Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Needje schreef:nooit niet = altijd Dani![]()

detour schreef:Ik heb me er ook in verdiept en ben het niet met je eens, piecon, er is nl altijd sprake van onderdanigheid en dominantie omdat paarden hierarchisch (over)leven in een kudde. Dat er verschillende leetijden aan paarden bij meoten lopen ben ik emt je eens. Verder zijn er zat mensen die hun paardje nog gewoon opvoeden hoor, als ze naar de opfok op bezoek gaan!
En ookal is het veulen veel in handen geweestn dan nog wil dat niet zeggen dat het dier zich makkelijker laat berijden e.d..

piecon schreef:Waar ben je het dan niet mee eens? Volgens mij zeg je hetzelfde. Ik heb het ook niet gehad over berijden en zo. Het liefste veulen kan de grootste draak zijn en andersom. Er zullen idd wel mensen zijn die hun veulen in de opfok opvoeden maar het gros gaat af en toe eens kijken en gaat echt geen dingen doen met het veulen als ze in de kudde staan. Wat ik begrijp van bonny4life heeft zij een jong paardje waar ze hem bij wil zetten en later ook wat andere paarden. Prima toch??
malloesje schreef:Ik vind dat jonge paarden in opfok MOETEN met andere jonge paarden. Een paard dat alleen staat of met oudere paarden krijgt geen goede opvoeding van leeftijdsgenoten. Mijn ervaring is dat dat negatief doorwerkt in het paard. Basisopvoeding doe ik ook al als het veulen jong is, daar hou je het leven lang profijt van. Ik heb het geluk dat ik mijn jonge paarden in kleine groepjes in opfok kan doen, dat is altijd beter dan grote groepen. Toch merk ik dat je dan ook wel een buitenbeentje in de groep hebt. Een goede opfokker controleert elke dag alle paarden.