op stal, in de wei op de paddock of een combi??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:26

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fonteine

Re: op stal, in de wei op de paddock of een combi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:23

Mijn veulen staat van half 9 's morgens tot 19u 's avonds buiten, wel met een waterdicht outdoordeken op. Mijn paard en pony staan van half 9 's morgens tot 17u 's avonds buiten. Dan ga ik mijn paard en pony trainen en heb ik les. Mijn shetlander staat ook buiten samen met mijn veulen, ook met een waterdicht outdoordeken want hij is geschoren. Als ik mijn paard heb getraint, zadel ik mijn paard af, geef ik mijn pony eten, zet ik mijn veulen en shetlander op stal en krijgen zij ook eten. Als mijn paard uitgestapt en afgespoten is en zijn dekens op heeft geef ik hem eten. Dan heeft mijn pony ook ongeveer gedaan met eten. Rond 20u krijg ik les op mijn pony. Rond 21u30 is mijn training gedaan. Dan zadel ik mijn pony af, spuit ik zijn benen af en stap ik heb droog. Daarna doe ik zijn dekens op en rond 21u slapen al mijn paardjes. Ik ben dus zeker voor een combi. Mijn paarden staan buiten overdag, behalve voor de training en daarna slapen ze gewoon binnen in hun stal. Overdag kunnen ze zicht eens losgooien en gek doen en snachts kunnen ze lekker slapen in een warme stal.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:29

fjordenbaby schreef:
hoe staan jullie paarden gestald is dit naar je wens?

Onze paarden staan aan huis. We hebben een nieuwe stal laten bouwen waar drie boxen in staan van 3x3m waarvan twee boxen buitenluiken hebben.
Verder hebben we twee paddocks van 8x15 mtr. Altijd droog door goede drainage.
Ook aan huis hebben we weiland. Niet veel, maar wel wat iig. We huren een flink stuk land en zijn ook nog bezig met het kopen van twee hectare.

Bij een droog weiland gaan ze op het gras, bij regen of nat weiland staan ze op de paddock.
De tijden dat ze buiten staan zijn meestal van 06:00 tot 18:00. Daarna gaan ze op stal. Vanaf het voorjaar staan ze 24/7 buiten.

Of dit allemaal naar wens is? Ja!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:49

Frank schreef:
fjordenbaby schreef:
hoe staan jullie paarden gestald is dit naar je wens?

Onze paarden staan aan huis. We hebben een nieuwe stal laten bouwen waar drie boxen in staan van 3x3m waarvan twee boxen buitenluiken hebben.
Verder hebben we twee paddocks van 8x15 mtr. Altijd droog door goede drainage.
Ook aan huis hebben we weiland. Niet veel, maar wel wat iig. We huren een flink stuk land en zijn ook nog bezig met het kopen van twee hectare.

Bij een droog weiland gaan ze op het gras, bij regen of nat weiland staan ze op de paddock.
De tijden dat ze buiten staan zijn meestal van 06:00 tot 18:00. Daarna gaan ze op stal. Vanaf het voorjaar staan ze 24/7 buiten.

Of dit allemaal naar wens is? Ja!

Hoe zit het met drainage van je paddock? Liggen er buizen onder het zand en waar wordt het afgevoerd?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:30

Grond 40cm afgegraven, worteldoek op het klei, om de drie meter een drainagebuis, afvoer op de sloot.
Daarna héél veel zand erop Clown

Je besteed je halve kerstvakantie aan het uitgraven van een gat van 15mx15mx0.40m...
En als je weg moet voor een storing laat je je vriendin verder gaan met graven!
Afbeelding

Alles uitgegraven, worteldoek erop. Profesioneel kwaliteit, niet dat dunne..
Afbeelding

Drainage erop. Uiteinde GOED dichttapen, anders loopt ie vol zand Clown
Moet natuurlijk aflopen naar de sloot. Anders loopt je water niet weg!
Afbeelding

120 kuub zand erover..
Afbeelding

Vrachtwagen twee, van de zes uiteindelijk!
Afbeelding

Afbeelding

En dan komt de schep er aan te pas Knipoog
Afbeelding

Numero drie..
Afbeelding

Voor het eerst erop!!
Afbeelding

Daarna kies je een mooi hekje uit:
Afbeelding

En dan is dit het eindresultaat!
Klik!

Gegraven in de kerstvakantie van 2006, zand begin 2007, omheining is net dit weekend af Nagelbijten / Gniffelen
Veel werk, veel centjes maar wel geweldig makkelijk!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:36

lekker alleen snachts op stal

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:36

Is het nooit nat in jouw paddock? Ik heb een bak op kleigrond en die is altijd in de winter vreselijk nat. Echt niet leuk.

Maar een groepsstal met uitloop lijkt me het leukste en beste voor paarden. Dat je voor de stal nog wel een stuk met zand hebt wat nooit nat is en dan daarna de wei. Maar dat je die paddock/bak wel kan afsluiten, dus dat je wel kan bepalen of ze wel of niet in de wei gaan.

*edit: Die van ons staan 's nachts en 's ochtends op stal en gaan 's middags naar buiten. In de zomer dag en nacht buiten. Die van mijn zus 24/7 op het land, maar mijn pony staat wel in de bak anders wordt ze te dik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:47

Sam staat 24/7 op het land (in een natuurgebied) in een vaste kudde en dat is voor hem het meest ideale Ja . Hij rent graag, heeft echt de ruimte nodig, dus een paddock of klein stukje land is gewoon geen optie voor langere tijd. En het is zo mooi om te zien hoe ze elke dag rond trekken. Vreemden kunnen er niet zomaar bij, gelukkig. Dat was voor mij wel een vereiste bij het buiten laten staan van mijn paard.

