welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:52

Een paard stallen bij mensen die geen echte paardenmensen zijn is idd lastig en kom je pas vaker achter. Ook lastig is dat iedere paardenhouder zo zijn eigen ideeen heeft wat goed en slecht is. Dat verschilt meestal van wat de paardeneigenaar graag zou willen zien.

Enige nadeel wat ik aan de stal waar ons paard staat kan verzinnen is, wanneer er in de wintermaanden les wordt gegeven in de binnenbak je buiten moet rijden en het regent of heeeel koud is. Maar omdat ik nu onregelmatig werk en dus niet gebonden ben aan de avonduren zal dat deze winter niet zo'n groot probleem zijn. Verder is alles super geregeld en sinds ons paard er sinds november vorig jaar heen verhuisd is is hij veel beter in zijn vel gaan zitten.

Nadeel aan de vorige stal was weinig/geen rijmogelijkheid omdat de bak voor ons paard veel te zwaar was. We moesten dan met de trailer naar de rijvereniging. Hierdoor kreeg hij zeker in de wintermaanden onvoldoende beweging. Ook was het voer wat ze daar voerden te eiwitrijk waardoor hij steeds dikke benen kreeg. We hadden wel eigen voer maar omdat de staleigenaar niet altijd zelf voerde kreeg hij dat niet standaard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:44

Door omstandigheden ben ik (toen ik mijn paard pas had) 2x in een jaar van weide/stal gewisseld. De eerste x was om persoonlijke redenen, de tweede x was ik eigenlijk terechtgekomen op een soort noodwei (omdat ik dringend bij de eerste wegmoest), het was dus ook niet de bedoeling dat ik daar lang bleef/. Helaas ben ik nog een beetje vroeger dan voorzien moeten vertrekken omdat mijn paard de omheining afbrak Clown en die man dat niet kon appriciëren. Noah (m'n paard) is nogal een afbreker (ook met voldoende hooi, gras, weidemaatjes) en je kan een paard toch moeilijk vastbinden?

Daarna 3 maanden op een pensionstal gestaan, en dat was eigenlijk echt heerlijk. Enige nadeel was dat ze op zondag al sloten om 19u, en je dan dus niet bij je paard kon. De rest van de week bleven ze tot 23u open. Paarden hadden allemaal een ruime, propere stal, maar je kon ook kiezen voor elke dag weidegang en 's avonds binnen, of dag en nacht weidegang,... twee buitenbakken (verlicht) die elke dag gesleept werden, voldoende en goed voer (hij is daar zelfs wat bijgekomen Tong uitsteken ), enorm gezellig en vriendelijke mensen, een hele goede sfeer, alles werkte daar ook op vertrouwen, kortom, een heel leuk pension!

Uiteindelijk ben ik toch weer verhuisd omdat ik dichter bij huis een weide met schuilstal kon huren voor veel minder geld. Ook kon hij daar samen staan met wat andere paarden, terwijl op pension enkel paarden van dezelfde eigenaar samen buiten mochten, de rest moest met een draadje tussen (wegens ongelukken in het verleden zeiden ze).

De wei waar ik nu sta is super qua omgeving en de mensen/paarden die erbij staan zijn ook leuk, maar de boer is een vreselijke man Haha! We waren al gewaarschuwd door al zijn ex-klanten (niemand hield het daar langer dan 2 weken vol) dat het een 'zagevent' was. We dachten dat het gewoon overdrijven was, maar helaas is hij soms wel écht onmogelijk. Klein voorbeeldje: we moeten 20cm van de staart van ons paard knippen, want als die zo lang is (nog niet eens aan de kogel komt hij) en wij kammen hem niet goed ( Verward ) dan gaan ze die zelf kammen door die over de omheining te leggen en dan trekken ze teveel haren uit. Ja hoor, zelf kammen Huilen van het lachen

Zolang je er wat mee lacht is het nog te doen, maar ik ben nu toch al enkele maanden opzoek naar een stuk grond om te kopen, dat lijkt me nog steeds ideaal, kan je alles op jouw manier doen en ben je zeker van ee plek.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:50

Op de boerderij heb ik geen bak, geen moie stal, maar wel weidegang
Op de stalling is een mooie grote bak met goede bodem, paddocks en ruime boxen, maar geen weide

Dus de boerderij is ideaal voor de zomer, en de stalling voor de winter Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:12

Tja na een slechte ervaring bij een boer sta ik nu weer op een luxe stal omdat het voor ons beide de meeste voordelen heeft. Je moet je bedenken dat iedere stal nadelen en voordelen heeft.

