Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:09

Sjafrane schreef:
Ik lees dit met gemende gevoelens.. Ik woon onder de rook van rotterdam. Wij als ponyclub hadden veel land. De gemeente wil geen paarden meer op de landen dus houden wij in verhouding heel weinig land over. Met als gevolg heel veel paarden op kleine stukjes land. Nu heb ik zelf een paard die niet met veel paarden op een kleine stukje land kan (en ja het is al veel geprobeerd maar ik hou steeds blessures lijkt me ook niet alles) Je kan hier gewoon bijna nergens in het land.. Dus moet ik dan mijn paard maar verkopen wat ik al 9 jaar heb.. Ik dacht het niet. Dus dit jaar gaat het toch anders voor mijn paard. Ze heeft wel een buitenstal gelukkig.. We zijn nog op zoek naar een passende oplossing voor dit paard.

Inderdaad, maar wat mij ook tegen de borst stuit met dit soort topics is dat die suggestie wel gewekt wordt. Dat je je paard maar beter kan verkopen als je hem/haar geen weidegang kan bieden. Vooral omdat het geen garantie is als je je paard verkoopt, dan die dan wel weidegang krijgt. Of zeg ik nou iets heel raars?

Ik heb zelf jaren op een wachtlijst gestaan voor stalling met weidegang, helaas is er veel vriendjes politiek waardoor het vaak niet doorging.
Gelukkig heb ik (met hulp van bokt en een bokker Lachen ) nu een heerlijke plek waar ze overdag buiten staat. Er is ook al een box gereserveerd voor ons andere paard een 3-jarige.
Had ik mijn pony dan maar moeten verkopen? Welke garantie had ik gehad dat ze dan wel een stal kreeg met de gelegenheid om buiten te lopen?
Laatst bijgewerkt door Malibu op 22-04-08 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Dit topic kan wel 100 blz worden, maar hier kom je toch niet uit... Logisch dat iedereen vindt dat ze buiten moeten ,maar in de realiteit kan dat blijkbaar niet altijd en sommige mensen hechten er minder tot weinig waarde aan.

LDRD

Als mijn paarden niet naar buiten zouden kunnen ruimde ik ze allemaal op Ja . 24/7 Hoeft van mij ook niet perse, maar dagelijkse weidegang van een paar uur vind ik noodzakelijk. Niet alleen om een happy horse te houden, maar ook om alle mogelijk been en andere fysieke problemen te voorkomen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:11

Ninx schreef:
Dat de mensen die hun paarden geen weidegang kunnen bieden zeggen dat dat beter is dan iemand ie het paard buiten zet en er niet naar omkijkt is een veel gehoord argument, maar is een hol argument.
Dat is net zoiets als zeggen: 'mijn kind mag nooit buitenspelen, maar dat is veel minder erg dan iemand die het kind slaat en er nooit naar om kijkt...'. Dat is gewoon het 'beste' uit twee 'slechten' kiezen...

Hier moet ik je gedeeltelijk gelijk in geven. Dat er mensen zijn die hun paarden laten verpieteren op het land zegt niets over het wel of niet slecht zijn van stalling. Maar wat het wel aangeeft, is dat alleen weidegang ook niet zaligmakend is.

Citaat:
@ Malibu: dit is geen 'omlaag trap topic'. Dit is iets dat mij serieus raakt. Waar ik grote moeite mee heb, en dat ik op een 'nette' manier aan de kaak wil stellen. Natuurlijk is dit vaker besproken, te meer omdat het iets is dat blijkbaar heel veel mensen raakt. Ik veroordeel de mensen ook niet, ik veroordeel de keuzes. En nee, een hond kun je idd niet hele dagen alleen laten wanneer je 40 uur werkt, maar dat is een andere discussie. Evenals de discussie over mensen die hun dieren opzettelijk mishandelen of verwaarlozen. We kunnen hier vast 'rustig' en 'netjes' over praten.... dat is mijn intentie iig.

Ik begrijp dat je dit wss niet slecht bedoelt, maar je zult begrijpen dat als je mensen aanspreekt op keuzes waarvan jij vindt dat ze niet goed zijn, je zulke reacties kan krijgen. Je kan er bijna de klok op gelijk zetten; het zonnetje gaat schijnen en er is weer eens iemand die een topic opent met hoe slecht het wel niet is dat een paard op stal staat. En hoe goed je het ook bedoelt, dit topic ligt wel in diezelfde lijn.

