teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyPonyLove

Re: teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:44

jildatjeh schreef:
Lianne84 schreef:
Rustig... Koe

Is het jouw pony of je verzorgpony?
Klinkt als een luchtweginfectie oid. Niet meer rijden, buiten laten staan en de DA laten komen (of de eigenaren inlichten natuurlijk).

Het is mijn eigen pony alleen ik haal de dierenarts er nog niet bij wand hij doet het alleen bij het rijden en verder niet! Verder is hij helemaal gezond! Dus ik hoef de DA er oook weer niet bij tehalen denk ik!

Hooii het Spijt me dat ik dit moet zeggen zou ik als ik jou was maar snel een DA Bij Halen.
Je Kan nu boos reageren maar me vroegere verzorgshetlander had het ook maar die was wel optijd bij de DA!!
Snel doen Dus Tong uitsteken
Tenzij je wilt dat ..
Groetjes.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 06:43

volgens mij komt vandaag de dierenarts, maar dat weet ik niet zeker.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 06:47

jildatjeh schreef:
Lianne84 schreef:
Rustig... Koe

Is het jouw pony of je verzorgpony?
Klinkt als een luchtweginfectie oid. Niet meer rijden, buiten laten staan en de DA laten komen (of de eigenaren inlichten natuurlijk).

Het is mijn eigen pony alleen ik haal de dierenarts er nog niet bij wand hij doet het alleen bij het rijden en verder niet! Verder is hij helemaal gezond! Dus ik hoef de DA er oook weer niet bij tehalen denk ik!

Een hoestend paard is niet gezond.
Als je er geen VA bij haalt heb je over 2 jaar geen pony meer over.
Dampigheid. Lachen

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:42

Juist, een verwaarloosde verkoudheid ontaart zich zo in dampigheid, (´ve been there..met mijn oude, inmiddels overleden
eerste pony, new forester) en dan heb je de poppen aan het dansen. Medicatie en niet meer fanatiek rijden, wat het ergste is een pony die moeilijk aan lucht komt en zich niet fijn voelt!!

Luchtwegen en benen..bij twijfel meteen veearts, ik bel vaak gewoon met de assistente, om advies, en zij zegt dan of de veearts komt kijken of overlegd met hem. Daar zijn ze voor!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:12

ukoldaatje schreef:
Juist, een verwaarloosde verkoudheid ontaart zich zo in dampigheid, (´ve been there..met mijn oude, inmiddels overleden
eerste pony, new forester) en dan heb je de poppen aan het dansen. Medicatie en niet meer fanatiek rijden, wat het ergste is een pony die moeilijk aan lucht komt en zich niet fijn voelt!!

Luchtwegen en benen..bij twijfel meteen veearts, ik bel vaak gewoon met de assistente, om advies, en zij zegt dan of de veearts komt kijken of overlegd met hem. Daar zijn ze voor!

Ik zou vandaag de DA bellen alleen vandaag ging ik op hem rijden en toen ging in een keer alles goed!!
hij hoeste niet en hij ging ook niet hijgen!!! Net alsof er niets aan de hand was dus misschien was hij gewoon die dagen even
niet zo goed ofzo???

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:50

Ik snap niet zo goed waarom je nou toch op je pony geklommen bent om te gaan rijden! Jij dacht: gewoon ff proberen of hij nog hijgt/hoest en als hij dat niet doet, hoeft de da niet te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:20

Ik snap het ook niet, er kan wel vanalles met het dier aan de hand zijn, een sluimerende verstopping, dampigheid, longworm etcetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:24

jildatjeh schreef:
Ik zou vandaag de DA bellen alleen vandaag ging ik op hem rijden en toen ging in een keer alles goed!!
hij hoeste niet en hij ging ook niet hijgen!!! Net alsof er niets aan de hand was dus misschien was hij gewoon die dagen even
niet zo goed ofzo???

Ongelooflijk, wel plezier hebben van een pony maar een DA bellen wanneer hij dat nodig heeft ho maar. Wat kunnen mensen soms toch oneerlijk zijn tegenover dieren. Hoe ging dat ook al weer? Ohja: ikke ikke ikke en de rest kan stikken. En als je niet snel de DA haalt wordt dat mss nog werkelijkheid ook Scheve mond

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:24

jildatjeh schreef:
Ik heb een shetlandpony Goldie! Ik ging gisteren even in het weiland rijden en toen ging hij telkens als wij een klein stukje gegallopeerd hadden heel erg hijgen en dat heeft hij nog nooit eerder gedaan! En als ik hem los in de bak doe en laat hem ff rennen gaat hij na een stukje gallopeeren hoesten! Weet iemand van jullie hoe dit kan? HELP ME!!!

heel herkenbaar een paardje van een vriendin had dat ook.
ik zal even navragen wat dat was oke
je hoort snel.

iig dierenarts erbij erg belangrijk

heb het vraag na bij duckie op bokt

gr

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:20

Kiki27 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je nou toch op je pony geklommen bent om te gaan rijden! Jij dacht: gewoon ff proberen of hij nog hijgt/hoest en als hij dat niet doet, hoeft de da niet te komen?

