Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:18

Muzefee schreef:
Kan je dat onderbouwen, JoviBan? Waarom is het niet goed voor ze?

Dat heb ik kort in een vorige post al even gedaan.
Het is een kwestie van je verdiepen in het hele wezen paard.
Er is genoeg op internet te vinden. Ook op Bokt trouwens, recent nog, bij de nieuwsberichten (o.a. de onderzoeken van Machteld van Dierendonck).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:20

KiWiKo schreef:
je schrijft dat wij mensen wel in staat zijn te evAlueren, maar paarden niet Lachen want een paard is niks veranderd........

Jij leest ook maar wat je lezen wilt hè. Haha!
Effe nalezen graag, wat jij schreef (namelijk dat mensen zodanig geëvolueerd zijn dat ze graag in een huis wonen en dat paarden misschien ook wel in dat opzicht zodanig geëvolueerd zijn) en mijn reactie daarop.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:21

Eigenlijk, als ik er zo over nadenk, vind ik dat de mensheid in ernstig gevaar is!!
Buiten de natuur die we verzieken door o.a. de landen die we volbouwen, leven we ongezond!!
We vreten makkelijk, wat we tegenkomen, wat klaargemaakt word met makkelijke middelen, vol met troep om het ook in blikvorm eetbaar te houden.. We lopen continu onder een deken terwijl we een gewone vacht hebben, we lopen op ijzers terwijl blootvoets eigenlijk veel gezonder is voor onze doorbloeding en onze voeten (trust me, ik loop zomers dag in dag uit op blote voeten en weinig tot geen kledij, even wennen maar daarna voel je je veel gezonder en lekkerder, je word ook minder snel ziek). Eigenlijk zouden we zelf eerst maar eens natural moeten gaan... Als je ziet hoeveel veels te dikke kinderen van onder de 10 er zijn die de hele dag niets anders doen dan tv kijken en achter de (spel)computer
Onze tanden gaan steeds verder achteruit omdat we verwend worden met het voer, we kauwen niet meer goed! Laatst was er een docu over een groep die rauw en evt. bedorven voer at, nooit ziek en nooit gaatjes of ongezond gebit/tandvlees, juist een heel sterk en mooi gebit!!

Eigenlijk ben ik deels al wel een beetje natural, ik laat het haar overal groeien, heb weinig beenbedekkende kledij aan waardoor een flinke bos haar ontstaat op mijn benen (en ja ik ben vrouwelijk) en ik loop zo vaak ik kan op blote voeten dus ik heb natuurlijke stevige zooltjes.
Het afgelopen halfjaar heb ik dat net even anders gedaan, ik heb me aangepast aan het binnenleven en het lopen op schoenen mét zelfs sokken! En nu ben ik al weken ziek toch maar weer natural denk ik zo...

Wij hebben die keus gelukkig...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:22

JoviBan schreef:
Muzefee schreef:
Kan je dat onderbouwen, JoviBan? Waarom is het niet goed voor ze?

Dat heb ik kort in een vorige post al even gedaan.
Het is een kwestie van je verdiepen in het hele wezen paard.
Er is genoeg op internet te vinden. Ook op Bokt trouwens, recent nog, bij de nieuwsberichten (o.a. de onderzoeken van Machteld van Dierendonck).

in je vorige post zeg je dat een paard een paard is en niet mee evolueert... ik denk dat je dan het wezen paard tekort doet, want het zijn ontzettende flexibele dieren.......

@ aerdenhout, ik snap heel goed wat je zegt......... tralies kunnen heel gevaarlijk zijn, helaas ook door ervaring mee moeten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:23

Mijn dieren zijn er dan wel erg aan.

in een gang vol paarden, aan hun kant dichte zijwanden en tegenover een ander. in de winter eigenlijk niet naar buiten (deze week hebben ze geluk gehad ) en op maandag altijd een staldag.

en toch, ze presteren geweldig, zien er goed uit en naar mijn idee zitten ze geweldig in hun vel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:24

Kiwiko: laat maar zitten. Je leest selectief en je verdraait mijn woorden. Slapen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:29