Geroddel en gezeur heb je overal je kan je er druk over maken of gewoon lekker je eigen gang gaan. Als je je er druk over maakt hou je idd geen leven meer over.

Ik sta op een stal omdat ik het naar mijn zin wil hebben qua rijden en vrijheid en niet of er een leuke groep mensen staat en of er een leuke kantine is. Als dat er wel is is het mooi meegenomen.

Wat ik hier veel lees is dat mensen bij een boer staan ivm weiland maar dan weer als probleem hebben dat de bak slecht is. Dat heb ik dus ook gehad en daarom nu maar voor een stal gekozen met beperkt weiland puur omdat ik mijn paard heb om op te rijden en lol mee te maken. Als ik daar voor in ruil goede bodems heb binnen en buitenbak en ook de ruimte om te rommelen EN een ruiterpad vind ik dat persoonlijk belangrijker dan een groot weiland en verder alles buiten doen.
Dit zeg ik voornamelijk omdat ik 40 uur werk een gezin heb en wil kunnen rijden als ik aankom en niet teleurgesteld wil worden omdat de bak slecht is of nat enz...

Ik denk dat een stal wat 300% aan je eissen voldoet niet bestaat er is altijd wat en je moet ermee leren leven en anders geen paard houden.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:18

Ik heb mijn paarden tot nu toe maar 1 keer verhuist. Waar ik voorheen stond was op zich erg goed, maaar er kwamen nieuwe eigenaren die de boel flink gingen verbouwen waardoor een aantal faciliteiten een behoorlijke tijd niet beschikbaar zouden zijn. Omdat ik daar niet op wilde wachten zijn we verhuist.

De pensionstal waar ik nu sta, staan mijn paarden echt geweldig! Niet zo druk, niet absurd duur voor deze omgeving, super de luxe en leuke mensen! Dus wie nog een goede stal zoekt in het groene hart: Ik kan het iedereen aanraden! Haha! Als ik dan al een nadeel moet bedenken, de buitenbak is soms wat zwaar, maar we hebben een prachtige 20x60 binnenbaan als 'alternatief'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:24

Hmm, moet zeggen dat ik al die jaren best tevreden ben geweest.
Bij 1 stal ben ik wegggegaan, omdat het door de personeelwisseling slechter was geworden. Het jonge personeel/stageres mochten voeren, terwijl ze niet wisten wat 1/4 brok was. Ook kwam het voor dat ze een paard waren vergeten. Daarna heb ik zeer tevreden op 2 stallen gestaan. Doordat ik zelf ben verhuist, is mijn paard mee gegaan. Nu staan "ze" thuis.
Tuurlijk zijn er op een pensionstal altijd wel mensen die niet je vrienden zullen zijn, maar dat hoeft imo echt geen probleem te zijn. Als mijn paard maar goed staat Cool
Thuis is fijn, maar wel veel werk en kan minder gezellig zijn. Ook als je op vakantie wil, dan moet je wel voor oppas zorgen.
Overal kun je wel nadelen vinden.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:57

Alani schreef:
Sietara schreef:
Hoi, ik ben blij dat de stalling van mijn paard erg goed is, me schoonouders:D nu lekker buiten lopen in de winter overdag buiten s'nachts binnen. 1 klein probleempje ik moet zelf even helpen om een box te knutstelen:D en later als hun stoppen met het groepsverblijf ga ik er wonen met me vriend:D staat me paardje naar de voordeur:D

Staat je paard alleen dan?

Met nog een Fries (van me tante), new forest(van me schoonzussies) en een Fjord ook van me schoonzussie

En in de omgeving staan nog iets van 20 paarden.
Als ze ooit alleen komt te staan voor een tijd koop ik er een shet ofzo bij:D of een ezeltje ofzo... en paard alleen vind ik sneu

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:12

Hmmmm als ik dit lees bof ik toch wel met mijn pensionstalling… en ik was me eigenlijk net een beetje aan het ergeren. Nu ik dit lees is de ergernis weer ietsje minder

Nadelen die ik heb zijn -vooralsnog- niet voldoende om paardlief de stress van verhuizing aan te doen. Het gaat hem vooral om veel regeltjes. Al ontkom je daar met veel klanten niet aan denk ik.

