Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Open ruimte onde stalwanden gevaarlijk voor paarden ?

Ja, ik vind het gevaarlijk.
242 (94%)
Nee, ik zie er geen gevaar in.
14 (5%)

Totaal aantal stemmen: 256

ikke20

Re: Ruimte onder stalwanden gevaarlijk of niet, graag jullie men

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:56

wat erg dat je hierdoor je paard hebt verloren. ik heb vorig jaar samne met mn vader de stallen vanmn paarden gebouwd. der zit een spleetje onder de deur van 5 cm.verder zijn de stallen helemaal netjes afgewerkt. mn paarden staan er nu bijna een jaar in en hebben allebei nog geen schrammetje opgelopen.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:59

Je poll vraag is helaas niet helemaal duidelijk, want ik dacht dat je open stallen zonder muren bedoelde en dat vindt ik niet gevaarlijk. Sterker nog sociaal is het zeer wenselijk.

Maar een kier / spleet tussen de spijlenmuur van 5 cm daar ken ik van een vorige stal ook nog grote drama's van.

Paard is ws gaan rollen 's nachts, met de hoef tussen de grote kier gekomen (tja, hoe is het mogelijk, maar op die benen staat natuurlijk zoveel kracht!) en heeft toen geprobeerd met man en macht zichzelf los te trekken.
Die hoef lag er zo goed als af. Werkelijk dramatisch.

Kieren in een stal of ruime spijlenafstanden, nee voor mij niet!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:28

Caira schreef:
Wat wil je hiermee bereiken? Zeggen dat dit soort stallen gevaarlijk is? Ik denk dat iedereen dat kan zien. Toch vind ik het raar dat je overal informatie in wilt winnen, 1 blik op die stallen en het is toch duidelijk. Dat mensen die stallen neerzetten, dat moeten ze toch zelf weten. JIJ maakt echter de keuze of je jouw paard daarin zet of niet. Als ik ook maar 1 blik op zo'n kapotte waterbak zou werpen dan wist ik genoeg.

Als je goed leest kun je zien wat ik er mee bereiken wil, dat staat er heel duidelijk bij in het Topic. Knipoog Als iedereen dat kan zien, waarom heeft niemand dat dan gezien en waarom zien precies de mensen hier waar ik van afhankelijk ben het niet dan ?
Die kapotte waterbak, die was niet zo natuurlijk, dat is zo gekomen omdat mijn paard vastgelegen heeft en in paniek getrapt heeft. De bak is door hem kapot getrapt en hij heeft daardoor nog net niet zijn hele onderbeen geamputeerd. Hij leeft ook niet meer......begrijp je ?
Ik win geen informatie in ik vraag meningen of dit gebruikelijk is zoals ze me hier nogal eens wijs proberen te maken. En ik gebruik deze Poll om de rechtzaak kracht bij te zetten en om dergelijke mankementen in regelgeving als verbod te laten opnemen op zn minst. Wat is daar raar aan ?
Ik denk dat het net zo raar is als proberen een verbod op stands te krijgen. Of andere dieronvriendelijke of dieronveilige dingen.
Er staat ook in het topic waarom ik mijn paard daar in zette en dat zou je moeten kunnen begrijpen Caira. Het is allemaal een kwestie van lezen......
Ik weet niet hoe jij gehecht bent aan je paard, hier werd hij gezien als een stuk vee, dan koop je toch gewoon een nieuwe. Binnen drie weken heb je een andere gevonden hoor, zo denkt men er hier over.....

Ditano, bedankt ik ga eens even kontakt opnemen met deze advocaat misschien kunnen ze wel samenwerken.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:51

Kajanus, gelukkig is het goed gekomen, het kan idd ook heel anders aflopen. Je kunt natuurlijk ook niet alles voor zijn maar waarom niet samenwerken of nadenken over verbeteringen toch ? Een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Zo las ik laatst op bokt een paard wat gelongeerd werd met losbungelende stijgbeugels, hoevelen doe dat niet, ik doe het ook. Paard viel en was binnen een aantal minuten dood. Pffff, dan schrik je toch ook even en denkt jeetje......
Bedoelde je trouwens het Oldenburger Zuchtverband ?

