aimee schreef:
Breghje schreef:

Ik sta echt versteld van deze uitspraak.. Leg uit! Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:01

Aimee schreef:
Breghje schreef:

Zucht. Ik zat me alleen af te vragen of een natuurprodukt ook onder vervuiling zou vallen, en of je idd misschien dat ergens vandaan had. That's it. Want dan zou het misschien een oplossing kunnen zijn voor onze bak....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:05

Ik ben het er wel mee eens dat een goede rijbak echt belangerijk is, maar misschien ben ik een meut omdat ik heb gemerkt hoe zwak paardenbenen kunnen zijn.

Mijn dierenarts zei trouwens ook tegen mij, je hebt een paard om op te rijden, niet om naar te kijken... En met dat doel ik heb ik wel een paard gekocht, maar ik wil dan ook wel dat hij buiten loopt..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:06

Goed bezig Kirsten!
Ik ben een stal genoot van de TS en de bak is echt te zwaar. En overal waar te voor staat is niet goed Knipoog

Persoonlijk denk ik dat we niets kunnen bereiken bij de stalhouder. Ik zie hem er niet voor aan om een zooitje onkosten te gaan maken voor een betere bak, terwijl de bak in zijn ogen prima is. We rijden er immers allemaal gewoon ons uurtje in. Het ene paard heeft er meer last van als het andere dat is zeker waar, ik ondervind met mijn paard ook hinder op de binnen hoefslag en het midden van de bak. Ook is de bak niet geheel effen. er zitten lichte lange kuilen in zeg maar. Slepen doet hij niet vaak, sproeien ook niet. We zeggen altijd op stal , het is een prima kerel maar geen paardenman, en met dit soort dingen merk je dat toch weer.
Ik hoop dat we iets kunnen veranderen aan de bak , al ben ik niet echt een voorstander van zelf mee betalen, ik betaal genoeg en ik vind dat een pensionhouder moet zorgen voor goede huisvesting, goede bak ect.
Waarschijnlijk gooit hij met zoveel onkosten, als hij uberhaupt ingaat op het verzoek van zijn klanten , de maandelijkse stalling fors omhoog om die kosten weer te dekken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:07

Nou dat geld lang niet voor iedereen. Ik vind rijden erg leuk om te doen, maar ik heb toen ik mijn pony gekocht naar mijn idee toch de verantwoordelijkheid op me genomen om goed voor mijn dier te zorgen en zeker alles te doen wat ik kan om haar gezond en gelukkig te houden.
Als mijn pony dus kreupel, ziek, zwak, misselijk, weetikut wordt en ze kan niet meer bereden worden dan maakt dat niet uit. Zolang ze geen pijn heeft mag ze gewoon blijven.
En zoals ik al zei, mijn pony kreupelt in de bak dus rij ik daar niet meer.. Simple as that Tong uitsteken