Neej, ik deed dat niet om hem pijn tedoen ofzo! Maar hij eigenlijk ....(Te dik! ) Dus ik moet hem nu heel veel beweging geven en ik heb mijn tante erbij gehaald en die zij ''Ga vandaag nog maar een keer rijden en kijken als hij vandaag weer zo doet, zonee dan doe je even rustig aan en bouw je het weer op'' maar ik heb maar heel even gereden hoor en het ging heel goed en vandaag heb ik paardrijles dus vandaag heeft hij ook alweer een dag vrij dus daarom reed ik toen, Snappie?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:33

jildatjeh schreef:
Neej, ik deed dat niet om hem pijn tedoen ofzo! Maar hij eigenlijk ....(Te dik! ) Dus ik moet hem nu heel veel beweging geven en ik heb mijn tante erbij gehaald en die zij ''Ga vandaag nog maar een keer rijden en kijken als hij vandaag weer zo doet, zonee dan doe je even rustig aan en bouw je het weer op'' maar ik heb maar heel even gereden hoor en het ging heel goed en vandaag heb ik paardrijles dus vandaag heeft hij ook alweer een dag vrij dus daarom reed ik toen, Snappie?

Nee, daar snap ik helemaal niets van. Je pony is al een paar dagen ziek (en ja, hoesten wijst op een ziekte of afwijking), jij belt géén dierenarts maar gaat wél rijden? Sorry, dat vind ik ontzettend egoistisch van je. Problemen met de longen kunnen heel serieus zijn.

Enne: heel veel beweging moet je langzaam opbouwen, en daarvoor hoef je er niet op te gaan zitten.

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:54

Traiectum schreef:
jildatjeh schreef:

Nee, daar snap ik helemaal niets van. Je pony is al een paar dagen ziek (en ja, hoesten wijst op een ziekte of afwijking), jij belt géén dierenarts maar gaat wél rijden? Sorry, dat vind ik ontzettend egoistisch van je. Problemen met de longen kunnen heel serieus zijn.

Enne: heel veel beweging moet je langzaam opbouwen, en daarvoor hoef je er niet op te gaan zitten.

Tssss.......! Hamer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:55

Ik ben het met Traiectum eens. Je vraagt wat het kan zijn, vrijwel iedereen adviseerd je een DA te bellen omdat hoesten vaak op ziekte wijst en dan ga je vervolgens doodleuk op je pony rijden. Hopelijk houdt hij er niks aan over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:58

Ik mag hopen dat die hamer bedoeld is voor jezelf? Haha! Tong uitsteken

ook ik ga helemaal met Traiectum mee.
Je paard is ziek end an ga je erop zitten ipv de DA bellen.
Beetje vreemd vind ik dat... ook na je uitleg

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:11

jildatjeh schreef:
Traiectum schreef:

Tssss.......! Hamer

Ik mag inderdaad hopen dat die hamer voor jezelf bedoeld is. Ik heb drie keer gezien hoe paarden door hun domme baasjes naar de knoppen geholpen werden. Drie keer hetzelfde verhaal: doorrijden met een hoestend paard, paard wordt dampig, paard uiteindelijk afgemaakt. Dus ja, vind je het gek dat ik je onverantwoordelijk en egoistisch vind?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:34

jildatjeh schreef:
Kiki27 schreef:

Nouw ik vind je echt idd heel erg egoistisch! je pony is GV... Ziek! Gooh ik ga heerlijk rijden plezier hebben van mn pony maar die dierenarts bellen! oooooohh stel je voor dat ik dat nouw eens doe dat is toch wel erg moeilijk! En daar zit je dan over een jaar *snik snik* mn pony is er niet meer! nee dat is dan wel je eigen domme schuld! wie weet wat er wel niet aan de hand is en jij haalt er geen dierenarts bij! hoebedoel je ik help mn paard naar de knoppen!
En Btw! Voor het geval dat ik houd niet van hamers op mn hoofd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:43

Wist je dat hoesten/hijgen ook op een ernstige hartafwijking kan duiden? Dus ik zou zeker een DA erbij halen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:48

Traiectum schreef:
jildatjeh schreef:

Amen Afgod
En wat Miss_Montana zegt kan het ook nog op een hartafwijking duiden...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:53

Jeetje TS, wat ben je egoistisch zeg.
Je hebt een ziek paardje en gaat er doodleuk op rijden.
Laat naar je beestje toe zien, dat je hem waard bent en laat er iemand naar kijken.
En nee, niet je tante, want zij is geen dierenarts.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:03

Het kan ook nog zo zijn dat je pony pas gaat hijgen/hoesten bij meer inspanning, je schrijft dat je de laatste keer maar heel even gereden hebt. Bovendien verdwijnt hijgen/hoesten meestal niet van de ene op de andere dag, zeker niet als het de dag tevoren nog behoorlijk erg was. Als het zo is dat hij/zij pas bij inspanning gaat hoesten betekent dat vaak (de voorbode van) dampigheid... Ik zou toch voor de zekerheid de DA langs laten komen of in elk geval bellen voor advies.