Jij vindt dat iemand die geen weide kan bieden geen paard moet nemen, prima. Dat is jouw mening. Maar er zijn zat gelukkige goed verzorgde paarden die niet iedere dag een weiland zien. Bovendien: stal staat niet gelijk aan stalondeugden, net zoals wei niet gelijk staat aan mok aan vier benen. Mijn persoonlijke mening is dat het prettig is voor paarden om naar buiten te kunnen, maar dat het geen noodzaak is. 's Winters kan mijn paard helemaal niet naar buiten, 's zomers probeer ik haar zo vaak mogelijk buiten te zetten. Toch is mijn paard 's winters net zo content als 's zomers. Als weidegang dan zoveel verschil zou maken, waarom is mijn paard dan niet doodongelukkig in de winter?

Dat is omdat een gelukkig paard niet slechts van die ene factor weidegang afhangt. Weidegang draagt bij aan een gelukkig paard, maar zonder is het toch mogelijk om een blij paard te hebben.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:13

runningkawa schreef:
Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Dan wel door te weinig plek of te nat.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.

Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.

Hier is het naar buiten gaan in de winter helaas ook niet haalbaar. Ik zit in de buurt van Rotterdam en daar heb je te maken met klei grond. Iets wat echt zeik en zeik nat is in de winter. Het hele grasland zou dan binnen de kortste keren vertrapt zijn.

Mijn paard staat overigens niet eens vlak bij mijn huis, ik moet er dagelijks zo'n 25 kilometer naar toe rijden. Want ik vind de ruimte bij mij in de buurt te klein. Te veel paarden op te klein weilanden.
Daarom heb ik toendertijd besloten mijn paard te laten staan waar ze al stond. (in Hellevoetsluis)

Daar is iets meer ruimte, maar helaas geen winterweide gang. Het weiland begint nu eindelijk pas te drogen. We mogen er dan ook voorzichting een uurtje per dag op. Helaas woon ik dus te ver om dit dagelijks te doen en moet ik nu kiezen óf rijden óf weiland.
Maar zodra het kan gaat ze lekker buitenspelen.
In ieder geval heb ik volgende week vrij, dus dan zou ze er langer op kunnen en hopenlijk daarna dag en nacht.

Ik vind dat een paard naar buiten moet kunnen en dan in ieder geval in de zomer, aangezien in de winter niet altijd haalbaar is.
Of dit weidegang of padocks zijn, vind ik dan nog niet zoveel uitmaken, als ze maar met soortgenoten kunnen zijn.

Ik ben dan ook zeer blij dat mijn paard sinds een paar maanden weer een "vriendje" heeft, waarmee ze deze winter in de bak heb kunnen spelen. Ze word er toch vrolijker van dan dat ze alleen naar buiten moet. (Mijn merrie kan heel dominant zijn. Ze is ook de Alfa Merrie op de wei)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:13

en hoppa daar gaan we weer.......

ook ik heb mijn pony een druk gebied staan. vroeger hadden we nog heel veel land waar ze lekker van april tot november konden lopen ook dag en nacht. alleen tijdens de echte slechte maanden waren ze binnen om het land de nodige rust te geven. nu echter is onze staleigenaar uitgekocht door de gemeente en staat ons land volgebouwd met industrieterein. ja we hebben een mooie pensionstal maar wel met veel minder weidegrond. ik heb geen idee of mijn pony dit jaar nog dag en nacht naar buiten kan en denk er wel over om in de buurt land te zoeken waar dat wel zou kunnen echter......... ik heb een pony die vaak ook graag naar binnen wil. verder komt ze regelmatig los in de paddock, mag grazen aan de hand aan super lang touw, wordt gereden, gespeeld enz....... ook is ze ondanks dat ze dus op stal staat totaal vrij van stalondeugden.

ik vind het kort door de bocht om te beweren dat je geen paard mag hebben wanneer deze niet in de wei kan. mijn pony wil niet eens in de wei als het regent of er veel modder ligt Lachen moet ik haar dan de wei in slaan??

wat betreft het welzijn/gelukkig zijn van een paard/pony vind ik dat je niet voor een ander kan oordelen tenzij je het dier zelf gezien en meegemaakt hebt! bij deze van harte uitgenodigd!

