Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:23

Riant schreef:
Nou voor door het voer zeg ik koop een fles zonnebloemolie in de supermarkt : een eetlepel door het voer en ze glimmen als een gek. Al die "dure" olie heb je daar niet voor nodig

En dat zou ook helpen bij roos! Ik heb het mijn pony gister ook gegeven en ik hoop dat het echt helpt tegen roos (dat heeft ze heel erg) Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:28

Riant schreef:
Nou voor door het voer zeg ik koop een fles zonnebloemolie in de supermarkt : een eetlepel door het voer en ze glimmen als een gek. Al die "dure" olie heb je daar niet voor nodig

Zonnebloemolie werkt echt Ja . Ik geef het mijn 22-jarige merrie ook. Ondanks haar mega dikke (net een IJslander) wintervacht glimt ze als een gek! Het helpt ook om beter door het haar heen te komen en het schijnt dat doordat de huid vetter wordt, dat paarden/pony's met exceem minder last hebben van jeuk.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:35

dat ga ik dan ook doen, zonnebloemolie!
Moet je gewoon 1 eetlepel in de voeremmer doen?
Mijn pony krijgt niet veel brok ( wel 2 plakken hooi `s ochtends).. maakt dat niet uit?
En hoe vaak per dag?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:48

antitoilet schreef:
dat ga ik dan ook doen, zonnebloemolie!
Moet je gewoon 1 eetlepel in de voeremmer doen?
Mijn pony krijgt niet veel brok ( wel 2 plakken hooi `s ochtends).. maakt dat niet uit?
En hoe vaak per dag?

1 eetlepel is wat weinig. Ik gooi zelf gewoon op gevoel een flinke scheut over haar brokken. Eerst beginnen met een klein beetje en dan steeds iets meer, anders heb je kans dat ze het niet willen eten. Ze moeten wel een beetje aan de smaak wennen. Zelf geef ik ze 2x per dag een scheut olie over de brokken. Er staat bij mij ook een IJslander, die krijgt 2x per dag een handje brokken om zich niet achtergesteld te voelen bij mijn paard en daar gooien we dezelfde hoeveelheid olie overheen.

Het werkt echt heel goed. Gewoon bij de Aldi of Lidl gaan halen (scheelt ook weer een hoop geld). Ik was voor een doos van 15 literflessen iets van 13 Euro kwijt of zo Vingers aflikken

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:32

dankjewel NatasjaM!

save

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:14

ik heb ook nog een paar tips
-is je paard ontsnappings koninig?? maak dan je paniekhaak aan de muur/balk vast en maak een knoop onder zijn kin. zo kan hij niet meer aan het deel van het touw trekken om de knoop los te maken die zit namelijk onder zijn kin. Bij paniek heb je nog steeds een veiligheids knoop en een paniekhaak!
-Heb je een hanger en knapt je halster vaak? even een auto band of iets anders van rubber ertussen! dat rekt mee waardoor je halster/touw heel blijft!
- moet je meerdere paarden in een weiland tegelijk voeren die allemaal wat anders eten en waar de ene sneller eet dan de andere? bind een strotouwtje aan de emmer ( eerst even twee gaatjes in de emmer maken) stop er voer in en hang het achter zijn oren. als alle paarden klaar zijn ( ook de langzame nerdjes) haal je ze af en iedereen heeft precies zijn eigen hoeveelheid gegeten! Wij hadden allemaal letters op de emmers zodat je weet welk paard welke emmer krijgt. Bij een bang paard het eerst even rustig aanleren met voer leren ze snel! Wel opletten dat ze niet gaan drinken uit de sloot met die emmer want als er water inloopt komt het in hun neus!
- knoflook door het eten gewoon een teentje fijnsnijden! goed voor hart en bloed vaten kost niets en het schijnt tegen vliegen te helpen!

dat was het voor nu!!

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:22

Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

Komt de zadelkast los te staan of word het ergens opgehangen ? heb je al iets om het zadel overheen te hangen ? En moet het veilig zijn voor diefstal of heb je het ergens binnen van je zelf ..

