Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:26

@Benfan, je weet duidelijk niet veel van distels af. Je bent overigens verplicht om distels te bestrijden, daar zijn regels voor. Als je dus alles maar laat bloeien en groeien dan zullen de buren van de aangrenzende percelen snel op je stoep staan. Distels, brandnetels, boterbloemen (overigens licht giftig voor paarden) en veel andere onkruiden worden helemaal niet gegeten door paarden, dus je verhaal gaat sowieso niet op

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:41

joyce B schreef:
heb hier laatst de zuring uitgestoken met zo'n Ragvork.
Wij hebben vorig jaar een groot deel van de wei door een loonwerker laten spuiten voor alle soorten onkruid, maar vooral boterbloemen en nog een soort gele bloemetjes (geen jakobskruiskruid) kleiner dan paardenbloemen, beetje zelfde soort bladeren en bloeiwijze.)

Het stuk wat niet gespoten was zit nu echt vol, het andere stuk zouden we nu bij kunnen houden als we niet te lang wachten.

Weet wel dat het erg duur was, en ik mocht de paarden er minstens 10 dagen niet op laten lopen.

Misschien bedoel je 'gewoon biggekruid' (Hypochaeris radicata)? Hoe bemest jij je land als ik vragen mag?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:19

Heb even naar afbeeldingen gezocht, en volgens mij is hem dat inderdaad. Het zat er vol mee (en vol met boterbloemen)

We hadden het huis zomer 2006 in augustus gekocht en toen zag het al aardig geel. De paarden hebben er toen op gelopen in de winter en alles kort gegeten en toen het weer begon te groeien zag het in mei 2007 hartstikke geel van de boterbloemen en die gele bloemetjes.

Ons land was zomer 2006 geloof ik 1x bemest met gier, weet niet wat voor Tong uitsteken Dat was nog door de vorige eigenaar gedaan. Die heeft het dat jaar ook 1x laten maaien rond juni/juli
Het is Veen op zand grond. Veen is geloof ik vrij zure grond.
De vorige eigenaar had vroeger schapen en het land al een tijd weinig/niet gebruikt (sinds hij de schapen had weggedaan)

Wij hebben dus mei 2007 het grootste deel (2 vd 3 ha)laten spuiten door loonwerker, op het andere stuk liepen de paarden. Het is daarna in juni gemaaid, bemest met kunstmest, in augustus weer gemaaid en bemest met beetje kunstmest. En we hebben toen ook over het stuk waar de paarden die zomer hadden gelopen de paardenmest uit laten rijden.

Dit voorjaar is vrijwel het hele stuk bemest met kalvergier en gerold en gesleept. Een deel is paar weken geleden gemaaid en licht met kunstmest bestrooid (150kg op zo'n 1,5 ha) en straks wordt het andere deel nog gemaaid en hopelijk dan nog een keer bemest (kalvergier) en alles in augustus nog een keer voor de 2e snee gemaaid.

Het ergste onkruid zijn de kruipende boterbloemen (allemaal boterbloemblaadjes die de bodem bedekken, die natuurlijk ook gaan bloeien) in het stuk dat vorig jaar niet bespoten is. Dat verdringt het gras.

In het niet bespoten stuk hebben we de boterbloempollen af en toe weggemaaid, maar volgens mij is het daardoor meer in de breedte uit gaan waaieren en hebben we nu meer m2 boterbloem dan vorig jaar Schijnheilig
We wilden dat stuk met de hand spuiten, maar het voelde als onbegonnen werk en hebben maar zo'n 1000m2 gedaan van de ruim 4000m2

Het liefst wil ik dat stuk nu laten maaien en daarna paardenkunstmest erop n proberen het nog wat met de hand te spuiten.

Tip van een boer tegen onkruid/boterbloemen was inderdaad ook: veel bemesten en vaak maaien. Hij was niet zo'n voorstander van gif spuiten.

De grote zuring (Ridderzuring?) is maar beperkt, dat is wel te doen met wegsteken. Aan de slootkant, vooral achterin het land, staat ook kleinere zuring (veldzuring?), dat is niet te doen omdat er zoveel staat...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:05

Dat verklaart een hoop.
- boterbloemen stoelen uit door maaien
- 150 kg kunstmest/1,5 ha licht bemesten???? wel als je uitgaat van de oude norm 400kg/ha voor ZANDGROND.... Je spreekt hier over veen/zand; beetje erg veel kunstmest!
- ik zou stoppen met kunstmest en overgaan op organische mest.
- huidige onkruiden kan je nu alleen maar weghalen door spuiten, maar voorkomen dat ze terug komen alleen maar door goed bemesten (organische mest, geen kunstmest)
- ik weet niet welk soort gras je hebt??
- bekalken in het najaar lijkt mij geen overbodige luxe (ook omdat er schapen liepen)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:09