edit: vorig jaar liep er precies dezelfde discussie alleen was dat in september, ik heb toen mijn pony van het land gehaald vanwege steeds maar terug kerende mok, ze staat ook op kleigrond en dat blijft nu eenmaal nat. sja dan kies ik voor de gezondheid van het paard en zet haar binnen. toen kreeg ik te horen dat ik haar dan maar beter kan verkopen naar iemand die haar op zandgrond kan zetten. persoonlijk vind ik dat echt heel cru om zo tegen iemand te praten. dit jaar heb ik haar zeven jaar en ze is mijn alles. ze volgt me overal en wanneer ze in de wei of paddock loopt komt ze me altijd tegemoet en wijkt zelden van mijn zijde. lijkt me niet dat ze dat doet omdat ze zo ongelukkig is
Laatst bijgewerkt door trustHim op 22-04-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:22

Malibu schreef:
Sjafrane schreef:
Ik lees dit met gemende gevoelens.. Ik woon onder de rook van rotterdam. Wij als ponyclub hadden veel land. De gemeente wil geen paarden meer op de landen dus houden wij in verhouding heel weinig land over. Met als gevolg heel veel paarden op kleine stukjes land. Nu heb ik zelf een paard die niet met veel paarden op een kleine stukje land kan (en ja het is al veel geprobeerd maar ik hou steeds blessures lijkt me ook niet alles) Je kan hier gewoon bijna nergens in het land.. Dus moet ik dan mijn paard maar verkopen wat ik al 9 jaar heb.. Ik dacht het niet. Dus dit jaar gaat het toch anders voor mijn paard. Ze heeft wel een buitenstal gelukkig.. We zijn nog op zoek naar een passende oplossing voor dit paard.

Inderdaad, maar wat mij ook tegen de borst stuit met dit soort topics is dat die suggestie wel gewekt wordt. Dat je je paard maar beter kan verkopen als je hem/haar geen weidegang kan bieden. Vooral omdat het geen garantie is als je je paard verkoopt, dan die dan wel weidegang krijgt. Of zeg ik nou iets heel raars?

Ik heb zelf jaren op een wachtlijst gestaan voor stalling met weidegang, helaas is er veel vriendjes politiek waardoor het vaak niet doorging.
Gelukkig heb ik (met hulp van bokt en een bokker Lachen ) nu een heerlijke plek waar ze overdag buiten staat. Er is ook al een box gereserveerd voor ons andere paard een 3-jarige.
Had ik mijn pony dan maar moeten verkopen? Welke garantie had ik gehad dat ze dan wel een stal kreeg met de gelegenheid om buiten te lopen?

@ Malibu: Ik begrijp het bovenstaande niet helemaal goed. Begrijp ik goed dat je een paard kocht, je had toen ook weidegang hiervoor. Maar later kon daar ze niet meer buiten staan en ben je opnieuw op zoek gegaan maar bleek dit heel moeilijk te zijn? Begrijp ik het zo goed?

Dat zo'n topic misschien wel 100 blz. lang wordt, en dat het niet een bevredigende 'totaal-oplossing' biedt voor iedereen geeft niks. Het is wel goed om toekomstige, en misschien huidige, paardeneigenaren aan het denken te zetten.
Het zou toch zo moeten gaan?:

"Ik wil een paard, even mijn checklist erbij:
- voldoende buitenruimte om het paard minimaal overdag naar buiten te laten?
- een veilige rijbak in de buurt?
- een goede stal?
- voldoende financiele middelen?
- etc...
Oh jee, ik kan het paard nu geen buitenruimte bieden!"
Wat kies je dan? Ik zou dan net zolang verder zoeken totdat ik een plek had waar het paard naar buiten kan. Helaas gaat het tegenwoordig andersom. Men koopt eerst het paard, en denkt vervolgens: oh, tis ook wel leuk wanneer ie af en toe naar buiten kan.
Als ik zie hoe de paarden hier met elkaar door het weiland dollen, scheuren en heerlijk staan te knabbelen de hele dag.... dat kan je ze toch niet ontzeggen?

En ik ontzeg mensen de mogelijkheid van een paard niet. Maar je moet verstandige keuzes maken.
Zit je nog op school, woon je nog thuis en ben je 14 jaar: dan zou ik nog geen kind nemen.
Werk je 40 uur en heb je daarnaast ook een boeiend sociaal leven?: dan zou ik geen hond nemen.
Woon je op een plek waar je geen buitenruimte voor je paard kunt vinden: dan zou ik geen paard nemen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:25

Ik snap je intentie wel, maar voor sommige mensen heeft het geen zin om hierover uitleg te geven, of ze het te laten begrijpen. Sommigen willen het niet begrijpen.