Nou, hier komen ze dan:
* veel manegelessen (maar gelukkig NOOIT rondhangende manegekinderen, dat wordt niet getolereerd)
* je mag niet zelf uitmesten/drollen uit de stal scheppen ivm verbruik teveel stro
* paarden staan achter tralies
* je mag niet zelf ruwvoer geven zoveel je wilt

Daar staat tegenover:
Fijne buiten en binnenbak
Eigenaren met veel verstand van paarden
Voertijd is elke dag stipt op tijd en dat is 6x per dag
Paarden komen elke dag uren buiten
Worden ontwormt
Staan gezellie met tweetjes op 1 wei

Hmmm… *leest rijtjes nog eens kritisch door*

Wat zeur ik eigenlijk? Nors opkijken

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:49

Ik heb mijn paard ook vaak moeten verhuizen, waarvan een aantal keren vanwege slechte stalling.
De grootste problemen waren:

- te weinig weidegang
- afspraken die niet nagekomen werden
- te weinig hooi
- te veel of te weinig krachtvoer voeren (nooit de hoeveelheid die je zelf aangeeft)
- onbenullig met je paard omgaan
- hoge stalhuur waar je weinig voor terug krijgt
- slecht uitmesten van de stallen
- stallen zonder opening

Ik heb nu eindelijk sinds een half jaar de perfecte stal gevonden. Het enige nadeel is dat er geen binnenbak is, maar hier heb ik weinig moeite mee. Ik kies voor luxe voor mijn paard en niet voor mezelf!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:59

Ik heb in de afgelopen 18 jaar behoorlijk wat stallen gehad en om diverse redenen weer weggegaan.
Stal 1. Ik met mijn lompe onervarendheid dacht dat het niet zo veel kwaad kon dat een paard achter prikkeldraad stond. Ik heb maar 4 maanden van het arme dier mogen genieten Ach gut . Ik voel me daar nog schuldig over.
Stal 2. Leek een leuke stal tot er een andere verzorger voor de paarden kwam. De paarden kregen toen inneens afvalhavermeelpellets ipv brok want dat was goedkoper en de meeste paarden werken tog maar 2 keer in de week. Je mocht geen DA bij je paard laten komen als er andere mensen op stal waren want dan denken de mensen dat we niet goed zijn voor de paarden. Er werd achter mijn rug om op mijn (kreupele) paard gereden. Heel snel weggegaan dus.
Stal 3. Mijn paard had het op zich prima naar zijn zin maar ik werd door de eigenaar op een dermate erge manier als pispaal gebreukt voor alles wat hem die dag dwars zat dat ik het erf niet meer op durfde.
Stal 4. Nette stal, voldoende weidegang, aardige mensen. Alleen alle paarden kregen allemaal hetzelfde dieet: brok, wortels, voederbieten en kuilmais. Mijn paard vond kuilmais heel smerig en dat werd met groffe bewegingen uit de voerbak verweiderd, samen met de helft van de brokken. Bovendien werden de wortels en de voederbieten gestampt in dezelfde kruiwagen als waar 's morgens de stallen mee werden uitgemest en het zand werd er niet afgehaald. Mijn paard werd altijd als laatste gevoerd en kreeg voornamelijk zand en mest in haar voerbak. Ze werd dus erg mager en er over praten met de eigenaars hielp niet. Ze zagen het probleem niet. Ook kregen de paarden beschimmeld hooi en stro. Mijn paard begon te hoesten en kreeg medicijnen va de DA. Na een tijdje kwam ik er achter dat die medicijnen niet werden gegeven ondanks dat ze zeiden van wel.
Stal 5. Leek leuk toen ik er net kwam. Alleen werd mij een keer verboden om naar het bos te gaan want er zaten te veel dazen. Het hek zat op slot dus ik kon ook niet van het erf met mijn paard. Heel kort daarna was ik er getuige van dat de eigenaar van de stal een ander pensionpaard zonder reden met een zweep af stond te tuigen.
Stal 6. Eigenlijk stal 3 Haha! . Ben daar weer naar terug gegaan. Ik was door de jaren wel wat mondiger en vond het welzijn van mijn paard het belankerijkst. Ik kon nu ook prima met de eigenaar overweg en heb daar jaren met heel veel plezier gestaan. Alleen had ik inmiddels een paard wat was gaan headshaken en alleen in een binnenbak te rijden was. En omdat het nog wel een paar jaar kon uren voordat hij zijn vergunning zou krijgen heb ik toen met heel veel pijn in mijn hart besloten om daar weer weg te gaan.
Stal 7. Prima stal. gezellige sfeer. Alles werd gedaan om het de paarden naar de zin te maken. Na ongeveer 10 maanden kwam daar opeens verandering in en werden diverse regels zomaar veranderd ten nadele van de paarden. Op een gegeven moment was ik dat zo beu, en ik kon merken dat mijn paard het helemaal niet meer naar zijn zin had dat ik daar weg ben gegaan. Een half jaartje later kwam ik een oude stalgenoot van me tegen en kreeg ik te horen dat iedereen het zat was en daar weg was.
Stal 8. Prima naar mijn zin, alles wat ik voor mijn paard kon wensen. Het enige nadeel daar was het gebrek aan een wormenschema, niet alle paarden werden daar ontwormd. Alleen kort nadat mijn paard daar is komen te staan ben ik verhuisd. Ik heb het 3 jaar volgehouden om iedere dag heen en weer te gaan naar mijn paard, 30 km, langs een steeds drukker wordende weg met in de zomer vaak file's. Toen ze begonnen over zondagsmiddags sluiten vond ik het niet leuk meer. Dat zou dus inhouden dat als ik 's zondags moet werken dat ik niet naar mijn paard kan.
Stal 9. Gouden bergen werden er belooft. Het enige wat ik terug kreeg was een paard wat een hele dag in een smerige stal stond met een zeer zielig beetje ruwvoer.
Stal 10. Op een gegeven moment word het vervelend om te moeten vragen waarom je paard niet gevoerd is.
Stal 11. Prima naar mijn zin. Is gestopt met de pensionstalling.
Stal 12. Daar staat mijn paard nu nog maar nier lang meer. Ik ben hard op zoek naar wat anders. (Ik dacht wat gevonden te hebben maar dat ging op het laatste moment niet door). Het is daar vergeven van de ratten. Ze krijgen 's avonds maar een zielig beetje zaadhooi. De waterton is helemaal groen, maar die kan niet leeg want het gaat weer regenen Verward . Eergisteren eindelijk de smerige potstallen leeggereden, nu mag er geen stro meer in de stallen want ze kunnen buiten in het zand liggen. Er is daar geen bak en ik mis die toch meer dan ik dacht.

