Tips, goedkoop paarden houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: Tips, goedkoop paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:34

maatje31 schreef:
beetje onzin topic.....maar wat betreft de matten heeft ze wel een heel klein beetje gelijk dames;-) je hebt dreinage matten he (daar loopt de urine doorheen).
heb ze zelf ook voor mijn paard en daardoor kan je minder aubiose of dergelijke gebruiken. maar deze zijn weer duur in aanschaf dus ja ......paardensport blijft een dure hobby!

misschien een blonde opmerking hoor, maar is dat niet koud? Mijn paard staat in een buitenstal en die is volgens mij wel erg blij met zijn dikke pak stro, ook om lekker op te liggen en aan te knabbelen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:34

maatje31 schreef:
......paardensport blijft een dure hobby!

Klopt, maar zoals met zoveel dingen kan je het zo duur (of goedkoop) maken als je zelf wil.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:36

Als je al veel (heel veel) paarden die zelf bekapt werden (trouwens ook goedkope hoefsmeden kunnen er wat van) op de kliniek stok kreupel ziet binnen komen en als je dan ziet hoe die beestjes op der voeten staan dan zie je het probleem van zelf bekappen wel! (niet voor niets dan natuurlijk/zelf bekappers aan regels gelegd gaan worden omdat het dierenleed veroorzaakt) En om zo'n dier weer recht te krijgen kost veel geld, tijd en moeite mits er geen blijvende schade als arthrose door verkeerde beenstand is opgetreden anders heb je een heel mooi slacht paardje onderhouden!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:40

suleilitha schreef:
Citaat:
*Haar papa heeft een cursus gevolgt en kan nu paarden bekappen.. (GOED GEDAAN!)

Is hij dan nu hoefsmid, of is het zo'n doe het zelf cursus?? In het laatste geval moet je eens zien wat het kost om verprutste hoeven weer goed te krijgen!!!!

wat een onzin! dat is alleen bij de fanatiekelingen die maar blijven veilen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:42

Romy18 schreef:
Als je al veel (heel veel) paarden die zelf bekapt werden (trouwens ook goedkope hoefsmeden kunnen er wat van) op de kliniek stok kreupel ziet binnen komen en als je dan ziet hoe die beestjes op der voeten staan dan zie je het probleem van zelf bekappen wel! (niet voor niets dan natuurlijk/zelf bekappers aan regels gelegd gaan worden omdat het dierenleed veroorzaakt) En om zo'n dier weer recht te krijgen kost veel geld, tijd en moeite mits er geen blijvende schade als arthrose door verkeerde beenstand is opgetreden anders heb je een heel mooi slacht paardje onderhouden!

ach daar komen niet alleen paardjes die door de eigenaar zelf bekapt worden ,sommige `echte`hoefsmeden maken er ook een potje van Clown
helaas ken ik daar een paar voorbeelden van! Ach gut

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:45

mirgino schreef:
ach daar komen niet alleen paardjes die door de eigenaar zelf bekapt worden ,sommige `echte`hoefsmeden maken er ook een potje van Clown

Er gaan ook mensen dood in het ziekenhuis, alleen is de kans groter dat je daar levend uitkomt als bij een Jomanda/ kwakzalver.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:46

@sjorsie, nee das juist niet koud daarom hebben wij het er ook in. zo een mat is ongeveer 3cm dik. maar ik doe er evengoed aubiose over heen hoor;-)
ik doe het juist omdat ze op deze manier nooit op de grond kan liggen als ze het aubiose aan de zijkanten zou lopen.
en aan de achterkant van de stal (plusminus 40 cm) heb ik geen matten zodat ik elke dag plas en mest eruit kan halen (heb een merrie die plast dus achterin) een soort van plasgleuf

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:46

@ mirgino : dat kan dus ook! nu ja, de vader van mijn vriendin is het zelf beginnen doen omdat mijn vriendin niet echt een onbekend persoon vertrouwt met haar paard, ze bleef daar dus altijd bij staan, wat het voor de hoefsmid echt niet makkelijker maakte, dus heeft haar vader die cursus gevolgt, en die durft ze gerust alleen te laten met haar paard Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:49

Angeltjuhhhh schreef:
Ja precies....Een paard draagt nou eenmaal vaste kosten met zich mee waar je absoluut niet op mag/kan besparen....
Dus als je al vantevoren gaat zoeken naar goedkope opties zou ik er al nie eens meer aan beginnen........

wat een onzin, natuurlijk kan je wel besparen:
- collectief enten en ontwormen
- 24/7 in het land
- bijrijder zoeken
- helemaal geen hulpteugels (al ken ik iemand die uit touw, katrollen en de fietsband een prachtige pessoa longeerteugel heeft gemaakt)
- geen ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:51

En geen dure Anky-pads maar shabrakken en dergelijke in de uitverkoop halen, veel attributen zijn ook tweedehands te koop, dat scheelt wel een hoop geld.
Zelf bespaar ik niet op stro, voer en de hoefsmid en hulpteugels heb ik niet nodig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:52

sjorsie schreef:
mirgino schreef:

Er gaan ook mensen dood in het ziekenhuis, alleen is de kans groter dat je daar levend uitkomt als bij een Jomanda/ kwakzalver.

sorry ,maar deze vergelijking vind ik nergens op slaan!

toen ik mijn shetje nog had ging daar 1x per jaar ijzers onder en na 12 weken [ zomermnd] gingen deze er onderuit en hield ik de hoeven zelf bij
de smid keek er uiteraard naar als hij mijn andere paard kwam beslaan em ik zonder cursus kon de hoefjes van mijn shet de hele winter bijhouden.

maar goed jij mag jouw mening geven!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:52

Ik bedoelde dus meer dat je dat soort dingen niet mag laten Lachen Inentingen, ontwormen,hoefsmid e.d.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:58

Dingen die echt voor de gezondheid nodig zijn, kan je idd niet laten. Maar er zijn wel goekopere alternatieven.. Zo werkt ontwormen met 'knoflook' denk ik nog altijd beter. (volgens mensen van een pensionstal waar ik een paar jaar heb gereden)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:59

Candy_x3 schreef:
Dingen die echt voor de gezondheid nodig zijn, kan je idd niet laten. Maar er zijn wel goekopere alternatieven.. Zo werkt ontwormen met 'knoflook' denk ik nog altijd beter. (volgens mensen van een pensionstal waar ik een paar jaar heb gereden)

Werkt beter dan wat?
En hoezo ontwormen met knoflook? Die snap ik niet helemaal.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:00

Candy_x3 schreef:

:S Meen je dit nou serieus, nee toch?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:01

ik weet ook niet hoe, maar beter dan al die pasta's om in te spuiten zeide ze, weet dus niet of dit waar is hé, en ik denk dat de paarden dan gewoon knoflook moeten eten

@ sjorsie : hebben ze mij verteld, weet niet of het waar is, en ja dat deden ze daar SERIEUS! ksnap niet hoe het werkt maar het werkt..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:04

Knoflook?
Ik heb eens gehoord dat als ze daar teveel van krijgen dat het giftig is en ze bloedarmoede kunnen krijgen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:06

Knoflook wordt wel gebruikt tegen zomerexzeem maar niet tegen wormen. Fabeltje. En inderdaad is vooral teveel knoflook schadelijk voor een paard. Voordeel is wel weer dat je het vlees alvast lekker op smaak brengt tijdens het leven van je paard!!! Vork

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:08

@ Suleilitha : jeuj iemand die het weet, snap alleen niet dat ze het op die pensionstal dan gebruikten, ze gebruikte dus egt totaal geen pasta's ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:10

Ze gebruikten het vast niet tegen wormen, of het waren gewoon hele domme mensen, kan ook nog.... of ze hebben jou iets wijs zitten maken, wat mogelijkheid nummer drie is...

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:23

mensen, even niet allemaal mij aan gaan vallen, op de manege worden ook fietsbinnenbanden gebruikt als stieken.
en de tips zijn bedoeld voor erbij dus niet alléén brood en fruit ofzo maar gewone voeding met als (goedkopere vorm van) bijvoeding brood en groenten enzo.
wij hebben thuis een stal met uitloop dus het is niet zo dat het paard zn eigen stal onderpist maar ze doen hun behoeften gewoon buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:25

nog een tip... koop gewoon geen paard als je op alles moet bezuinigen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:26

Dat wilde ik net zeggen RK!
Geen paard nemen als je er geen geld aan uit wil geven, die beesten kosten een hoop geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:31

Ik denk inderdaad dat dat de grootste kostenbesparende tip is tot nu toe, RunningKawa!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:34

Ik had hem ook al op pagina 1 gezet ROFL