Ikke 20, het beste is helemaal geen spleetje maar er worden hier richtlijnen gegeven waarin staat, max. 2 cm voor veulens en max 5 cm voor paarden. Dus wat dat betreft hebben jullie toch je best gedaan ?
Wij hebben nu zelf inloopstallen gebouwd en je raad het al, tot in de bodem. Geen hooiruiven met spijlen maar trekkerbanden maar er zit schrikdraad om de wei en ook daar kan natuurlijk iets gebeuren, maar je kunt gewoon niet alles voor zijn ten alle tijden. Knipoog

Zammie, ja ik heb gelijk toen contact opgenomen met de FN, de FN deelt o.a. keurmerken uit als door FN goedgekeurde en veilige stallen. Deze
heeft als belangrijke leden, verenigingen...en ze reageren dus nergens op. Maar ik ga het weer proberen......

Haan, een drachtige merrie nog wel. Eng hoor, ik heb dat ook een paar keer gezien dat ze tegen de bakwand aan bleven liggen. Maar die bleven heel rustig liggen op hun rug, en er waren gelijk mensen bij. Maar wat doen ze als ze zo een hele lange tijd moeten blijven liggen, raken ze dan ook niet in paniek ? Of hoe lang kan een paard op zn rug liggen ? Gelukkig waren jullie er snel bij en is ze niet in paniek geraakt, je moet er toch niet aan denken......

Fiislief, het zijn de veel gebruikte stalwanden die je overal ziet, alleen deze tussenwanden hangen c. 33 cm boven de grond zodat ze daar een mestmatras kunnen laten opbouwen. Na uitmesten begin je dan met een vrije ruimte van zeg maar 20 cm wat steeds minder word en de bodemlaag word steeds vaster.
Het onderste deel is van hout en het bovenste deel zijn spijlen die 10 cm uit elkaar staan, ook niet aanbevolen maar goed. Er is nog meer mis met deze stallen, er zitten glazen ramen in, zonder spijlen ervoor......

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:26

Ik ken 2 paarden die met hun been klem zijn komen te liggen onder de stalwand. Allebei hebben ze daarmee hun been gebroken, en het niet overleeft. Ik vind het dus heel gevaarlijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:25

Caira schreef:
Wat wil je hiermee bereiken? Zeggen dat dit soort stallen gevaarlijk is? Ik denk dat iedereen dat kan zien. Toch vind ik het raar dat je overal informatie in wilt winnen, 1 blik op die stallen en het is toch duidelijk. Dat mensen die stallen neerzetten, dat moeten ze toch zelf weten. JIJ maakt echter de keuze of je jouw paard daarin zet of niet. Als ik ook maar 1 blik op zo'n kapotte waterbak zou werpen dan wist ik genoeg.

Ik denk dat het toch wel duidelijk is wat zij hiermee wil bereiken.
Zij heeft hiermee haar paard verloren, die krijgt ze nooit meer terug. Maar ze kan misschien hiermee wel voorkomen dat andere paarden slachtoffer worden.
Ik vind het super dat ze zich daar voor in wil zetten OK dan!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:33

Perrokai schreef:
Als je goed leest kun je zien wat ik er mee bereiken wil, dat staat er heel duidelijk bij in het Topic. Knipoog Als iedereen dat kan zien, waarom heeft niemand dat dan gezien en waarom zien precies de mensen hier waar ik van afhankelijk ben het niet dan ?
Die kapotte waterbak, die was niet zo natuurlijk, dat is zo gekomen omdat mijn paard vastgelegen heeft en in paniek getrapt heeft. De bak is door hem kapot getrapt en hij heeft daardoor nog net niet zijn hele onderbeen geamputeerd. Hij leeft ook niet meer......begrijp je ?
Ik win geen informatie in ik vraag meningen of dit gebruikelijk is zoals ze me hier nogal eens wijs proberen te maken. En ik gebruik deze Poll om de rechtzaak kracht bij te zetten en om dergelijke mankementen in regelgeving als verbod te laten opnemen op zn minst. Wat is daar raar aan ?
Ik denk dat het net zo raar is als proberen een verbod op stands te krijgen. Of andere dieronvriendelijke of dieronveilige dingen.
Er staat ook in het topic waarom ik mijn paard daar in zette en dat zou je moeten kunnen begrijpen Caira. Het is allemaal een kwestie van lezen......
Ik weet niet hoe jij gehecht bent aan je paard, hier werd hij gezien als een stuk vee, dan koop je toch gewoon een nieuwe. Binnen drie weken heb je een andere gevonden hoor, zo denkt men er hier over.....