Jol1 schreef:
@Benfan, je weet duidelijk niet veel van distels af. Je bent overigens verplicht om distels te bestrijden, daar zijn regels voor. Als je dus alles maar laat bloeien en groeien dan zullen de buren van de aangrenzende percelen snel op je stoep staan. Distels, brandnetels, boterbloemen (overigens licht giftig voor paarden) en veel andere onkruiden worden helemaal niet gegeten door paarden, dus je verhaal gaat sowieso niet op

Jij hebt duidelijk niet gelezen wat ik schreef, er stond dat je wel alle giftige planten moest verwijderen maar moest laten staan wat goed voor het paard is. Dus niet lukraak maar wat gaan spuiten, er zijn immers heel veel kruiden die je paard lekker vind en goed zijn voor hem. Vergelijk het maar een beetje met sla, das veel lekkerder als er wat bij doorheen zit. Paarden eten meer onkruid dan je denkt, maar net zoals jij zegt niet alles. Overgens is mijn distel kennis aardig beter dan dat van menig nederlander Knipoog nast biomiep vind ik kruidenkennis en de werking hiervan (en ja, ook dingetjes maken) ernstig interesant.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:39

@Benfan, ik heb wel goed gelezen en omdat distels niet giftig zijn, heb ik begrepen dat je die wilt laten staan. Distels zijn echt een plaag voor je weiland (en dat van de buren), dus spuiten of trekken is echt de enige oplossing. Niet iedereen vindt distels interessant hoor! Een kruidenwei is overigens niet hetzelfde als een wei met onkruid, dus dat is geen excuus om het een rommeltje te laten worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:17

madamX schreef:
Dat verklaart een hoop.
- boterbloemen stoelen uit door maaien
- 150 kg kunstmest/1,5 ha licht bemesten???? wel als je uitgaat van de oude norm 400kg/ha voor ZANDGROND.... Je spreekt hier over veen/zand; beetje erg veel kunstmest!
- ik zou stoppen met kunstmest en overgaan op organische mest.
- huidige onkruiden kan je nu alleen maar weghalen door spuiten, maar voorkomen dat ze terug komen alleen maar door goed bemesten (organische mest, geen kunstmest)
- ik weet niet welk soort gras je hebt??
- bekalken in het najaar lijkt mij geen overbodige luxe (ook omdat er schapen liepen)

Het onkruid was er voor het bemesten met kunstmest...
Het stuk wat gespoten is, is die winter alleen door de paarden afgegraasd en de mest is blijven liggen. Verder die zomer niet bemest voor het maaien, en toen zat er erg veel onkruid in. Daarom laten spuiten, zodat we minder onkruid in het hooi zouden hebben. Het stuk dat gespoten is, is ook nu nog vrijwel onkruid vrij. Het stuk dat niet bespoten is, is vorig jaar ook niet bemest met kunstmest, omdat de paarden daar liepen te grazen. alleen het gemaaide stuk is met kunstmest gestrooid om zo aan te vullen wat we er af hadden gemaaid en zodat er weer op tijd voldoende gras zou zijn voor een 2e snee, en einde seizoen genoeg gras voor de paarden om in het najaar en de winter nog van te eten. Dat is gelukt.

Ik had dus het idee dat het intensieve grazen van de paarden dat jaar, niet bemesten en wel afmaaien van de pollen, het stuk kwetsbaarder heeft gemaakt. Daarom heb ik dat stuk dit jaar laten bemesten met de kalvermest en laten groeien zodat dat stuk nu gemaaid kan worden en weer bemest, zodat het minder intensief gebruikt wordt en het gras weer kans heeft om zichzelf door te zaaien en te groeien. Het heeft een tijd geduurd, maar het is nu prachtig lang en flink aan het bloeien en zaad en stuifmeel aan het vormen. We zullen einde van het seizoen zien of deze keuzes een positief effect hebben gehad.

