Elke dag verzorging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Elke dag verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:29

Je band met je paard hoeft bij 3x per week komen niet per definitie 'minder' te zijn, dan dat je dagelijks komt. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paard doet. Mijn paard is sinds enkele maanden met pensioen en ik laat haar zoveel mogelijk paard zijn. Ik poets haar wel en zorg dat ze goed verzorgd wordt, maar het werk en het echte getut is voorbij. Ik merk dat mijn paard het lekker vindt om gepoetst te worden en daar laat ik het ook bij. Ik weet dat ze aandacht fijn vind, maar als het voldoende is, loopt ze zelf weg. Ik ben daar blij om. Ze ziet er erg goed uit, is vrolijk en staat een nette wei met haar paardenvriendin. Ik zorg dat ze van een welverdiende oude dag mag genieten en ik zorg voor de randvoorwaarden.

Steph86: Een paard met poepvlekken is idd geen gezicht. Gelukkig is mijn merrie een echte dame, ze wil gewoon niet vies worden, heel handig. Ze ziet er altijd spik en span uit! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:33

Tijgertje86 schreef:
Je band met je paard hoeft bij 3x per week komen niet per definitie 'minder' te zijn, dan dat je dagelijks komt. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paard doet. Mijn paard is sinds enkele maanden met pensioen en ik laat haar zoveel mogelijk paard zijn. Ik poets haar wel en zorg dat ze goed verzorgd wordt, maar het werk en het echte getut is voorbij. Ik merk dat mijn paard het lekker vindt om gepoetst te worden en daar laat ik het ook bij. Ik weet dat ze aandacht fijn vind, maar als het voldoende is, loopt ze zelf weg. Ik ben daar blij om. Ze ziet er erg goed uit, is vrolijk en staat een nette wei met haar paardenvriendin. Ik zorg dat ze van een welverdiende oude dag mag genieten en ik zorg voor de randvoorwaarden

Ik vind een paard dat met pensioen is een ander verhaal. Zoals jij het doet is het voor zo'n beessie ideaal. Daarnaast kent ze jou al lang dus waarschijnlijk is die band er zeker wel tussen jou en haar. Maar een vrij jong paard kopen wat in principe iedere dag gereden en verzorgd moet worden en maar 3 keer komen vind ik toch wel raar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:35

Waarom moet een paard nou elke dag bereden en verzorgt worden dan?

Vind dat eerder raar dan iemand die 3 x per week aan de slag gaat met zijn paard.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:42

Miss_Montana schreef:
Tijgertje86 schreef:
Je band met je paard hoeft bij 3x per week komen niet per definitie 'minder' te zijn, dan dat je dagelijks komt. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paard doet. Mijn paard is sinds enkele maanden met pensioen en ik laat haar zoveel mogelijk paard zijn. Ik poets haar wel en zorg dat ze goed verzorgd wordt, maar het werk en het echte getut is voorbij. Ik merk dat mijn paard het lekker vindt om gepoetst te worden en daar laat ik het ook bij. Ik weet dat ze aandacht fijn vind, maar als het voldoende is, loopt ze zelf weg. Ik ben daar blij om. Ze ziet er erg goed uit, is vrolijk en staat een nette wei met haar paardenvriendin. Ik zorg dat ze van een welverdiende oude dag mag genieten en ik zorg voor de randvoorwaarden

Ik vind een paard dat met pensioen is een ander verhaal. Zoals jij het doet is het voor zo'n beessie ideaal. Daarnaast kent ze jou al lang dus waarschijnlijk is die band er zeker wel tussen jou en haar. Maar een vrij jong paard kopen wat in principe iedere dag gereden en verzorgd moet worden en maar 3 keer komen vind ik toch wel raar.

Het is een heel dubbel verhaal/ een dubbel topic. Ik zit lesklanten soms achter de broek, dat ze meer met hun paard moeten doen. Dan heb ik het vaak over de opvoeding van het paard. Ik heb nu ook een amazone met een paard dat amper een opvoeding genoten heeft. Mijn advies is dan ook, om dagelijks iets met het paard te gaan doen: vastzetten en poetsen, wandelen, grondwerk, rijden etc. In de huidige situatie kent het paard gewoon niets, heel jammer, maar na een paar weken zie ik al kleine verbeteringen.

Bij mijn eigen paard onderhoud ik de 'knopjes' ook nog wel. Ik wandel regelmatig en dan moet ze achter mij aanlopen, halthouden als ik stop, achterwaards etc. Dit is alleen iets, wat ik af en toe hoef te doen, omdat ze best goed is opgevoed. Ik vind ook dat je oude beestjes een beetje met rust moet laten. Als ik de gelegenheid had gehad om dagelijks te komen, dan had ik het niet heel anders gedaan. Mijn oude paard, mag gewoon lekker paard zijn met haar andere paardenvriendin die ook op pensioen staat.

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:48

ik zou al blij zijn als ik 3x in de week haal, ik werk meer dan fulltime, ga 's avonds naar school en heb er ook nog eens een stiefdochter van 7 bij .. maar ik zorg wel dat mijn paardje niets tekort komt.

