Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:29

Nou, daar zou ik niet lang over hoeven na te denken, en al helemaal niet van wakker liggen. Stal 2! Ik vind weidegang opzich wel belangrijk, maar in deze regio is dat bijna nergens in de winter te krijgen, of ze staan de hele winter tot hun knieen in de bagger. Verder vind ik het belangrijk dat ik het ook zelf ergens naar mijn zin heb, daar profiteert mijn paard alleen maar van.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:08

Dank jullie allemaal voor jullie eerlijke mening!

Een ander nadeel van mijn huidige stal is overigens ook nog, dat je je paard niet meer terug mag zetten op de weide, nadat je gereden hebt. Dit betekent dus dat wanneer je op warme dagen 's ochtends gereden hebt, het paard alsnog de hele dag binnen staat. Ik heb hier met de eigenaar over gesproken en volgens hem brengt het omrust in de kudde als je een paard van de weide haalt er weer terug zet. Ik vind dit onzin maar goed, ik zal mij aan de regels van stal moeten houden. Daarom rijd ik op een dag als vandaag dus maar niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:16

Ik vraag me werkelijk af waarom die man waar jij je paard nu hebt gestald paarden op pension heeft... Hij kan beter een golfbaan aanleggen en lekker iedere dag het gazon gaan maaien... en dan natuurlijk niemand erop laten spelen, want de kans dat er dan een grasje kapot gaat?!?
Ik had mijn paard daar echt zo snel mogelijk weggehaald. Ik wil sowieso al niet in een bak trainen die zo'n slechte bodem heeft, maar bij alles wat ik erover hoor van jou, denk ik: daar zou ik geen paard neer zetten...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:21

Ik heb alles op mijn gemakkie doorgelezen, en ik zat met een vergelijkbaar probleem. Ik wilde heerlijke buitenritten maken zonder eerst een half uur te moeten stappen door het verkeer heen. Nu staat ze op een stal waar ik 20-25 minuten voor moet rijden met de auto, maar ze staat super!! Nu 24/7 in de weide tot ergens sep/okt of misschien zelfs nog langer. Ze staan in kuddeverband (wat je ph zegt over de kudden is puuuure kolder, sorry) en helemaal happy. Er is nog nooit een dierenarts eerder bij mijn paard geweest dan ikzelf, meestal moet je toch gemiddeld een uur wachten tot er eentje komt, en een spoedgeval kan een goede ph ook onderkennen. Dus ga voor geen van de opties, zoek op je gemakkie door tot je een stal tegenkomt waar zowel jij als je paard zich lekker voelen én er voldoende weidegang is.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:28

Lastig, lastig. Ook het idee van ieder seizoen van pensionstal naar een weitje te wisselen vind ik niet echt top. Zorgt allemaal voor onrust, ook voor het dier. Een paard heeft naast weide toch ook rust nodig en niet ieder half jaar een verhuizing. Mijn paard is erg gevoelig en ik heb gelezen dat paarden intensieve vriendschappen sluiten met hun stalgenoten en dat een paard echt uit zijn huisje kan zijn door een verhuizing.

Wat betreft de weidegang: die is waar ik nu sta officieel van mei tot oktober afhankelijk van het weer (minimaal 5 maanden dus) wat het gras straks qua kwaliteit gaat doen dat kan ik nu nog niet overzien.

De nieuwe stal heeft kortere weidegang, maar wel veel gras en langere weidegang (vorig jaar tot november).

Met name het gebrek aan toezicht op de huidige stal vind ik ook een probleem. De waterbakken in de weides zouden zomaar leeg kunnen zijn en niet worden bijgevuld. Ook is er geen schaduw op de weides. De nieuwe stal heeft dat allemaal wel.

Overigens word ik van heel veel maneges en stallingen bijzonder droevig. Daar kom ik dan met 25 graden en dan staan paarden in donkere stallen zonder hooi met een DEKEN op en een band tegen het luchtzuigen om hun nek door de tralies te staren. De eigenaar leidt je dan vol trots rond en stelt glashard dat wedstrijdpaarden nu eenmaal niet op de weide kunnen ivm blessures enzo. Ik heb dan het idee dat die dieren bijzonder droevig zijn. Dat wil ik dus heel graag voorkomen.