Ik ben dus best een stalhopper, maar ik hoop wel dat de volgende stal eindelijk de juiste word waar mijn paard gewoon jaren met plezier kan blijven staan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:10

Na 25 jaar op pensionstallen te hebben gestaan had ik mn buik meer dan vol.
In die jaren wel op een tweetal fantastische stallen gestaan waar ik het jaren heb uitgehouden maar waar ik vanwege verhuizing weg moest.

Ik heb alle pensionstal ellende gezien, van niet of nauwelijks eten krijgen, geen hooi voeren, beloven gehele dag weidegang en maar 3x in de week 1 uurtje krijgen. Stinkende strontstallen, onveilige afrasteringen, weides vol kruiskruid etc. etc..Tot totaal gestoorde eigenaren, associale mede stalgenoten tot aan totale onkundigheid van de pensionhouders.
Indien je een mak paardje hebt meestal niet zo'n probleem, maar als je zoals ik hengsten hebt is veiligheid en vakkundigheid heel belangrijk.

Vorig jaar de knoop doorgehakt en mn eigen stal begonnen. Oh mensen héérlijk wat een rust, wat een luxe! De paarden de gehele dag op de wei, niet in de rij hoeven staan voor een wasplaats, je eigen voer bepalen, geen kinderen meer onder je hengst vandaan te hoeven slepen omdat ze tóch de stal in zijn gegaan. De bak helemaal voor je alleen, niet hoeven opletten met je hengst als mede pensionklanten je bijna ondersteboven rijden en steeds maar moet zeggen: Pas hè ik zit op een hengst.

De paarden zijn nu heerlijk kalm, geen gestress meer en mn gefrustreerde hengst heeft na jaren ineens geen maagzweren meer. Wat heb ik die dieren al die jaren aangedaan? Alleen omdat ik steeds weer geloof in het goede van de mens, dat afspraken worden nagekomen en er goed voor de paarden zou worden gezorgd? Niet dus, wat ben ik blij van die ellende af te zijn.....

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:12

Nadelen?
Mischien ben ik niet zo veeleisend, of heb ik gelijk de goede gezocht..
Maar mijn paardje staat er prima, en je kan alles vragen en doen en en...het is er gewoon mega-fijn!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:56

Prisca schreef:
Tja na een slechte ervaring bij een boer sta ik nu weer op een luxe stal omdat het voor ons beide de meeste voordelen heeft. Je moet je bedenken dat iedere stal nadelen en voordelen heeft.

Geroddel en gezeur heb je overal je kan je er druk over maken of gewoon lekker je eigen gang gaan. Als je je er druk over maakt hou je idd geen leven meer over.

Ik sta op een stal omdat ik het naar mijn zin wil hebben qua rijden en vrijheid en niet of er een leuke groep mensen staat en of er een leuke kantine is. Als dat er wel is is het mooi meegenomen.

