In de opfok laten, of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: In de opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:01

Ik heb geantwoord in je andere topic (sense nu 3 maanden bij mij)!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:08

Hoi
Ik zou zeggen laat haar staan.
Ze moet kunnen opgroeien met anderen veulens en uiteindelijk rond een jaar of 4 a 5 niet meer bang zijn door haar nieuwsgierigheid.
Dit is veel beter voor haar en zo leert ze ook goed met anderen paarden omgaan en zal ze jou uiteindelijk alls haar baasje en alls iets gewoons beschauwen omdat ze het zelf wilt.
Je moet haar niet dwingen om niet bang voor je te zijn en om vriendelijk te zijn.
Je kunt best met haar omgaan maar doe dat lekker in de wei met de anderen paardjes erbij.
Poetsen in de wei gaat prima.
En zo jong en nu al een halster om dat is geen achterstand
Dus laat haar lekker in de wei en laat haar fijn jong zijn

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:21

Ilsiie schreef:
Hmm.. Mijn eerste gevoel is toch haar per 1 mei naar die stal te verhuizen..

Opfokken zijn goed hoor.. Maar.. Leeftijdsgenoten 'kunnen elkaar niet opvoeden'.. Zo zie ik het.. Jonge dieren worden (in 't wild) in een kudde opgevoed door de oudere dieren zodat ze de regels van het paard-zijn leren. In een opfok - waar ze enkel met leeftijdsgenootjes staan - zal dit lastiger zijn, omdat geen van de dieren die basis al heeft geleerd, tuurlijk wel in de eerste maanden van de moedermerrie, maar daarna.. Niet meer.. En dan moeten ze elkaar opvoeden..

Misschien rare gedachtegang hoor Lachen

Maar als ze straks op die nieuwe stal met een hele kudde naar buiten kan met verschillende leeftijden, dan is dat imo beter.. Is er na het weideseizoen de mogelijkheid haar nog wel (veel) naar buiten te doen? Want een paard, zeker een jong dier, hoort imo niet in een stal thuis Lachen

Helemaal mee eens. Een kleuterklas zonder Juf wordt ook een rotzooitje

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 15:01

Bedankt meiden OK dan!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:58

Ik ben benieuwd wat je nu gaat beslissen en natuurlijk hoe het verloop ervan is. Wel ff laten weten hoor

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:37

lees het nu pas Bloos

meid ik zou haar lekker verhuizen
ik ben al helemaal geen voorstander van leeftijdsgenootjes die elkaar moeten opvoeden, dat werkt niet
sense is teveel de klos en jij kunt nu niks met haar doen

ik heb mijn jonge spul altijd s'nachts op stal(al mijn paarden maar dus ook de jonkies), zo komen ze tot rust, kunnen rustig slapen, bij eten wat ze overdag misschien niet gelukt is in de groep, precies bijvoeren aan brok wat ze nodig hebben en ze zijn 2 x per dag in de hand
als ze op stal komen haal ik er even een borstel over terwijl ze gewoon los staan te eten
bij blue vraag ik even zijn voetjes omdat hij dat nog niet zo leuk vind
s'morgens krijgen ze allemaal nog even een aai en een praatje voor ze weer naar buiten gaan
dat simpele korte contact maakt ze snel gewend en aanhankelijk

dat lukt jou nu niet op deze stal en dat is heel jammer, juist omdat sense dat nog zo eng vindt
ze komt bij de verhuizing dan wel in een nieuwe groep maar op deze stal wordt het ook niet beter
ze blijft bij de 2 dominante in de groep zitten en die vertellen de nieuwkomers gelijk dat sense onderaan staat
die nemen dat gelijk over dus alleen een nog zwakkere komt onder haar te staan
op de wei kun je haar nog moeilijker benaderen want dan staan er nog meer paarden tussen haar en jou en mag jij vooraan in de wei met een paar dominante merries staan te kijken naar jouw sense achter in de wei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:31

Vergeet nou echt iedereen dat ze zich daar ook weer thuis moet voelen, en het hele proces weer opnieuw meemaakt?

Zou het mij toch echt niet waard zijn.. word ze straks nog onderdaniger en banger van...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:52

ShannaY schreef:
Vergeet nou echt iedereen dat ze zich daar ook weer thuis moet voelen, en het hele proces weer opnieuw meemaakt?

Zou het mij toch echt niet waard zijn.. word ze straks nog onderdaniger en banger van...

Is ook een leerproces.
En jij zou het ook niet erg vinden dat je paard ergens anders gelukkiger wordt maar daar even voor moet verhuizen dan elke dag ongelukkig zijn en lekker blijven staan.
Nee hoor Splash, gewoon doen want je zult er een ander paardje voor terug krijgen Ja

idske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:13

Ik ben het met Vera eens dat het een leerproces is en ze er alleen maar sterker uit komt!
Je zult zien als ze straks wat voller begint te worden en die andere merries wat begint te kennen ze opeens flink van haar af kan slaan.
Als je zo'n jong paard in zn eentje in de box zet krijg je er later problemen mee als je haar gaat rijden en er komen andere paarden bij in. Dan zal ze er nog steeds bang voor zijn en weg vliegen.
Als ze eenmaal wat gewend is daar en wat meer op krachten komt dan zal ze je doen verbazen en van dr af bijten Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:43

Tot 3 maal meegemaakt dat angstige en/of veulentjes die een "slechte" jeugd/start hebben gehad Knipoog uiteindelijk in een (grote) gemengde kudde een stuk zelfverzekerder/zelfbewuster werden (en naar mijn idee wat gelukkiger. In ieder geval rustiger en minder panisch/schrikkerig/angstig)

Loopstal waarin een paardje weinig persoonlijke ruimte heeft/ kan kiezen, lijkt me inderdaad wat minder...

Ik persoonlijk zou toch kiezen voor de pensionstal. Is het niet mogelijk om te regelen dat jouw veulentje 2 dagdelen buiten kan staan gezien haar leeftijd. Lijkt mij dat de andere pensionklanten hier begrip voor hebben en jouw veulentje dat zeker wel gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:05

Hoe weet je dat, als het nog niet gebeurd is? Maar wel dat het al eerder gebeurd dat ze bang is? Die stap is voor mij toch heel simpel hoor.....

Gewoon kijken naar mijn paard, en zich in zijn of haar positie plaatsen. Als ik ergens op een werkplek net gewend ben, zou ik het ook niet fijn vinden om weer ergens anders te moeten werken...

Als ze daar van zich af bijt (wat dan hier gezegd word) zal ze dat op ten duur ook op haar huidige plek doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:05

Overigens is mijn paard een goed voorbeeld van een onsociale/slechte opvoeding...

Die staat zichzelf te bijten als hij stress heeft..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:40