JoviBan schreef:
Een paard is niet geëvolueerd in de zin van behoefte hebben aan een dak boven z'n hoofd, een warm zacht bedje, kacheltje aan, radio aan etc etc. Dat kàn simpelweg niet, omdat een paard nu eenmaal een paard is.
Langzaamaan - dankzij diverse onderzoeken - wordt gelukkig steeds meer bekendheid gegeven aan het feit dat stalarrest slecht is voor een paard. Daar kunnen we gewoonweg niet (meer) omheen.

kweenie, maar hier lees ik uit dat een paard niet kan evolueren omdat het nou eenmaal een paard is.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:30

haha dat is wel erg kort door de bocht Tong uitsteken

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:31

leuke discussie!!
meld me ook als de eigenaar die niet weet wat goed is voor zijn paarden en pony's, laat staan over kleinvee Tong uitsteken

onze paarden staan in de winter enkele uren buiten en zijn o zo gelukkig als het hek open gaat, het is drummen in het gangpad om ter eerst naar hun eigen box te stappen, als ze het niet leuk vonden gingen ze volgens mij zelfs niet hun eigen box in
de stallen zijn gemaakt uit (oeioei) hekwerk, tot helemaal beneden, en verantwoord! ze kunnen er niet met hun hoeven door en moest, er is rekening mee gehouden door degene die het uitgevonden heeft (slimme man denk ik), het gebeuren dat er een veulen of iemand met een echt klein hoefje door de spijlen zou raken, deze zijn rond en kan er dus makkelijker uit dan in. ze hebben de hele dag voordroog ter beschikking en krijgen hun portie krachtvoer. als ze in de box staan zijn ze o zo rustig, gaan ze lekker liggen, de lippen zakken enorm naar beneden... wat wil je nog meer?

de mini's staan ook op stal, degene die samen kunnen en zich er goed mee voelen, staan samen, er zijn er bij welke geen gezelschap dulden, die staan alleen in een box met dichte zijwanden en voelen zich zo veel gelukkiger volgens mij. voor hun hetzelfde, voordroog continu en hun portie krachtvoer.

de jaarlingen staan ook samen in een box, lijkt me veel handiger om ze vanalles aan te leren, ik wil het eens zien, een 3-jarige die nooit in een box geweest is, in het land een halster aandoen en er rustig mee gaan wandelen, in een box zetten of de smid laten komen

in de zomermaanden blijven enkele paarden/pony's, die dat jaar geen keuringen meedoen, 24/24 in het land, met schuilstal

er heeft mij nog nooit iemand op een keuring of eender welke gelegenheid aangesproken dat een van mijn paarden of pony's er ongelukkig uitziet dus volgens mij is er echt niks verkeerd aan deze methode

manegepaarden, die staan toch immens veel op stal, niet? alleen als ze in de les moeten strekken deze hun benen

ieder zijn methode en zijn mening, ik heb respect voor anderen hun mening of opvatting van paarden houden maar ik vind dat wij goed bezig zijn en ga dat toch lekker zo blijven doen Tong uitsteken

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:33

aerdenhout1 schreef:
Laten we dan zo zeggen dat ik in elk geval nooit geen tralies voor mijn boxen wil.

Helemaal mee eens. Mijn merrie is het (nog) levende bewijs van tralies in de box en met het been blijven hangen hierin en vervolgens om vallen. In ieder geval blijvend geblesseerd (lees onbruikbaar om te bereiden) met een grote onzekerheid voor de toekomst.
Voor mij echt nooit geen tralies meer!!
Door deze mening ben ik opzoek gegaan naar een plek met open stallen. Dat werd een regelrecht drama. Paard voortdurend opgefokt, springend en schoppend in de stal.
Ieder paard heeft zijn eigen voorkeur, maar mijn paard wil op stal geen neusjes van andere paarden in de buurt van haar box dus staat ze aan 3 kanten dicht en kan ze aan de voorkant lekker naar buiten kijken. In de wei is ze ook een beetje een eenling.
Voor mijn ruin wil ik dus ook geen tralies en geen open box, aangezien hij nog steeds geloofd dat hij hengst is.
Wat ik heb meegemaakt ( en dus nog steeds meemaak) met mijn merrie gun ik echt helemaal niemand, wat een verschrikkelijke situatie was dat om zo je paardje te vinden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:13

