Wat vind het paard nou het fijnst, stal, weide? En jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sietske94

Re: Wat vind het paard nou het fijnst, stal, weide? En jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:49

buitenstaan natuurlyk! Haha!

vinden ze geweldig, en lekkr natuurlyk! Haha!

Maar in de wei, dan wel mét schuilstal Lachen
dat vinden ze fijner, dan kunnen ze uit de wind staan Lachen

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:56

mijn pnoy staat lekker in de wei met stal natuurlijk!!! en ik zelf vnd dat paarden lekker buite in de wei ogre spele en natuurlijk ete ete ete ete ete ete ete Bloos Haha!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:30

Mijn pony staat nu overdags in de paddock en voor de rest gewoon op stal. Normaal staat ze een paar uurtjes in het weiland, maar dat is nu te nat. 's Zomers staan de paarden de hele dag op het weiland en gaan 's nachts weer naar binnen.
Op mijn vorige stal stonden de paarden 's winters overdags bijna de hele dag binnen. 's Zomers gingen ze dan dag en nacht het land op. Ik merk wel dat mijn pony het heerlijk vind om op de wei te lopen, maar ze wordt het op een gegeven moment wel zat. Ze vindt het dan lekker om weer even op haar 'eigen plekje' te staan, haar stal dus. Daarom is ze op de stal waar ik nu sta beter af, omdat ze 's nachts altijd op stal staat, het hele jaar door. Maar als ik moet kiezen, dan kies ik voor weiland, omdat ik 24/7 op stal ook niks vind. En een stal is eigelijk niet natuurlijk voor een paard, in het wild lopen ze 24/7 los. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:11

Ideaal zou ik vinden een soort Hit-actief stal in mijn achtertuin met doorgang naar de weide die ik open of dicht kan doen.
Met uitnodigende looproutes zodat ze veel aan de wandel gaan.
Grote inloopstal waar alle paarden tegelijk in kunnen staan en liggen wanneer ze maar willen en overdekte ruwvoerplaatsen zodat ze droog kunnen eten en het ruwvoer niet verregend.

In een kleine kudde. Bij ons thuis zou 4 tot maximaal 6 mogelijk zijn. Op die manier blijft het voor ons overzichtelijk.
Dit is voor onze paarden ook de fijnste manier. Ze hebben graag zelf veel keuzevrijheid en lopen graag heen en weer tussen zandpaddock en weide afhankelijk van tijd van de dag, of ze trek hebben, last van insecten, zon etc. of lekker willen rollen of liggen in het zand.

Zoals ze nu staan is het zoveel mogelijk dag en nacht buiten in deels verharde paddock met schuilstal en de hele dag door ruwvoer. Afhankelijk van het weer en de bodem hebben ze ook (een aantal uren) toegang tot bak en/of weiland.

Als de zandbodem van de paddock te nat is en het is slecht weer, gaan ze voor de nacht op stal. Open stallen in een kapschuur.

Doel voor de toekomst is dus een ruimere (inloop)stal, een drogere bodem in de paddock en rijbak en als het even kan uitbreiding van de loopruimte (verstevigde, droge wandelroutes) voor wanneer de bodem te nat is voor weidegang zodat de paarden zich minder hoeven te vervelen en uitgenodigd worden rond te wandelen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:13

Ik ga beide keren voor het weiland, m'n pony zit dan veel beter in zijn vel dan de hele dag op stal. En een blije pony is een blije eigenaar natuurlijk Knipoog

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:36

Het paard vind het leuk wat jij graag wilt. Kies je dan voor de hele dag op de wei of de hele dag op stal?
Op de wei waar ze zich kunnen bewegen en 'vrij' kunnen voelen ipv 3 bij 3 rondjes draaien.

Wat denken jullie dat het paard het fijnst vind, om niet naar te kijken wat jezelf hebt?
Een enorm natuurgebied met andere paarden