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:29

Ze komt los te staan( wel tegen een muur aan). Heb al een zadelhouder, die moet ik alleen nog even zoeken. De kast hoeft niet op slot te kunnen ofzo.
Laatst bijgewerkt door LouLi op 26-02-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:29

Ik heb nog een tip voor de witte staarten (die ik gelukkig niet meer heb) Gewone oude mensen zilvershampoo. Je kunt het tegenwoordig ook kopen voor paarden, maar das net iets duurder....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:31

Esperanza schreef:
Ik heb nog een tip voor de witte staarten (die ik gelukkig niet meer heb) Gewone oude mensen zilvershampoo. Je kunt het tegenwoordig ook kopen voor paarden, maar das net iets duurder....

dat doe ik indd ook altijd Haha! werkt perfect

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:32

leuk dit topic Haha!

er is trouwens een boekje met allerlei tip's ik zal de titel vanmiddag even opzoekken Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:46

Lioke je zou de kringloop ook indegaten kunnen houden
soms hebben ze ook kasten die wel geschikt zijn voor zadels hangertje er in en klaar Knipoog
en anders bak een taart voor de buurman inruil voor dat hij een kast in elkaar zet Knipoog (is ook nog eens goed voor de verstandshouding Haha! )

en eh witte staarten ??? mijn paardje loopt bijna altijd met een vlecht in zijn staart rond
zo word ie niet zo snel vies kan lekker vol worden en je paardje kan wel lekker zomers de vliegen weg slaan Knipoog

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:49

bij het poetsen sta ik altijd op een krukje:

*zie je alles beter
*kan je overal bij
*kan het paard ook niet op je tenen gaan staan Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:53

Hoorde laatst een tip: verhaart je paard heel erg? Doe een rauw ei door het voer. Door de energiestoot kan het paard zijn haar goed loslaten...
Ik keek er zelf van op, en heb het ook nog niet geprobeerd. Maar volgens de verteller echt een wondermiddel!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:58

rommulus schreef:
soms hebben ze ook kasten die wel geschikt zijn voor zadels hangertje er in en klaar Knipoog

Ik zou zeker de kringloopwinkels in de gaten houden. Ik heb zelf een kast in elkaar getimmerd, heb daarvoor nieuw hout gekocht. Was aan materiaal tussen de 100 en 150 euro kwijt kan ik me herinneren. Is dus niet echt goedkoop. Is wel mooi geworden. Lachen

In de kringloop winkel kun je voor een prikkie een kast kopen, is denk ik veel voordeliger.

save

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:55

nog een tip
gebruik een metalen zweetmes ( zo een flexibele dus niet met 1 houder maar eentje die je met twee handen vast houdt) voor een paard die verhaart!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:06

Heeft zonnebloemolie hetzelfde effect als lijnzaadolie?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:08

bijna wel alleen zit in lijnzaad meer vitaminen verder komt het op het zelfde idee neer

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:17

Ir111 schreef:
rommulus schreef:

Ik zou zeker de kringloopwinkels in de gaten houden. Ik heb zelf een kast in elkaar getimmerd, heb daarvoor nieuw hout gekocht. Was aan materiaal tussen de 100 en 150 euro kwijt kan ik me herinneren. Is dus niet echt goedkoop. Is wel mooi geworden. Lachen

In de kringloop winkel kun je voor een prikkie een kast kopen, is denk ik veel voordeliger.

Goed idee, Ik ga er dit weekend eens langsgaan, bedankt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:24

De IJslander bij Lancelot heeft zomerexeem en krijgt daar van alles voor; onder andere IJslands zeewier en dus lijnzaadolie.. Maar ja, die lijnzaadolie is nogal duur natuurlijk. Als dus zonnebloemolie beter werkt, kan ik ze dat misschien wel adviseren..

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:25

Nog een tip: waarom bijzetteugels gebruiken bij het longeren als je ook zeiltouw kan gebruiken?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:25

sucses Haha!
en anders kun je ze ook vragen dat als ze zo'n kast tegen komen of ze die voor je willen aan houden
en marktplaats, speurders kun je af struinen Knipoog
sucses

edit tegen zomerexzeem is altijd nog de beste oplossing aan de kust en anders een exzeem deken

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:30

Ze wonen hemelsbreed een km van de zee Lachen Deken heeft ze ook.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:33

dan kun je niet meer doen dan alleen wachten op een "wonder middel"

er is nog niet iets uitgevonden waardoor het geheel verdwijnd