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:55

Inderdaad lastig. Mijn advies is maak niet te snel een keuze! Ik ben vorig jaar ook naar een andere stal gegaan ik wist van te voren dat de weidegang s'zomers ongeveer 6 uur is en s'winters maximaal 4 uur. Hij kwam van 24/7 buiten dus qua weidegang achteruitgang! Vooral bij de combinatie nat en koud weer functioneerde hij slecht. Ondanks dekens koud en stijf! Vandaar dat ik de keuze maakte om hem toch maar weer deels op stal te zetten. Vind echter nog steeds de weidegang weinig! 6 uur binnen is nog altijd 18 uur op stal eigenlijk veel. Als ik dan van stal naar huis fiets en andere paarden lekker sávonds nog op de wei zie staan voel ik me daar niet fijn bij. Ik probeer nu het wat langer licht wordt zoveel mogelijk sávonds te rijden en ik haal zelf mijn pony i.p.v. 17.00 om 20.00 binnen. Maar begin te merken dat dit me wat opbreekt en heb het idee dat anderen me zeurderig vinden. De pensionhouder is er makkelijk in die vind het prima dat die van mij buiten staat. Dus dat is wel fijn. Overigens een geluk dat mijn pony dit kan sommigen gaan uit hun dak als ze alleen buiten achter blijven! Dus mijn advies..; switch pas als je zelf achter het idee staat dat 3 uur weidegang voldoende is voor je paard. Succes met je keuze!

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 14:15

Mijn paard was in de winter na een tijdje wel gewend aan het op stal staan. Ze heeft alleen bij de overgang van weide naar stal plus overgang naar een nieuwe stal een verstoppingskoliek gekregen. Dat was even schrikken, maar in de maanden daarna had ik eerder het idee dat het mijn inbeelding was dat het paard ontevreden was dan dat zij dat echt was.
Zij eet alleen ontzettend veel stro als ze de hele dag binnen staat, vandaar dus dat ik haar liever het hele jaar weidegang wil geven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:51

Maar dat laatste ga jedus niet oplossen met 3 uurtjes per dag ben ik bang... 3 uur is echt heel weinig.. bovendien, waarom voer je dan geen ruwvoer bij op stal?Mag dat ook niet?? Die van mij zou dat denk ik ook doen als ze niks te eten had...

Maargoed, ik heb je een heleboel tips aan de hand gedaan waar je wat mee kan doen, ik hoop voor je paardje dat je dat ook doet en wens je veel succes verder Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:13

Je hebt volgens mij nog niet gereageerd op de vraag of er ook paddocks zijn en of het eventueel mogelijk is daarover te praten met die vrouw van stal 2.

Als ze paddocks zou hebben waar de paarden de rest van de dag buiten kunnen staan met wat ruwvoer, dan klinkt het als een super plekje. In de winter kunnen die paddocks dan ook gebruikt worden zodat de paarden ook dan nog een paar uur kunnen bewegen en een frisse neus kunnen halen.

Vragen kan altijd toch? Als er maar weinig pensionpaarden zijn kom je misschien een heel eind met 2 paddocks maken...
Dat hoeft ook de grootste investering niet te zijn...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:42

Ik zou niet gaan verhuizen als ik jou was. Vergeet niet dat je paard degene is die er moet gaan wonen en jij niet.

Maximaal 3 uur buiten kan echt niet, dat is véél te weinig.

Victorjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:58

Ik zou dan toch voor stal 2 gaan.
Bij ons is het zo met weidegang: of dag en nacht. of je kan kiezen voor een uur per dag.
dat laatste geeft overigens genoeg problemen.

Ook al is het je paard die zou moeten verhuizen vind ik het ook belangrijk dat je het zelf naar je zin hebt.

Als je namelijk met tegenzin naar stal gaat schiet je paard er ook niks mee op.

maar dat is mijn mening en mijn eigen ervaring!!!

succes met je keuze.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:04

als je naar die nieuwe gaat die 2e, zou ik wel goede afspraken maken met het losgooien, want bij ons mag je ook longeren en losgooien in dezelfde bak, maar voor die gene die daarna rijdt is het heel lastig als het niet geharkt/ gesleept wordt, dan is de bak namelijk erg onregelmatig..

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:11

Nog even de vragen beantwoorden:

- Mijn huidige stal heeft geen hooi: ik heb al verteld dat ik iedere twee weken naar een boer ga en zelf 5 kg hooi per dag bijvoer tijdens de periode dat de weides dicht zijn. Tijdens de weidegang voer ik 2,5 kg hooi bij, alleen voor de nacht.

