Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:02

Oei dat is vervelend Maya! Je kunt niet een goedkopere stal vinden voor desnoods 1 van de paarden tijdelijk?? De zomer is dè periode om te besparen. Maar goed das bij een paard misschien weer anders dan bij een pony..

Maar het is waar dat je minder uit gaat geven bij een tweede, ik geef ook minder uit en ga ook wel 2dehands dingen kopen voor de pony's. Scheelt enorm en op mooie spullen zitten die beesten echt niet te wachten. Alleen op weidegang/eten/schone stal/goed passend zadel/vaccinaties/nette hoeven/wormspuiten...(klinkt al best veel Knipoog )

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:10

Wat ik me nou afvraag: waarom willen jullie de paarden altijd zo duur stallen? Je paard ziet heus het verschil niet tussen een chique pensionstal van 300/maand en een boerderij aan 100/maand.
Het is denk ik een pak makkelijker om 2 paarden te hebben als je ze goedkoper stalt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:26

JaneJansen : ze staan al aan huis, nog goedkoper kan niet (ja verkopen Clown Haha! ) En ik maak andere kosten (denk aan weidepalen / lint, stroom)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:47

moeshie schreef:
Wat ik me nou afvraag: waarom willen jullie de paarden altijd zo duur stallen? Je paard ziet heus het verschil niet tussen een chique pensionstal van 300/maand en een boerderij aan 100/maand.
Het is denk ik een pak makkelijker om 2 paarden te hebben als je ze goedkoper stalt...

Die goedkopere stalling moet er wel zijn en als je wedstrijden rijdt (wil rijden) dan heb je ook een fatsoenlijke rijbak nodig. In de Randstad (waar TS zit) zijn goedkope stallingsmogelijkheden met voldoende faciliteiten niet zo dik gezaaid.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:49

Die mogelijkheid moet je wel hebben ja, ook ik woon in de randstad en betaal per paard 275 euro en dan mest ik nog zelf uit ook!

Ik lees bij een hoop mensen zaken als geld en tijd maar bijna niemand heeft t over gezondheid. Dat is dus juist het punt waar ik een beetje op stukloop. Mijn eigen gezondheid werkt niet helemaal mee en dan is twee paarden toch best heel erg heftig...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:52

ik heb 2 paarden.
ik heb een erg goedkope stalling. maar daarvoor in e plaats regel en doe ik wel alles zelf daar.
ik heb eerst begroting gemaakt en toen nog een opfok gezocht voor mn nieuw paard. paard had ik al gevonden via via was ik op een erg leuk veulen terecht gekomen. tegenwoordig staan ze bij elkaar
ik volgde hierbij een studie(bijna klaar) en werk minimaal 10 uur per week en daar kan ik het van bekostigen. ze zijn niet verzekerd maar heb een reservepotje achter de hand voor noodgevallen en dat werkt prima aangezien ik die al een paar keer nodig heb gehad. ik woon dan nog wel bij mn ouders in huis

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:54

Ik heb 3 paarden, samen met mijn vriend. Ik 2, mijn vriend 1. Persoonlijk heb ik er geen spijt van van mijn keuze, maar ze vragen veel aandacht en tijd. Beide paarden kosten me elke dag toch gemakkelijk 4 uur. Als ik wil rijden of longeren toch. En anders toch 2uur. En dan moet je nog geluk hebben dat ze overeenkomen en niet onderling jaloers worden.

Ik heb een grote weide met inloopstal. Daar staan ze allemaal gezellig op en het kost me geen fortuin.

Je moet er wel 100% achter staan of het lukt niet... Tot vorige maand had ik 4 paarden maar dat was niet te doen... Ben blij dat ik er 1 verkocht heb, want het was voor ons beide niet fair meer.

Mijn vriend werkt fulltime, ik werk 28 uur in de week, en ja, het word heel vol, dus zeker goed overwegen en jezelf er 100% achter zetten!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:33

moeshie schreef:

1 is idd beschikbaarheid, maar ook waar doen je paarden het goed en waar kun je zelf prettig je hobby uitoefenen.
Ik heb jarenlang op de goedkopere stallen gestaan, maar vaak werd er fiks bezuinigd ten nadele van de gezondheid van het paard. De laatste stal waar we stonden was op zich goed, maar werd de rijbaan slechter en niet alle paarden voelden zich lekker.
Nu is de stal weliswaar iets duurder, maar alle 4 voelen ze zich super goed. Ik heb behoorlijk wat vrijheid in mijn doen en laten. De banen zijn altijd goed te rijden en ook zo dat het paard er geen hinder van heeft.

