Jaarlingen buiten of binnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Jaarlingen buiten of binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:17

Dani62 schreef:
Ik heb nog nooit een veulen met een deken op gezien! Clown

Er worden inderdaad wel veulens geschoren voor de keuring. Maar vaak zijn dat minipony's. Dan is een dek bij lage temp in het begin wel een mogelijkheid.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:18

toch niet in de winter?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:47

mijn hengstje gaat straks gewoon met een dikke vacht naar de keuring hoor, ik ga hem niet scheren, omdat hij zonodig een korte vacht moet hebben op de HK. Mag nu lekker op 12 hectare weide met schuilstal rondbanjeren met leeftijdsgenootjes en andere weidemaatjes.

En nee, ik vind elke dag poetsen echt niet verstandig met een weidepaardje, dan poets je de natuurlijke vetlaag er helemaal af. Ik haal er 1 keer in de week een hondeborstel over om de modderkluiten eraf te halen en daarna mag hij lekker weer in de modder rollen Lachen

Hij heeft continu de beschikking over de schuilstal, maar hij gaat er alleen in om te schijten en als het stormt, verder is hij altijd buiten, regen of niet, vorst doet hem ook helemaal niks. Hij liep met de ijsklonten aan zijn buik gewoon lekker te grazen met de strenge vorst rond de kerst vorig jaar.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:00

Mijn (bijna) jaarling staat overdag in de wei/paddock en 's nachts op stal bij de rest. Ze staat in een kleine kudde van gemengde leeftijd, krijgt zo haar opvoeding en kan lekker spelen. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:09

ik heb indi nog nooit geschoren... beestje krijgt niet voor niks haar extra, en haar werkt beter tegen de kauw dan een deken...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:27

Buiten met een inloopstal!

Kunnen ze zelf kiezen wat ze doen Haha!

riri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:06

buiten met schuilgelegenheid!
met weide etc.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:31

Lekker naar buiten laten gaan!
Mijn hengstenveulen staat ook 7 dagen per week buiten,
bij de andere paarden en speelt heel de dag door!
Alleen in de nacht staat hij op stal.
Zelf heb ik niet voor de opfok gekozen omdat hij een afwijking
heeft aan zijn oog, en dit moet elke dag goed verzorgd worden,
en ja dat doe ik echt liever zelf! Maar hij staat lekker elke dag
in de buitenlucht!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:56

Katja schreef:
Het nut van een deken bij een jong paard ontgaat me volledig.
Ik wil mijn jaarling zoveel mogelijk buiten hebben en daarom heb ik hem in de kou gezet in Duitsland. [ITP] Vrienden voor het leven (Co en Robbie in de sneeuw)

Gave fotos zeg!
Ik zie het nut er ook helemaal niet van in. Die veulentjes redden zich prima. Waarom scheren? Hij is toch niet hard aan het werk ofzo?
Ik vind die veulens dik in de vacht op de keuring veel natuurlijker ogen dan geschoren. Eerlijk gezegd zou ik heel raar staan te kijken van een geschoren veulen.
Soms leer ik echt nog wat van bokt hoor, dat er mensen zijn die hun veulen een deken opdoen of scheren Nagelbijten / Gniffelen bijvoorbeeld

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:22

Mijn veulen is nu 9 maanden (bijna jaarling dus) en loopt overdag gewoon buiten, 's nachts in een loopstal. Zodra het weer het toe laat, blijven ze 24/7 buiten. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt een deken erop te doen, en scheren gebeurt pas als we echt gaan werken (over een jaar of 4 dus) en ze haar warmte niet kwijt blijkt te kunnen.

Overigens willen jullie niet weten hoeveel Haflingerveulens er geschoren op de keuring komen, echt schrikbarend... Een veulen scheren in een echt warme zomer omdat ze staan te zweten, daar kan ik nog in komen, maar alleen voor een plaatsje hoger op de keuring zou ik het echt nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:23

Lekker naar buiten met een uitloopstalletje zodat ze lekker zelf kunnen kiezen wat ze willen *LOL*

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:27

Hier ook de paardjes lekker 24/7 buiten op de wei. Wèl met schuilmogelijkheid in open schuilstallen met stuk zand ervoor, wat direct uitloopt op de wei.
Paardjes staan met alle leeftijden bij elkaar en worden dagelijks ook nog individueel bijgevoerd. 's Zomers als er volop gras is niet.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:43

Mijn 2 jarige staat op een pensionstal overdag in de wei of paddock met de ruinen groep van alle leeftijden. en s nachts op stal. Hij heeft nu wel een deken op omdat ik hem ook kort in het haar wil hebben en hij vorige winter erg ziek was zat tegen een zware bronchitus aan omdat ze de hele dag buiten staan in de regen zonder schuilmogelijkheden.

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:17

Overdag gewoon lekker buiten. Het is niet goed voor een veulen om al vanaf zn geboorte op stal te staan. En dan gewoon 's nachts naar binnen. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:23

En waarom 's nachts naar binnen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:27

ja lekker naar buiten... anders is de kans op stalbenen heel groot. Ze moeten zich ook kunnen ontwikkelen!
wij doen hem s'nachts wel naar binnen! omdat de wei nu heel nat is. En dat vinden we toch wel een veiliger idee..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:32

veiliger omdat? wat kan er snachts in een natte wei gebeuren dat overdag niet gebeurd?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:36

nou ja zo 'ie zo anders gaat heel de wei naar de ****. We hebben al niet zo heel veel (wel genoeg voor 7 paarden/pony's)
als er s'nachts iets gebeurt ben je er te laat bij (oke het kan ook in de stal gebeuren.) In de zomer blijft hij altijd wel buiten! (alle paarden..)
Als het bijv. regent is er niets om onder te schuilen.. het licht midden in de polder dus waait het redelijk veel/hard.
Nee mijn vorkeur gaat toch uit naar s'nachts binnen overdag buiten.

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:18

ik zou hem buiten houden, hij maakt vanzelf een wintervacht aan.

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:31

Wij hebben nu 1 jaarling en hij staat buiten van 8 tot 20u. Meestal zonder deken, maar als het nu echt te koud is krijgt hij een deken op. Hij kan wel altijd schuilen hoor. Hij staat ook nooit alleen. Onze paarden en pony's staan buiten van 8 tot 17u (daarna worden ze getraint en blijven ze binnen staan). Onze 2 shetlanders blijven samen met hem buiten staan tot 20u.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:34

Lekker buiten het is goed voor de weerstand en ze kunnen lekker met elkaar spelen. Als je geen inloopstal hebt kun je met echt slecht weer de jaarlingen binnen zetten.

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:37

Je kan het beste overdag buiten zetten en dan s'avonds op stal en zomer's gewoon dag en nacht op de wei laten staan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:59

waarom vind jij het beter ze in de winter 's nachts binnen te zetten?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:03

Mijn veulen van 8 maanden loopt altijd buiten! Ja
Óok 's nachts en óók met slecht weer. Ze kan wel schuilen maar doet het niet. Ze geeft niets om regen en wind, en kou deert haar al helemaal niet...

galisarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:37

lekker naar buiten en eventueel s'nachts binnen.