Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Re: Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:22

Wij hebben bij ons op stal nog een heel oude stapmolen. Paarden staan er vast aan en kunnen er met z'n zessen aan. In de zomer vind ik het ideaal, om ze even goed uit/droog te stappen. En wanneer we aan het uitmesten zijn, is het handig, als je even 6 paarden ergens anders hebt staan. Ik vind het idd niet vervangend voor de dagelijkse beweging, maar wanneer er een keer echt geen tijd is, kunnen ze toch een uurtje aan de molen. Dit is in ieder geval beter, dan de hele dag op stal staan.

Ik zal eens even een foto zoeken.

Afbeelding

Het lijkt alsof de paarden op het beton lopen, maar dat is dus niet zo.. Er is rondom de molen een soort rubber gelegd, wat een beetje veert..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 11:54

Dat vind ik doodeng om m'n paarden vast te zetten. ziet er wel netjes uit Uppojono

@flubjuh, weet jij het merk?

Renske_W schreef:
Ik zal straks een foto maken van hoe de molen is aangepast.
Merk weet ik niet, en hoe oud pfff ff nadenken, ik schat een jaar of 3. Iig nog niet zo heel oud.
Bij ons kunnen de paarden er allemaal in, maar ook alleen is voor ze geen probleem.
Tis denk ik maar net wat je ze aanleert Lachen

Dat zou fijn zijn, want ik ben erg benieuwd Bloos
Ik zal wel zien of ze er allen in kunnen. Ik ga iig geen onnodige risico's nemen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:02

bij ons op stal is ook een stapmolen ideaal als er uitgemest word gaan er paarden inde molen voor het uitstappen doen sommige hem ook gebruken de jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn lopen erin en als de paarden vanwege het natte weer niet de weides of de paddock in kunnen , kunnen ze in de stapmolen .
er is aan deonderkant een brede ban van rubber, en hij is open , tis voor 4 paarden of 5 wet ik neit zeker , en er zitten 4 standen op geloof ik .
wl stroom op de hekken zeker als ze er met zijn allen instaan dan weet je zeker dat ze niet naar elkaar toe gaan
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:08

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:37

Wij hebben op stal ook een stapmolen waar 4 paarden in kunnen lopen.
Zelf vind ik het heel erg fijn, je kunt je paard er mooi wat extra beweging mee geven.
Mijn paard heeft nooit problemen opgeleverd in de molen, we hebben bij ons op stal vooral met koudbloeden dat ze niet doorlopen en tegen de buizen aan gaan hangen.
Wij hebben er geen stroom op en omdat dit heel slecht is voor de moter van de molen mogen deze er dus ook niet meer in staan.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:17

superwoman schreef:
Sparky10 Weet jij het merk en hoe oud hij is?
Lijkt op deze: http://www.trainingmolen.nl/ng.htm
Meestal zie je een ander frame.

hij is nogn iet zo oud denk nu een jaartje , merk geen idee zal eens vragen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:42

ik vind het idiaal zo'n stapmolen wij hebben er ook één, als s'winters alle padocks bezet zijn zet ik hem 40 min aan de molen en dan kan ik lekker zijn stal doen echt super wij werken met muntjes van 50 euro cent per 20 minuten.

Ik vind het erg handig zeker met mijn reuma als ik niet kan rijden, en niet al te vaak wil longeren is dit echt een uitkomst. Pling

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:46

Wij hebben ook op stal een molen.
Voordelen; Het is gemakkelijk maar de mijne gaat toch vaker op de wei.
Nadelen; Unbelieveble heeft een ongeluk daar in gehad. Ander paard was d'r onderdoor gekropen en is bij haar gekomen hebben ruzie gekregen deur van de molen eruit geklapt. been van haar open. eindelijk genezen nu is ze aan het andere been hoefbevangen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:50

Kingsley2 schreef:
ik vind het idiaal zo'n stapmolen wij hebben er ook één, als s'winters alle padocks bezet zijn zet ik hem 40 min aan de molen en dan kan ik lekker zijn stal doen echt super wij werken met muntjes van 50 euro cent per 20 minuten.

Ik vind het erg handig zeker met mijn reuma als ik niet kan rijden, en niet al te vaak wil longeren is dit echt een uitkomst. Pling

moet je ervoor betalen ?????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 12:07

Bij veel stallen moet je ervoor betalen hoor. Vind 0,50 nog weinig.
Het is toch een pittige investering en zo betalen alleen de mensen ervoor die 'm ook werkelijk gebruiken. Ik vind dat erg eerlijk. Ja
Maar goed, voor mij is hij alleen voor prive-gebruik. Bloos

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:18

Ik vind stapmolens altijd enge dingen. Want als een paard dan gaat plassen, dan moet hij toch vanwege die drijfhekken doorlopen en dan kan hij toch koliek krijgen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:47

Wij staan met 65 paarden op stal, zo leveren wij een bijdrage aan het onderhoud, net zo als dat wij een solarieum hebben daar betalen we ook 50euro cent voor ik vind het niet duur en dan staan ze er ook 20 min onder.

(paarden kunnen hun plas lang ophouden hoor daar krijgen ze echt geen koliek van.) Knipoog

Sparky10 schreef:
Kingsley2 schreef:

moet je ervoor betalen ?????