Hij staat op een goede kleine pensionstalling. Wordt smorgens buitengezet en savonds binnengehaald, krijgt elke dag een nette verse stal, krijgt 3 keer per dag voer en leert ook nog eens manieren daar. De pensioneigenaar is dagelijks aanwezig van 6 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond. Verder staat mijn paardje samen op de wei met "zijn" vriendinnetje en ook in de box kunnen ze contact houden.

In het weekend gaan we steevast wandelen, ik vind zolang je geen wedstrijd rijdt en je paard wordt goed verzorgd en is gelukkig maakt het niet uit hoeveel je ernaar toe gaat.

Ok natuurlijk zou ik wel willen dat hij aan huis stond en dat ik hem elke dag zag etc .. maar maak de bedenking voor mezelf dat hij echt wel beter af is in pension waar hij sociaal contact heeft met soortgenoten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:53

Ik heb eigenlijk hetzelfde verhaal als Merel007.
Ik zou ook graag mijn paardje aan huis hebben en er elke dag heengaan, maar ik heb gewoon niet de tijd daarvoor. Ze staat nu op een super pensionstal waar ze niks te kort komt en om de dag ga ik naar haar toe.

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:14

ik heb zelf een shetlander die nogal er weg staat dus ik kan ook niet elke dag heen.
maar het is wel beter dat je je paard elke dag verzorging geeft.
en een sportpaard is natuurlijk ook wat anders dan een shetlander Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:32

Ik vind dat als je een paard hebt, je er eigenlijk echt elke dag naartoe zou moeten gaan. Dan kunnen er natuurlijk omstandigheden zijn, maar dan kan iemand anders desnoods ook wel gaan (verzorger of zo). Sowieso moet het paard elke dag gecontroleerd worden vind ik, hoeft niet uitgebreid, maar gewoon om te zien of alles oké is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:40

Steph86 schreef:
Ik poets hem elke dag, ik persoonlijk vind het namelijk geen gezicht, een paard wat onder de derrie en poepvlekken zit,
ondanks dat mijn paard zwart is en je er weinig tot geen vlekken opziet Clown

Ach, moet je in de winter eens bij mijn (red dun, best besmettelijk kleurtje Haha! ) paard komen kijken, dat is gewoon een modderpaard. Haha!
Maar hij wordt wel elke dag verzorgd, ik kan geen dag zonder mijn paard. Als een paard het hele jaar door buiten staat, moet je niet denken dat het een barbiepaard is, hoor. Knipoog
Beetje modder en derrie kunnen ze prima hebben. Ach gut

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:49

, ik rijd meestal elke dag en dan poets ik meestal 10 minuten en als ik geen zin heb om te rijden dan longeer ik haar of geef ik haar een dagje rust..
maar ik kom meestal iedere dag .. al gaat het maar eventjes om te poetsen , ik vind dat best wel belangerijk en 3 keer per week naar je paard vind ik echt heel weinig..vergelijken met de meeste bokkers. Knipoog
ze staat nu op wei met inloopstal.. dus ik poets niet elke dag maar mestal even borstel erover Knipoog

doeg Vingers aflikken Haha! Ach gut

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:54

Het is net hoe je situatie is denk ik. Ik ben zo druk dat ik maar 1 keer in de week kan rijden. Soms zet ik hem zelf even buiten maar over het algemeen heb ik een fantastische bijdijster die alles met hem doet en hem ook dagelijks buiten zet. Mijn band met Mont is er niet minder om hij weet precies wat hij aan mij heeft. Daar zijn paarden gewoon te slim voor. Maarrrrr ik vind wel dat paarden dagelijks verzorging nodig hebben en zeker zoveel mogelijk weidegang met soortgenoten en beweging.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:56

Ik ga wel elke dag even naar m'n paardje toe, maar ze mist me echt niet als ik er een keertje niet ben.
Ze staat dag en nacht op't weiland met een groep van 6 paardjes. Een andere eigenaresse komt meestal eens in de 3 dagen, ze kan gewoon niet vaker komen. Maar ze weet dat ik en nog een andere vrouw er elke dag zijn, ze weet dat wij haar waarschuwen als er iets aan de hand is.. En haar band met haar paarden is zeker niet slechter! Ze zijn alle 3 helemaal dol op haar en ze kan alles met ze.
Dus ik vind dat het best kan, iemand die 'maar' 3 keer per week kan. Lachen Alleen ik zou het zelf niet fijn vinden.

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:03

Ik denk toch wel, dat als je een eigen paard hebt er toch elke dag even heen zou moeten. Als je geen tijd hebt, moet je geen paard kopen of verzorgster zoeken. Voor een paard moet je tijd maken, en het is altijd leuker voor het paard om meer aandacht te krijgen, toch Lachen

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:24

ik ga ook echt niet iedere dag naar mijn pony daarvoor heb ik een veel te druk bestaan. wel krijgt mijn pony elke dag vers water en word soms wat bijgevoerd in de weide.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:32

Ik voer mijn paard iedere dag, ik rij ongeveer 4 keer per week. Ze wordt ook alleen gepoetst als ik ga rijden. Dus nee, ik ga d'r niet iedere dag staan poetsen. Maar de verdere verzorging wel gewoon.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:01

Ik ga om de dag... ik zou vaker willen gaan, en heb ook tijd.. maar mijn manneke is bijna 2 en ik vind dat hij lekker paard moet kunnen zijn met zijn maten.
Als ik bij hem ben doen we 10 min parelli, krijgt hij een summerfit koek, en wordt hij lekker geborsteld..