PS ik vind je niet erg te groot hoor, alleen het zadel lijkt een pannenkoekzadel (maar dat kan ik ook verkeerd zien). Zo'n zadel verdeelt de druk veel minder goed dan een goed passend boomzadel. Die zijn er ook voor deze maat shetten. Wel iets om op te letten, zeker als je op het randje zit van wel of niet te groot. Veel plezier nog met je pony!

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:33

Als je zelf (een tijdje) ziek bent, doe je er dan ook niks aan? Dan neem je toch ook iets in, of je gaat naar een dokter?
Je pony voelt zich echt niet happy als hij zo hoest/hijgt! Doet'ie niet voor z'n lol Boos!
En bovendien kan je pony zelf niet vertellen wat er aan de hand is! Dus je kan wel zeggen: nu hoest'ie ff niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook over is!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:55

Ts@ zo te horen heeft je ponny het benauwd!!!!!! Voor mij klinkt dit als dampigheid (oorzaak meestal een verslaterende verkoudheid)....wees wijs meisje laat de dierenarts even kijken naar je ponny dan weet je waar je aan toe bent! Ach gut

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:55

pretletter17 schreef:
Het kan ook nog zo zijn dat je pony pas gaat hijgen/hoesten bij meer inspanning, je schrijft dat je de laatste keer maar heel even gereden hebt. Bovendien verdwijnt hijgen/hoesten meestal niet van de ene op de andere dag, zeker niet als het de dag tevoren nog behoorlijk erg was. Als het zo is dat hij/zij pas bij inspanning gaat hoesten betekent dat vaak (de voorbode van) dampigheid... Ik zou toch voor de zekerheid de DA langs laten komen of in elk geval bellen voor advies.

PS ik vind je niet erg te groot hoor, alleen het zadel lijkt een pannenkoekzadel (maar dat kan ik ook verkeerd zien). Zo'n zadel verdeelt de druk veel minder goed dan een goed passend boomzadel. Die zijn er ook voor deze maat shetten. Wel iets om op te letten, zeker als je op het randje zit van wel of niet te groot. Veel plezier nog met je pony!

kijk dit vind ik een nuttige reactie Haha! . niet bedoeld om de ts af te kraken maar gewoon om haar dingen uit te leggen. ik kan al vast 1 ding voor je beantwoorden: het is geen pannekoekzadel, maar een gewoon zadel alleen dan kleiner zegmaar Knipoog . de pony heeft nu een dag rust dus vandaag weten we denk ik nog niks meer. het ging gister goed, dus ik vind dat jullie ook wel even mogen zeggen: wat fijn dat het wat beter gaat. verder weet ik wel dat onze tante geen dierenarts is, maar dat ze wel al haar hele leven lang ervaring heeft met paarden en nu zelf ook 5 friezen heeft staan, dus ook echt wel zal weten wat ze zegt. ik denk dat ze het beste nu nog een keer kort kan proberen te rijden(omdat het gister ook goed ging) en zodra er ook maar 1 hoestgeluidje uit komt de dierenarts bellen. en jullie doen nou net alsof jilda niks om haar pony geeft, maar ik weet wel beter. het lijkt me handig als jullie gewoon uitleggen wat jullie over deze symptomen weten inplaats van alleen maar te zeggen dat ze egoistisch is.. als de dierenarts bijvoorbeeld is geweest en zegt dat het (wat jullie zeggen) dampigheid is. wat zou ze dan moeten doen? wat is de behandeling daarvan, moet de pony beweging krijgen, of juist helemaal rust, moet het voer worden aangepast enzovoort enzovoort. dit soort dingen lijken me veel handiger om te weten als ik de ts was. dat jullie vinden dat ze nu meteen de dierenarts moet bellen weet ze nu denk ik wel en daar geeft ze een eigen draai aan door eerst nog even na te gaan of de klachten er nog wel steeds zijn. de klachten zijn er nu waarschijnlijk niet meer, en mocht het toch terug komen wordt de dierenarts gebeld.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:59

Dus jij belt de dierenarts pas als je paard dood op de grond ligt?
Sorry hoor maar je moet gewoon de dierenarts erbij halen als je ponytje zo hoest en er helemaal niet op gaan rijden ookal ben je er niet te groot voor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:00

Wil niet heel banketstaaf zijn maar mijn eerste (en 2e en 3e) bericht was heel vriendelijk, heb ook gezegd dat als ze haar pony gaat rijden terwijl hij hoest de longblaasjes kunnen beschadigen waardoor hij chronisch verkouden wordt en dat ze beter een keer te vaak kan bellen naar de DA dan te weinig. Ik kan er alleen niet zo goed tegen dat mensen wel om raad vragen, maar er dan niks mee doen.

En tuurlijk fijn dat de pony nu niet hoestte, maar ik vraag me af of het probleem dan ook echt weg is en dat hoop ik natuurlijk van harte. En wat ze eraan kan doen als het dampigheid zou zijn, dat legt de DA haar dan haarfijn uit. Die is terplaatse geweest en weet dus beter wat er op dat moment belangrijk is voor de pony. Dat kunnen wij niet vertellen door ons beeldscherm.