Ideaal zou ik vinden een soort Hit-actief stal in mijn achtertuin met doorgang naar de weide die ik open of dicht kan doen.
Met uitnodigende looproutes zodat ze veel aan de wandel gaan.
Grote inloopstal waar alle paarden tegelijk in kunnen staan en liggen wanneer ze maar willen en overdekte ruwvoerplaatsen zodat ze droog kunnen eten en het ruwvoer niet verregend.
In een kleine kudde. Bij ons thuis zou 4 tot maximaal 6 mogelijk zijn. Op die manier blijft het voor ons overzichtelijk.
Dit is voor onze paarden ook de fijnste manier. Ze hebben graag zelf veel keuzevrijheid en lopen graag heen en weer tussen zandpaddock en weide afhankelijk van tijd van de dag, of ze trek hebben, last van insecten, zon etc. of lekker willen rollen of liggen in het zand.
Zoals ze nu staan is het zoveel mogelijk dag en nacht buiten in deels verharde paddock met schuilstal en de hele dag door ruwvoer. Afhankelijk van het weer en de bodem hebben ze ook (een aantal uren) toegang tot bak en/of weiland.
Als de zandbodem van de paddock te nat is en het is slecht weer, gaan ze voor de nacht op stal. Open stallen in een kapschuur.
Doel voor de toekomst is dus een ruimere (inloop)stal, een drogere bodem in de paddock en rijbak en als het even kan uitbreiding van de loopruimte (verstevigde, droge wandelroutes) voor wanneer de bodem te nat is voor weidegang zodat de paarden zich minder hoeven te vervelen en uitgenodigd worden rond te wandelen.