Wat ik hier veel lees is dat mensen bij een boer staan ivm weiland maar dan weer als probleem hebben dat de bak slecht is. Dat heb ik dus ook gehad en daarom nu maar voor een stal gekozen met beperkt weiland puur omdat ik mijn paard heb om op te rijden en lol mee te maken. Als ik daar voor in ruil goede bodems heb binnen en buitenbak en ook de ruimte om te rommelen EN een ruiterpad vind ik dat persoonlijk belangrijker dan een groot weiland en verder alles buiten doen.
Dit zeg ik voornamelijk omdat ik 40 uur werk een gezin heb en wil kunnen rijden als ik aankom en niet teleurgesteld wil worden omdat de bak slecht is of nat enz...

Ik denk dat een stal wat 300% aan je eissen voldoet niet bestaat er is altijd wat en je moet ermee leren leven en anders geen paard houden.

Ik lees alleen maar wat je belangrijk vind voor jezelf mbt rijden. Niet wat de voordelen voor je paard zijn of waren.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:00

Maanling schreef:
Hmmmm als ik dit lees bof ik toch wel met mijn pensionstalling… en ik was me eigenlijk net een beetje aan het ergeren. Nu ik dit lees is de ergernis weer ietsje minder

Nadelen die ik heb zijn -vooralsnog- niet voldoende om paardlief de stress van verhuizing aan te doen. Het gaat hem vooral om veel regeltjes. Al ontkom je daar met veel klanten niet aan denk ik.

Nou, hier komen ze dan:
* veel manegelessen (maar gelukkig NOOIT rondhangende manegekinderen, dat wordt niet getolereerd)
* je mag niet zelf uitmesten/drollen uit de stal scheppen ivm verbruik teveel stro
* paarden staan achter tralies
* je mag niet zelf ruwvoer geven zoveel je wilt

Daar staat tegenover:
Fijne buiten en binnenbak
Eigenaren met veel verstand van paarden
Voertijd is elke dag stipt op tijd en dat is 6x per dag
Paarden komen elke dag uren buiten
Worden ontwormt
Staan gezellie met tweetjes op 1 wei

Hmmm… *leest rijtjes nog eens kritisch door*

Wat zeur ik eigenlijk? Nors opkijken

Als ik je lijstje zo bekijk, heb jij geen reden tot klagen Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:02

Ik denk het ook niet. Ik betaal best wat, maar ik denk idd dat meerdere mensen in hun handjes zouden knijpen met zo'n stalling als waar ik sta.
*trekt zich dan ook terug uit topic wegens te weinig nadelen*

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:09

Alani schreef:
Ik lees alleen maar wat je belangrijk vind voor jezelf mbt rijden. Niet wat de voordelen voor je paard zijn of waren.

Oww volgens mij staat er dat het beter voor mij als paard was.

Zit niet echte grote verschillen tussen beide stallen qua behuizing paard. Wel dat ik op mijn huidige stal kan kiezen voor weiland. Meeste baalde ik dat ik vaak niet kon rijden ivm slechte bak dus kon mijn paard ook zijn stal slecht uit ivm weinig ruimte.

Ik wilde rijden wanneer ik aankwam niet niet moeten wachten op de grillen van de eigenaar. Dit koste me teveel tijd waardoor de zin voor rijden steeds minder werd. Dus paard kreeg indirect ook minder aandacht.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:18

Prisca wat ik bedoelde is dat je de faciliteiten voor jezelf kon specificeren. Als een paard alleen uit zn stal komt omdat ie gereden wordt, dan krab ik me achter mn oren. Ook nu lees ik nog niet wat de voordelen voor je paard zijn (contact met soortgenoten, meer weidegang, grotere box, meer daglicht in de stal, enz) je meldt slechts dat het beter voor je paard.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:20

Ik denk dat elke stal wel zn nadelen heeft!
Ik ben geen stalhopper, maar ben voor het welzijn van mn paard toch te vaak verhuisd (vind ik dan). Paard heeft echt moeite met veranderingen, en dat is dus ook de reden dat hij blijft staan waar hij staat, ookal ben ik het met een aantal dingen absoluut niet eens.