En inderdaad heb ik gekeken naar de normen die op de verpakking en de websites staan en daar worden veel hogere giften kunstmest op geadviseerd. Verward

Citaat:
In de kunstmest zit niet alleen stikstof maar ook andere bemestingsstoffen.
Kunstmest voor paardenweide
Fosfaat

Fosfaat is erg belangrijk voor de jeugdgroei van de wortels, waardoor de jonge grasplantjes meer voedingsstoffen uit de bodem kunnen halen. Onkruiden en slechtere grassoorten worden door een goede fosfaattoestand teruggedrongen.
Kalium

Kalium bevordert de productie van koolhydraten in het gras. Hierdoor krijgt het gras energie en bevordert het de grasgroei. Kalium is belangrijk voor de stevigheid van het gras.
Magnesium

Magnesium is een belangrijke bouwsteen voor het bladgroen. De magnesium-behoefte van paarden is ook vrij groot. Vandaar dat het belangrijk is dat gras voldoende Magnesium bevat.
Calcium

In de bemesting wordt over kalk gesproken. Belangrijkste doel van kalk is pH verhoging. Om te weten hoeveel kalk er gestrooid moet worden is het belangrijk te weten wat de pH waarde is van de bodem (bodemonbderzoek). De pH van de bodem (voor een goede paardenweide) zou ongeveer 5,2 – 5,5 moeten zijn. Over het algemeen zijn paardenweides te zuur.
Natrium

Natrium is belangrijk voor de smakelijkheid van het gras. Het bevordert niet de grasgroei, maar maakt het gras extra smakelijk voor de paarden.
Hoeveel moet ik strooien?

Wordt het perceel met drijfmest geinjecteerd, geef dan onderstaande hoeveelheden kunstmest:
Intensief gebruik voorjaar 200 - 250 kg / ha
(zowel voor het weiden als voor hooien)
2e gift juni / juli 100 - 150 kg / ha
Extensief gebruik
maart – april
300 kg / ha

Wordt er geen drijfmest geinjecteerd op een perceel dan zijn de adviezen als volgt:
Intensief gebruik voorjaar 450 - 500 kg / ha
(zowel voor het weiden als voor hooien)
2e gift juni / juli 200 - 250 kg / ha
Extensief gebruik
maart – april
600 kg / ha

info: http://www.pavo.nl/specials/kunstmest-v ... weide.html

Ik heb dit liggen voor de ha die intensief gemaaid en begraasd wordt, maar wat de boer over het stuk heeft uitgereden wat net gemaaid is weet ik niet. Vorige keer was het stikstof met o.a. magnesium erdoor geloof ik. Zal het hem eens vragen.

Bekalken zit in de planning voor het najaar, was er dit voorjaar niet van gekomen.
WE hebben nu kalvermest, maar overweeg volgend jaar een koeienboer te vragen om rundermest, dat heeft grotere hoeveelheid organsiche stof en schijnt daardoor beter voor de grond te zijn.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:22

Jol1 schreef:
@Benfan, ik heb wel goed gelezen en omdat distels niet giftig zijn, heb ik begrepen dat je die wilt laten staan. Distels zijn echt een plaag voor je weiland (en dat van de buren), dus spuiten of trekken is echt de enige oplossing. Niet iedereen vindt distels interessant hoor! Een kruidenwei is overigens niet hetzelfde als een wei met onkruid, dus dat is geen excuus om het een rommeltje te laten worden.

Juist Jol. Wat BenFan ervan wil maken is een wildenis. Dat je biomiep bent das leuk voor je maar dat heeft niks te maken met land bewerken en onderhouden. Zuring, distels, enz is niet goed voor je wei en dus moet je er wat aan doen. Als je een klein stukje hebt zul je dat kunnen doen met wat gereedschap (schop, ragfork, enz) en als het groter is dan bel je de loonwerker die er met de gifspuit overheen gaat. Zo simpel is dat.

Als je een kruidenwei wilt hebben dan zul je er ook kruiden in moeten zaaien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:42

joyce B schreef:
info: http://www.pavo.nl/specials/kunstmest-v ... weide.html

Ik heb dit liggen voor de ha die intensief gemaaid en begraasd wordt, maar wat de boer over het stuk heeft uitgereden wat net gemaaid is weet ik niet. Vorige keer was het stikstof met o.a. magnesium erdoor geloof ik. Zal het hem eens vragen.

Bekalken zit in de planning voor het najaar, was er dit voorjaar niet van gekomen.
WE hebben nu kalvermest, maar overweeg volgend jaar een koeienboer te vragen om rundermest, dat heeft grotere hoeveelheid organsiche stof en schijnt daardoor beter voor de grond te zijn.

Euh.....ik zou helemaal geen bemestingsadvies van PAVO raadplegen..... wel eens afgevraagd wat voor een opleiding die mensen hebben genoten??? De hoeveelheden kloppen iig helemaal niet; ook stond er niet bij om welke grondsoort het ging > dat is nl wel van belang.
Runderdrijfmest is in elk geval beter, net als bekalken. Ik zou kunstmest zwaar beperken en liefst geheel achterwege laten; je voorstel om meer o.s. toe te voegen is perfect, dat is tenminste goed voor je land.