- Wat betreft de bak in de nieuwe stal: je mag er in longeren en losgooien, maar alles in onderling overleg zodat je elkaar niet stoort

- Bij de nieuwe stal is geen paddock, maar bij de oude ook niet.
Ik vind ook niet dat je als nieuweling bij een stal kunt komen die al 6 jaar bestaat en dan de harde eis kunt gaan stellen dat men een paddock moet aanleggen. Ik zou het hooguit kunnen vragen, maar dan nog, als er behoefte aan was geweest had men die allang aangelegd. Bovendien pacht de eigenaresse de weides en ik weet niet of ze een deel van de weides wil opgeven voor de aanleg van een paddock

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:41

kjoetie schreef:
Maar dat laatste ga jedus niet oplossen met 3 uurtjes per dag ben ik bang... 3 uur is echt heel weinig.. bovendien, waarom voer je dan geen ruwvoer bij op stal?Mag dat ook niet?? Die van mij zou dat denk ik ook doen als ze niks te eten had...

Maargoed, ik heb je een heleboel tips aan de hand gedaan waar je wat mee kan doen, ik hoop voor je paardje dat je dat ook doet en wens je veel succes verder Lachen

Kjoetie: ik vind het heel fijn dat je me tips geeft, maar het komt nu wel een beetje belerend over. Alle feiten die jij aanhaalt zijn bekend bij mij. Ik weet wat de behoeften van een paard zijn qua weidegang, ruwvoer, contact met soortgenoten etc. Je doet net of ik een egoist ben die enkel voor zijn eigen geluk wil gaan ten koste van een dier.

Het doel van mijn topic was gewoon uitwisselen van visies met andere paardenliefhebbers, hoe zij hier mee omgaan, of zij tegen dezelfde problemen oplopen. Ik ben nu juist al in november naar mijn huidige stal verhuisd, omdat hier "winterweides" zijn. Echter, na 2 maanden waren deze ook volledig kapot getrapt en kaal en stond mijn paard na 10 minuten op de wei te hebben staan alweer bij de poort te hinniken als ik aan het uitmesten was. De eigenaar heeft mij een aantal zaken ook mooier voorgespiegeld dan ze uiteindelijk bleken te zijn (is meestal zo) en nu ben ik gewoon doodongelukkig op deze stal.

Vandaag bijvoorbeeld was ik heel graag in de vroege ochtend gaan uitrijden, maar A. er ging niemand mee en B. als ik mijn paard 's ochtend rij mag ik haar niet meer terug zetten op de wei, met als gevolg dat ze hele dag op stal had gestaan. Om dit te voorkomen ben ik na de middag gaan rijden, maar toen was het veel te warm en ben ik maar na 20 minuten gestopt. Vanavond is de stal om 8 uur dicht en dus kan ik ook niet in de koelere avonduren rijden in het weekend.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:44

ik zou toch verder kijken als ik jouw was. dat je niet op de stal wilt blijven waar je nu zit, kan ik me wel goed voorstellen, maar vind de 2e stal ook niet goed genoeg (voor mij Knipoog ) Ik begrijp dat dat niet gemakkelijk is, maar niet geprobeerd....

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:47

Ik ga zometeen nog bij een stal kijken, waar ik de paarden altijd in de weide zien staan. Hopelijk is dit iets... maar dan zijn alle mogelijkheden hier in de omgeving ook echt uitgeput helaas... Ik ben ook nog steeds bang om bij 2 van de regen in de drup te belanden

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:01

Hopelijk is dat wat jij en natuurlijk je paard zoekt...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:37

is er geen lokatie vlak bij je werk, zodat je wellicht direct uit je werk heen kan ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:55

Ik zie dat je geinteresseerd bent in Voest en Parelli e.d.?
Dit zijn mensen die er altijd op hameren je paard zoveel mogelijk naar buiten te laten... zijn welbevinden, en dus zijn geestestoestand, en dus jullie samenwerking vaart wel bij gratie van het feit dat hij 'paard' mag zijn.
Ik zou idd verder zoeken tot je erbij neervalt.... Ga desnoods op Google maps kijken waar je overal 'groen' ziet in de omgeving en ga her en der aanbellen. zet evt ook advertenties op Marktplaats.
Ik merk in al je posts dat je vreselijk van je paard houdt en echt alles wilt doen om hem happy te maken en te houden.
Daarom zou ik nu even geduld hebben en verder zoeken.... 3 uurtjes buiten + 3 uurtjes jouw aandacht (wat natuurlijk geen vervanging is voor buiten lopen met soortgenoten) betekent dus nog steeds 18 uur stil staan op een stukje van 3x3 (!!!!!!).

