mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:13

Iorrr schreef:
Lepeltje21 schreef:
Hoe kom jij erbij dat ze deze haren niet meer nodig hebben? Dat is onzin, ze gebruiken deze haren wel degelijk, bijvoorbeeld tijdens het grazen.

OM wat mee te doen?

Te voelen?? Als je deze haren verwijderd, ontneem je het paard een gedeelte van zijn vermogen om te voelen. Zoek maar eens wat rond op internet.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:14

hahaha ze zijn er mee geboren, en mischien geeft het een padr wel een enorm fijn gevoel tijdens het grazen! ik zie mijn eten ook graag goed en de geur! dat maakt het voor mij extra lekker en stel ik zou het minder ruiken, dus er minder gevoel bij hebben neemt de smaak toch een beetje af toch!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:14

Iorrr schreef:
carlijn88 schreef:
ik snap niet dat jullie zo zelfverzekerd zijn dat een paard het absolut niet nodig heeft, je weet het niet want je kan je paard het niet vragen! dus voor de zekerheid lekker laten zitten kan nooit verkeerd zijn Vork

Je weet ook niet of je paard het rijden fijn vind, dus voor de zekerheid maar nooit meer rijden Rolleyes

ROFL ROFL ROFL

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:15

Een paard/pony gebruikt deze tastharen om de afstand tussen voedsel of een voorwerp en zijn mond te kunnen bepalen.
Knip deze tastharen dus niet af, ook niet omdat je dit mooier vindt. Je knipt de snorharen van een kat toch ook niet af.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:16

Mo_I_Rana schreef:
Een paard/pony gebruikt deze tastharen om de afstand tussen voedsel of een voorwerp en zijn mond te kunnen bepalen.
Knip deze tastharen dus niet af, ook niet omdat je dit mooier vindt. Je knipt de snorharen van een kat toch ook niet af.

Nou die van mij heeft deze haren niet en die vreet als een hooischuur alsof zijn leven er vanaf hangt, dus dat eten dat lukt hem ook wel zonder die haren...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:16

Nou ja prima... Onze paarden zijn 'gevoelloos', heb ze er nog niet over horen klagen en ze zijn ook niet lastig met het weghalen van deze haren, maar vooruit...

Even voor TS je mag ze dus wel weghalen en het is duidelijk een discussiepunt of het nou wel of geen nut heeft voor het paard. Doen wat jou het beste lijkt dus!

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:17

Miss_Montana schreef:
Hier van paardentips.nl

Citaat:
Tast- of voelharen
De tast- of voelharen vind je rond de mond en bij de neus van het paard. Deze haren gebruikt hij om te voelen.Wij mensen steken onze handen uit en weten zo waar bepaalde voorwerpen zich bevinden. Bij een paard kan je het zien als een soort buffer, als je paard iets voelt aan zijn tastharen weet hij dat hij voorzichtig aan moet doen om niet zijn neus te stoten. Hij gebruikt het om iets te voelen en te onderzoeken.

is zo

maar sommigen vinden het voor hun eigen oog het leuk om ze af te knippen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:18

Ik zet het nog eventjes neer, een paard gebruikt het ook om te voelen. Niet alleen voor eten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-08 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:18

Santosww schreef:
Mo_I_Rana schreef:

Nou die van mij heeft deze haren niet en die vreet als een hooischuur alsof zijn leven er vanaf hangt, dus dat eten dat lukt hem ook wel zonder die haren...

het gaat niet of hij meer eet of niet hij voelt minder, je neemt een dee van zijn zintuigen af! en als je met een argument komt dat je het op concour mooier vind snap ik dat niet! een juri waardeert het zeker als je voor het gevoel van je paard kiest en dus de haren er niet afknipt!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:20

[quote="Iorrr"]Nou ja prima... Onze paarden zijn 'gevoelloos', heb ze er nog niet over horen klagen en ze zijn ook niet lastig met het weghalen van deze haren, maar vooruit...

Even voor TS je mag ze dus wel weghalen en het is duidelijk een discussiepunt of het nou wel of geen nut heeft voor het paard. Doen wat jou het beste lijkt dus![/quote]

Ben het met iorrr eens...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:20

Mijn paarden hoeven niet bijster veel te voelen... Stal is iedere dag hetzelfde en het land ook... Onder het rijden zorg ik wel dat ze hun kop niet stoten... Maar ieder zijn eigen mening!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:21

Miss_Montana schreef:
Hier van paardentips.nl

Citaat:
Tast- of voelharen
De tast- of voelharen vind je rond de mond en bij de neus van het paard. Deze haren gebruikt hij om te voelen.Wij mensen steken onze handen uit en weten zo waar bepaalde voorwerpen zich bevinden. Bij een paard kan je het zien als een soort buffer, als je paard iets voelt aan zijn tastharen weet hij dat hij voorzichtig aan moet doen om niet zijn neus te stoten. Hij gebruikt het om iets te voelen en te onderzoeken.

is zo

maar sommigen vinden het voor hun eigen oog het leuk om ze af te knippen Boos![/quote]

Slapen Slapen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:23

Maar nu dan voor de derde keer, wáárom die haren weghalen? Alleen maar omdat je het zelf mooier vindt?