En daarnaast snap ik best dat het voor mensen (vooral in het westen) soms amper mogelijk is om ze op een weide te zetten.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:27

Ninx schreef:
En ik ontzeg mensen de mogelijkheid van een paard niet. Maar je moet verstandige keuzes maken.
Zit je nog op school, woon je nog thuis en ben je 14 jaar: dan zou ik nog geen kind nemen.
Werk je 40 uur en heb je daarnaast ook een boeiend sociaal leven?: dan zou ik geen hond nemen.
Woon je op een plek waar je geen buitenruimte voor je paard kunt vinden: dan zou ik geen paard nemen.

Laten we het er dan maar op houden dat jij heel verstandig bent Clown
En verder iedereen hier in z'n waarde laten.
Ik denk nl dat de meeste paardeneigenaren hier echt wel het beste met hun dier voorhebben.
En ja,soms kan je in dit leven nou eenmaal niet alles hebben zoals je graag wenst.
Dat geldt voor jou,voor mij,en voor sommige paarden dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:29

rowo schreef:
Ik snap je intentie wel, maar voor sommige mensen heeft het geen zin om hierover uitleg te geven, of ze het te laten begrijpen. Sommigen willen het niet begrijpen.

En daarnaast snap ik best dat het voor mensen (vooral in het westen) soms amper mogelijk is om ze op een weide te zetten.

Dat is waar... maar 1x in de zoveel tijd kun je toch iemand van gedachten laten veranderen. Het is meermalen voorgekomen op dit forum dat iemand alsnog op zoek ging en een prachtige plek met voldoende buitenruimte vond.
Het bleek dus niet onmogelijk...

In het westen is het ook lastig. Daarom wacht ik weer met een eigen paard totdat ik op een andere plek woon.
In friesland had ik een eigen paard. Maar hier zijn te weinig mogelijkheden. Ik heb geduld, en rijdt het paard van iemand anders in de tussentijd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:31

Als ik in het westen zou wonen zou ik er ook wel wat euro's meer voor over hebben (als ik het had en kan betalen dus) en dat mijn paard dan wel een weide, of iig losloopmogelijkheden heeft.

Maar ik mag niet klagen hier in het oosten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:38

Pipi schreef:
Ninx schreef:

Laten we het er dan maar op houden dat jij heel verstandig bent Clown
En verder iedereen hier in z'n waarde laten.
Ik denk nl dat de meeste paardeneigenaren hier echt wel het beste met hun dier voorhebben.
En ja,soms kan je in dit leven nou eenmaal niet alles hebben zoals je graag wenst.
Dat geldt voor jou,voor mij,en voor sommige paarden dus.

Hahaha! Nou, ik heb genoeg domme dingen gedaan in mijn leven hoor! Niemand is heilig wat dat betreft. Ik laat mensen ook in hun waarde, ik zet alleen 'verstandige' en 'minder verstandige keuzes' op een rijtje.
Maar met een dier zie ik dat anders, een dier kan niet kiezen.... dus ik moet wel voor hem denken en datgene kiezen dat het beste is voor een dier.
Voor nu betekent dat dat ik geen eigen paard heb. En dus kan ik het niet in mijn leven precies zo hebben 'zoals ik dat wens'. En natuurlijk vind ik dat vreselijk jammer. Maar mijn gemis aan een eigen paard is ondergeschikt aan het geluk van een dier dat afhankelijk is van mij voor zijn levensgeluk.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 22-04-08 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:38

nickyu schreef:
runningkawa schreef:
Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Dan wel door te weinig plek of te nat.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.

Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.

paar uur word helaas door veel mensen gelezen als 2 uur
bij mij stonden ze 24/7 met loopstal , al dan niet voor de nacht afsluitbaar
maar 12 uur buiten klinkt mij toch al een heel stuk lekkerder in de oren Bloos

.../knip

Voor mij persoonlijk vind ik 2 uur ook niet acceptabel.
maar ik denk dat veel paarden in de randstad er blij mee zouden zijn.
En dat is dan ook iets wat realiseerbaar kan zijn.
Ja veel werk, binnen en buiten zetten...maar als ik de prijzen daar hoor... kan dat best voor dat geld Lachen