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:24

Ik ga 2 x daags bij m'n paarden, ik voeder ze zelf bij (ze staan nl. voorlopig op pension), zet ze op de weide en haal ze bij heel slecht weer binnen aangezien ze geen schuilhok hebben.
Meestal lopen ze dus 24/7 buiten, vandaag dus niet want het is hier constant aan het regenen...
Verder rijd ik lang niet elke dag, verre van, 1 of max. 2 keer per week een half uurtje, dan wordt ze ook uitgebreid gepoetst.
Verder krab ik regelmatig de hoeven uit en kam ik hun staart en manen eens door, verder ga ik ze echt niet alle dagen poetsen als ze op de weide lopen.
Paarden hebben zo hun eigen manier van vachtverzorging Knipoog

whynova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:08

Ik ga elke dag na me paard. Kan der geen dag missen;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:13

Ik ( en af en toe mijn ouders als ik echt niet kan) zijn er elke dag minimaal 2x per dag. Ik sta op een doe het zelf stal, waarbij ik dus alles zelf moet doen.
Mijn paarden staan 24-7 buiten, dus in principe kom ik 2x per dag om te voeren en poep te scheppen.

Aandacht krijgen ze elke dag, 1 of 2 keer, maar poetsen, tuttelen en grondwerk doe ik niet meer dan 3-4 keer per week. Poetsen soms nog minder, ze hebben hun vachtje en huidvet hard genoeg nodig als ze altijd buiten staan, dat regelt zichzelf perfect.
Mijn band is knettergoed, ondanks de weinige poetsbeurten Knipoog

Om dus op jouw vraag terug te komen: nee dat vind ik niet zielig en nee dat is totaal niet nodig ( zolang jij onder verzorging poetsen, rijden, ect verstaat)

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:23

Heb momenteel heel weinig tijd en ben al een paar dagen niet geweest. Ze staat lekker in de wei met een vriendje op een hele goede pensionstal. Ze wordt gepoetst en gereden door de meisje s die daar komen onder toezicht van de pensionhouder. Ik ben heel blij met deze oplossing. Zou best elke dag willen maar dat gaat gewoon niet. Vandaar dat ik voor een volpensionstal heb gekozen.

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:37

Ik ga iedere dag naar mijn paard, 2x in de week wordt ze gedaan door de verzorger. Als ik een keer niet kan dan bel ik iemand om te vragen of die gene mijn paard kan doen zodat ze die dag genoeg aandacht krijgt. Van de week ben ik 1x niet geweest, die dag stond ze lekker in het land en nachts ook dus hoefde ook niet uit te mesten, maar zoiets moet je niet te vaak doen vind ik.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:55

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten dus ik sla wel eens een dagje over. Er is daar altijd toezicht en mijn stalgenoot kijkt eens extra naar hem als ik er niet ben.
Zelf ben ik niet zo poetserig maar even checken op verwondingen en hoefjes nakijken is toch het minimale wat je moet doen.

Zeker in de zomer vind ik het leuk om ook eens wat anders te doen zoals bijvoorbeeld naar het strand gaan of een weekendje waterskiën.
Ik heb nou niet de indruk dat mijn paard het vreselijk vindt als ik een dag niet kom. Hij staat lekker met zijn vriendinnen in de wei en eet zijn buik rond!

In de winter ben ik er wel iedere dag omdat ze dan niet hele dagen buiten kunnen staan. Dan zou 3 keer per week veel te weinig zijn! Zo'n beestje moet er iedere dag uit en dat kan in een paddock zijn en/of werken.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:53

Ik ga elke dag naar mijn paardje. Als ik misschien een keertje niet kan vraag ik het aan iemand anders (m'n moeder of zo... Clown ) Dus er komt bij hem iedere dag wel iemand.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:13

Ik ben er elke dag om haar te verzorgen.
Kan ik een dagje niet, zijn er betrouwbare mensen die haar voor mij willen doen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:19

Ik ga eigenlijk elke dag (of zou een keer echt ziek moeten zijn maar nog niet voorgekomen) op de gewone dingetjes als uitmesten/voer klaarzetten na, word ze ook dagelijks gepoetst (soms effies snel in het weekend vaak uitgebreider).
Overdag worden ze door pensioneigenaar buiten gezet (is ook bijna altijd wel iemand aanwezig) met 2e voertijd weer binnen gezet (rond 5 uur) dus als ik om half 6 / 6 uur kom zet ik haar eerst weer buiten als het goed weer is.Ga me dingetjes doen, daarna rijden of longeren of losgooien of vrijspringen of ze heeft dagje vrij mag zelf even rondje door de bak maken.