paard verveeld zich in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Re: paard verveeld zich in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:55

Geef hem een wilgentak en probeer deze aan de wand van de stal vast te binden zijn ze ookw eer een tijdje zoet mee en het blijkt dat wilg een rustgevende werking op paarden heeft

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:57

weides swinters dicht? onzin!
Zijn die weides van mooie bloempjes ofzo ? Huilen van het lachen
komop gras kan wel tegen een stootje
het land hier is een en al blub, behalve achteirn. en geloof me, in april is het weer mooi! even weidesleep erover (paarden op n ander stuk) alles rechttrekken 1x/2x per jaar. en je kan er swinters paarden opzetten>
veel stalhouders weten dit gewoon niet en vinden hun gras heilig!

onbeperkt hooi geven, krachtvoer niet tevele want ja hij staat toch binnen... dus krijgt die alleen maar meer ernergie wat overtollig word.

niet iederene heetf helaas de luxe om de paarden swinters buiten te hebben.
maar iederene heetf wel de luxa om voor het paard te zoeken naar een stalling waar dit WEL gebeurt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:57

De sportpaarden bij ons vinden het echt niet fijn om te lang op stal te staan. Gebeurt helaas wel nog te vaak, in mijn ogen, maar ja...... Je moet ze eens zien als ze het land opgaan. Wat een blijdschap, heerlijk vinden ze het. Even uitrazen, lekker gek doen en grazen. Even wat ontspanning en rust in die koppies. Lijkt mij HEEL belangrijk voor ELK paard. Ja Ja Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:59

Ja, Jolliegirl, bij ons groeit het gras ook gewoon weer aan, hoor, in het voorjaar. Ik heb in de zomer nog nooit kale plekken gezien. Het is ook een kwestie van weidemanagement en weidebeheer. Zet anders in de winter een stukje af waar ze op kunnen lopen, zodat dat later weer kan aangroeien..... Zo moeilijk is het niet..... Althans, zo ervaar ik het bij ons niet in elk geval en we zitten toch niet op de gemakkelijkste grond van NL (veen).

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:02

Ik denk dat jullie beter weer ontopic kunnen gaan i.p.v. te discusiëren of de weide dicht moet of neit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:04

Overigens, dat overal aan knagen/bijten enzovoort kan ook gewoon zijn dat het paard dingen onderzoekt. Dan doen ze namelijk met de mond. Doet die van mij ook regelmatig........ Die kan in de wei zelfs met een stuk steen of een grote tak spelen, vindt 'ie leuk. Clown

Zo.
On topic genoeg, Charlotte? Knipoog

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:23

Ik denk dat je meer naar je paard moet kijken wat deze het prettigste vind dan dat je standaard moet zeggen dat een paard 24/7 op het land moet staan of juist niet. Sommige mensen houden hun paard op een manier die ik idd te gek voor woorden vind. Maar elke dag weidegang is weer veel gevraagd, elke dag buiten staan niet meer als logisch. Maar de behoefte per paard verschilt imo, sommige dieren zijn alleen maar stalling gewend, die kan je niet zomaar 24/7 buiten zetten, hetzelfde geldt voor een paard wat 24/7 buiten stond in 1 x binnen zetten.

Hier zie ik ook veel stallen in de buurt die max 2 uur per dag weidengang hebben, waar je extra voor moet betalen zelfs, stallen die geen weidegang hebben en zelfs stallen die ook geen paddock hebben. Veelal de wat luxere stallen voor de ruiter.

Heeft een paard een stalondeugd of verveling is er vaak een reden voor, en die zou je als eerste op moeten zien te lossen. Soms zijn gewoontes die ze opgestoken hebben bij een vorige eigenaar echter neit af te leren en dan kan je idd proberen om ze op een of andere manier af te leiden en bezig te houden. Ik denk dat als je paard op stal staat het sowieso slim is om wat takken, speeltjes, voerboxen of wat dan ook op te hangen, ook als dit alleen 's nachts is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:01

Citaat:
Maar de behoefte per paard verschilt imo, sommige dieren zijn alleen maar stalling gewend, die kan je niet zomaar 24/7 buiten zetten, hetzelfde geldt voor een paard wat 24/7 buiten stond in 1 x binnen zetten

Hier ben ik het niet geheel mee eens, een paard dat gewend is om binnen te staan, kan vrij makkelijk dag en nacht op het land gezet worden, maar een paard dat gewend is dag en nacht buiten te staan, kun je doorgaans niet zonder problemen dag en nacht op stal zetten (uitzonderingen daargelaten). Uitbreiden van de bewegingsvrijheid levert doorgaans veel minder weerstand op dan het inperken ervan.

