veulen gewoon bij huis of opfok, wat kiezen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

Re: veulen gewoon bij huis of opfok, wat kiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:50

Ik heb bv een Freiberger van 3 die uit de opfok komt. Die ben ik nu aan het leren aan de hand te lopen. Soms heeft hij het idee een andere kant op de moeten en dan moet ik hem behoorlijk op de plaats zetten met kracht, want is is sterk. Het freibergerveulen wat ik heb, loopt al netjes mee aan de hand en is lang zo sterk nog niet en is aardig onbevangen en heeft vertrouwen. dat ben ik dus met die 3 jarige nog aan het opbouwen. Ook met beentje opnemen, is er een groot verschil tussen het veulen en de 3 jarige. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:52

Ik dacht de je bedoelde dat een 3 jarige die thuis opgegroeid is sterker was dan eentje die uit de opfok gekomen is. Daarom begreep ik het niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:53

Needje schreef:
nooit niet = altijd Dani Haha! Haha!

Ahum, je hebt helemaal gelijk! Bloos Clown

Ook al kies ik niet voor opfok, ik vind een speelmaatje wel belangrijk. Dat is natuurlijk hartstikke fijn voor die kleintjes.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:58

detour schreef:
Ik heb me er ook in verdiept en ben het niet met je eens, piecon, er is nl altijd sprake van onderdanigheid en dominantie omdat paarden hierarchisch (over)leven in een kudde. Dat er verschillende leetijden aan paarden bij meoten lopen ben ik emt je eens. Verder zijn er zat mensen die hun paardje nog gewoon opvoeden hoor, als ze naar de opfok op bezoek gaan!
En ookal is het veulen veel in handen geweestn dan nog wil dat niet zeggen dat het dier zich makkelijker laat berijden e.d..

Waar ben je het dan niet mee eens? Volgens mij zeg je hetzelfde. Ik heb het ook niet gehad over berijden en zo. Het liefste veulen kan de grootste draak zijn en andersom. Er zullen idd wel mensen zijn die hun veulen in de opfok opvoeden maar het gros gaat af en toe eens kijken en gaat echt geen dingen doen met het veulen als ze in de kudde staan. Wat ik begrijp van bonny4life heeft zij een jong paardje waar ze hem bij wil zetten en later ook wat andere paarden. Prima toch??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:03

Ja, misschien komt het diertje in ons kleine opfokje te staan als het wat wordt.

Waar ik me dus over verbaasde in jouw stukje is dat veulens dominanter en onderdaniger kunnen zijn; strijd is er echter altijd als je dieren afgebakend bij elkaar zet. Vandaar!
Maargoed, ik zou je verkeerd begrepen kunnen hebben.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:05

De veulens die wij wel in de opfok hebben gehad toen we zelf niet de mogelijheden hadden, gingen de opfok pas in als ze al keurig opgevoed waren Ja

Vorige maand hebben wij een 3 jarige hengst bij ons in pension gekregen die zo uit de opfok kwam, deze moest de eerste dagen heus wel eventjes wennen maar omdat hij als veulen gewoon netjes een goede basisopvoeding heeft gehad was hij in no time net zo geroutineerd als alle andere paarden.

Wat ze als veulen hebben opgestoken vergeten ze echt nooit meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:21

piecon schreef:
Waar ben je het dan niet mee eens? Volgens mij zeg je hetzelfde. Ik heb het ook niet gehad over berijden en zo. Het liefste veulen kan de grootste draak zijn en andersom. Er zullen idd wel mensen zijn die hun veulen in de opfok opvoeden maar het gros gaat af en toe eens kijken en gaat echt geen dingen doen met het veulen als ze in de kudde staan. Wat ik begrijp van bonny4life heeft zij een jong paardje waar ze hem bij wil zetten en later ook wat andere paarden. Prima toch??

