zuring en boterbloemen op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zuring en boterbloemen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:37

Thanks Silene!
Aangevuld:

Citaat:
- boterbloem --> grond is zuur & vochtig & schraal bemest
- zuring --> grond is zuur & vochtig & goed (te veel???) bemest
- mosvorming --> grond is ???, te weinig kalk
- brandnetels --> grond is ???, & overbemest

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:37

Je foto is niet echt scherp maar ik zie o.a. boterbloem, schapezuring, ruwe smele een nog een paar pluimgrassen...... zeker weten dat je paarden dit smakelijk vinden??

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:43

madamX schreef:
Brandnetels houden van veel stikstof maar dat wil nog niet zeggen dat je dan teveel bemest hebt (vaak is kunstmest wel een boosdoener); op gronden met veel vlinderbloemigen komen ook vaak veel brandnetels voor.

Ja, omdat vlinderbloemigen stikstof uit de lucht kunnen binden worden ze inderdaad door boeren soms gebruikt om het land stikstofrijker te maken, maar dat zal in een weiland toch niet zo snel spelen lijkt mij? Ik heb in ieder geval nog nooit een weiland dat spontaan vol stond met vlinderbloemigen gezien, maar misschien heb ik het mis hoor.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:45

Mijn paarden eten wel om de boterbloemen heen, verder is het geen geweldige wei, dat ben ik met je eens.
Maar jullie denken verder dat ik ze erin kan zetten weer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:45

JoviBan schreef:
Thanks Silene!
Aangevuld:

Citaat:

ja en ik heb ze alle 4 op mijn weiland staan, wat zegt dat?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:51

Citaat:
ja en ik heb ze alle 4 op mijn weiland staan, wat zegt dat?

Dat je je weiland grondig moet aanpakken qua bemesting/management.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:53

Citaat:
Ja, omdat vlinderbloemigen stikstof uit de lucht kunnen binden worden ze inderdaad door boeren soms gebruikt om het land stikstofrijker te maken, maar dat zal in een weiland toch niet zo snel spelen lijkt mij? Ik heb in ieder geval nog nooit een weiland dat spontaan vol stond met vlinderbloemigen gezien, maar misschien heb ik het mis hoor.

Klopt helemaal, maar er zijn wel degelijk weilanden waar spontaan klaver gaat woekeren, zonder dat ze daar uitgezaaid zijn.

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:57

Caira schreef:
[/quote]

ja en ik heb ze alle 4 op mijn weiland staan, wat zegt dat?[/quote]

Ehm..vochtig en voedselrijk zou ik denken. Scherpe boterbloem groeit ook op voedselrijke standplaatsen:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?s ... nl&id=2353

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:59

mijn weilanden worden alleen bemest met een minimum aan paardenmest. De reden: een merrie met een ernstig leverprobleem, kunstmest en vet gras zijn echte boosdoeners voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:02

Silene, wat bedoel je met 'voedselrijk'?

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:16

O, sorry: veel voedsel, wat dus kunstmest (stikstof) kan zijn, of bijvoorbeeld, zoals madamX zegt stikstof in de bodem als gevolg van bijv. veel klaver.
Eigenlijk is het overgrote deel van nederlandse bodems voedselrijk te noemen, door o.a. de hoge stikstofdepositie die we hier hebben..

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:23

voedsel in de bodem (stikstof of fosfor) voor planten dus, voor de duidelijkheid

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:28

Ik begrijp de commotie niet hoor, als er genoeg gras op staat is het geen probleem en imo is het volkomen normaal dat wanneer het gras op is je je paard in een andere wei zet... Mijn paarden lopen al jaren op natuurland tussen de zuring en de boterbloemen te grazen en ze zien er allemaal super uit en ik heb nog nooit problemen gehad. Ik vind het een beetje overdreven allemaal eigenlijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:31

Silene, thanks!

Yvonnelind, ik weet niet wat je precies overdreven in dit topic vindt, maar sinds ik mijn paarden bij huis heb, ben ik erg geïnteresseerd in weidebeheer. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:32

zuring is wat wij hier varkensblad noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:36

Vast! Clown Haha!

Silene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:39

runningkawa schreef:
zuring is wat wij hier varkensblad noemen?

Haha, ik weet niet wat jullie varkensblad noemen, maar op wikepedia staat een (niet zo heel duidelijke) foto van Ridderzuring:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderzuring

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:02

Letsdunit schreef:
Sinds ik 2 schaapjes heb heb ik nergens meer last van, geen idee of ze het eten maar sinds ik ze heb heb ik weinig onkruid.

Hey Letsdunit Haha!

had beter schaapjes genomen ipv geitjes, die luieren de hele dag in mijn weides en eten geen onkruid!
Pfff die boterbloempjes, wordt er gek van!
ze komen vandaag afrijden bij mij!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:15

Volgens mij klopt het rijtje niet helemaal. Brandnetels zijn vaak een teken van disbalans in de grond. Kan zijn dat de grond veel omgewoeld wordt, dat er op een andere manier onrust is op die plek.
Geen man overboord trouwens... als je ze afsnijdt en even laat liggen vinden paarden ze erg lekker. En ze schijnen nog vol vitamines te zitten ook!

Het weiland wat ik een tijdje gehuurd heb was ook niet best onderhouden, dus daar stond ook vanalles in wat er niet hoorde. Zo ook distels op een bepaalde plek.

Zuring en boterbloemen, daar zag ik vaak en verband met de mestplekken van de vorige paarden die er gestaan hebben. Verzuring van de grond door plaatselijk te veel mest, zo heb ik dat geleerd toen.
Overigens was dat zandgrond en niet vochtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:48

In mijn weiland groeien brandnetels langs een zijkant bij de omheining en met name daar waarnaast ook de mestbult is. Dus bij mij klopt dan "overbemest" wel. Lijkt me niet dat het daar door de vorige paarden omgewoeld is, omdat het dus echt aan de rand is.

Boterbloemen heb ik op een plek waar het aan 't eind van de winter nat was (de enige natte plek in de wei). Dus daar klopt het "grond is vochtig" dus ook.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:57

brandnetel groeit bij mij alleen aan de watrekant dus dat klopt dan weer niet met bemesting, zuring groeit ook met name pal langs de omheining, boterbloempjes groeien echter overal, is een schaap of 2 die je wei leeg knagen ook een optie?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:17

bij mij zitten er ook brandnetels waar ik wat mest heb gegooid op onze '' compost hoop''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:36

Nog een vraagje, hoop dat iemand dit weet.

Het stukje waar in mijn wei boterbloemen staan, hebben mijn paarden keurig omheen gegraasd. Knipoog
Wat zal ik nu doen: de bloemetjes wegknippen of juist niet en laten staan? En waarom wel/niet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:47

je kunt het landje het beste bloten, de gedroogde planten kunnen ze veilig eten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:38

Boterbloemen die gemaaid zijn kunnen paarden pas na 6 weken eten... Ze krijgen er diaree van. De boterbloem eten ze niet om dat ze de bittere smaak niet lekker vinden, maar als je ze maait gaat de smaak weg, maar het vergiftige stofje is pas met 6 weken verdwenen. Vandaar dat je hooi ook eerst 6 weken moet laten liggen voor je het voert. Lachen Geen goed idee dus Caira.

@ Joviban: Ik vind het overdreven om de zuring en boterbloemen te knippen. De paarden eten er wel omheen, want ze lusten het niet. Je kunt beter de bodem aanpakken en kalk gaan strooien om de zure bodem te neutraliseren....