keutels in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: keutels in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:56

Ik schep elke dag poep uit de wei, komt ongeveer neer op 3-4 emmers poep per dag, halfuurtje werk, maar wel een schone wei waar mn paard dus overal kan eten, geen verzuurd/geel gras door de (geconcentreerde) drollen (als je het sleept wordt de mest uiteengetrokken, is dus minder geconcentreerd, en veroorzaakt ook bijna geen gele plekken), geen vliegen die hun eitjes erin kunnen leggen, geen wormen dus ook niet, en het ziet er gewoon veel verzorgder en properder uit Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:54

Ik wil dus gaan slepen op de nieuwe wei. Ik heb dan ruim 3 ha en wil dat in twee delen indelen, een zg winterwei en zomerwei. Tussendoor wil ik de zomerwei slepen en de plukken hoger gras maaien. De paarden zet ik dan even op de zg winterwei. Hoelang moet ik wachten voordat ze na het slepen weer op ze wei kunnen en eten ze het gras nadat er is gesleept? (omdat ze geen gras eten waar ze hebben gepoept)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:01

Nou hoef ik niet bang te zijn voor hoopjes.
De paarden krijgen graan te eten dus de vogels zijn er als de kippen bij om de graantjes uit de hoopjes te vissen. En dan zijn de hoopjes geen hoopjes meer.

MAAR ook ik mest trouw om de dag mijn landje uit. En met de niet hoopjes is dat nog een beste klus.

Ik kan je wel vertellen dat mijn landje er beter uitziet als van menig stalgenoot!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:04

@ liljebo: Als ik jou was zou ik in de zomer helemaal niet slepen. Slepen is bedoeld om het gras na de winter beter te laten uitstoelen, daarna moet er gerold worden. Als je in de zomer gaat slepen en daardoor de zode beschadigd, kan je wortelverdroging veroorzaken. Di ligt natuurlijk wel aan het weer.... Waarom gebruik je de lengte van het gras niet als richtlijn om het tijdstip te bepalen wanneer de paarden weer op het perceel kunnen? Dit moet het uitgangspunt toch zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:18

maar als je niet tussendoor een keer sleept, krijg je toch teveel poepplekken, lijkt me? Ik weet het niet hoor... dit is gewoon helemaal nieuw voor mij. Ik had eerder nooit zo'n grote wei en dan deed ik gewoon poepscheppen, maar dat is hier erg onpraktisch. Ennuh... wat bedoel je met rollen... sorry, ik ben een echte leek. Wellicht kan ik ergens info vinden over onderhoudt van een wei. Het is overigens geen recht toe recht aan grond, maar glooiend met veel bomen, wisselend gras en ´kruiden ed. Geen rijke wei, maar dat moet ik ook niet hebben want ik heb twee mini shetten, een haflinger en een zweedse koudbloed en geen van die paarden moet te ' rijk' gras eten.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:00

ze kunnen wormen krijgen als je het lang laat liggen,
wij ruimen het ook op, alleen dan niet elke dag.
maar 2-3x in de week, we staan met 3 paardjes, dus het is best wel wat als je het laat liggen.