Ik zal er elke Zondag heen gaan, en hem alvast leren voetjes te geven, stil te staan, vast te staan etc..
Ik ken maar weinig mensen die een jaarling/veulen in de opfok "dumpen" en pas na 3 jaar weer eens komen kijken om hem op te halen. Beetje kort door de bocht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:45

Bij een goede opfok komt je paard ook opgevoed vandaan. Zanzibar was toen hij als 2 1/2 jarige weer naar huis kwam erg makkelijk, trailermak, voetjes geven, meelopen etc etc was allemaal heel normaal voor hem.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:03

Volgens mij hebben sommigen als definitie van opfok dat ze een groot weiland ingegooid worden met 25 andere veulens en er na 3 jaar weer uit gehaald worden...

Mijn (bijna) jaarling heb ik dus ook in de opfok "gedumpt" (zoals eerder onaardig werd beschreven...).
Ze heeft in de winter met 6 andere veulens gelopen, staat nu ze gesplitst zijn met 2 anderen en begin mei gaan ze samen met de andere jaargangen, waardoor ze in een groepje van ongeveer 10 merries komt te lopen, met jaarlingen, twenters en iig 1 3-jarige. Prima toch? Ik kan het haar thuis niet geven, en ik vind het erg belangrijk dat ze de hele dag buiten kan zijn.
Verder heb ik haar de basisopvoeding al gegeven toen ze nog bij haar moeder liep. Dat verleren ze echt niet en ik kan haar gewoon uit het land halen om te poetsen enzo. Het enige wat ze moeilijk vind is echt uit zicht van haar vriendjes zijn, daar gaan we nu op oefenen.
En in een goede opfok worden ze goed gecontroleerd.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:22

Ik vind dat jonge paarden in opfok MOETEN met andere jonge paarden. Een paard dat alleen staat of met oudere paarden krijgt geen goede opvoeding van leeftijdsgenoten. Mijn ervaring is dat dat negatief doorwerkt in het paard. Basisopvoeding doe ik ook al als het veulen jong is, daar hou je het leven lang profijt van. Ik heb het geluk dat ik mijn jonge paarden in kleine groepjes in opfok kan doen, dat is altijd beter dan grote groepen. Toch merk ik dat je dan ook wel een buitenbeentje in de groep hebt. Een goede opfokker controleert elke dag alle paarden.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:55

Bij ons is er weinig opfok in de buurt en aangezien bij ons de paarden aan huis staan, is het veulen hier dan ook gebleven.
Ze loopt in een kudde van een vijftal paarden van verschillende leeftijden, waaronder ook de moeder. Die heeft sinds de dag dat ze gespeend is, een paar boxen verder gestaan.Overdag zoveel mogelijk buiten, ook in de winter, snachts op stal.
Ik zie mijn veulen graag opgroeien en moesten we nog een veulen bijhouden van ons kweekmerrie dan zou het weer hier blijven staan. Ondertussen kent ze al zo veel (vaststaan, af en toe eens poetsen, hoefsmid,veearts, op de trailer gaan,...)en is doodsbraaf.
Ik begrijp natuurlijk wel dat als je deze mogelijkheden niet hebt, dat je dan iets zoekt zoals een opfok of een kennis die ook net een veulen heeft, waar het dan bij mag staan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:41

Zo zie je maar dat de meningen verschillen, want de mogelijkheden zoals jij ze omschrijft had ik eerder ook Nieke, ik had alleen geen leeftijdsgenootje en die kon ik er ook niet extra bij plaatsen en daarom koos ik er toen voor om het toch uit te besteden. Leeftijdsgenoten zijn voor mij een hogere prioriteit dan het van heel dichtbij zien opgroeien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:20

Als ik het over zou doen zou ik zeker een veulen in de opfok zetten. Mijn merrie is wel opgegroeid op een stal met andere paarden, maar dat ging niet altijd goed dus heeft ze eigenlijk haar hele jeugd apart doorgemaakt. Ik merk daar nu alle nadelen van, want heel sociaal is ze niet. Ze is erg onzeker en dominant en kan heel lelijk doen. Is een paard hoger in rang, kan ze zich daar niet bij neerleggen, heeft ze waarschijnlijk nooit geleerd.