Dat niet iedereen ervoor kiest om z'n paard dag en nacht buiten te hebben of daarvoor de mogelijkheden niet heeft, daar kan ik inkomen en dat is ook geen vereiste. Maar ik ben wel van mening dat een paard overdag minstens de mogelijkheid zou moeten hebben om in kuddeverband buiten te kunnen staan, en dan heb ik het niet over een uurtje in de paddock, maar over een periode van minimaal 6 uur.

Ik begrijp dat het niet voor iedereen haalbaar is, maar ik ben dan inderdaad ook van mening dat als je een paard niet een dergelijke leefomgeving kunt bieden, je dan maar beter geen paard kunt kopen. Dan zijn er maar wat minder mensen met een paard.
Want wat de voornaamste oorzaak is dat paarden 23/7 op stal staan, is het gemak van de ruiter, aangezien dat door vele ruiters nog steeds vooropgesteld wordt. Je kunt mij niet wijsmaken dat je in het belang van je paard bezig bent op het moment dat je hem de gehele dag in een ruimte van 3x3 zet.
Blessuregevoeligheid wordt juist gecreërd door een paard de hele dag stil te zetten, dat is niet bevorderlijk voor de pezen en heeft juist als resultaat dat als ze dan een keer het land op mogen, dat ze dan juist rare fratsen gaan uithalen. Paarden die regelmatig buiten lopen hebben aanzienlijk minder de drang om zich helemaal uit te leven, aangezien ze dagelijks buiten komen.

Als het niet kan op een landje, dan maar in een paddock, zolang ze maar een beetje de ruimte krijgen. Niet iedereen heeft de luxe om een paard op het land te kunnen zetten, maar iedereen die de luxe heeft om zijn paard op een stal te zetten met alle faciliteiten voor de ruiters, heeft ook de luxe om dan te kiezen voor een stalling met weide of paddockgang.... Dat zijn namelijk vaak nog goedkopere stallingen dan de luxe stallen zoals ik hierboven beschreef....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:03

Ja , Hyppolyte, helemaal mee eens.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:18

Diablo schreef:
mhollander schreef:
Hier ben ik dus niet mee eens. Er zijn genoeg sportpaarden die niet in de wei komen. En dus ook genoeg topruiters die hun paarden niet in de wei willen zetten ivm blesures. Ik ken zelfs een manege waar ze geen weidegang hebben. En volgens mij zijn er ook maneges in de randstad of in grote steden die geen weidegang hebben maar waar paarden heel tevreden en gelukkig zijn. Vind niet dat je de stelling kunt zeggen geen weidegang geen paard. Vind wel dat een paard elke dag genoeg buiten mag staan. Zodat hij kan socaliseren en spelen met andere paarden.

En weer: dus omdat sportpaarden niet in de wei mogen komen, is het goed? Dan hoort het zo? En hoe weet jij dat die paarden gelukkig zijn? Inderdaad, ik weet niet of ze óngelukkig zijn, maar ik heb hier 7 paarden staan en ik weet zeker dat ze er niet gelukkig van zullen worden als ik die allemaal 24 uur per dag op stal zet. Dus enig vergelijkingsmateriaal heb ik wel.

Waar lees jij dat ik zeg dat paarden 24/7 op stal moeten staan. Ik zeg gewoon dat sommige mensen niet de mogelijkheid hebben om ze op de wei te zetten. Mijn paarden staan swinters alleen in de wei als de grond bevroren is en de rest van de winter staan ze zoveel mogelijk in de bak. Zelfs al is die nat of regent het of storm. Ik ben ook geen voorstander van om een paard de hele dagen op stal te hebben staan in tegen deel vaak naar buiten. En dat maneges geen wei hebben wil nog niet zeggen dat ze niet los komen. Dus eerst goed lezen voor je iets zegt tegen iemand anders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:27