De eerste stal waar we kwamen was erg druk, op dat moment stonden er 60 paarden. Heel gezellig, maar niet te doen!
Wij (als iddelbare scholiertjes) moesten na schooltijd rijden,en dan reed je soms met 6/7/8 (of meer) mensen in de bak, soms wel 3 prive lessen tegelijk in dezelfde bak. Geen doen dus. WIj hebben hier 2 jaar gestaan.
Mijn verzorgpaard (en de verzorgpony's van mn zus) stonden op een stal iets verderop, en daar zijn wij (jan 2000) naartoe verhuisd.
Hier hebben we jaren gestaan, erg gezellig in het begin. Het ging van kwaad naar erger, ik mocht niks meer met mn eigen paard (zonder zadel rijden was levens gevaarlijk, mijn paard was levensgevaarlijk ect ect ect). Je mocht geen eigen DA meenemen, en moest het doen met de DA van de kliniek uit het dorp (in die periode dus slechte ervaringen mee gekregen). Hoefsmid was ongeveer ook verplicht, geen paarden mensen en ze stonden niet open voor dingen.
Paarden kregen weinig ruwvoer, boer kon absoluut niet om gaan met paarden, en moet het lekker bij koeien houden.
Ik werd voor elk dingetje dat ik deed gewoon uitgescholden, dan meste ik mn paard niet goed uit, dan gooide ik teveel stro weg, dan te weinig stro in mn stal, dan weer teveel, ik gaf mn paard te veel hooi, ik gaf hem te veel krachtvoer, ik gaf te weinig krachtvoer, zette de kruiwagen niet goed terug ect ect ect.

En dan er achteraan: als je da tnog een keer doet zet ik je paard aan de weg.
Na bijna 6 jaar was het gewoon niet meer uit tehouden voor mij. Ik kwam alleen opstal voor mn paard, en ging zo snel mogelijk weer weg. Er gebeurden nog veel meer dingen, maar als ik dat allemaal opschrijf ben ik nog wel even bezig. Het ergste vond ik nog wel dat mn paard soms gewoon geen voer kreeg, omons te treiteren. Kwm ik een keertje smorgen vroeg, was er net gevoerd en stonden alle paarden te eten behalve de mijne....

Toen kwam de laatste verhuizing, op zich een prima stal alleen is de stalhouder erg "lui". Het duurde erg lang voordat de paarden deze zomer het land op gingen, en nu staan ze nog steeds op een mini stukje omdat hij de rest eerst wil maaien.
Maar dat durft hij steeds niet aan ivm de weersverwachtingen bla bla bla, erg vermoeiend dus.
Maar dat zjin maar kleine dingetjes. Wel genoeg om je aan te ergeren, maar mn paard gaat nu voor. Hij staat ook in de winter lekker buiten in de paddock, dat heb je maar op weing stallen in de randstad.
Mijn paard houdt niet van veranderingen, en was bij de laatste verhuizing 2 maanden niet zichzelf. Dat wil ik niet meer.
Ik moet me dus maar over die "ergernissen" heen zetten, en aan het welzijn van mn paard denken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:37

Mijn stal heeft maar 2 nadelen
- sluitingstijd om 21:30 door de week/19:30 in het weekend
- er mag geen instructie van buitenaf bij

Daar staat tegenover dat ik niks kan vinden wat beter is dan deze stal
of er is geen weide, of het is doe-het-zelf (red ik niet qua tijd) of het is een manege (te druk voor mijn paard) of het is er erg ver weg.
dus ik neem ik dit kleine beetje ongemak maar voor lief.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:46

enigste nadeel die ik kan bedenken.

Niet lekker naar buiten kunnen met paard, bos in enz.
kan wel maar dan moet je eerst 1,5 km langs een rotweg, waar veel bussen, vrachtwagens etc langskomen, en auto's die soms associaal hard rijden.

Alles tot mijn beschrikking, mooie stal, 2,5 hecktare land, hele jaar zo'n beetje begaanbaar, stapmolen, buitenbak van 20 x 50 met all weather tuft bodem, longeerring, poets/wasplaatst met koud en warm water, onbeperkt voer & stro (zoveel als ik nodig vind dat mijn paard moet) Lachen
ZZ-instructie aan huis (vrouw die daar woont geeft mij les)
en het belangrijkste natuurlijk super verzorging Ja
Het is eigenlijk geen pensionstal, maar gewoon prive bij mensen thuis, verder dus ook geen last van andere pensiongasten Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:50

Alani schreef:
Prisca wat ik bedoelde is dat je de faciliteiten voor jezelf kon specificeren. Als een paard alleen uit zn stal komt omdat ie gereden wordt, dan krab ik me achter mn oren. Ook nu lees ik nog niet wat de voordelen voor je paard zijn (contact met soortgenoten, meer weidegang, grotere box, meer daglicht in de stal, enz) je meldt slechts dat het beter voor je paard.