Hij heeft ooit op een kleiner land gestaan vorig jaar en daar was hij niet happy. Ik zag hem nooit meer spelen en rennen. Hij heeft net 3 weken op stal gestaan en dat was helemaal een ramp. Was echt niet leuk om mijn paard zo ongelukkig te zien. Sam moet je niet opsluiten.

Ik zou zelf heel graag een schuilstal op het land zien, maar helaas mag dat niet (natuurgebied). Gelukkig zijn er wel bomen/struiken, maar daar maken ze eigenlijk niet zoveel gebruik van. Als het slecht weer is, staan ze meestal als kudde dicht bij elkaar. Mijn paard kan slecht weer prima hebben trouwens, hij maalt er niet om. Haha!

Oh ja, en ze staan op veengrond Haha! , ook niet het meest droge land in regenperiodes Clown . Wij hebben rondom de voerbak zand liggen, maar dat moet vaak gestort worden 's winters.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:27

Mijn paard staat dag en nacht buiten (samen met een shetlander)met een schuilstal, hij heeft beschikking tot 4 stukken wei (vormt in totaal zo'n 50are) waar ze om de beurt opkunnen. Schuilstal staat centraal, met rond de stal nog een verhard stuk, dus ze kunnen altijd droog staan.

Dag en nacht op wei vind ik ideaal, alleen mis ik bij deze huidige huurwei iets zoals een paddock. Vroeger nooit veel over nagedacht maar ik zie de voordelen wel, nu rij ik soms een maand niet (buiten wandelingen buiten dan) omdat de wei glad is,... Ook kan je ze dan in de winter (of juist in de lente door het jonge gras) ergens neerzetten met een hoop hooi, en enkele uren per dag de weide op. Nu wordt 1 van de 4 stukken daarvoor gebruikt, met als gevolg dat je dus 1 kapotte weide hebt en 3 mooie. Nog wel een goede opl., maar het kan beter Lachen Hopelijk kan ik ooit een eigen stuk grond zo inrichten als ik wil!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:32

De paarden staan hier altijd buiten. Ze hebben een grote uitloopstal van 5 x 6 meter, hierin ligt stro. Daarbij heb ze een grote uitloop waar ze altijd op kunnen. Verder staan ze in de wintermaanden vrijwel dagelijks een paar uur op het weiland, en vanaf de lente t/m herfst staan ze dag en nacht op het weiland. Het gaat overigens om 3 pony's/paarden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:44

zomers staan ze 24/7 in de wei(strookbegrazing) en 'swinters op het zand en bij slecht weer op het beton bij de stal met de stal open zodat ze kunnen schuilen en niet in de blubber staan.
ik zou bij de stal ook wel een soort paddock van zand willen maar dat kan niet.
verder bevalt het me prima zo.
bij ziekte heb ik 2 stallen zodat ik ze echt op stal kan zetten maar dat is nog nooit nodig geweest.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:54

Mijn haflinger staat nu vrijveel 24/7 buiten, net in de wintermaanden staat ze 's nachts op een goed geventileerde stal.
1 april gaan we verhuizen en wordt het zo ongeveer als het bij jouw is, Ze komt zomers hele dagen buiten en 's nachts op stal en in de winter is het een beetje afhankelijk van het weer of ze op de wei komt of in de bak los mag.
Maar ze komt in ieder geval dagelijks uit haar stal wat ik wel erg belangrijk vindt Ja

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:03

's Nachts op stal van 20 uur tot 7 uur.

En van 7 tot 20 uur lekker op de weide.

Ik ben súper tevreden!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:00

Mijn pony staat het meest op stal.
Met droog weer de hele dag in de wei.
Met slecht weer 2 uurtjes pedock.
S'nachts op stal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:02

Silence staat overdag zo lang mogelijk op de wei.
´s Nachts staat hij op stal. Silence heeft er geen behoefte aan, als hij 24 uur buiten moet staan.
Als het te lang duurt overdag naar zijn zin, gaat hij onder de draad door en loopt dan naar binnen.
Dan zoekt hij zijn stalletje en gaat binnen staan.

Hij geeft het dus heel duidelijk zelf aan.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:03

Als mijn pony zo'n hele dag op de wei heeft doorgebracht wilt ie ook maar al te graag weer naar stal Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 07:10

Romytjuuh schreef:
Als mijn pony zo'n hele dag op de wei heeft doorgebracht wilt ie ook maar al te graag weer naar stal Lachen

Klopt. Hier ook!
Ze hebben maandenlang dag en nacht buiten gestaan, eerst was het zomer, en in het najaar ging de oude schuur plat en hebben we de nieuwe laten bouwen. Die was afgelopen januari pas klaar. Bijna een jaar hebben ze dus 24/7 buiten gelopen.

De eerste nacht dat ze in de nieuwe stallen stonden vonden ze heerlijk. De dag daarop stonden de neuzen al rond 16:00 richting de stallen Haha!

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:40

die van mij staat ook overdag buiten met dekentje's op, en 's avonds lekker op stal... als het haar niet meer bevalt in de wei springt ze over de omheining richting de stallen Tong uitsteken mutsje