Nee, ik zou zeker tekenen voor opfok. Of iig in een stabiele kudde met meer dan 1 paard. Die driejarige waar je hem bij wilt zetten zal ook zo nu en dan wel 'gebruikt' worden met rijden en doen, en staat het jonkie alsnog (tijdelijk) alleen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:29

Mijn paard is thuis opgegroeid, tot haar zesde bij haar moeder gestaan. (wel van de uier uiteraard) Geen idee meer wat er toen allemaal stond, een jaarling, een 3-jarige Fjord. Welsh A'tjes.

Bij mijn kudde staat nu een jaarling. Ze had een tijdje alleen gestaan voor ze hier kwam en bij het begin heeft ze echt even afgezien, maar nu tast ze echt de grenzen af. Over een enkele kan ze al domineren, bij de ander staat ze flink te kauwen. Ze voelt zich veilig in de kudde die bestaat uit de 11 jarige ruin, mijn 7 jarige merrie die de baas is, een 13 jarige Shetlander en Welsh A. Ze heeft misschien hier misschien een maand 's nachts op stal gestaan, voor de rest dag en nacht buiten.

Ik denk dat het belangrijkst is voor een veulen om op te groeien in een stabiele kudde van verschillende leeftijden waarin ze zich gewoon veilig voelen. Waar dat dan ook is...

arabiernrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:05

mijn hengstveulen van 9 maanden staat in de opfok bij een andere hengsten veulens en jaarlingen en dat gaat prima
hengstveulen is ook te koop

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:51

Ik zou hem lekker bij huis houden. In de opfok word er vaak niet zoveel mee gedaan en dan moet je daarna een inhaal slag maken. Of het moet vlak bij je in de buurt zijn dat je geregeld langsgaat. Thuis geef ik de voorkeur aan kan je alles op je gemakje doen en op de manier hoe jij denkt dat het het beste is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:27

Wat moet er met een jaarling of twenter gebeuren buiten de gewone verzorging om? De basiskennis als meelopen, vaststaan en voetjes geven verleren ze echt niet.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:42

IK vind dat ze bij het dagelijks in handen komen veel mens gerichter worden. In plaats van dat ze tijden alleen maar met elkaar zijn. Maar dit is mijn mening en wat ikzelf het fijnst vind Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:16

Ik kom eens in de paar weken bij mijn jaarling, dan komt ze gewoon uit het land naar mij toe wandelen en vind ze het gezellig om wat te doen. Die mensgerichtheid raken ze echt niet kwijt. In een goede opfok komen ze zowiezo elke dag met mensen in aanraking voor controle ed, dus dat hoeft geen reden te zijn om ze niet naar een opfok te brengen, ze gaan niet voor 2 jaar de rimboe in ofzo (al zijn die er ook wel).

Ik was eigenlijk benieuwd wat je bedoelde met inhaalslag. Als ik de oudere paarden zie in de opfok waar Saphira staat, zijn ze prima in de omgang met mensen, daar hoeft niets op ingehaald te worden.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:11

er zit een heel groot verschil in de opfokadressen. De ene doet het om er aan te verdienen, de ander om een goed resultaat(dus een leuke 3jarige) af te leveren.

Ik ben van het najaar langs diverse adressen geweest en heb een paar fijne en een paar vreselijke adressen gezien.

De mindere kwamen ze op winterdag pracktisch de stal niet uit, dieptepunt was een schuur met allemaal grote hokken en daar tussen lag een lading kuil, ben daar nog weggegaan voordat ik iemand gesproken had( was wel heel goedkoop)

De opfok die ik nu gekozen heb gaan ze winterdag overdag gewoon het land op, en snachts komen ze nog binnen, met kuil en biks. Enten, ontwormen en bekappen is goed geregeld.

De eigenaar van die stal is ook constant bezig zichzelf te verdiepen in wat er beter kan. Hij heeft een stuk of 5-6 groepen lopen, hengsten en merries, van 10 maximaal per groep.