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:40

Rowo> Het mooiste is dat zo'n stal dus meestal stukken goedkoper is.
Misschien mede daarom hier zo moeilijk te vinden Clown
De normale prijs hier om je paard te stallen ligt grotendeels ruim boven de 300 euro pm.
Als je naar een meer doe het zelf stal gaat,ligt dat vaak minstens 100 euro minder + dat je dan idd weidegang of iets hebt.Raar,maar waar.
Neemt niet weg dat ik best nog meer zou willen betalen als ik een fijn plekje kon vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:48

Een kennis van mij kon ook niets vinden...
En dus heeft ze geadverteerd overal en nergens, is op google maps gaan kijken waar ze overal stukken 'groen' zag en is er naartoe gereden en heeft overal aangebeld of ze haar paard dar in het land kon zetten.
Ze heeft werkelijk alles op alles gezet. Zelf heb ik dat met mijn eigen paard ook gedaan destijds, al was dat een stuk makkelijk in het noorden... da's duidelijk.
Anyway, het is haar gelukt.... en hoe! Ze heeft een prachtige plek.
Moraal van het verhaal, moeilijk zal het zijn.... dat zeker. Maar onmogelijk is het pas wanneer je echt alles uit de kast hebt getrokken om het voor elkaar te krijgen.
Eigenlijk zou er op Bokt een netwerk moeten zijn van mensen die stalling + land kunnen aanbieden of toevallig weten waar er plek is, en mensen die zoeken. Het gebeurt al mondjesmaat. Maar wanneer je er echt werk van maakt, zou je veel paarden wel degelijk de zon in kunnen helpen vermoedt ik.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:52

Toen ik Mynke kocht,had ik zo'n plekje (jaja,ondanks de schaarste toch gevonden).
Helaas is die stal opgehouden met bestaan,dus weer terug bij af.
Ik heb al zoveel gezocht,maar steeds niet gevonden.

Toch is mijn paard verre van ongelukkig.
En topics als deze,hoe goed bedoeld ook,kunnen voor sommige mensen wel erg kwetsend zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:00

Pipi schreef:
Toen ik Mynke kocht,had ik zo'n plekje (jaja,ondanks de schaarste toch gevonden).
Helaas is die stal opgehouden met bestaan,dus weer terug bij af.
Ik heb al zoveel gezocht,maar steeds niet gevonden.

Toch is mijn paard verre van ongelukkig.
En topics als deze,hoe goed bedoeld ook,kunnen voor sommige mensen wel erg kwetsend zijn.

Dat is erg naar.... en inderdaad iets dat je niet altijd kunt voorzien.
Je hebt niet voor niets al zoveel en zo lang gezocht, ook in jouw eigen beleving is een fijne 'buitenplek' het mooiste dat je Mynke kunt bieden waarschijnlijk? En wanneer je daar inderdaad zoveel werk van maakt, zal er vroeg of laat hopelijk iets op je pad komen.
Open staan voor mogelijkheden, en deze actief zoeken is heel iets anders dan onwil of het niet gevoelig zijn voor de behoeften van een paard.

Mensen zoals jij, die buiten hun schuld ineens met een nieuwe situatie geconfronteerd worden bedoel ik zeker niet te kwetsen. Niemand overigens. De mensen die steevast blijven zeggen dat een paard dat altijd binnen staat net zo gelukkig is als een paard dat lekker naar buiten gaat hoop ik nog altijd aan het denken te zetten.

Natuurlijk kan het 'niet leuk klinken' wanneer ik zeg verdrietig te worden van paarden die hun leven praktisch altijd binnen slijten, het is slechts mijn mening. Maar ik kan moeilijk doen alsof het me niet raakt. Ik vind echter nog steeds dat je eerst alle voorzieningen moet treffen, en dan pas een paard moet kopen. Het ongemakkelijke gevoel dat de lezer krijgt is minder erg dan het gevoel van een paard dat eigenlijk geen paard kan zijn.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:06

hai,

beetje kort door de bocht maar goed.

natuurlijk zo het geweldig zijn als een paard het land op zou kunnen is ook mijn idee,
maar voor mij geld niet geen land geen paard.
er zijn mogelijkheden zat .

ze kunnen (op de meeste stallen) heus wel poosje in de bak vertoeven dan kunnen ze ook de benen strekken.

ken zelfs paarden die het vreselijk vinden op het land.
en het paard dat ik had stond eerst ook niet op het land,
nou het was geen kribbebijter, luchtzuiger had geen doffe ogen was een super vrolijke merrie.

gr shirley

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:13

Kan het ook zijn dat het een verschil van opvatting is tussen mensen uit het stedelijk gebied en mensen van het platteland?
Mensen van het platteland zijn veelal gewend aan het beeld van dieren die lekker buiten lopen, mensen uit stedelijk gebied hebben vaak zelfs kennis gemaakt met paarden/ paardensport op manege's en/of bedrijven die hun paarden ook veelal binnen hebben staan.
Misschien hebben zij er daardoor minder moeite mee, of zien niet in waarom dit mogelijk minder heilzaam zou kunnen zijn? Omdat ze feitelijk niet anders gewend zijn?