Mijn Lord, wat is hier eigenlijk losgemaakt? Het is wel duidelijk, dat het voor een gedachtenuitswisseling op discussieniveau, nog helemaal niet de tijd is, eigenlijk. De ene partij stat gwoon niet open voor de andere partij. De "stalhouders" (hoe dan ook hoe veel f weinig uren dan ook) staan LIJNRECHT op hun achterste benen te steigeren, omdat ze dat pvatten als "we zijn DUS niet goed voor one dieren en de andere lobby (die dan door de "stal"lobby weer meteen als "naturals" wordt betiteld) wekt de indruk, dat stallen, tralies, etc, in elk gevl ALLES wat niet 24/7 buitenloopt, het paard SCHAADT. Goeie help, zeg, zo zwartwit kan en mag het verhaal toch niet zijn? We willen, mag ik aannemen, toch ALLEMAAL het beste voor ons paard, of paarden, of ponies? Ja, soms ligt het niet binnen je (letterlijk of figuurlijk vermogen) je pard te geven, wat je graag zou willen, mar dat is dan toch geen reden om iemand, die dan bijvoorbeeld zo'n paard of pony een dag alleen mar, buiten laat, de grond in te trappen? Alles beter dan niets. Ook is het ongetwijfeld zo, dat sommige paarden na bepaalde ervaringen, heel vervelend gaan reageren op dingen als bijv open-stal-houding. Dat is helemaal niet ALTIJD de oplossing. Het feit, dat d mensen opdit topic toch bereid waren het te proberen om hun paard een beter leven te geven, zegt toch al, dat ze zich min of mer bewust wilden worden, en ook waren, van het beeld van : een pard hoort gewoon .... Tja, en dat LUKT dan niet altijd, want die paarden hebben zichzelf altijd een eigen klein territoriumpje aangewend. Maar het feit dat de eigenaren bereid waren geweest, klaarblijkelijk, m het te proberen, stemt tot hoop. Ook begrijp ik zeer wel, dat mensen met sportparden van enige waarde helemaal geen zin hebben i dergelijke "outdoor"-experimenten. Dat zijn die paarden helemaal niet gewend, en paarden zijn per defenitie "gewoonte"-dieren. Afgezien van de schade die er dan aan je (inmiddels waardevolle, qua geld en prestaties) kan ontstaan. Toch denk ik, zo het hele topic gelezen te hebben, dat het helemaal niet zo is, dat er twee kampen tegenover elkaar staan. Het is gewoon: men wil vaak wel anders, maar KAN gewoonweg niet. Dan krijg je soms behoorlijk felle reacties zoals: geen ruimte, geen paard. Wat zou ik daar zelf op moeten zeggen? Ieder gaat daar mee om, op zijn of har eigen manier. Maar wat GEEN manier is, ieder maar gewoon af te rekenen op je eigen beeld van GOED of KWAAD. Ik heb uiteraard ook mij eigen voorkeuren, en meningen en smaak. Qua paarden. Ik sta op genoeg topics, dus dat is voor iedereen simpel op te zoeken. Ik zou gewoon willen zeggen: als we nou gewoon allemaal samen voor al onze paarden, proberen een middenweg te zoeken, niet voor onszelf zozeer (of misschien ook wel) maar vooral voor het dier PAARD. Dat we dat paard als PAARD bekijken, en niet in ueren binnen of buiten of leveltes B of m1 of etc. Dat we niet denken dat we er met het beste voer vanaf komen en de mooiste deken. Maar dat we OOK niet denken, dat we het het beste doen, als we ons paar 24/7 buiten hebben staan en nooit kijken hoe het gaat, of niet (toch wel ELKE DAG, eigenlijk, he mensen?) er heen gaan om te kijken, f er niks mis is. Als je een paard hebt, ben je verschrikkelijk verantwoordelijk oor diens welzijn. Ze kunnen zelf eigenlijk, zonder ons, immers helemaal NIKS? dat mag niet ontaarden in oplsuiten (want dan kan er niks mee gebeuren) en ook niet in 24/7 in de wei en dan eens in de week es langskomen (want daar hebben ze tenminste een PAARDENleven).. De werkelijkheid, de waarheid, heb ik niet in pacht, maar jullie wel. Kijk in je eigen hart, maar meer nog in dat van je paard. Dan houdt het gestrijd misschien eens op. Wij hebben namelijk vlgens mij een ding in elk geval gemeen: WE HOUDEN VAN PAARDEN, ieder op zijn of haar eigen manier, maar niemand zit hier op Bokt omdat ie NIET van paarden houdt.
Kunnen we dan niet proberen, de discussie meer over de paarden te laten gaan, in plaats van over onszelf of een ander?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:19