Ik begrijp je frustratie, maar laat je a.u.b. niet opjagen nu snel te gaan kiezen.
Mensen die hier zeggen dat het ok is hebben zelf paarden die vaak zelfs nog minder weidegang of paddock zien.... Dat is echter de keuze van die mensen.
Dat past niet bij de manier waarop je er zelf tegenaan kijkt geloof ik,
Ik zou je los maken van deze discussie, je eigen gevoel volgen en anders de boeken van bovengenoemde mensen er nog eens op na slaan... dan weet je wel wat je te doen staat.

Heel veel succes!!!!

juliahulshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:11

Als er echt geen andere optie is dan deze 2, dan zou ik zelf nummer 2 kiezen.

Mischien hebben ze daar zelfs een paddock, waar je je paard een paar uurtjes in kan laten staan. Dat doen ze bij ons ook altijd, zetten ze hun paard erin en na een paar uurtjes haal je hem erweer uit. Mischien heb je niet zoveel tijd, maar het is een oplossing?

Het is voor jou ook veel gezelliger om naar 2 te gaan, omdat daar leukere mensen zijn enz.!

Hoop dat je er wat mee kan, volg iniedegaval je hart, en luister niet naar al dit comentaar waar je het niet mee eens bent;)

xxx Juliaa (p.s mijn mening)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:35

Sjurlieee schreef:
kjoetie schreef:

Kjoetie: ik vind het heel fijn dat je me tips geeft, maar het komt nu wel een beetje belerend over. Alle feiten die jij aanhaalt zijn bekend bij mij. Ik weet wat de behoeften van een paard zijn qua weidegang, ruwvoer, contact met soortgenoten etc. Je doet net of ik een egoist ben die enkel voor zijn eigen geluk wil gaan ten koste van een dier.

Het doel van mijn topic was gewoon uitwisselen van visies met andere paardenliefhebbers, hoe zij hier mee omgaan, of zij tegen dezelfde problemen oplopen. Ik ben nu juist al in november naar mijn huidige stal verhuisd, omdat hier "winterweides" zijn. Echter, na 2 maanden waren deze ook volledig kapot getrapt en kaal en stond mijn paard na 10 minuten op de wei te hebben staan alweer bij de poort te hinniken als ik aan het uitmesten was. De eigenaar heeft mij een aantal zaken ook mooier voorgespiegeld dan ze uiteindelijk bleken te zijn (is meestal zo) en nu ben ik gewoon doodongelukkig op deze stal.

Vandaag bijvoorbeeld was ik heel graag in de vroege ochtend gaan uitrijden, maar A. er ging niemand mee en B. als ik mijn paard 's ochtend rij mag ik haar niet meer terug zetten op de wei, met als gevolg dat ze hele dag op stal had gestaan. Om dit te voorkomen ben ik na de middag gaan rijden, maar toen was het veel te warm en ben ik maar na 20 minuten gestopt. Vanavond is de stal om 8 uur dicht en dus kan ik ook niet in de koelere avonduren rijden in het weekend.

Zo was het absoluut niet bedoeld; ik denk alleen met je mee. Als dat belerend overkomt, dan spijt me dat, ik vind het alleen sneu voor je paard dat hij zo weinig buiten komt en zo weinig ruwvoer krijgt. Alleen zou ik dus idd zoals iemand boven me ook al zei, met geen van beide stallen blij zijn, en dan nog een aantal andere middelen gebruiken om toch nog verder te zoeken (zoals adv. in de plaatselijke krantjes- kom je m.i. een stuk verder mee dan marktplaats.nl- en misschien moet je dat dan een bepaalde tijd volhouden, maar er zijn heus plekken bij een particulier met buitenbakmogelijkheden, je moet er alleen tegenaanlopen).

