gebruik van instap/uitrijdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:37

Maar de boeg enz zijn toch ook belangrijk om warm te houden, of niet?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:46

Bij endurancewedstrijden koelen ze de paarden met koud water over de hals en de borst, NIET op de achterhand! Vaak ligt er op de achterhand een deken en koelt men tegelijkertijd de voorhand. KUn je nagaan hoe belangrijk het is om de spieren van de achterhand warm te houden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:06

Merel Blom schreef:
Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon. Dus even 1 min een borsteltje, dan zadel+deken en dan hoofdstel, rijden.,....

Ik vind dus van niet, poets met de deken erop, je poetst toch niet op alle plaatsen tegelijk.
Want juist door even stevig te poetsen zorg je dat de doorbloeding weer op gang komt en daar krijgt een paard het ook warmer van. Dan uitrijdeken erop, losrijden en zodra het echte werk kan beginnen uitrijdeken eraf en rijden. Gelijk na het rijden de uitrijdeken er weer op, uitstappen en op stal de dikke deken erop!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:11

Merel Blom schreef:
Citaat:
Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon.

Juist als je paard onder dek staat moet je goed poetsen! Zo'n deken is een broeinest voor bacteriën en schimmels. Schimmels voelen zich het meest prettig in stilstaande lucht (en dat is wat zich tussen deken en paard bevindt) en doen daar dan ook het aloude spel van vermenigvuldigen... Door je paard goed te poetsen, regelmatig de deken te reinigen en op minder koude dagen je paard af en toe even in zijn blootje te laten staan, voorkom je mogelijke schimmelexplosies.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:37

abby schreef:
Merel Blom schreef:
Citaat:
Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon.

Juist als je paard onder dek staat moet je goed poetsen! Zo'n deken is een broeinest voor bacteriën en schimmels. Schimmels voelen zich het meest prettig in stilstaande lucht (en dat is wat zich tussen deken en paard bevindt) en doen daar dan ook het aloude spel van vermenigvuldigen... Door je paard goed te poetsen, regelmatig de deken te reinigen en op minder koude dagen je paard af en toe even in zijn blootje te laten staan, voorkom je mogelijke schimmelexplosies.

nog nooit last van gehad, doe altijd snel 1 rosborstel en 1 zachte, en dan klaar... nog geen bacterien gezien.. Deken reinigen doe ik aan het einde van de winter, dan krijgen ze weer een nieuwe op, een tussen of zomer...
Ik vind het allemaal prachtig hoor, dat het theoretisch zo zou moeten, maar ik denk niet dat een grote stal iedere maand "even" zijn dekens naard e stomerij brengt... Poetsen gebeurd ook snel een minuutje. In dat kwartier poetsen ben ik al een heel eind verder. 4 keer een paard een kwartier poetsen, betekend voor mij al een extra paard rijden...

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:41

als ik in de binnebak van de ruitervereniging wil rijden moet ik eerst een stuk langs de weg en dan doe ik een fleece uitrijdeken om, en met rijden in de binnenbak af, en al ga ik dan weer naar huis doe ik hem om.
en btw yerke is niet geschoren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:20

Wat het poetsen betreft: ik doe dat heel snel voor het rijden, en heel uitgebreid na het rijden+wassen+opdrogen. Maar da's een totaal ander onderwerp Haha!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:33

Ik laat ook altijd mijn deken erop als ik ga poetsen, ik schuif de deken gewoon op zodat het stuk waar ik niet poets toch bedekt is. Ik poets altijd uitgebreid uitzonderingen daargelaten en Flair is niet geschoren.

Instappen doe ik met zweetdeken met hals, ik maak een voorsluiting vast en doe de bilriemen vast en zo blijft hij prima liggen Lachen Zodra ze ingestapt is gaat de deken eraf en als ik uitgedraaft ben doe ik hem er gelijk weer op. Het lijkt me niet bevorderlijk om van warm (dikke winterdeken binnen) naar koud (niks, binnen) te gaan. En gelijk draven zonder in te stappen lijkt me ook niet goed.

siesti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:41

Nu ik dit zo lees lijkt het mij ook verstandig om eerst met een uitrijdeken in te stappen, dus die moet ik even gana kopen.
Want mijn halfinger is niet geschoren maar heeft deze winter voor het eerst geen 'echte' wintervacht doordat hij warme dekens op heeft. En onze bak ligt middenin de weilanden met al die wind.

Maar hoe doen jullie dat dan als je buiten gaat rijden?? Want dan kun je de deken natuurlijk niet de hele tijd omlaten toch? Want ik rij best vaak gewoon een buitenritje met dit koude weer.