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:00

Weet je wat handig zou zijn bij een molen? Een soort alarm. Stel er gebeurd iets en hij komt in een programma stil te staan, dan zou het handig zijn als er een geluid zou klinken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:06

tja, als ze daar dan niet van schrikken... Knipoog Haha!

Ik denk dat je toch in de buurt moet zijn bij die dingen óf alarm naar je telefoon.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:08

Ja zoiets. Bij ons ligt de stapmolen een beetje opzij op het terrein. We gaan geen 30 min staan kijken hoe ze rondjes lopen natuurlijk. Al zijn we wel in de buurt. Dus als er eens iets mis zou gaan, zou het wel fijn zijn als dat kenbaar gemaakt zou worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:09

Ik vind die molens maar niks mijn pony heeft er nooit ingelopen en dat zal ook niet gebeuren, lekker op de wei.
Een paard uitstappen in de molen vind ik dus helemaal waardeloos, je werkt met je paard dan moet je het er ook maar voor over hebben om hem lekker zelf droog te stappen.
Ik heb eens gezien op een stal dat ze paarden met koliek erin zetten en zelf lekker in de katine gaan zitten.
Ik was op die manege voor een wedstrijd en heb op de noodknop moeten rammen want dat paard ging dus rollen in de molen.
Het enigste waar ik het een goed ding voor vind is voor paarden met blessures die maar een paar keer per dag gecontroleerde beweging mogen hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:18

Maanling schreef:
Ja zoiets. Bij ons ligt de stapmolen een beetje opzij op het terrein. We gaan geen 30 min staan kijken hoe ze rondjes lopen natuurlijk. Al zijn we wel in de buurt. Dus als er eens iets mis zou gaan, zou het wel fijn zijn als dat kenbaar gemaakt zou worden.

Er zal vast wel zo'n alarm te krijgen zijn denk ik hoor...
Bij mij komt ie achter het huis en voor de stal te staan, dus dan hoor ik het snel genoeg als er iets niet goed gaat.
Maar wil er wel zo'n automatische stop op, daar dacht ik laatst ook pas aan Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:20

Bedoel je dan stoppen na een bepaalde tijd, of stoppen in geval van nood?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:11

kasparonda schreef:
Ik vind die molens maar niks mijn pony heeft er nooit ingelopen en dat zal ook niet gebeuren, lekker op de wei.
Een paard uitstappen in de molen vind ik dus helemaal waardeloos, je werkt met je paard dan moet je het er ook maar voor over hebben om hem lekker zelf droog te stappen.
Ik heb eens gezien op een stal dat ze paarden met koliek erin zetten en zelf lekker in de katine gaan zitten.
Ik was op die manege voor een wedstrijd en heb op de noodknop moeten rammen want dat paard ging dus rollen in de molen.
Het enigste waar ik het een goed ding voor vind is voor paarden met blessures die maar een paar keer per dag gecontroleerde beweging mogen hebben.

wij gebruiken hem meerendeels voor de jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn en ook voor de paarden waarvan er uitgemest moet worden en dan liever even lekker buiten inde molen dan op stal te laten staan .
de paddocks en e weides zijn als het zeiknat is niet begaanbaar
kijk dat er mensen zijn die te lui zijn hun paard te rijden en uitte stappen zelf inde kantine gaan zitten daar heb ik ook geen respect voor !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:33

Maanling schreef:
Bedoel je dan stoppen na een bepaalde tijd, of stoppen in geval van nood?

noodgeval, bij veel weerstand stopt ie geloof ik

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:11

Ik sta er ook echt geen half uur bij om te kijken of het goed gaat.
Ik zorg wel dat ik in de buurt van de molen bezig ben zodat als ik iets hoor ik er ook zo bij ben, en de molen stop kan zetten als het nodig is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:18

Louise95 schreef:
Ik vind stapmolens altijd enge dingen. Want als een paard dan gaat plassen, dan moet hij toch vanwege die drijfhekken doorlopen en dan kan hij toch koliek krijgen?

Je laat hem toch geen uren in de molen lopen ???? Normaal kun je toch ook een uur rijden zonder dat je paard moet plassen? Ik heb bij ons echt nog nooit gezien dat er eentje onderweg moest plassen! En er lopen zo'n 40 paarden dagelijks 30 a 40 minuten in die molen!
En mesten doen ze gewoon onder het lopen hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:21

Natuurlijk moet je je paarden wel in de gaten houden in de molen, maar zeker als je alleen stapt kan er weinig mis gaan. Dan moet een paard zomaar ineens struikelen of neervallen ...

Om die reden zet ik mijn oude merrie van 24 die artrose heeft maar wel lekker rustig moet lopen alleen onder mijn toezicht in de molen.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:18

Nummer 4 van 2007 van de Ids (in de strengen, blad van het KWPN) bevatte een trainingsmolenspecial, met heel veel info over molens, bodems etc.

Ik zou ook liever lekker wandelen met mijn paard overdag, helaas moet ik werken voor de kost.
Ik ben daarom allang blij dat ze iedere dag een uurtje in de molen komt naast haar normale training.
Enige min-puntje bij "onze" molen is dat de bodem van steen (klinkers) is en dat is vooral bij droog weer best glad als je paard op ijzers staat.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:20

een stenen ondergrond zeg jeetje kunnen ze daar niet iets anders op verzinnen ?