Maar dit is nu juist het leuke aan bokt...de discussie's.

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:20

Tja wat kan ik nog zeggen;

Ik ben voor zoveel mogelijk naar buiten, hier staan ze op het moment van 7u tot ongeveer 18u buiten, als de dagen langer worden blijven ze ook weer langer buiten. Dit geldt voor alle fokmerries en alle jong spul. De veulens kunnen naar binnen en naar buiten zoveel als ze willen. De fokmerries gaan om 18u de boxen in met tralies ertussen en nemen daar hun rust, hun eten. Ze komen heel graag naar binnen. Als ik ze nu een uur langer zou buiten laten dan denk ik ook dat ze me door de draad heenkomen en/of gaan ze vreselijk ruzie maken. Ik geloof best dat dit komt omdat ze het zo gewend zijn en in dat vaste patroon van binnen/buiten zitten. Ik ben helemaal geen natural hoor, en ik vind ALS ze dan toch moeten binnenstaan dan wil ik perse dat ze in een schone box staan met een goede ventilering, waarbij ze altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben. En de box moet veilig zijn. De spijlen van de tralies niet te ver uitelkaar, zodat er geen voeten tussen kunnen raken.
Ik zie wel eens van die loopstallen waarin veulens de hele winter door gestald worden en die zijn dan harstikke smerig, dat zou ik niet kunnen aanzien.

Over de mensen die in de stad een paard gestald hebben staan, tja het is natuurlijk niet ideaal als een paard niet de mogelijkheid hebben om buiten te komen. Ik heb voor mijn sportpaarden (3,5j en ouder) zeker 6 hect. tot mijn beschikking maar, ze komen er in de winter nooit in! En om ze nu gezamelijk in een loopstal oid te zetten zodat ze contact hebben? dan gebeuren er zeker ongelukken! Hier staan ze gewoon in een gang met aan beide kanten boxen en tralies ertussen. 's zomers komen ze misschien een uurtje per week in de wei! En ook hier zien ze er super uit, zijn lichaamlijk en mentaal fit enz. Denk je dat ze op grote profesionele sportstallen vaak buiten komen? Ik weet zeker van niet.

Van Natural horsemanship heb ik niet veel verstand, enkel eens iets over gelezen. ik denk niet dat het is weggelegd voor de mensen die de paarden voor de sport en handel hebben. Dan werkt het gewoon niet om paarden 24/24 buiten te hebben, en moeten ze gewoon apart gestald staan.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:21

Mijn knollie staat in een 3 bij 3 box met voor en aan de zijkant ongeveer 1 meterhout en daar boven tralies, ziet dus voor en naast hem andere paarden.
s,morgen komt hij een paar uurtjes eruit om zijn benen te strekken in de losgooi bak samen met zijn vriendinnetje.
Maar als ik hem kom halen om naar binnen te gaan, hoef ik alleen het draad maar weg te halen en meneer wandelt (op zijn gemak) naar zijn eigen stalletje en gaat dan heerlijk aan zijn kuil kluiven.
Van de zomer gaan ze wel het land op, maar moet eerst nog maar eens kijken of hij 24/ op het land gaat of alleen overdag, hij is nog al een sul en laat zich snel weg jagen Lachen
Volgens mij is hij best tevreden met zijn situatie, anders loopt hij toch niet van zelf zijn box in of zie ik het nu zo heel verkeerd.
En tuurlijk zou ik ook s'winters over een goede mooie wei beschikken, maar helaas ben ik ook een randstad miep en gaat dat echt niet lukken Boos!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:29

Ik heb het topic niet doorgelezen, geen behoefte aan, ik weet wat het paard van nature behoeft, en dat er mensen zijn die die gelegenheid niet hebben bladibladibla.