Ditano, bedankt ik ga eens even kontakt opnemen met deze advocaat misschien kunnen ze wel samenwerken.....

Ik ben vreselijk gehecht aan mijn paarden, ik heb er momenteel 5 van mezelf en in totaal 9 onder mijn hoede. Maar ik ben zelf verantwoordelijk voor hun huisvesting. Ik bepaal hoe mijn paarden erbij staan, hoe de staat van de stallen is en waar ik ze wel en niet in zet. En die keuze heb jij ook. Natuurlijk is het lastiger als je de paarden niet aan huis hebt staan, maar ook dan heb je keuzes om te maken. Ik vind het niet terecht dat je daar stalhouders of anderen op aan gaat kijken.
Mensen kunnen je ook wijs maken dat baby's van de ooievaars komen. Maar het is aan jou of je het gelooft of niet. Ongelukken zitten nu eenmaal in een klein hoekje. Zo is op mijn oude stal een paard verongelukt in de wei, ze waren aan het rennen, hij draaide en draaide zo zijn achterbeen kapot. Moeten we de paarden dan ook maar niet meer op de wei zetten?

Ik snap dat je nu het liefste al die boxen wilt bannen, maar dat is niet reeel. Zo zijn er ook al veel ongelukken met casco helmen gebeurt, maar iedereen heeft die dingen ook nog steeds op.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:34

Nee je kan niet alles vermijden, maar aan de huisvesting is zeker wel iets te doen en het is een domme manier om een ongeluk met je paard te krijgen en dat heb ik dus aan eigen lijve ondervonden Huilen En ik vind het super dat Perrokai zich voor dit gebeuren inzet OK dan!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:27

Ik had ook boxen waarvan de wanden zo´n 12 cm boven de grond hingen. De boxen zelf waren niet lager dan het gangpad en het waren ook geen potstallen (gewoon zaagsel en iedere dag fris uitgemest).
Ik vond het eigenlijk wel prettig dat de wanden zover van de grond stonden, want een paard is veel met z´n neus bij de grond. Door het eten van hooi/knabbelen van stro krijgen ze dan veel stof binnen + nog eens de amoniakdampen van de urine. Doordat er onderaan een vrije ruimte was, kon de lucht goed circuleren. Ook had ik bij mij paarden de hoeven opgemeten en gezien dat zij er met hun hoeven niet onderdoor zouden passen.
Totdat ik op zekere dag de paarden buiten ging zetten (net zoals iedere dag Knipoog ). Ik had een QH-jaarling merrietje op stal en altijd nadat we 10 m uit de stal waren, stond ze iedere 20 m ongelovelijk te teuten; je kreeg d´r echt met geen mogelijkheid mee Lips are sealed .
Deze dag liep ze uit d´r box totaan de deur van de stal en wilde geen stap verder meer doen Rolleyes . Ik wilde al pissig worden ("Begint dat gez**k nu hier al Boos! !") en draaide me naar haar om. Op dat moment schrok ik me helemaal te pletter: d´r hele rechter achterbeen lag open Ziek !
Heb als een gek mijn man geroepen, de eigenaresse van het paard opgebeld en vervolgens de DA opgebeld. Die kwam gelukkig vrij snel.
Ze moest uiteindelijk naar de kliniek om geopereerd te worden, maar het is gelukkig goed afgelopen.
We hebben ons de hele ochtend afgevraagd wát er nou precies gebeurd kon zijn. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het "alleen maar" de vrije ruimte tussen stalwand/vloer moet zijn geweest, waaronder ze zich heeft vast gelegd en zichzelf met geweld weer heeft bevrijd Scheve mond ... Als QH én jaarlingetje had ze maar kleine hoefjes, waar ik (heel eerlijk gezegd Bloos! ) nooit aan gedacht heb dat zoiets zou (kunnen) gebeuren. Achteraf natuurlijk hardstikke stom! (Ik heb zelf paarden die nogal ehh... forse hoeven hebben Clown .)
We hebben toen ´s middags meteen stevige planken onderaan de wanden geschroefd, zodat dit geen tweede keer meer kon gebeuren (met nog een vrije rand op vingerdikte voor frisse lucht).
Fazit: Ja, ik vind een ruimte die meer dan 5 cm onder de stalwand is, idd gevaarlijk Scheve mond .