Yeps klopt omdat dat de reden was dat ik baalde van die stal voor paard was het redelijk maar kan altijd beter ook bij deze stal. Voor het paard is het nu iets beter maar het is vooral beter voor mij. Ik heb meer plezier dus ook met hem.

Box is box zit vaak weinig verschil in. Gaat vaak om de extra dingen waarom mensen van stal hoppen (weiland, bakken, openingstijden enz...)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:14

felicity schreef:
Sorry maar waarom werk je dan op een stal als je er niet tegen kunt?
Ik werk nu al zo lang op maneges en pensioenstallen van dure tot echt basic en dat heb je overal. Dat mensen hun paard uit hun stal halen en dat er dan wat stro op het pad komt. Ik loop dan ook niet elke dag met een bezem achter ieder zijn kont aan. Dat stro wat dan op het pad ligt word wel weer weggeveegd met de volgende veegronde.

Waarom ik op een stal werk? Nou omdat naast dit soort incintele irritaties er ook genoeg leuke dingen zijn.. Ik laat me door zoiets niet meteen uit het veld slaan. En als het nou 1 stal is dat geveegd moet worden. Bij ons zijn het er 6. Dus als je de hele zooi geveegd heb hoop je in ieder geval dat het een half uurtje zo blijft. Dat dat in de praktijk niet gebeurd ok. Maar ENIGE moeite zou toch fijn zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:20

Tja ik heb helaas ook geen 1 gangpad wat ik moet doen.
Staan zo'n 100 paaden en dagelijks wod alles geveegd. Helaas ook nog geen veegmachine en ik ben het enige personeelslid.
Ik baalde er in het begin ook gigantisch van als ik weer een stro spoor kon opvegen. Inmiddels haal ik me schouders op en ga verder waar ik mee bezeig was. Dat dood irreteren werkt helemaal niet. WOrd het werk alleen maar minder leuk,

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:35

Ik heb ook al best wel wat stallen gehad.

Stal 1: Paard raakte zwaar gewond doordat ze bij een merrie waarvan bekend was dat ze heel agressief was in de wei gezet werd. Verder slecht voer. Mijn paard moest stalrust, stond met been in verband, maar werd vrolijk in de modder gezet. Reden om te vertrekken.

Stal 2: Super locatie, maar paard kwam weinig en onregelmatig buiten. Omheining niet in orde. Onregelmatig voerbeleid. Nadat paard voor de tigste keer wat opgelopen had haar daar weggehaald.

Stal 3: Met de belofte dat ze dagelijks 4 uur eruit zou komen op deze stal komen te staan. In praktijk kwam ze er zomers 2 uur uit en 's winters niet of een kwartiertje. Verder bak heel vaak bezet. Wel geprobeert een gesprek aan te gaan over het buitenkomen, maar werd niet naar geluisterd en werd gezegd dat ze beloofd hadden haar 4 uur per dag naar buiten te doen als lokkertje.

Stal 4: Prima stal. Paarden veel naar buiten, grote stallen, veel stro en goed voer. Wel vaak best een rotzooi daar, maar goed dat ziet je paard toch niet Haha! Afstand was best groot vanaf mijn huis en paard trok zich nogal terug in een grote groep. Toen mijn paard naar een stal in de buurt kon, verhuisd.

Stal 5: Voor paard prima stal. Veel naar buiten, goed voer. Helaas bak scheef en zwaar. Ging vaak naar bak van de buren of naar het bos. Dat ging prima met mijn oudere merrie. Met mijn jonge paard had ik die uitwijkmogelijkheden niet. Hij raakte geblesseerd door de bak, dus verhuisd.
Eigenaar wilde overigens niets aan bak doen, dat had ik wel gevraagd.

Stal 6: Sta er nu ruim 3 maanden, maar bevalt erg goed. Paard komt hele dag naar buiten, ruime stal. Afspraken worden echt nagekomen. goede buitenbak. Veel persoonlijke aandacht voor je paard. Deken wisselen etc. nooit een probleem. Prijs is wel redelijk hoog, maar voor kwaliteit betaal je.

Dit aantal stallen trouwens in bijna 7 jaar en verdeeld over 2 paarden Haha!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:50

Alani schreef:
Het verbaast me altijd weer dat ik lees dat mensen tig x hun paard verhuizen. Ze noemen zichzelf dan stalhopper oid. Ik vind het minstens zo verwonderlijk hoe pensionhouders zich op kunnen stellen. Even ervan uitgaande dat het waar is wat hier geschreven wordt (te weinig voer).