Gezondheid, inkomen en extra uitgaven spelen een hele grote rol en zijn ook zeer onzekere factoren. Veel is op te vangen, maar lang niet alles. Toekomst is ook nooit heel goed te overzien

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:13

toekomst is onzeker of niet als je het huis uit wilt ga je het niet redden met 2 paarden of je moet wel een hele (rijke) liefe vriend hebben. Dan ben je blij dat je maar 1 paard hebt.

voor de rest lees bovenstaand

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:18

TS: als je een 2de paard neemt zal je inderdaad niet moeten overwegen op eigen benen te gaan staan. Mijn vriend en ik werken allebei fulltime en wij komen rond met een paard in vol pension gestald. Voor een 2de zouden we echt héél zuinig moeten gaan leven en dan zou het waarschijnlijk nog niet lukken.

Dus denk er goed over na voordat je financieel verder springt dan je stok lang is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:57

op je zelf wonen en paarden houden is maar net wat je allemaal wel en niet wilt doen. Wij hebben ook een hypotheek, vorig jaar zelfs 2 gehad omdat de oude woning niet verkocht was. Het is maar net wat je naast de paarden verder nog wilt doen aan leuke dingen en hoe duur maak je je eigen levensonderhoud.
Wij zijn beiden absoluut niet rijk. We hebben een gewoon normaal inkomen en normale vaste lasten.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:02

Sjakie: de huur betalen elke maand is toch geen keuze lijkt mij zo Haha!

Nee, serieus, mijn vriend zit niet in de paarden en we moeten de kerk in het midden houden. Ik heb een paard, en hij heeft ook nog wat geld voor zijn hobbies. Als ik 2 paarden wil moet hij dat opgeven en moeten we aan het eind van elke maand brood met stroop eten. En zo werkt dat niet in een relatie...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:08

dat is gewoon een onderdeel van de vaste lasten, is met een hypotheek net zo. Waar ik op doel zijn de kosten voor kleding, eten, hebbedingetjes etc etc.
Wij zijn beiden gek met paarden en minder met de rest. Voor ons ligt de balans dus wat meer richting de paarden omdat wij dat beiden graag willen. Overigens betaald ieder zijn eigen paarden. Ik betaal ze van een wat kleiner inkomen en hou wat minder over. Dat is mijn keuze en dar heb ik geheel vrede mee.
Ik ken ook heel veel mensen die bewust kiezen om geen of 1 paard te houden, omdat die daarnaast heel graag andere zaken willen doen die ook centjes kosten.
Er is geen goede of foute keuze, maar bedenk gewoon goed waar je je centjes aan moet (vaste lasten) en wilt besteden.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:35

Zelf heeft mijn tante een grote manege. Daar heeft ze wel meer dan 50 paarden op staan. Maar voor mijn tante is het natuurlijk ook niet zo'n hele makkelijke stap, je moet wel goed nadenken over hoe je het aanpakt, en dat je blut raakt, en dan moeten natuurlijk al je paarden weer weg. Dat gebeurde gelukkig niet bij mijn tante, zij heeft eerst echt heel veel geld gespaard, en van dat geld heeft ze een manege gekocht. toen hield ze nog geld over voor de paarden. Maar toen had ze een klein probleempje met de stalrekeningen, maar gelukkig hielp me oom ook mee met de stallen, en nu heeft ze gewoon een pension manege voor de deur Knipoog
En alles is goedgegaan. Maar je moet niet te zeker zijn dat alles goedgaat. Af en toe heeft ze nog een geldprobleempje, maar meestal word dat snel opgelost. Als je te snel oordeeld dat het gaat lukken, dan moet je oppassen. Mijn tante had ook wel opstakels hoor! Nog veel succes met je 2e paard! Haha!

mvg, xRomanxMir

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:41

Bedankt voor de leuke reacties!
Een andere stal had ik ook al bedacht maar zoals meerdere in dit topic al zijden zijn er in de randstad niet zoveel goedkope stallen.
En ook weinig stukjes wei met een schuurtje.
Dus dat is zowiezo moeilijk.

Wat een keuze maken betreft. Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt hoor. Ik kijk het rustig even aan. Ik zit niet op een schop. En als ik een leuk paardje tegen kom ga is kijken.
Kijken kan altijd.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:49

Ik heb drie paarden (2 paarden en grote E-pony) en het kost idd een hoop tijd.
Je moet je aandacht verdelen en ervoor zorgen dat ze alledrie voldoende beweging en verzorging krijgen.