Ik heb nergens gezegd of bedoelen te zeggen dat je egoistisch bent, je wil duidelijk het beste voor je paard anders zou je niet zoeken, ik denk alleen dat je met nóg een beetje extra moeite wellicht wél die superplek kan vinden. En als dat zou betekenen dat er geen binnenbak is, en je daarom een plaats die super is voor je paard zou afslaan, dat zou ik persoonlijk wel egoistisch vinden ja, maar ik denk niet dat jij zo denkt. Dan zou je vandaag ook wel zijn gaan rijden Lachen

Nogmaals, ik wens je echt heel veel succes en dat er maar het beste voor je paardje uit mag komen Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:51

Hoi Sjurlieee, ik heb je hele topic zo'n beetje doorgelezen, hoop dat ik niet iets belangrijks gemist heb. Lijkt me erg lastig beslissen, ik zou daar ook slapeloze nachten van krijgen ja.

Maar een vraagje: HOE is jouw paard op stal? Rustig? Onrustig? Zou ze naast een vast maatje komen te staan? En staan de stallen je aan? Zijn ze ruim? Ik heb dat niet kunnen vinden.

Normaal gesproken zou ik zeggen dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat een paard maar 3 uur op de wei komt. Maar het hangt er ook vanaf hoe vaak je zelf kunt komen en zo en hoe je het inricht. Je zou met haar kunnen afspreken dat je paard 's ochtends naar buiten gaat en je zou dan zelf s avonds kunnen rijden, zo komt je paard tenminste twee keer per dag eruit, 1x gewoon op de wei en 1x flink in beweging. Voordeel is dan wel dat je veel meer kunt rijden en ook bosritten kunt maken, da's natuurlijk ook afleiding voor je paard. Kom jij elke dag bij je paard en hoe lang rijd je dan? Dat scheelt nogal.

Verder vind ik ook (heb ik nu zelf ook meegemaakt) dat het heel veel uitmaakt hoe mensen met je paard omgaan. Als het paard op en rondom de stal heel fijn behandeld wordt, is er ook minder stress en zal je paard rustiger op stal staan dan als het allemaal haastig gaat. Ik sta nu ook op een fijne stal waar altijd een aai over is voor de paarden, dat merk je gewoon ZO duidelijk in die paarden terug!!! Mijn (toch wat nerveuze) paard kan nog weleens staan te weven, maar hij staat nu ook erg kalm op stal. Gewoon ook omdat ze even hebben willen meedenken wat een goede plek voor hem zou zijn. Hij staat nu aan het eind, met naast zich zijn vaste vriendin. Dus als hij liever even "alleen" wil staan dan kan dat. Geeft hem rust. En dat - en andere dingen - merk je gewoon. Hij stond eerder regelmatig te weven en wilde vaak niet eten in de stal. (niet dat hij eerder slecht behandeld werd hoor!). Nu staat hij heel kalmpjes te knabbelen. Kijk dan vind ik het niet zo'n ramp als hij wat langer binnen zou staan. Maar als je paard nerveus staat te trappelen, dan vind ik dat dus weer een heel ander verhaal.

Dan nog wat, is een paddock of een stapmolen te bespreken? Als iemand twee zandpaddocks aanlegt, kom je al een heeeeel eind qua beweging. Het is wel een investering maar het biedt dan de paarden wel veel meer.

Kortom, ik vind het allemaal wel erg afhankelijk van je paard, van jezelf , hoe vaak je komt, hoe de stallen zijn ....

Je zou ook kunnen overwegen het gewoon te proberen, je kunt dan altijd nog verder zoeken. Want de stal waar je nu staat klinkt ook niet zo ideaal eigenlijk.

Oh ja, en het scheelt ook nogal HOEVEEL hooi ze per dag voeren. En of ze op stro staan zodat ze wat te knabbelen hebben.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:36

Leuke reacties allemaal! Ik ben verwonderd zoveel gelijkgestemden terug te vinden, ook van jou Kjoetie Lachen. Ik ga morgen nog eens bellen met Bemelmans in Hulsberg daar is namelijk zomer en winter weidegang, zijn de stallen open (paarden kunnen elkaar zien en met hun hoofden naar buiten hangen). Paarden worden iedere dag buiten gezet, je mag zelf je voer klaar zetten (dus kiezen wat je voert), je kunt er hooi krijgen en er zijn 2 goede binnenbakken en een supergoede buitenbak. Ik denk dat dat een stal is waar ik ook mensen zal tegenkomen die meer met mij matchen.

