Onweer; binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Onweer; binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:20

manishdra schreef:
lonnie schreef:
...Alleen de vraag is: is de kans groter dat de bliksem op n paard in de wei inslaat of in de stal?

Ik heb deze vraag aan een collega gesteld en zijn antwoordt is: nee...

Je weet nooit waar de bliksem inslaat. Het kan midden in een weiland zijn terwijl er een klokkentoren naast staat of in de stal terwijl er een bliksemafleider op het dak van het woonhuis is.
Als je bekijkt hoe een bliksem onstaat:
- ionen in de wolken
+ ionen in bepaalde hoeveelheden in de grond

Kijk, ik quote maar een klein deel, maar dank voor de nuttige info. Ik ben ook zo'n twijfelkont met onweer. Zou je voor mij nog iets aan je collega willen vragen? Ik heb me een tijdje geleden laten wijsmaken, dat de aanwezigheid van een bliksemafleider de kans op inslag in die omgeving kan vergroten. Dus dat de bliksem niet in de afleider slaat, maar wel die kant op gaat en dan bijvoorbeeld 100 meter kan missen. Om die reden hebben we laatst om 2 uur 's nachts de paarden nog binnengehaald. Niet ver van het land waar ze op liepen, staat een enorme kerktoren met bliksemafleider. Maar goed, eerlijk gezegd heb ik geen idee of het verhaal überhaupt klopt.

x_Epril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:29

ik zou de paarden zelf niet op het weiland laten staan met onweer
er kan altijd wel iets gebeuren.
en vooral als het een open weiland is zijn de bomen op het weiland het hoogste punt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:55

die van ons staan overdag buiten en 's nachts binnen.
als het overdag oweert kunnen ze gewoon naar binnen als ze willen maar blijven ze gewoon rustig buiten staan.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:00

Gevoelsmatig zet ik mijn paard liever binnen bij onweer.
Mijn paard staat overdags binnen en s'avonds binnen. Bij erg slecht weer gaan zij niet naar buiten.

fiennekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:54

onze stal staat open, dus paard kan zelf kiezen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:21

Wij hebben geen schuilmogelijkheid in de wei, maar het is weide uit, stal in, is nog geen 20meter. Dus ik zet ze altijd binnen. Speelt ook wel mee dat mijn pony een gigantische angsthaas is, wat onweer betreft...(Zal ze wel van het baasje hebben! Clown )

En heb al iets te vaak gezien dat paarden in de wei dodelijk getroffen waren door de bliksem, dus neem liever geen risico's Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:44

Ik heb mijn pony het liefst binnen als het flink gaat onweren.

De laatste keer is hij helemaal gaan flippen en konden we rond 12 uur nog richting stal. Gelukkig had een stalgenootje hem al voor me binnen gezet. Hij was flink gespannen Ach gut

marloes_paco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:57

Je moet je paard buiten zetten. Paarden zijn vluchtdieren ze willen weg rennen voor gevaar. Een paard voelt zich buiten dus veiliger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:02

Marloes: maar een paard IS buiten niet veiliger. En voor een blikseminslag valt niet meer weg te rennen, dan is het vaak al te laat...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:04

Die blikseminslag kan ook in de stal plaatsvinden dus het gevaar wordt echt niet minder in de stal...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:07

Wel iets. Ten eerste kun je de stal uiteraard voorzien van inslagbeveiliging ('bliksemafleider'), ten tweede is het risico op de 'stapspanning' binnen minder groot (waar de spanning wordt afgevloeid over de omgeving.)

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:21

De kans lijkt me even groot: inslaan op stal en inslaan in de wei. Toch is de kans erg klein dat de bliksem inslaat. Het maakt daarom niet veel uit denk ik waar je paard staat, tenzij het paard op een plaats erg onrustig is. Als jij slecht slaapt al sje paard buiten staan, zou ik hem gewoon binnen halen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:22

Liever op stal.. Maarja als er niemand aanwezig is en er kan niemand op dat moment komen.. Scheve mond

Ze kunnen wel zelf nog in de stal gaan staan als ze willen.

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:35

Geen van beide is perfect.
Binnen kan het inslaan en de tent staat in de fik terwijl jij gerust ligt te slapen omdat je paardjes binnen staan.
Buiten kan de bliksem ook o pde paarden inslaan. dat is kans van 1 op 20 ofz. maar toch het kan allemaal. die van mij staat s'nachts sowiezo binnen. dus met onweer ook. maar ik heb er als het nodig is gewoon een babyfoon staan. dan kun je altijd luisteren.

Conclusie. binnen én buiten zijn beide link.
Hier heb je verder denk ik weinig aan. maar dit is mijn mening.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:44

Ik zet ze altijd binnen wat ze dan ook wel raag hebben, vind het altijd wat eng om ze buiten te laten. Het paard van mijn vader is vroeger door de bliksem getroffen. Ben zelf ook wel ietwat angstig voor onweer, dat speelt natuurlijk ook mee, maar ik voel me fijner als ze binnen staan. Bovendien staan ze aan huis, dus als het over is kan ik ze altijd weer naar buiten kieperen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:48

Mijn pony staat altijd binnen met onweer. Je gaat zelf immers ook niet buiten staan als het onweert, waarom? Nou juist omdat het gevaarlijk is en zo gevaarlijk is het dus ook voor paarden. En ja, het kan ook inslaan in een stal, maarja dat kan ook in een huis Nagelbijten / Gniffelen

IloveI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:03

Mijn pony staat ook altijd binnen met onweer. Ik vind dat altijd een beetje eng, omdat er ook hoge bomen in de wei staan. En de stal staat niet dichtbij die bomen. En als mn pony in de wei staat, dan is dat wel dichgt bij die bomen. Dus ik doe dr altijd voor de zekerheid in de stal Tong uitsteken

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:16

Mijn knollie verzint het zelf. Ben er ook nooit bij.
Hij staat 24/7 buiten en heeft een schuilstalletje.

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:20

Bij ons staan ze gewoon buiten als het onweert, nooit problemen mee gehad!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:22

Ik hou zelf helemaal niet van onweer. Maar bij ons worden de paarden niet binnengehaald om onweer. Mijn paard vind het in de stal eng, maar buiten niet Clown

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:02

Mijn paarden gaan naar binnen. Ik heb al vele malen meegemaakt dat er paarden omgekomen zijn die buiten stonden. Ook met hoge gebouwen/bomen in de omgeving, dus haal ik ze binnen, kleine moeite. Als er onweer wordt voorspeld hou ik altijd buienradar extra in de gaten.
Ik moet ook zeggen dat mijn paarden dan ook erg graag naar binnen gaan.

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:04

ik zet ze altijd binnen,zou als de dood zijn dat ze door de bliksem getroffen zouden worden.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:01

ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het land is en wat het hoogste punt is als je paard het hoogste punt is in een heel groot oppervlak. zou ik hem zeker binnen zetten!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:06

als het omweert dan wil ik niet eens gaan rijden. want als je perongelijk word geraakt of iets anders. dan zit je er mooi mee met alle schade en zo

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:44

Je móet niet eens gaan rijden met onweer!
ik heb altijd geleerd dat dat echt niet mag! Bloos