Mhollander, ik kan heel goed lezen. Jij was het niet met de stelling eens dat mensen geen paarden zouden mogen houden als die geen dagelijkse weidegang konden bieden, wánt er zijn genoeg sportpaarden die altijd op stal staan en op maneges gebeurt het ook. Wat wil je daar dan anders mee zeggen dan dat een paard volgens jou gerust 24 uur per dag op stal kunnen staan?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:30

Nee diablo dat zeg ik niet. Ik vind niet dat je paard 24 uur op stal moet staan maar ze kunnen ook los in een padock of in een bak. Het hoeft geen wei te zijn

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:35

Nou ok dan. Maar ook een paddock vind ik bij lange na niet genoeg voor een paard. Ik blijf erbij: als je de middelen niet hebt, moet je dan wel een paard houden? Dus niet kijken hoe al die sportpaarden of manegepaarden leven (want dat is niet per definitie goed), maar gewoon naar jezelf, wat kan jíj bieden?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:05

dat zeg ik ook niet. En vind het ook verre dan goed als je je paard niet elke dag los laat. Mijn paarden komen elke dag los. Soms zelfs 2x per dag. Zodra het weer toe laat gaan ze ook weer de wei op en blijven ze dag en nacht buiten. Mijn twenter leen ik zelfs uit aan een vriendin van mij zodat die geen paard er bij hoeft te kopen zodat haar merrie veulen wat te spelen heeft. Hij gaat bij haar ook de wei op.m Vind ook dat jonge paarden veel los moeten kunnen om te kunnen spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:10

Mijn eigen paard maak je bv. helemaal niet happy met een bak of een paddock. Die moet echt het land op, het leven van een halfwild paard leven, zeg maar. Haha!

De maneges bij mij om de hoek gooien de paarden niet los, hoor. Ik heb gehoord dat ze bij de een nu zowaar paddocks gaan bouwen en een losgooisysteem gaan bedenken. Eindelijk gaan ze daar ook het licht zien. Pling

Daniellee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:28

Dat probleem heb ik zelf dus ook,, best wel vervelend Bloos

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:31

zo mensen.. wat een discussie!!

Het is niet mijn paard dus ik kan niet even het paard uit de stal trekken en losgooien.. ze kunnen niet zoieso niet de wei op maar we hebben wel een paddock waar hij in kan. Helaas is ze er niet 24/7 en staat hij dus niet altijd los.. dus ik dacht ik maak een toppic hierover om te kijken of mensen ideetjes hebben wat er in de stal gedaan kan worden zodat het paardje zich niet zo verveeld.. zo voerbak werd er gezegt en bal enz enz.. daar heb ik wat aan! dank jullie wel!! ik kan er ook niets aan doen dat ze een jong paard heeft gekocht dat is allemaal haar beslissing..!! in ieder geval bedankt voor jullie reacties:D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:35

mag je het paard voor haar niet los gooien als jij tijd hebt en zij niet kan? en zoals ik al eerder vermeld heb zo'n oranje pion of een kegel van bowlen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:36

Larissa, ik snap dat JIJ daar niets aan kan doen. Zou alleen willen dat mensen eens goed nadachten voor ze een paard aanschaffen. Zeker een jong paard, maar eigenlijk bij paarden in alle leeftijden natuurlijk. Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:05

Trouwens sportpaarden komen vaak wel buiten, ik denk dat de paarden van Anky meer buiten komen dan menig ander paard in nederland.
Daarbij worden deze paarden heel anders getraint en deze paarden komen meerdere keren per dag uit hun box.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:25

hyppolyte schreef:
Citaat:
Maar de behoefte per paard verschilt imo, sommige dieren zijn alleen maar stalling gewend, die kan je niet zomaar 24/7 buiten zetten, hetzelfde geldt voor een paard wat 24/7 buiten stond in 1 x binnen zetten

Hier ben ik het niet geheel mee eens, een paard dat gewend is om binnen te staan, kan vrij makkelijk dag en nacht op het land gezet worden, maar een paard dat gewend is dag en nacht buiten te staan, kun je doorgaans niet zonder problemen dag en nacht op stal zetten (uitzonderingen daargelaten). Uitbreiden van de bewegingsvrijheid levert doorgaans veel minder weerstand op dan het inperken ervan.

Dat niet iedereen ervoor kiest om z'n paard dag en nacht buiten te hebben of daarvoor de mogelijkheden niet heeft, daar kan ik inkomen en dat is ook geen vereiste. Maar ik ben wel van mening dat een paard overdag minstens de mogelijkheid zou moeten hebben om in kuddeverband buiten te kunnen staan, en dan heb ik het niet over een uurtje in de paddock, maar over een periode van minimaal 6 uur.

