Schuilstal verplicht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrispy

Re: Schuilstal verplicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:49

Nadya schreef:
Je mag idd niet zomaar wat bouwen in NL. En al helemaal niet in natuurgebieden e.d. (waar mijn paard staat).

daar hebben wij ook last van

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:50

chrispy schreef:
de dierenbescherming word wel vaker zonder reden gebeld

da klop je hoort heel vaak dat dierenbescherming wordt gebeld erwijl er niks aan de hand is maar het lijkt of de paarden het slechtt hebben.

ik vind dat ze dan ook moeten kijken op manege waar paarden heel de dag in lessen lopen of 24 uur per dag op stal staan.

ben ik met je eens chrispy Ja
MAja dat is dan weer niet zielig zeggen ze Tong uitsteken
(profiel gespiekt ) jullie paarden staan ook lekker op de weide Ja zien er goed uit !

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:50

chrispy schreef:
oke da wistt ik nie Tong uitsteken ik dacht da ze daar ook paarden alijd buitten hadden staan Knipoog

ja maar dan wel met schuilstal, hooi, kuil en een stal als het nodig is Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:54

Ik heb ooit een gesprek gehad met de DA over de tegenstelling paarden 24/7 buiten zonder schuilstal en paarden 24/7 binnen. Kijk, als de paarden er goed uitzien, er goed bijstaan buiten en goed te eten krijgen, komen ze echt geen waarschuwingen geven, hoor.

Zij vinden paarden die te lang op stal staan ook niet kunnen, maar door de Nederlandse wetgeving kunnen ze er (nog) niets aan doen. Helaas. Ik ken diverse stallingen waar paarden dagenlang binnenstaan (zeker in de winter) zonder er zelfs maar een half uurtje uit te komen, maar ze kunnen er niets aan doen. En daar kan ik me nou kwaad over maken. Over die achterlijke wetgeving die ervoor zorgt dat mensen paarden heel lang binnen kunnen laten staan. Boos!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:56

jha die van ons staan altijd op de wei in een stal hoef ik die van mij niet te zetten want dan is die dood ongelukkig onze weide is nu wel echt een blup zooi maar ze hebben een plato van egels met een overdekte hooi ruif die aan 2 kanten dicht is en ze droog kunnen staan zowel met voeten als met lijf Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:59

Dat is heel fijn, Chrispy, klinkt goed. Lachen
Die van mij staat gewoon met zijn kudde in een natuurgebied met struiken en bomen. Alleen komen ze in de natte winter altijd uit zichzelf naar voren toe, waar geen struiken en bomen zijn. Maar goed, dan wordt er bijgevoerd en staan ze blijkbaar liever in de buurt van het ruwvoer. En bij echt slecht weer staan ze dicht bij elkaar, hoor. Mijn paard kan het prima hebben en regent het echt dagenlang met een koude temperatuur erbij, haal ik zo zijn regendeken uit de kast. Al hoewel hij liever meer bewegingsvrijheid heeft. Tja, ik heb blijkbaar een heel apart paard. Clown
Zielig, he? Haha!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:02

haha neej dat is juist heel mooi dat jou paard zo in een nauurgebied kan lopen kon die van mij dat maar met zijn kudde Knipoog (ben jaloers)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:06

Ach joh, bij jou kunnen ze lekker droog staan. Zou ik voor mijn eigen gemoedsrust ook wel willen, maar gelukkig boeit het Sam niet. Die redt zich wel daar buiten. Net als zijn kudde, waarin pony's staan die ook al hun hele leven zo buiten leven. En die zijn nooit ziek, hoor. Zegt toch wel iets.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:08

jha die van ons zijn ook nooit ziek aventtoe heeft er wel een een snotneus gehad maar als je dat goed in de gaen hout is er niks aan de hand Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:11

Die van mij heeft nu net twee hoefzweren gehad, maar dat heeft niets met het buiten lopen te maken.
Had op stal net zo goed kunnen gebeuren. Verder is mijn Sam een sober, sterk en vrolijk paardje, hoor.

Als ik dan hoor hoe vaak de paarden bij ons op stal ziek zijn........ Scheve mond
Dan ga je je echt afvragen, wat nou gezonder is. Zo op het land of zoveel op stal.....

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:16

haha das wel heel toevallig mijn paard heeft dus ook pas ttwee hoefzweren gehad Haha! maar ik heb er wel een half jaar mee gesukkelt want iedere keer kwamen ze weer terug kan nu pas eindelijk weer rijden Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:19

Hou op, schei uit, wij zijn er net 8 weken mee bezig.... Jeetje, een half jaar... Wat erg, zeg. Ik weet dan wel zo'n beetje wat je doorgemaakt hebt.

Maar hij doet het nu goed, loopt eindelijk weer normaal, maar de wond moet nog even uitharden. Dan kan hij daarna (ik hoop in de loop van deze week) het land weer op, want dat opstallen is echt een drama voor hem (en dus ook voor mij).

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:23

Knipoog ik hoop het ook en dat jij niet zolang hoeft te sukkelen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:25

Dit is de eerste keer dat mijn paard wat heeft wat zo lang duurt en ik vind het wel weer lang genoeg. Clown

Fijn dat het bij jou nu ook goed gekomen is. Wat een ellende, die hoefzweren. Boos!
Maar goed, dit is off topic, dus..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:17

in de natuurlijk hebben paarden ook geen schuilstal.

maar schuilgelegenheid b.v een boom wordt wel verplicht.
geloof ik.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:42

Nadya schreef:
Nou, Anouk, dan was er vast wat meer aan de hand. Want een schuilstal is niet verplicht in NL. En al helemaal niet bij Shetjes. Heb er ooit de DA zelf eens voor gebeld met de vraag hoe dat zit in ons land.

En mensen, alsjeblieft, zeg, overdrijf niet zo met onzin over hoe zielig paarden zijn die gewoon lekker buiten staan zonder schuilstal. Die van mij staat gewoon in een kudde in een natuurgebied en helaas, daar mogen echt geen schuilstallen gebouwd worden. Hij is er dolgelukkig (wat je van hem op stal niet echt kan zeggen). Tong uitsteken

Er was niets meer aan de hand.. Ponies stonden gewoon lekker, maar de dierenbescherming was gebeld dat ze er heel zielig bij stonden.. Ja, ze waren natgeregend.. Maar al stonden ze wel met een schuilstal.. Die beesten blijven toch buitenstaan..

Toen hebben ze in de wei een partytent neergezet! Clown Dierenbescherming helemaal blij!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:22

het probleem is vaak dat de eigenaar wel een schuilgelegenheid voor het paard wil maar dat de gemeente dit pertinent niet toe staat zelfs niet iets verplaatsbaars of iets tijdelijks. Als eigenaar kun je er wel voor zorgen dat je paard niet alleen hoeft te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:31

Nou, Anouk, dan hebben ze zich goed bang laten maken, want de DA kan daar echt niet zomaar iets aan doen. Knipoog
Bel ze zelf maar eens en vraag het ze maar. Haha!