Ieder paard verdient een maatje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Ieder paard verdient een maatje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:39

Het is zeker belangrijk in hun opvoedinsgfase, en dat is dus van veulen tot jaarling. Ze moeten leren dat niet elk paard hetzelfde reageert op ze als hun moeder en dat ze ook niet brutaal kunnen zijn bij vreemde paarden om maar wat te noemen. Ze moeten sociaal leren worden. Hewt si ook belangrijk om hun eigenwaarde te vormen.

Natuurlijk is het hebben van maatjes om je heen lekker. Je kunt elkaar krabbelen en je kunt uitrusten omdat je weet dat de ander waakt.

Maar, er zitten ook wel eens paarden in groepen die het leven van andere paarden zuur maken en als je dan zo'n paard hebt dat constant wordt opgejaagd en geen geen tijd krijgt dat het eet of rust, is die echt niet blij in een groep!!!

Een naddel voor de ruiter is soms dat een paard zijn maatje niet wil verlaten.
Dit komt ook veel voor. Je hebt dan een paard dat tegenstribbelt, de hele tijd hinnikt en plots omkeert en in volle galop terug gaat. Bepaald niet ongevaarlijk.

Ik zal dus ook nooit zeggen dat elk paard persee een maatje/kudde zal moeten hebben (als het eenmaal volwassen is).

Maar ik zla ook niet zegegn dat alleen houdne altijd ideaal is. Maar het is lang niet altijd meteen ook zielig. je wqeet niet wat de plek van zo'n paard in een groep is. Misschien wordt hij/zij wel bewust uit een groep gehouden omdat het pest of gepest wordt.

Ik geloof ook niet dat elk paard buiten persee gelukkiger is dan binnen. maar dat is een ander onderwerp.

Maar in elk geval zijn er altijd gevallen waarbij in een groep leven onmogelijk is of niet zo gunstig voor het paard is als het lijkt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:29

Ik ben het er mee eens dat een paard niet alleen hoort te staan. Toch heb ik mijn merrie alleen met een geit. Ondanks dat ze elkaars taal niet spreken, zijn ze aan elkaar gehecht en hinneken, mekkeren tegen elkaar.

Ze was niet te vangen en wilde niet bij haar vrienden weg, was het probleem bij de vorige eigenaars. Echt een zeik meid dus. Van dit probleem geen last niet, maar diep in mijn hard vind ik het wel een beetje zielig. Huilen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:46

ik vind een paard verdient een maatje als hij het leuk vind.
mijn paard is heel kieskeurig
dus een maatje zoeken is lastig
en ze is vaak gelukkig in der eentje

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:31

Het meest ideale vind ik ook dat een paard een paardenmaatje moet hebben. Mijn paard heeft na het overlijden van de pony van mijn moeder 2,5 jaar alleen gestaan. Alleen wil zeggen: alleen in de paddock/wei, maar aan de andere kant van de draad lopen de pony's van de buren. Niet heel alleen dus, maar echt contact er mee had ze niet. En zij kwijnde daar echt bij weg. Nu hebben we sinds 2,5 jaar een pony er weer bij en ze is 10 jaar jonger geworden. Helemaal gek op elkaar en ze zijn altijd met elkaar bezig. Heel leuk. Nee, ik ben er wel achter gekomen dat mijn paard en pony echt niet zonder een ander paardenmaatje kunnen.
Ongetwijfeld zijn er paarden die gewoon niet met een ander samen kunnen staan. Als ze maar genoeg aandacht van bijvoorbeeld mensen krijgen denk ik dat ook die paarden best happy kunnen zijn.

Grappig om nog even te vertellen: Vorige week zat ik met mijn vriend in de trein (hij rijdt/ment zelf niet, heeft ook geen ervaring met paarden, maar vind alles wat IJsbrand Chardon doet helemaal geweldig), en toen reden we langs een wei met daarin 1 heel zielig lijkend paard. Hij zei toen:"Dat vind ik nou helemaal niks he, zo'n paard alleen in de wei. Kan me niet voorstellen dat dat paard gelukkig is. Kan dat wel, een paard alleen???". Ik vond het wel mooi dat iemand die geen bal verstand van paarden heeft zoiets zegt Lachen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:47

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:53

maar het moet wel kunnen om er een ander dier bij te zetten. Ik heb een hengst, maar daar hoef ik echt niets bij te zetten, want hij sloopt ze. Hij staat wel in een paddock waar hij alle andere paarden van stal kan zien en staat binnen gewoon naast een ander paard zonder afgedekte zijkanten enz.

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:27

Ieder paard een maatje! Tuurlijk!

Of als dat niet zou kunnen, super veel aandacht!

=D

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:18

jep ieder paard verdient een maatje helemaal mee eens Pling

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:59

jaah ben ik ook mee eens alleen dit jaar staat mijn pony wel even alleen Bloos
1. heb geen plaats.
2. ze stond wel samen maar dan kan je haar niet pakken in het land of aaien want dan valt ze je aan want dan wil ze niet weg bij andere..
3. als ze samen staat kan ik haar nergens mee naar toe nemen omdat ze dan terug rent ow gwn midden op de weg blijft staan en geen been veroert Vork