Verhuizen is voor je paard bijzonder stressvol, en als ik dan de redenen lees dan vraag ik me af watmaakt het uit of je 5 of 15 min. moet fietsen/ rijden? En van regen krijg ik echt niks hoor! Welke afspraken zijn er gemaakt? Het lijkt mij logisch dat je elkaar daar aanhoudt.
En dan de reden 'mijn paard kreeg een klap van de pensionhouder' ja en wat deed ie dan? Is het een verwend nest of een brutale aap die op zijn nummer gezet moest worden? Of heeft die pensionhouder echt losse handen?

Ik heb hier niet gepost om iemand te beledigen of te kwetsen, maar ben benieuwd naar de serieuze beweegreden en of ervan uit het paard gekeken wordt of vanuit de ruiter/amazone.

Het is idd erg stresserend voor je paard om steeds verhuisd te worden.
Maar soms kan het gewoon niet anders.
Het lijkt mischien minder erg als je het hier zo leest dan dat het eigelijk is als je er middenin zit.
De stal waar ik jaaaren gestaan heb,,Daar ben ik uiteindelijk ook gewoon weg gegaan omdat ik er zelf helemaal gek werd.
mijn pony vond het daar nog wel vrij ok,,buiten dat ze soms welleens vergaten te voeren had zij niet echt ergens last van.
Maar ik werd er gewoon gek.
Telkens als ik daar was geweest kwam ik weer thuis met een rotkop,,en zat ik heel de avond chago te wezen.
Bijvoorbeeld dat de eigenaars een extra sleutel voor je kast hadden,,die jij niet mocht hebben.
En telkens als de kinderen van die eigenaars spulletjes te kort kwamen kregen ze gewoon een sleuteltje en mochten ze ergens iets gaan 'lenen'.Maar die gaven het dus nooit terug.Klagen bij de ouders hielp ook niet,want die vonden het niet meer dan normaal omdat zij de stal runden.
Of toen ik mijn pony net had gekocht,,ze was graatmager,,en we voerden ze pulp bij om aan te sterken,,Maar geen enkel paard daar kreeg pulp,,dus wij hadden een grote bak met pulp gekocht,,en die in de voederkamer gezet,,met in het groot erop,,(Van Joyce),,waren ook gaan zeggen dat joyce dat nodig had,,en of het daar mocht staan,,Jaaa allemaal ok.
Was hij na 2 weken op,,en het was toch echt wel een hele grote bak.Dus ik vraag me af hoe hij zo snel op kan zijn.Kom ik erachter dat ze het gewoon doodleuk aan hun eigen paarden gaven.
Dus ik naar binneeeen,,vragen waarom.
En zij vonden het gewoon normaal,, 'ik stond toch ook in HUN stallen,,dus dan mochten zij toch ook mijn pulp mee gebruiken'
Ofdat je verplicht werd om een halster aan je staldeur te hangen,
En als je dat niet deed kreeg je elke keer opnieuw dezelfde lectuur over dat je niet verantwoordelijk was,en blaaablaa,,
En als je het wel deed,werden ze gejat.
Of ik weet nog dat ik de stal inkwam,en ik had mijn nieuwe halstertje in mn poetskist gelegd,en die even voor de stal van mijn pony laten staan omdat ik nog snel iets uit mijn kast moest halen,en toen ik terugkwam,zag ik het doodleuk aan bij een pony met schimmel.
En zij vonden dat ook doodnormaal omdat het toch maar in mijn poetsbak zat.
Of telkens als je aan het rijden was,commentaar komen geven,,over dat het zo niet moest,en hoe je het beter wel deed,en dat dressuur helemaal niks voor pony's was,,maar western duuuizend keer beter was,,
En er waren niet veel dressuurruiters behalve degene die me les gaf,nog een meisje en ik.En als we op wedstrijd gingen en we kwamen 's avonds terug kwamen ze gezellig aan de stal staan zeuren dat we dressuur beter opgaven omdat dat ponyvrijheid afneemt.

Ik werd er gewoon gek.
Ik haatte het na een tijdje om erheen te gaan.
En iedereen had het erover om er weg te gaan,,maar niemand deed het,
Dus ben ik er uiteindelijk opgestapt.
En ben ik naar een veel gezelligere pensionstal in de buurt gegaan,,alles wat iemand kan dromen.
Daarom geloof ik dat je niet Altijd moet kijken of je pony er gelukkig is,, Ja? ok,,daar blijven staan.
Want ik heb nu iets veeeeeeeeel beters gevonden dan die stal waar ik eerst stond.
Waar mijn pony het geweldig vindt,,en ik ook.
En ik vind het toch ook wel belangerijk dat je pony EN jij er graag staan.

(Woow,,wat een lange uitleg Clown )