Het blijkt idd wel lastig om op 1 lijn te geraken.... wel mooi streven overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:20

Met TS eens. Als je een paard geen enigsinds paardwaardig bestaan kan geven (waar weidegang dus duidelijk bij hoort), geen paard kopen. Ik zie het ook te vaak hoor, paarden die hele dagen binnen staan en een uurtje eruit gaan voor een ritje, een tijdje in de stapmolen, en als ze mazzel hebben in een klein paddockje. Heel triest vind ik het. Naar mijn idee moet een paard 24/7 op de wei, en dat gaat bij mijn paard als ik er 1 kan betalen ook zeker gebeuren. Hoe zou je het zelf vinden als je bijna de hele dag en nacht tussen 4 muren staat.. dat zo'n beetje alles is wat je ziet, niet even kan gaan lopen als je daar behoefte aan hebt.. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind dat een heel benauwend idee. En dan woon ik vlak naast Amsterdam. En jawel: Ook hier is met een beetje zoeken weidegang te vinden. Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:20

Ninx schreef:
Kan het ook zijn dat het een verschil van opvatting is tussen mensen uit het stedelijk gebied en mensen van het platteland?
Mensen van het platteland zijn veelal gewend aan het beeld van dieren die lekker buiten lopen, mensen uit stedelijk gebied hebben vaak zelfs kennis gemaakt met paarden/ paardensport op manege's en/of bedrijven die hun paarden ook veelal binnen hebben staan.
Misschien hebben zij er daardoor minder moeite mee, of zien niet in waarom dit mogelijk minder heilzaam zou kunnen zijn? Omdat ze feitelijk niet anders gewend zijn?

Ik denk dat je hier wel een punt hebt! Als ik een vriendin van mij (komt uit de stad) die als droom heeft een huisje met wat grond bezitten, zodat ze één schaap kan houden, en één kip, duidelijk maak dat zoiets niet eecht fijn is voor de betreffende dieren, vindt ze dat een beetje onbegrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:22

VeerenAshley schreef:
Ninx schreef:

Ik denk dat je hier wel een punt hebt! Als ik een vriendin van mij (komt uit de stad) die als droom heeft een huisje met wat grond bezitten, zodat ze één schaap kan houden, en één kip, duidelijk maak dat zoiets niet eecht fijn is voor de betreffende dieren, vindt ze dat een beetje onbegrijpelijk.

Ik denk dat dat echt per persoon verschilt hoor. Ik kom dus uit de stad en heb absoluut dat idee niet..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:23

Wat ik trouwens helemaal onbegrijpelijk vind: mensen die hun paard in een stal opsluiten, terwijl er voldoende mogelijkheden in de nabije omgeving zijn waar hij overdag wél naar buiten zou kunnen! Maar ja, dan zonder binnenbak etc. Rolleyes

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:25

Mee eens! Geen land, geen paard...

Ik heb nu een dikke hectare land voor 3 paarden en dit is pas genieten! Als ze alle dagen het land opmogen om te gaan crossen en huppelen, dat is een veel mooier gezicht dan een paard op stal...

Ik woon in een dorp waar je niet direct de mogelijkheid hebt om een paard te stallen, wel, dan rijd ik liever wat langer naar m'n paard, maar nu staan ze teminste op het land!

@veerenashley: ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook zo was, tot ik ontdekte dat mijn paard liever buiten stond dan op stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:26

VeerenAshley schreef:
Wat ik trouwens helemaal onbegrijpelijk vind: mensen die hun paard in een stal opsluiten, terwijl er voldoende mogelijkheden in de nabije omgeving zijn waar hij overdag wél naar buiten zou kunnen! Maar ja, dan zonder binnenbak etc. Rolleyes

Oh god hou op.. dat soort mensen moeten niet té dicht in mijn buurt komen. Schijnheilig