Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ilsiie schreef:Hmm.. Mijn eerste gevoel is toch haar per 1 mei naar die stal te verhuizen..
Opfokken zijn goed hoor.. Maar.. Leeftijdsgenoten 'kunnen elkaar niet opvoeden'.. Zo zie ik het.. Jonge dieren worden (in 't wild) in een kudde opgevoed door de oudere dieren zodat ze de regels van het paard-zijn leren. In een opfok - waar ze enkel met leeftijdsgenootjes staan - zal dit lastiger zijn, omdat geen van de dieren die basis al heeft geleerd, tuurlijk wel in de eerste maanden van de moedermerrie, maar daarna.. Niet meer.. En dan moeten ze elkaar opvoeden..
Misschien rare gedachtegang hoor
Maar als ze straks op die nieuwe stal met een hele kudde naar buiten kan met verschillende leeftijden, dan is dat imo beter.. Is er na het weideseizoen de mogelijkheid haar nog wel (veel) naar buiten te doen? Want een paard, zeker een jong dier, hoort imo niet in een stal thuis
ShannaY schreef:Vergeet nou echt iedereen dat ze zich daar ook weer thuis moet voelen, en het hele proces weer opnieuw meemaakt?
Zou het mij toch echt niet waard zijn.. word ze straks nog onderdaniger en banger van...
uiteindelijk in een (grote) gemengde kudde een stuk zelfverzekerder/zelfbewuster werden (en naar mijn idee wat gelukkiger. In ieder geval rustiger en minder panisch/schrikkerig/angstig)