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:23

Ik denk dat dit zeker wel mag, dacht je dat je op de kampioenschappen mocht starten als dit verboden zou zijn?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:24

Santosww schreef:
Mo_I_Rana schreef:

Tuurlijk zal hij eten, hij zal zichzelf toch nooit uithongeren. Maar ik zeg je alleen maar dat ze een functie hebben, en als een paard bv. graast tast hij eerst met zijn tastharen bv. de hoogte van het gras in. Hetzelfde gebeurt met een of ander voorwerp, als je hem iets op de grond legt zal hij eerst tasten met zijn tastharen alvorens er direct met zijn neus er tegen te stoten.
In het donker zal hij ook met zijn snuit willen voelen of hij nergens tegen stoot.
Dus niet alleen voor de positie van eten te bepalen gebruikt hij dit.
Laatst bijgewerkt door Mo_I_Rana op 08-02-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:24

Santosww schreef:
Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???

Nagelbijten / Gniffelen Wie zegt dat?

sorry, dat moest even Clown

ik vind het niet nodig om ze eraf te halen, ik vind het ook niet lelijk als een paard dat heeft.

maar als het paard veel gevoel heeft in die sprietjes doet het bij hem dan niet pijn om ze eraf te halen? (het is maar een vraag he, niet dat ik dalijk aangevallen word ofzo)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:25

Lepeltje21 schreef:
Maar nu dan voor de derde keer, wáárom die haren weghalen? Alleen maar omdat je het zelf mooier vindt?

Ja En de meesten met mij... Zie mezelf al met mijn Z paard met een ongeschoren hoofd! hahahahahaha Ziet er wel mooi uit... Baardje onder zijn hoofd, pluimen uit zijn oren en lange voelsprieten!! Nagelbijten / Gniffelen

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:26

hoihoi

ik heb er eigenlijk ook geen idee over of ze ze echt zullen missen. blijkbaar zijn de meningen verdeeld. ik heb een keer bij een toilleteercursus gestaan, en daar deden ze het wel daarom haal ik ze er ook af als ze te lang worden, maar eerlijk gezegt weet ik niet of ik hier goed aan doe.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:28

Iorrr schreef:
Lepeltje21 schreef:

Ja En de meesten met mij... Zie mezelf al met mijn Z paard met een ongeschoren hoofd! hahahahahaha Ziet er wel mooi uit... Baardje onder zijn hoofd, pluimen uit zijn oren en lange voelsprieten!! Nagelbijten / Gniffelen

Dan ziet riev er wel erg leuk uit Nagelbijten / Gniffelen

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:29

Dat voorbeeld over okselhaar en schaamhaar heeft geen verband met de tastharen van een paard . Deze hadden vroeger een heel andere functie en ja wij zijn sterk geëvolueerd, we hebben maar een kleine dierlijke invloed meer, dus dat mag je inderdaad wel weghalen. Maar als je tastharen vergelijkt met schaamhaar begrijp ik toch niet. Dan zou je de tastharen nog beter kunnen vergelijken met de talloze tastsensoren die we op ons vingers of aangezicht hebben...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:30

Iorrr schreef:

Dan ziet riev er wel erg leuk uit Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

Trek ik iig wel de aandacht! Haha!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:32

Mo_I_Rana schreef:
Dat voorbeeld over okselhaar en schaamhaar heeft geen verband met de tastharen van een paard . Deze hadden vroeger een heel andere functie en ja wij zijn sterk geëvolueerd, we hebben maar een kleine dierlijke invloed meer, dus dat mag je inderdaad wel weghalen. Maar als je tastharen vergelijkt met schaamhaar begrijp ik toch niet. Dan zou je de tastharen nog beter kunnen vergelijken met de talloze tastsensoren die we op ons vingers of aangezicht hebben...

iemand zei dat ze het van moeder natuur gekregen hebben, en ja dat hebben wij ook met ons oksel en schaam haar...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:33

maar goed ik ga weekend vieren. Ga mijn paard toiletteren want die "voel"haren worden veels te lang....

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:33

scheren jullie trouwens ook de oren helemaal uit???

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:34

Wel mijn fout, dan heb ik het volledig uit de context gerukt. Maar alleszins ik blijf het een stomme vergelijking vinden aangezien het hele topic toch over tastharen draait Knipoog