Caira schreef:
Ik ben vreselijk gehecht aan mijn paarden, ik heb er momenteel 5 van mezelf en in totaal 9 onder mijn hoede. Maar ik ben zelf verantwoordelijk voor hun huisvesting. Ik bepaal hoe mijn paarden erbij staan, hoe de staat van de stallen is en waar ik ze wel en niet in zet. En die keuze heb jij ook. Natuurlijk is het lastiger als je de paarden niet aan huis hebt staan, maar ook dan heb je keuzes om te maken. Ik vind het niet terecht dat je daar stalhouders of anderen op aan gaat kijken.

Caira, je mag misschien voor de volle 100% gelijk hebben, maar (daar is ´ie weer, de bekende "maar" Clown ) de TS heeft aangegeven dat het haar eerste paard was, die ze op een stal gesteld heeft waarin ze vertrouwen had. Dat betekend dat ze nog (redelijk) onervaren op het gebied van een eigen paard was. Dat is geen schande; niemand van ons weet "in het begin" zoveel als ´ie nu misschien (door schade en schande wijs geworden) weet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat jijzelf nooit íets (fout) hebt gedaan met (een van) je paarden waarvan je achteraf dacht "Dát had ik beter niet kunnen doen" of "Stom dat ik díe beslissing heb genomen!"
Toen ik mijn Dikke 12 jaar terug kreeg, stond ´ie ook op een stal waarvan ik dacht dat ze het daar allemaal goed deden. Na 1,5 jr. wist ik al weer meer en zo kwam ik erachter dat ´ie het daar helemaal niet zo fijn had Scheve mond (ze kwamen niet buiten op paddock en/of wei, tenzij ik hem zelf voor een uurtje buiten zette, hij kreeg veels te veel krachtvoer enz.). Samen met een vriendin zijn we toen naar onze eerste zelfverzorger stal verhuisd. (toen we van de oude stal weg reden, hebben we het stalmeisje nog even snel gevraagd wát en hóeveel onze paarden nu eigenlijk kregen, want dat wisten we niet eens Bloos !)
In de 7 jr. die volgenden, hebben we gewoon ongelovelijk veel geleerd en kan ik me soms wel voor m´n kop slaan om dingen die ik 10-12 jr terug gedaan of gelaten heb, die ik nú dus absoluut niet of juist wel zou doen.
Maar goed, na deze 12 jaar durf ik te zeggen dat ik een hele hoop geleerd heb en dat mijn paarden het nú wel (een heel stuk Clown ) leuker hebben Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 28-01-08 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:44

ik ken ook een veulen die eronder is gekomen met 2 achterbenen. zn moeder ging uit rijden, hij steigerde en gleed achterover. allebei zn achterbenen schoten eronderdoor.met heel veel moeite is ie losgemaakt- door de paniek lag ie niet stil...flinke tijd met ernstige verwondingen gelopen. is redelijk goed afgelopen, maar ondanks dat ie ervoor gefokt was, zat er een sportcarriere nooit meer in.
bezint eer ge begint...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:55

levensgevaarlijk,grote kieren en spleten!!!Ook boxdeuren van onder vergrendelen(dat vergeet ik bij mijn ene paard weleens..)
als ze ooit rollen en de deur wijkt aan de onderkant kan zijn been er ook in vast blijven zitten...het blijft 1 pk!!!!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:08

Ik heb gevaarlijk gestemd.

Niettemin heb ik zelf in mijn (onlangs gerenoveerde) schuilstal een randje van zo'n 3 cm onder de planken. Dit om direct contact met de grond te voorkomen, zodat de planken niet snel gaan rotten. Een grotere ruimte dan dat vindt ik absoluut gevaarlijk en vragen om moeilijkheden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 13:15