Stal 2 heeft overigens mooie lichte en koele stallen met veel frisse lucht, maar helaas geheel met tralies aan de voorkant, en aan drie zijden dichte wanden dus geen contact met andere paarden...

Er is wel een stapmolen, maar ik moet zeggen dat ik die zelden gebruik, dus die mis ik niet zo.

Ik heb nog steeds een goed gevoel over stal 2, heb nu al leuk contact met een a.s. stalgenoot via de mail. Ze schrijft me dat haar paard heel erg veranderd is sinds ze daar staat, veel rustiger en dat de paarden super tevreden erbij staan. Dus ondanks de beperkte weidegang, lijkt het me verder nog steeds een goede stal.

Wat betreft mijn interesse in Parelli en Voest: ik denk dat ik ergens tussen de traditionele ruiters en de NH-ers in hang. Het welzijn van het paard is erg belangrijk, maar mijn eigen comfort is ook van belang (=binnenbak).

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:42

ik zou de 2de stal kiezen
ik vond een paard die getraind wordt ideaal die 'maar' 3 uur op de weide zit...
ze voelen hun beter in hun vel en zeker met die warmte dat ze niet constant in de zon blijven staan
ook krijgen ze minder grasbuik enz dus weidegang vind ik zeker niet slecht, ik vind het eerder positief.
al de rest van de nieuwe stal zijn allemaal voordelen dus ik zou heel snel van stal verhuizen.
Zelf ben ik er niet voor als de pistes bezet zijn en je dus niet mag rijden, ik wil op ieder moment kunnen rijden, wnn ik ook wil...
mja contact met andere paarden in de stallen vind ik niet echt supper
op iedere stal die tralies hadden hebben ze uiteindelijk platen voorgehangen omdat er ruzie was...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:50

Sjurlieee schreef:
Mijn paard was in de winter na een tijdje wel gewend aan het op stal staan. Ze heeft alleen bij de overgang van weide naar stal plus overgang naar een nieuwe stal een verstoppingskoliek gekregen. Dat was even schrikken, maar in de maanden daarna had ik eerder het idee dat het mijn inbeelding was dat het paard ontevreden was dan dat zij dat echt was.
Zij eet alleen ontzettend veel stro als ze de hele dag binnen staat, vandaar dus dat ik haar liever het hele jaar weidegang wil geven.

is simpel op te lossen door genoeg hooi te geven...
zorg er dan voor dat er constant hooi in de stal ligt zodat ze geen stro opeten
zo is de opstoppingskoliek ook weg van het stro

Sjurlieee schreef:
Wat betreft de weidegang: die is waar ik nu sta officieel van mei tot oktober afhankelijk van het weer (minimaal 5 maanden dus) wat het gras straks qua kwaliteit gaat doen dat kan ik nu nog niet overzien.

De nieuwe stal heeft kortere weidegang, maar wel veel gras en langere weidegang (vorig jaar tot november).

Met name het gebrek aan toezicht op de huidige stal vind ik ook een probleem. De waterbakken in de weides zouden zomaar leeg kunnen zijn en niet worden bijgevuld. Ook is er geen schaduw op de weides. De nieuwe stal heeft dat allemaal wel.

Overigens word ik van heel veel maneges en stallingen bijzonder droevig. Daar kom ik dan met 25 graden en dan staan paarden in donkere stallen zonder hooi met een DEKEN op en een band tegen het luchtzuigen om hun nek door de tralies te staren. De eigenaar leidt je dan vol trots rond en stelt glashard dat wedstrijdpaarden nu eenmaal niet op de weide kunnen ivm blessures enzo. Ik heb dan het idee dat die dieren bijzonder droevig zijn. Dat wil ik dus heel graag voorkomen.

ik vind het dus belangrijker dat een paard korter in de wei zit, maar langer gedurende het jaar...
mijn paardjes komen zowel winter als zomer buiten zolang de weide het toelaat...
toezicht is altijd positiever, er kan altijd plots een paard door de omheining gaan en water is zeker belangrijk op een weide waar ze lang op staan
in zo'n weer is het soms wel beter om paarden in de frisse stallen te laten staan en ze 's ochtends of 's avonds buiten te stoppen...
Laatst bijgewerkt door ulestro op 11-05-08 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt