Hoelang kan een paard zonder water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:34

Repo schreef:
Kuggur schreef:
Hier in IJsland is het wettelijk beschikt, een paard mag niet langer dan 4 uur zonder water staan.

Ook als ze -vochtig- gewas, zoals gras tot hun beschikking hebben, dus een weiland ofzo?

Ja, het gaat om drinkwater. Er zijn hier dermate vele kleine stroompjes, riviertjes en bronnen, dat er nauwelijks paarden in weilanden worden gehouden die geen natuurlijke watervoorziening hebben.
Deze regel is gemaakt voor de ´s winters gestalde paarden die overdag in de paddock staan.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:38

Repo schreef:
GamblersCup schreef:
Heel simpel: Bokt bestaat voor 99% uit vrouwen ;)

Nou begrijp ik de naamgeving wel beter trouwens. (nu krijg ik om dit generaliserende grapje vermoedelijk honderden vrouwen over me heen, hellup! :brr: )

Sorry voor dit domme grapje. Hierbij ingetrokken.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:44

Kuggur schreef:
Ja, het gaat om drinkwater. Er zijn hier dermate vele kleine stroompjes, riviertjes en bronnen, dat er nauwelijks paarden in weilanden worden gehouden die geen natuurlijke watervoorziening hebben.
Deze regel is gemaakt voor de ´s winters gestalde paarden die overdag in de paddock staan.

Begrijp ik hieruit, dat de paarden in IJsland zo gewend zijn aan continue drinkwater (stroompjes enz. in landschap, waarmee niet meteen wordt gezegd, dat ze hiermee 'VERwend' zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, immers het kan gewoon de natuurlijke gang van zaken zijn voor een paard, de hele dag door over drinkwater te kunnen beschikken)waardoor de regel voor omheind weiland 'maximaal 4 uur zonder' is?
Kan dit door het landschap mogelijk bepaald 'paardenverzorgingscultuurverschil' de reden zijn dat er bijvoorbeeld in Nederland (voorzover ik weet) geen wet is met een maximum aantal uren zonder water en in IJsland wel een maximum van 4 uur?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:01

Mijn ruin drinkt 's nachts op stal niet, waarom weet ik niet maar hij heeft de beschikking over een automatische drinkbak en een emmer met water. Het eerste wat hij 's ochtends doet als hij weer buiten komt is drinken. Hij staat van 8 tot 8 op stal.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:56

Ik begrijp hieruit, dat de emmer 's morgens nog vol is.
Als ie tevens een automatische drinkbak heeft, hoe weet je dan of hij daar niet uit heeft gedronken, en daarom die emmer water laat staan? Of begrijp ik je verkeerd?
Maw: is er wel een relatie tussen e.e.a. en meteen drinken, als ie buiten komt?

manonnetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:05

Ik heb een vraagje over drinken.

Mijn paard gaat verhuizen naar een andere stal dichterbij huis.
Nu hebben we grote specikuipen in de stal staan waar ze van drinken en die gaat bijna helemaal leeg. 24u.

Nu gaat ze naar een stal met automatische drinkbakken en hebben ze er een beveiliging op en kan het paard van
s avonds tot s sochtends 6 uur niet meer drinken.

Ik vindt dit erg zielig, omdat ze nu continu de beschikking heeft over water, maar misschien kan het ook helemaal geen kwaad.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:48

manonnetje86 schreef:
Ik heb een vraagje over drinken.

Mijn paard gaat verhuizen naar een andere stal dichterbij huis.
Nu hebben we grote specikuipen in de stal staan waar ze van drinken en die gaat bijna helemaal leeg. 24u.

Nu gaat ze naar een stal met automatische drinkbakken en hebben ze er een beveiliging op en kan het paard van
s avonds tot s sochtends 6 uur niet meer drinken.

Ik vindt dit erg zielig, omdat ze nu continu de beschikking heeft over water, maar misschien kan het ook helemaal geen kwaad.

Waarom is die zogenaamde beveiliging???
en nee ik vind het niet kunnen.
Je paard hoort gewoon te kunnen drinken.
Een uurtje zonder water is niet zo'n ramp maar de hele nacht vind ik niet kunnen.

manonnetje86

Re: Hoelang kan een paard zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:50

Ze hebben een paar keer meegemaakt dat ze 's ochtends op stal kwamen en toen had een paard de leiding die onder de waterbak loopt kapot getrapt. Alle stallen stonden toen blank en sinds die tijd heeft hij dat gedaan.
Ik heb nu mijn eigen oplossing gemaakt. Ik zet 's nachts een specikuip in de stal met water. Zo kan ze 24 uur per dag drinken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:20

manonnetje86 schreef:
Ze hebben een paar keer meegemaakt dat ze 's ochtends op stal kwamen en toen had een paard de leiding die onder de waterbak loopt kapot getrapt. Alle stallen stonden toen blank en sinds die tijd heeft hij dat gedaan.
Ik heb nu mijn eigen oplossing gemaakt. Ik zet 's nachts een specikuip in de stal met water. Zo kan ze 24 uur per dag drinken

Dan zijn de leidingen niet op de goede plek of niet stevig zat.
Als jij een kuip in je stal mag zetten, is het toch prima, beide partijen blij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:46

Op een vroegere stal was dat ook zo, de paarden hadden op het land geen water. In de praktijk gaf dit geen problemen, wenselijk is anders. Overigens staan mijn paarden nu in de winter 's nachts ook zonder water. Ivm nachtvorst gaat het water af 's avonds en als de vorst weg is zet ik de leidingen weer open. 's Ochtends krijgen ze wel evt. water in emmers aangeboden maar ze staan dus wel in de nacht zonder water.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:53

Op de manege waar ik werk staan een paar paarden nu permanent (dag en nacht) buiten.
Het valt mij op, dat ze niets van een ton vol (tot de rand toe) water drinken.
Die volgens mij twee dagen geleden vers is gevuld.
Ze eten de hele dag door (vochtig) gras.

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:45

De paarden hebben nagenoeg onbeperkt vers water tot hun beschikking hier. Ze drinken er ook altijd van, en ik vind niet dat ze dorst hoeven te hebben. Dan maar wat vaker heen en weer lopen met water :)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:58

Urielle schreef:
Op een vroegere stal was dat ook zo, de paarden hadden op het land geen water. In de praktijk gaf dit geen problemen, wenselijk is anders. Overigens staan mijn paarden nu in de winter 's nachts ook zonder water. Ivm nachtvorst gaat het water af 's avonds en als de vorst weg is zet ik de leidingen weer open. 's Ochtends krijgen ze wel evt. water in emmers aangeboden maar ze staan dus wel in de nacht zonder water.

En in hoeverre is het moeite is het om 3 emmers met water neer te zetten of op te hangen gedurende de nacht? Dat wij 's nachts slapen, betekent het niet dat paarden niet eten en/of drinken :') . Geen aanval, slechts een suggestie :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:53

Paarden slapen weinig (als ik me goed herinner slechts 3 uur per etmaal), daarbij zijn ze schemer/nacht actieve dieren. Goede suggestie dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:20

Willekes schreef:
En in hoeverre is het moeite is het om 3 emmers met water neer te zetten of op te hangen gedurende de nacht? Dat wij 's nachts slapen, betekent het niet dat paarden niet eten en/of drinken :') . Geen aanval, slechts een suggestie :o

Niet veel moeite om neer te zetten, maar wel zinloos en veel moeite achteraf aangezien ze zodra ze klaar zijn met drinken hun bak omsmijten en de stal blank zetten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:27

Mijn paard drinkt op een warme zomerdag 2 grote speciekuipen water leeg hoor....
Ik vul ze iedere dag met zo waterzak, moet ik 2x lopen. Maar er moet gewoon water beschikbaar zijn, dat is 1 van de essentiele basisbehoeften!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:34

Manege waar ik werkte sluit ook in de nacht de waterbakken af.
Na de laatste ronde rond een uur of twaalf, of later wanneer er nog mensen in de kantine zitten gaat het eraf.
Om half 7 met openen weer erop. Het is niet zo dat alle paarden meteen aanvallen op hun drinkbak dus dat dorst hebben valt wel mee. Inderdaad om gesprongen leidingen of stuk gebeten/getrokken/getrapte bakken / leodingen te voorkomen. Na een nacht spuiten wordt je niet blij als je alle boxen leeg moet scheppen...of zeiknatte paarden hebt..ik begrijp ze wel.

Mijn eigen paarden hebben thuis wel 24/7 water , ikzelf vind het ook niet meer dan normaal

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:38

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:52

Hm nooit over nagedacht, lijkt mij ´logisch´ dat hij áltijd water moet hebben. Ze staan op de wei maar er staan 2 badkuipen die ´sochtends én ´savonds gevuld worden door degene die dienst heeft.
En ze staan maar met zijn 3en, kan je nagaan hoeveel ze drinken dat ze bijna 2 badkuipen opdrinken per dag met zijn 3en.