Opzich is dat natuurlijk geen probleem, maar je hebt natuurlijk ook van die dagen dat je je niet lekker voelt of een mega-drukke dag gehad hebt en dan ' moet ' je toch weer.
Nadat ik ze gereden en verzord heb barst ik wel weer van de energie, maar wanneer je " opstartproblemen" hebt......: Z

Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden bij mij aan huis komen te staan en ik thuis werk anders had ik het financieel niet kunnen bolwerken.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:21

Dat scheelt inderdaad ook al de helft...
Doe mij ook zo'n huis met paarden of rijke boer ofzo Clown

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:48

ik heb 2 paarden.... tja, het zijn altijd dubbele kosten die je hebt.
stallingskosten voor beide paarden 450 euro in de maand, hoefsmid 120 euro, wormenkuren, entingen etc.

en tijd? het kost een hoop tijd...
ik doe een hoop naast de paarden, en heb er gewoon eigenlijk te weinig tijd voor.

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:53

waarom zoek je gene bijrijdpaard?
is een stuk goedkoper en zo kun je toch lekker je gang gaan.
en wat als je andere paardje weer beter word, dan moet je daar ook veel anadacht in steken, en dat kost erg veel tijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:34

Ik heb ook 2 paarden, of beter, een half gepensioneerde pony met gebreken en een paard. Ze staan aan huis en dan maakt 1 of twee qua verzorging niet heel veel uit. Wat wel uitmaakt is de tijd om ze allebei te rijden/trainen. Dat doe ik dus niet alleen, ik heb een verzorgster voor mijn pony erbij die regelmatig hem poetst, knuffelt en rijdt. 2 paarden goed trainen, met dan ook nog een baan ernaast, dat vind ik niet goed te doen.

Daarnaast heb je het kostenaspect. Ik heb nu 2 paarden voor minder dan de prijs van 1 in pension, maar ze moeten allebei worden ge-ent, ontwormd, naar de hoefsmid etc.

Ze kunnen beiden ziek worden.
(dit jaar heeeeeel veel uitgegeven aan medische en paramedische kosten, medicijnen en supplementen...)

En wie zegt dat je nieuwe paard niet ook (tijdelijk of definitief) ongeschikt raakt voor de sport? Dat is een angst die bij mij altijd meespeelt... Moet ik dan 1 van de paarden wegbrengen? Of moet ik stoppen met rijden en ze alleen nog verzorgen? Of zoek ik dan een bijrijdpaard en red ik dat dan wel naast de verzorging van beide paarden?

Als ik jou was zou ik nu niet een 2e paard erbij kopen omdat je verwacht dat je straks weer kunt rijden op je huidige paard.
Als je pers'e ook wilt springen of crossen, en je wilt nu ook lekker door kunnen rijden, probeer dan een paard voor iemand anders te rijden. Dat kan met heel veel constructies en op heel veel manieren (ook afhankelijk van je rijervaring/kunsten)

Een paard van een ander wordt ook nooit helemaal van jezelf, dus als je er afstand van moet doen om verschillende redenen, dan is dat makkelijker dan dat het je eigen is. (al hebben sommige mensen daar minder moeite mee dan andere mensen)

Sterkte!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:22

Ik heb zelf 3 pony's, qua kosten niet te vergelijken met 2 grote paarden. Ik heb ze op een weide met in en uitloopstal staan en de haflinger is met pensioen. De 2 shetten lopen aangespannen en worden gemiddeld 5 keer per week getraind. Ik merk zelf dat ik naast mijn fulltime baan geen tijd zou hebben voor nog een paard erbij, die tijd had ik wel toen ik thuis woonde. Ook Financieel was het rooskleuriger toen ik studeerde en thuiswoonde, ik werkte een dag per week en onderhield daar 2 paardjes van op een pensionstal, dat zou me nu niet meer lukken. Het heeft ook te maken met de keuzes die je maakt, maar ik hoor je zeggen dat je niet je hele loon aan je paarden wilt uitgeven, dus als je krap zit later en je moet gaan bezuinigen hoe los je dat dan op.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:25

Ik ga met bovenstaande 2 bokkers mee.
Bovendien: een paard is snel gekocht, maar hoe je hem weer verkocht moet krijgen is de vraag... En intussen blijft hij geld kosten.
Dus het lijkt me in jouw financiele toestand niet zo'n sterk plan om nu een paard te gaan kopen omdat je met jouw paard tijdelijk niet kan rijden. Er zijn zoveel mogelijkheden mbt bijrijden, lease,... dat lijkt me makkelijker.