Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
just_bassie schreef:De voordroog die jullie halen zit al in plastic neem ik aan?
het is dan onnodig als het pak niet geopend is om het nog eens extra af te dekken, want het plastic wat er al omheen zit is waterdicht.
het is wel verstandig als jullie het pak openen om het dan af te dekken en als jullie niet of minder dan 1 pak per week voeren kan het ook goed zijn
om de kuil stevig bij elkaar te houden, dus niet dat het pak helemaal uit elkaar valt.
Dit kan broei voorkomen.
just_bassie schreef:kan het zijn dat het van verschillende percelen komt?
anders zou het kunnen zijn dat het plastic beschadigd is?
dit kan gebeurd zijn zonder het te vernemen, kleine gaatjes kunnen dit al veroorzaken.
normaal gesproken als de balen van het zelfde land komen en door dezelfde loonwerker gemaakt zijn mag dit niet voor komen
, we hebben veel manieren van opslaan geprobeerd in de loop der jaren en zijn er echt achter gekomen dat er wel degelijk verschil in zit. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal wikkelingen, maar dan nog maakt het uit. Water kan er op de een of andere manier toch inkomen. Dat merken we zelfs met de grote balen die door iemand anders gewikkeld worden. Bij ons liggen ze dus ook in een grote koeienschuur. We geven garantie, mits de mensen ze thuis ook afdekken. Behoudens 1 slechte partij ( te nat van het land afgehaald) hebben we dit jaar maar enkele balen gehad die niet perfect waren. just_bassie schreef:de hoeveelheid stof hangt niet samen met kleine hooipakjes,maar van de hoeveelheid zand die tijdens de bewerking van het gras mee is gekomen.
dit kan bv doordat er te laag is gemaaid of als er veel molshopen in het land waren voor het maaien.
imker schreef:Dat ben ik niet met je eens. Bij het opslaan van het hooi op de hooizolder, komt er wel degelijk een hoop stof op het hooi te liggen, juist dát stof zorgt voor luchtweginfecties bij mijn paard. Het zand wat ertussen zit bij het wikkelen is van zo'n consistensie dat het veelal voorin de luchtwegen blijft, dus niet de longen inkomt.