Sterre, wat jij schrijft is echt heel herkenbaar allemaal. Ook van dat krachtvoer bijvoorbeeld. En ventilatie dat werd mij hier ook verteld, dat leek mij ook heel goed omdat ventilatie nu eenmaal erg belangrijk is. Nooit stil gestaan bij andere grotere gevaren.
Ik ben nu een jaar verder sind mijn eerste eigen paard en weet nu ook meer dan toen, echter ik loop natuurlijk nog steeds jaren achter op de mensen met veel ervaring.
De stalhouder in dit geval heeft al meer dan 30 jaar ervaring dus wie ben ik om dan gelijk die ervaring in twijfel te trekken dacht ik toen.....
Inmiddels ben ik mede dankzij bokt en omdat ik me er in verdiept heb, er achter gekomen dat er wel meer hapert aan zijn/hun visie.
Zo werd de tweede week nadat ik Sam had de stal uitgemest. De meeste paarden werden buiten gezet maar Sam werd in de bak gezet binnen.
Het enige grote rijpaard wat er stond, een ruin, en zijn jaren oude vriendinnetje, een merrie werden erbij gezet. Sam wilde meespelen en meerennen en kreeg hiervoor een vreselijke trap op zijn neus. Hij heeft een uur uit zijn neus staan bloeden. Later begreep ik dat iedereen dit wist, bij dit koppeltje kon je nooit een ander paard bij zetten in een kleine ruimte als een bak waar ze elkaar niet konden vermijden.
En dat is nog iets kleins, er zijn manegepony's die zomaar minstens 4 weken geen stap buiten hun box zetten. Met vakanties zoals de kerst, komt er geen 1 paard of pony twee weken lang uit hun box.

Vroegah.....reed ik les op een manege midden in een grote stad naast het spoor. Daar hadden ze geen weiland, geen paddock alleen een binnenbak.
Paarden stonden daar nog in stands maar kwamen er wel dagelijks uit behalve op maandag maar dan was ik er ook nooit. Dat is het beeld wat ik had van een manege. Als kind ga je dan niet kijken of het wel zo hoort of het wel diervriendelijk is want daar ben je op die leeftijd niet mee bezig.

Nu wel, en nu probeer ik het zelf zo goed mogelijk te doen. Mijn planken lopen tot in de grond van de inloopstal. En ik weet dat ze gaan rotten daardoor. Maar dat geeft niet, ik kan desnoods ieder jaar of iedere twee jaar de onderste plank vervangen. Ventilatie is er genoeg en het word dagelijks helemaal schoon gemaakt. Maar zoals ik al zei, je moet een hek om je wei hebben en ook daar kunnen ongelukken mee gebeuren. Paarden zijn nu eenmaal dieren die niet zo logisch na kunnen denken als wij. Als er alternatieven zijn dan zou ik daar zeker naar kijken.

Ik vind dat het helemaal geen kwaad kan om mensen samen te brengen en te laten nadenken over eventuele op de loer liggende gevaren die we niet zien omdat we het nog nooit meegemaakt hebben. Maar anderen misschien wel. Als dat niet gebeurt ad er ook nooit een regelgeving gekomen
of richtlijnen voor het houden van dieren op een verantwoorde, veilige en diervriendelijke manier. En kon iedereen maar zijn gang gaan.

Er zijn hier richtlijnen die steeds aangepast worden, ik vind dat ze hiervoor nu ook aangepast moeten worden of dat er tenminste voor gewaarschuwd word. Zodat iedereen voor zich zelf kan beslissen of ze het risico wel of niet nemen.

Ik ben nml. niet de enige die voor het eerst in haar leven met een eigen paard begon.......iedereen is ooit begonnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:31

Perrokai, ik volg al zolang je topic en nooit heb ik helemaal gesnapt wat er nu gevaarlijk was aan die boxen tot nu. Levensgevaarlijk idd. Ik vind het nog steeds vreselijk hoe je Sam verloren hebt. Hij heeft zichzelf uiteindelijk bevrijd toch he?

Trouwens: het is niet omdat de hoef van je paard breder is dan 10cm dat hij niet door een kier van 10 kan, want als hij in een schuine hoek erdoor gaat is die afstand veel kleiner toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:33

Nou poes, ik heb toe de hoef helemaal rondom en aan alle kanten gemeten en kan je zeggen dat het normaal gesproken niet mogelijk is... Alleen door de kracht wat een paard heeft kan dit dus helaas wel. (zelf ondervonden, zie eerdere stukjes van mij in dit topic) De hoefsmid zei dat de hoef flexibel is en dan komt erbij dat die stangen met grof geweld ook wel wat uit elkaar gaan, vandaar dat het dus is gebeurt. wij konden op geen mogelijkheid de stangen uit elkaar krijgen en mijn man is zeer sterk. Op het laatst is het toch gelukt met een autokrik. Stukje bij stukje kreeg ik hem verder van elkaar. Gelukkig!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:37