Eerste jaar heeft cal dan thuis gestaan, eerste helft bij mams en tweede bij mij thuis. Zo heeft ze de basis meegekregen in de kudde met merries en veulens en het vast staan, meelopen heeft ze bij mij thuis geleerd. Speelmaatje erbij en het was goed zo.

Nu vind ik dat ze nog 2 jaar gewoon een groep in moet, lekker het land op, spelen en groeien.

Als je dat thuis kan bieden is dat mooi, maar er zijn maar weinig mensen met genoeg land om een leuke groep neer te zetten, 1 maatje vind ik al te weinig

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:25

Mijn merrieveulen van morgen pcies 10 maanden staat"aan huis" ze staat bij de boer waar mijn andere 2 paarden ook staan en groeit op in een kudde van 12 paarden. Ze heeft een merrieveulen van een maand ouder als vriendinnetje.

Eind juli gaan wij verhuizen naar duitsland en komen de paarden echt aan huis te staan. Dan staat ze samen met mijn merrie van 18 en mijn merrie van 4 op het land. Wel zorg ik ervoor dat er nog wat merrieveulens bij ons op het land komen te staan omdat ik toch vind dat wat leeftijdsgenootjes echt wel nodig zijn. Maar ik heb haar nu ook al elke dag in handen kan alles met haar doen.

Opfok spreekt mij minder aan omdat ik liever zelf de controle en het overzicht houdt..maar als je geen andere paarden hebt en geen mogelijkheid hebt om je veulen met een ander paard samen te zetten..begin er dan niet aan omze thuis te houden..dan moeten ze gewoon naar de opfok!

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:26

Het is maar net hoeveel tijd jezelf hebt, zo'n kleintje heeft natuurlijk wel veel aandacht nodig

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:42

malloesje schreef:
Ik vind dat jonge paarden in opfok MOETEN met andere jonge paarden. Een paard dat alleen staat of met oudere paarden krijgt geen goede opvoeding van leeftijdsgenoten. Mijn ervaring is dat dat negatief doorwerkt in het paard. Basisopvoeding doe ik ook al als het veulen jong is, daar hou je het leven lang profijt van. Ik heb het geluk dat ik mijn jonge paarden in kleine groepjes in opfok kan doen, dat is altijd beter dan grote groepen. Toch merk ik dat je dan ook wel een buitenbeentje in de groep hebt. Een goede opfokker controleert elke dag alle paarden.

Bij ons op stal zijn alle merries NIET in een opfok opgegroeid, en allemaal zijn ze super opgevoed en schatten van paarden. Niks negatiefs aan te ontdekken.. MOETEN is een groot woord.

Ik heb mijn inmiddels jaarling aan huis staan. Ze staat daar met de 3,5 en 6-jarige merries. Ze komt elke dag buiten, en dan staan ze lekker met z'n 4tjes. 1 a 2 keer in de week poets ik der, en maximaal 1 keer per week/ twee weken lopen we een stukje. Verder mag ze fijn spelen met de anderen.

Ik heb haar thuis laten staan, zodat ik het overzicht houd. Ik kan haar makkelijk opzoeken, weet wanneer ze haar enting en wormenspuiten krijgt, en wanneer er iets mis met haar mocht zijn. Alle merries zijn zo bij ons opgegroeid, allemaal fijne, goed opgevoede paarden.

En uiteindelijk denk ik dat wanneer je een groep veulens bij elkaar gooit, dit niet opvoedend werkt. Een kudde in het wild bestaat immers ook niet uit alleen maar veulens? Een aantal veulens, én een aantal ouderen, dat lijkt mij een betere samenstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:06

En als ze een keer verkocht moet worden en bij vreemden komt, vreemde omgeving?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:23

Het is jammer dat het vaak kiezen is of een groep jonkies of een groep met ouderen.

En het spelen met ouderen is toch minder als met eigen leeftijd, in ieder geval als ik naar cal kijk.

En in de eerste periode dat ze nog bij de moeder lopen, lopen ze vaak in een groep met allemaal merries en veulens, daar leren ze ook al een hoop van.