Ik begrijp dat het niet voor iedereen haalbaar is, maar ik ben dan inderdaad ook van mening dat als je een paard niet een dergelijke leefomgeving kunt bieden, je dan maar beter geen paard kunt kopen. Dan zijn er maar wat minder mensen met een paard.
Want wat de voornaamste oorzaak is dat paarden 23/7 op stal staan, is het gemak van de ruiter, aangezien dat door vele ruiters nog steeds vooropgesteld wordt. Je kunt mij niet wijsmaken dat je in het belang van je paard bezig bent op het moment dat je hem de gehele dag in een ruimte van 3x3 zet.
Blessuregevoeligheid wordt juist gecreërd door een paard de hele dag stil te zetten, dat is niet bevorderlijk voor de pezen en heeft juist als resultaat dat als ze dan een keer het land op mogen, dat ze dan juist rare fratsen gaan uithalen. Paarden die regelmatig buiten lopen hebben aanzienlijk minder de drang om zich helemaal uit te leven, aangezien ze dagelijks buiten komen.

Als het niet kan op een landje, dan maar in een paddock, zolang ze maar een beetje de ruimte krijgen. Niet iedereen heeft de luxe om een paard op het land te kunnen zetten, maar iedereen die de luxe heeft om zijn paard op een stal te zetten met alle faciliteiten voor de ruiters, heeft ook de luxe om dan te kiezen voor een stalling met weide of paddockgang.... Dat zijn namelijk vaak nog goedkopere stallingen dan de luxe stallen zoals ik hierboven beschreef....

Daarom heeft iedereen zijn eigen mening Knipoog Iemand die zijn paard niet het gehele jaar door land kan bieden hoeft imo ook niet slecht voor het dier te zijn. Aan de andere kant heb je gelijk dat veel mensen vooral aan zichzelf denken en niet aan het dier, zo stond ik er versteld van dat er in de ruitershop verteld werd dat haar paard maar 1 uur op het land kwam anders werd ie te dik voor het mooie Rolleyes Ik kies bewust voor een wat minder luxe stal zodat mijn paard vaker en langer buiten en ook op het land kan staan. Al kan ik tegenwoordig absoluut de behoefte voor een binnenbak begrijpen Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:37

Als een paard zich verveelt komt hij te weinig buiten,niet iedere boer wil swinters een paard op zijn wei.Dus ja het is een lastig probleem, ik ben blij dat ik hem 24 uur op de wei kan zetten.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:26

Nadya schreef:
Mijn eigen paard maak je bv. helemaal niet happy met een bak of een paddock. Die moet echt het land op, het leven van een halfwild paard leven, zeg maar. Haha!

De maneges bij mij om de hoek gooien de paarden niet los, hoor. Ik heb gehoord dat ze bij de een nu zowaar paddocks gaan bouwen en een losgooisysteem gaan bedenken. Eindelijk gaan ze daar ook het licht zien. Pling

Mijn merrie vind de bak ook weinig interessant, maar 24/7 op het land ook niet. De gulden middenweg zeg maar, overdag buiten en 's nachts binnen, ze geeft zelf wel aan wat ze wilt en heeft de keuze.

Dat is mij altijd meegevallen bij 1 manege hier. Paarden en ponys die voor rijlessen gebruikt worden werden elke ochtend losgezet en kregen elk jaar in de zomer 2 maanden vrij waar ze dus 24/7 op het land stonden. Voor manege begrippen erg netjes.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:06

een bal ophangen
en zoveel mogelijk naar buiten

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:13

ja idd.. hij moet gewoon lekker naar buiten !! ik zou het wel willen doen, maar ik heb 2 paarden die ook lekker naar buiten willen. dus als ik er ben en de paddock is leeg zet ik eigenlijk mijn schatjes er lekker in.. !! die vinden dat natuurlijk ook heerlijk!! der komt wel een oplossing.. ik heb der al heel wat oplossingen gegeven wat ullie ook allemaal geschreven hebben, tis alleen zo lastig dat het bij sommige mensen zo lang moet duren!! maargoed ik heb geprobeerd wat ik kon en daarmee houd het ook wel een beetje op denk ik!!

Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval!!

(K)