Voor zover ik begrepen heb hadden eerst, en nog steeds alle stallen spijlen met 10 cm ruimte er tussen. Je zou zeggen dat een hoef daar niet door past, maar schuin en inderdaad met enorm veel kracht schieten ze er toch tussendoor. Dat is eigenlijk al heel vaak gebeurd, ik heb er zelfs foto's van gezien. Een paard op zijn rug op de grond met zijn achterbeen (hoef) nog tussen de spijlen. Of vijf cm nu wel 100% veilig is weet ik niet en dat zal moeten blijken. Maar het zal allicht een verbetering zijn denk ik.

En we hebben het niet over 100derden paarden denk ik, ook niet bij hooiruifongevallen maar toch is het blijkbaar belangrijk genoeg om er op zn minst voor te waarschuwen en als je zelf denkt dat het risico te groot is voor wat anders te kiezen.

In mijn geval , als iemand me gewaarschuwd had omdat ik zelf te onervaren was om het te zien, dan had ik kunnen kiezen. Neem je het risico wel of niet, had ik het genomen dan was het ook geheel mijn eigen verantwoording geweest.

Maar aangezien ze hier achteraf nog steeds volhouden dat het heel gebruikelijke stallen zijn die je overal ziet en die gen gevaar opleveren daarom terwijl het wel in de richtlijnen staat, vind ik het eigenlijk schandalig. Het draait hierbij puur om het geld en gezichtsverlies van deze mensen en niet het welzijn van de paarden. Ik weet nu al dat ik hier financieel nagenoeg niets tot helemaal niets mee op zal schieten, en dan nog vind ik dat dit gevaar erkend zou moeten worden.......
Mede omdat ik na dit ongeluk bengaan zoeken of dit echt hel toevallig was of niet. En het was geen toeval, er word veel voor gewaarschuwd en het is regelmatig gebeurd. Alleen niet dat de verwondingen zo erg waren dat het paard ingeslapen moest worden.
Wel paarden die in spijlen zijn blijven hangen trouwens. Het probleem is het komt meestal niet in de publiciteit omdat het een gewoon paard was van een gewoon mens als ik....

De zaken die in de publiciteit zijn gekomen betroffen meestal dure sportpaarden die een waardevermindering ondergingen door de verwondingen.

Sam haalt de kranten niet natuurlijk, maar als Salinero ergens op een andere stal zijn been open zou halen of in een spijker zou trappen, dan hoor je het echt wel.
Ik weet wel dat in de wijde omtrek hier bekend is wat er is gebeurd met Sam. Nog word ik er dorpen verder op aangesproken. Ben jij die Hollander waarvan dat paard is overleden word me gevraagd....Zelfs mijn ouders word het gevraagd....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:51

Ik begrijp je heel goed. Je wilt graag voorkomen dat dit andere paarden overkomt... Ik begrijp je actie en ik vertel daarom ook mijn verhaal over mijn paard, in de hoop dat mensen die of een stal gaan bouwen of renoveren erover nadenken en dus schotten neemt met minder dan die 10 cm ruimte ertussen. Ik had nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren en hier wordt nog steeds veel verkocht met die 10 cm tussen de spijlen.... Wat je precies kunt doen weet ik ook niet, maar dit topic zal ongetwijfeld mensen aan het nadenken zetten, en alleen daarom is het al goed.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:53

Daar ben ik het helemaal mee eens Zammie ! Knipoog

Ik heb inmiddels de foto gevonden van het paard/pony die met 1 been vast ligt tussen spijlen maar ik weet niet of ik dat hier moet plaatsen.
Ziet er niet leuk uit maar niet bleoderig of zoiets. Dit paard is rustig blijven liggen tot ze hem vonden omdat zijn instinct aangaf dat hij zo kans op overleven had. Zo zijn er foto's van een paard wat vast ligt in een hooiruif op de wei. Ook dit paard heeft het overleefd.
Maar helaas loopt het niet altijd zo goed af zie je wel......

