Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Merel Blom schreef:Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon. Dus even 1 min een borsteltje, dan zadel+deken en dan hoofdstel, rijden.,....
Citaat:Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon.

abby schreef:Merel Blom schreef:Citaat:Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon.
Juist als je paard onder dek staat moet je goed poetsen! Zo'n deken is een broeinest voor bacteriën en schimmels. Schimmels voelen zich het meest prettig in stilstaande lucht (en dat is wat zich tussen deken en paard bevindt) en doen daar dan ook het aloude spel van vermenigvuldigen... Door je paard goed te poetsen, regelmatig de deken te reinigen en op minder koude dagen je paard af en toe even in zijn blootje te laten staan, voorkom je mogelijke schimmelexplosies.

Zodra ze ingestapt is gaat de deken eraf en als ik uitgedraaft ben doe ik hem er gelijk weer op. Het lijkt me niet bevorderlijk om van warm (dikke winterdeken binnen) naar koud (niks, binnen) te gaan. En gelijk draven zonder in te stappen lijkt me ook niet goed.