Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:heb hier laatst de zuring uitgestoken met zo'n Ragvork.
Wij hebben vorig jaar een groot deel van de wei door een loonwerker laten spuiten voor alle soorten onkruid, maar vooral boterbloemen en nog een soort gele bloemetjes (geen jakobskruiskruid) kleiner dan paardenbloemen, beetje zelfde soort bladeren en bloeiwijze.)
Het stuk wat niet gespoten was zit nu echt vol, het andere stuk zouden we nu bij kunnen houden als we niet te lang wachten.
Weet wel dat het erg duur was, en ik mocht de paarden er minstens 10 dagen niet op laten lopen.
Jol1 schreef:@Benfan, je weet duidelijk niet veel van distels af. Je bent overigens verplicht om distels te bestrijden, daar zijn regels voor. Als je dus alles maar laat bloeien en groeien dan zullen de buren van de aangrenzende percelen snel op je stoep staan. Distels, brandnetels, boterbloemen (overigens licht giftig voor paarden) en veel andere onkruiden worden helemaal niet gegeten door paarden, dus je verhaal gaat sowieso niet op
madamX schreef:Dat verklaart een hoop.
- boterbloemen stoelen uit door maaien
- 150 kg kunstmest/1,5 ha licht bemesten???? wel als je uitgaat van de oude norm 400kg/ha voor ZANDGROND.... Je spreekt hier over veen/zand; beetje erg veel kunstmest!
- ik zou stoppen met kunstmest en overgaan op organische mest.
- huidige onkruiden kan je nu alleen maar weghalen door spuiten, maar voorkomen dat ze terug komen alleen maar door goed bemesten (organische mest, geen kunstmest)
- ik weet niet welk soort gras je hebt??
- bekalken in het najaar lijkt mij geen overbodige luxe (ook omdat er schapen liepen)
Citaat:In de kunstmest zit niet alleen stikstof maar ook andere bemestingsstoffen.
Kunstmest voor paardenweide
Fosfaat
Fosfaat is erg belangrijk voor de jeugdgroei van de wortels, waardoor de jonge grasplantjes meer voedingsstoffen uit de bodem kunnen halen. Onkruiden en slechtere grassoorten worden door een goede fosfaattoestand teruggedrongen.
Kalium
Kalium bevordert de productie van koolhydraten in het gras. Hierdoor krijgt het gras energie en bevordert het de grasgroei. Kalium is belangrijk voor de stevigheid van het gras.
Magnesium
Magnesium is een belangrijke bouwsteen voor het bladgroen. De magnesium-behoefte van paarden is ook vrij groot. Vandaar dat het belangrijk is dat gras voldoende Magnesium bevat.
Calcium
In de bemesting wordt over kalk gesproken. Belangrijkste doel van kalk is pH verhoging. Om te weten hoeveel kalk er gestrooid moet worden is het belangrijk te weten wat de pH waarde is van de bodem (bodemonbderzoek). De pH van de bodem (voor een goede paardenweide) zou ongeveer 5,2 – 5,5 moeten zijn. Over het algemeen zijn paardenweides te zuur.
Natrium
Natrium is belangrijk voor de smakelijkheid van het gras. Het bevordert niet de grasgroei, maar maakt het gras extra smakelijk voor de paarden.
Hoeveel moet ik strooien?
Wordt het perceel met drijfmest geinjecteerd, geef dan onderstaande hoeveelheden kunstmest:
Intensief gebruik voorjaar 200 - 250 kg / ha
(zowel voor het weiden als voor hooien)
2e gift juni / juli 100 - 150 kg / ha
Extensief gebruik
maart – april
300 kg / ha
Wordt er geen drijfmest geinjecteerd op een perceel dan zijn de adviezen als volgt:
Intensief gebruik voorjaar 450 - 500 kg / ha
(zowel voor het weiden als voor hooien)
2e gift juni / juli 200 - 250 kg / ha
Extensief gebruik
maart – april
600 kg / ha
Jol1 schreef:@Benfan, ik heb wel goed gelezen en omdat distels niet giftig zijn, heb ik begrepen dat je die wilt laten staan. Distels zijn echt een plaag voor je weiland (en dat van de buren), dus spuiten of trekken is echt de enige oplossing. Niet iedereen vindt distels interessant hoor! Een kruidenwei is overigens niet hetzelfde als een wei met onkruid, dus dat is geen excuus om het een rommeltje te laten worden.
joyce B schreef:info: http://www.pavo.nl/specials/kunstmest-v ... weide.html
Ik heb dit liggen voor de ha die intensief gemaaid en begraasd wordt, maar wat de boer over het stuk heeft uitgereden wat net gemaaid is weet ik niet. Vorige keer was het stikstof met o.a. magnesium erdoor geloof ik. Zal het hem eens vragen.
Bekalken zit in de planning voor het najaar, was er dit voorjaar niet van gekomen.
WE hebben nu kalvermest, maar overweeg volgend jaar een koeienboer te vragen om rundermest, dat heeft grotere hoeveelheid organsiche stof en schijnt daardoor beter voor de grond te zijn.