Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

kjoetie schreef:Maar dat laatste ga jedus niet oplossen met 3 uurtjes per dag ben ik bang... 3 uur is echt heel weinig.. bovendien, waarom voer je dan geen ruwvoer bij op stal?Mag dat ook niet?? Die van mij zou dat denk ik ook doen als ze niks te eten had...
Maargoed, ik heb je een heleboel tips aan de hand gedaan waar je wat mee kan doen, ik hoop voor je paardje dat je dat ook doet en wens je veel succes verder
) Ik begrijp dat dat niet gemakkelijk is, maar niet geprobeerd.... Sjurlieee schreef:kjoetie schreef:Maar dat laatste ga jedus niet oplossen met 3 uurtjes per dag ben ik bang... 3 uur is echt heel weinig.. bovendien, waarom voer je dan geen ruwvoer bij op stal?Mag dat ook niet?? Die van mij zou dat denk ik ook doen als ze niks te eten had...
Maargoed, ik heb je een heleboel tips aan de hand gedaan waar je wat mee kan doen, ik hoop voor je paardje dat je dat ook doet en wens je veel succes verder
Kjoetie: ik vind het heel fijn dat je me tips geeft, maar het komt nu wel een beetje belerend over. Alle feiten die jij aanhaalt zijn bekend bij mij. Ik weet wat de behoeften van een paard zijn qua weidegang, ruwvoer, contact met soortgenoten etc. Je doet net of ik een egoist ben die enkel voor zijn eigen geluk wil gaan ten koste van een dier.
Het doel van mijn topic was gewoon uitwisselen van visies met andere paardenliefhebbers, hoe zij hier mee omgaan, of zij tegen dezelfde problemen oplopen. Ik ben nu juist al in november naar mijn huidige stal verhuisd, omdat hier "winterweides" zijn. Echter, na 2 maanden waren deze ook volledig kapot getrapt en kaal en stond mijn paard na 10 minuten op de wei te hebben staan alweer bij de poort te hinniken als ik aan het uitmesten was. De eigenaar heeft mij een aantal zaken ook mooier voorgespiegeld dan ze uiteindelijk bleken te zijn (is meestal zo) en nu ben ik gewoon doodongelukkig op deze stal.
Vandaag bijvoorbeeld was ik heel graag in de vroege ochtend gaan uitrijden, maar A. er ging niemand mee en B. als ik mijn paard 's ochtend rij mag ik haar niet meer terug zetten op de wei, met als gevolg dat ze hele dag op stal had gestaan. Om dit te voorkomen ben ik na de middag gaan rijden, maar toen was het veel te warm en ben ik maar na 20 minuten gestopt. Vanavond is de stal om 8 uur dicht en dus kan ik ook niet in de koelere avonduren rijden in het weekend.
. Ik ga morgen nog eens bellen met Bemelmans in Hulsberg daar is namelijk zomer en winter weidegang, zijn de stallen open (paarden kunnen elkaar zien en met hun hoofden naar buiten hangen). Paarden worden iedere dag buiten gezet, je mag zelf je voer klaar zetten (dus kiezen wat je voert), je kunt er hooi krijgen en er zijn 2 goede binnenbakken en een supergoede buitenbak. Ik denk dat dat een stal is waar ik ook mensen zal tegenkomen die meer met mij matchen.Sjurlieee schreef:Mijn paard was in de winter na een tijdje wel gewend aan het op stal staan. Ze heeft alleen bij de overgang van weide naar stal plus overgang naar een nieuwe stal een verstoppingskoliek gekregen. Dat was even schrikken, maar in de maanden daarna had ik eerder het idee dat het mijn inbeelding was dat het paard ontevreden was dan dat zij dat echt was.
Zij eet alleen ontzettend veel stro als ze de hele dag binnen staat, vandaar dus dat ik haar liever het hele jaar weidegang wil geven.
Sjurlieee schreef:Wat betreft de weidegang: die is waar ik nu sta officieel van mei tot oktober afhankelijk van het weer (minimaal 5 maanden dus) wat het gras straks qua kwaliteit gaat doen dat kan ik nu nog niet overzien.
De nieuwe stal heeft kortere weidegang, maar wel veel gras en langere weidegang (vorig jaar tot november).
Met name het gebrek aan toezicht op de huidige stal vind ik ook een probleem. De waterbakken in de weides zouden zomaar leeg kunnen zijn en niet worden bijgevuld. Ook is er geen schaduw op de weides. De nieuwe stal heeft dat allemaal wel.
Overigens word ik van heel veel maneges en stallingen bijzonder droevig. Daar kom ik dan met 25 graden en dan staan paarden in donkere stallen zonder hooi met een DEKEN op en een band tegen het luchtzuigen om hun nek door de tralies te staren. De eigenaar leidt je dan vol trots rond en stelt glashard dat wedstrijdpaarden nu eenmaal niet op de weide kunnen ivm blessures enzo. Ik heb dan het idee dat die dieren bijzonder droevig zijn. Dat wil ik dus heel graag voorkomen.