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:01

je zou de foto's kunnen plaatsen als link en er dan bij vermelden dat het schokkend is, dan kunnen de bokkers zelf oordelen of ze het wel of niet willen zien....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:42

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:54

Nare foto... Heeft het paard het overleefd op de foto?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:40

Ja ik meen van wel. Er staat een heel verhaal bij van wat je dus moet doen in deze situatie terwijl het paard zelf dus niet in paniek is. Dat je vooral zelf niet in paniek raakt etc. ........

Sam was inmiddels ook niet meer in paniek maar die had het heel zwaar vanwege de pijn, dat was hem aan te zien. Hij lag ook niet meer vast voor zover ik weet maar is wel blijven liggen helemaal opgekruld. Hij bloedde dus wel heel erg en dan schrik je helemaal natuurlijk, hij zelf zat ook helemaal onder, heel zijn staart buik en benen.....en de stal natuurlijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:18

Zo lag mijn paard dus ook... het lukt niet om hem los te krijgen en op een bepaald moment liet hij zich langzaam door de benen zakken, ik stond toen bij hem en ging liggen... Toen dacht ik echt dat het gebeurt was, maar het been + z'n hoef draaide gelukkig mee en daarna heb ik hem los kunnen krijgen... Als ik jouw verhaal lees dan lopen me de rillings over de rug... Ik zie het gewoon voor me en ook dat van mijn paard. Wat lijkt het me erg om op zo'n manier je paard te verliezen......

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:28

Krijg er ook de rillingen van. Sam was zo'n leuk paardje en jullie gingen zo hard vooruit...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 15:05

Ja rillingen...brrr, de meesten hebben gewoon wat meer geluk als zoiets gebeurt en komen er met minder schade vanaf. Misschien kun je niet veel meer met je paard maar je hebt hemdan nog bij je. Als dat had gekund en ik had nooit meer op hem kunnen rijden had ik daarvoor gekozen maar helaas.

Poes ik zie het maar zo, ik heb echt ontzettend veel geleerd van Sam en er ook ontzettend veel plezier mee gehad en hij had het duidelijk ook naar zn zin. Je weet hoeveel tijd ik er in gestoken heb om het te laten klikken tussen ons en hoe ik heel snel heel veel moest leren. Iedere minuut is het waard geweest en je kunt de afloop niet meer terugdraaien.......

Ik probeer de oorzaak alleen te beperken zodat het niet met een ander nog een keer zo gebeurt. Er staat nu bijvoorbeeld een meisje van 18 die haar eerste paard heeft gekregen van haar ouders. Een duurder dressuurpaard ook nog en het heeft ze heel wat gekost om hun dochter haar droom te geven.
Het is ook echt een lief meisje en ze is helemaal verliefd op haar paard, is er ook echt iedere dag en s'ochtends zie ik altijd al aan de sporen dat ze buiten is wezen rijden.
Ze weet wat er gebeurd is maar pas toen haar paard er al stond en ze heeft nu niet de mogelijkheid haar paard ergens anders te stallen want dat is best lastig hier. Ik hou mn hart vast dat er ondertussen maar niets gebeurt met haar paard.

Ik heb inmiddels twee emails ontvangen van een Ingenieursbureau gericht op paardenhouderij en verzorging. Ze geven ook erkende opleidingen tot paardenhouder paardenbedrijf (ik probeer de nederlandse woorden te vinden Bloos ).
Zij leren hun studenten dat of de wanden tot op de bodem moeten reiken of voor veulens max. 2 cm en paarden max. 5 cm kieren onder de wanden mogen zitten. Ze hebben me de literatuur opgegeven waar dit in staat. En iid staafafstanden mogen niet groter zijn dan 5 cm en er moeten tralies voor de ramen, hooiruiven in de stal zien ze liever niet omdat daar al veel ongelukken mee zijn gebeurd.

Daarnaast heeft een beedigd taxateur die ongevallenreconstructies doet me verzekerd dat dit nooit anders gebeurd kan zijn dan vannuit liggende positie....

En de landelijke vereniging van dierenartsen hier heeft een aanvulling geschreven op de Landlijke richtlijnen van de dierenbescherming omdat die verouderd zijn. Daarin staat ook dat de wanden tot de bodem moet reiken om vastliggen en inklemmen te voorkomen. Ik hoop dat ik daar nog iets mee kan bewijzen allemaal maar ik heb er een goed gevoel over sinds gisteren.

En stands zijn hier inderdaad al sinds 1998 verboden......