Geintje, maar nee, serieus. Ik heb een pony gekocht die zijn eerste 3 levensjaren op een natuurgebied heeft geleeft in zijn kudde. Was tot 4 maand geleden hengst, je kent het wel Natural Horsemanship tot en met.
Dus ik die pony kopen, geen contact gehad met mensen op welke manier dat ook, dus lekker neutraal beginnen, heerlijk.
Kom je toch tot de bedenking dat het dier dan moet leren om op stal te staan ('s nachts, maar toch).
Nou, ik kan je vertellen, dat beessie van mij staat de godganze dag te zeiken en te zeuren dat ie naar stal wil, ik daag jullie uit, hoe kan dit?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:32

Ik begrijp maar niet dat ik die 2 boxen niet vol krijg als iedereen loopt te roepen dat buiten staan zo belangrijk is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:33

Bekijk het van paard tot paard. Onze paarden weten niet anders dan in een hokje van 3 bij 3 (wel met open bovendeur, dat is wel belangrijk imo) snachts te staan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:34

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp maar niet dat ik die 2 boxen niet vol krijg als iedereen loopt te roepen dat buiten staan zo belangrijk is.

heel simpel, als iedereen roept dan buiten staan zo belangrijk is, dan krijg je die boxen niet vol Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:36

Haha! Haha! Heb jij even gelijk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:40

Wil iemand ingaan op wat ik schreef, of had ik het net zo goed niet kunnen schriven?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:41

Equidea schreef:
Bekijk het van paard tot paard. Onze paarden weten niet anders dan in een hokje van 3 bij 3 (wel met open bovendeur, dat is wel belangrijk imo) snachts te staan.

Een paard behoeft niet te weten wat hij gewent is, een paard is een kuddedier dat om zich heen kijkt, daar kun je niet onderuit. en waarom is die open deur zo specifiek belangrijk? is het niet balangrijk dat het dier kan communiceren? niet kan lopen? moet ik doorgaan?
Je kunt een paard in zijn natuur niet veranderen, een paard leeft om te overleven en om voort te planten en zal alles doen om dat te bereiken, als dit de manier is om te overleven, zo blijkt, dan zal het paard zich hier (in grote delen) in aanpassen.
Laatst bijgewerkt door roest op 13-02-08 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:46

terpentijn schreef:
Wil iemand ingaan op wat ik schreef, of had ik het net zo goed niet kunnen schriven?

Je had het net zo goed niet kunnen schrijven, domweg omdat je te neutraal bent, laat dat net niet hetgeen zijn wat mensen willen weten, domweg omdat we dan geen discussie meer hebben. (langleve bokt Clown )
Tip: Gebruik wat vaker alinea's, dan wordt je tekst vast wat duidelijker Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:53

Kun je DOMWEG niet tussen de regels doorlezen? het lijkt mij duidelijk waar ik sta. Anders maar even "terpentijn" opzoeken, dan weet je alles wel, denk ik. Ik? 24/7 weidegang met mijn 3,5 jarige Tionker x Fries genaamd Bonte Jaopie van de Weideblick. Ik heb jaren in Den Haag gewoond, ben kunstschilder, (www.atelierterpentijn.com), ben 47 jaar, ben daar weggegaan omdat daar naar mijn persoonlijke normen niet op een fatsoenlijke manier een paard te houden is (geen land, geen ruimte, geen .... geld?). Te neutraal?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:54

O ja, om nog even olie op het vuur te gooien : ik heb ook nog een oliebol en een natuurlijke hoefbekapper.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:55

Die oliebol is een Shetlander.