Paarden op vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

Re: Paarden op vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:23

Dit houd ik eens in de gaten Lachen
vlas heeft ook mijn voorkeur Ja

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:21

ik heb ze nu ook zo 4 maandjes op vlas staan ..
Gaat om een stal bij 3bij 3 en ben begonnen met 4 baal.
in deze stal staan 2 b pony,s ..

voor deel veel minder afval
lekker droog .
na deel vind toch wel dat niet alle drolle mee gaan op de vlas vork dus wij mesten dan ook uit met een handschoen ( ben norgaal zeikerd Lachen )

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:46

twinkelchw schreef:
Bij ons op stal staan we ook sinds een maand op vlas. Mij bevalt het helemaal niet. Mijn pony's eten er van, ik vind het er persoonlijk heel vies ui zien, nee ik had liever op stro gestaan. En dat het makkelijk uit te mesten is verschild per paard volgens mij. Er zijn paarden die de hele stal onder plassen en poepen, maar er zijn ook paarden die alles op een hoop doen Natuurlijk ligt het er ook aan hoe schoon je het wilt houden. Ik haal alle losse drollen er met handschoenen uit Bloos . Maar dat komt misschien ook omdat ik vlas niet gewend ben en stro ziet er gewoon wat frisser uit....

Ik kom trouwens nu ook duurder uit, ik ben er aan het begin van de maand begonnen met 3 balen per stal en gooi er elke week een baal vlas bij (verdeel ik een beetje over de hele week) maar er ligt maar nog heel weinig in de stal (terwijl ik probeer alleen de drollen weg te halen en 1x in de 2 weken de aller vieste natte plekken). Ik moet er nu weer 2 bij gooien.

Hoeveel betalen jullie eigenlijk per baal en waar halen jullie dit?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:38

Ik ben sinds een tijdje 3 maand ongeveer op op vlas, het is voor mijn Fjorden varken Clown echt veel beter schoon te houden dan stro daarbij moest ik elke dag de stal helemaal leeghalen en ging het stro er heel snel doorheen. Vork

Ik ben eigenlijk ook wel een mietje en wil het liefste alles eruit halen maar ik hou me in Tong uitsteken
Ik heb de laatste keer uit nood een paar balen bij de welkoop gekocht dit kost volgens mij iets van € 6,70 ? ofzo ik weet het niet eens meer, maar de beste vlas vind ik toch wel die van Lin-O-Star die kost waar ik het weghaal € 6,65 per baal van 20 liter/kilo? Pling

Tja mijn Fjord is dus echt een varken op stal elke dag is de stal nu ook al bijna bruin van kleur naja het moet dan maar heb ik zoiets.. Slapen

Trouwens fijn om te weten dat ik niet de enigste ben die het poep er met mn handen Bloos (uiteraard met handschoentjes aan Clown ) uit de stal haalt hihi Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:43

Het vlas is weer duurder geworden. Van 4 Euro naar 5 Euro. En nu 5,35

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:47

Mijn paarden staan eigenlijk altijd op stro, maar sinds kort hebben wij vlas, maar dat is in het begin heel mooi, maar na ong. een week echt niet meer. Het enige voordeel van vlas is, dat ze het niet opeten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:47

Mijn paard en pony's staan er niet meer op. Vergeleken met houtkrul is vlas veel minder (naar mijn idee).

-Vlas is heel glad, ik heb regelmatig een van onze pony's uit zien glijden, ondanks we er water over gooiden.
-Mijn paard at vlas waardoor we azijn over het geheel moeten gooien. (gemend met het water want dat moest er ook al over)
-Het verteerd minder snel dan houtkrul.
-Het blijft veel meer in de hoeven zitten dan houtkrul.

Wel heeft het als voordeel dat alshet uit de verpakking komt het makkelijk te versprijden is, en houtkrul blijft klonters houden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:03

Ik vind het toch ook wel heel erg prettig werken hoor, al vind ik stro er een stuk gezelliger uitzien en hebben ze dan ook wat te knabbelen. Om 3 dagen een kruiwagen eruit, ondanks het advies om te potten doe ik dat niet, ik trek alles van z'n plek en schudt het los, 1/3 tot een 1/2 pak schoon vlas erbij, even gauw vermengen met de bovenlaag (anders is het idd glad) en klaar. De dagen dat ik niet mest gooi ik de drollen in een hoek en trek ik de schone zijkanten naar binnen.

Potten zal vast nóg minder werk zijn nog wat zuiniger werken (denk dat ik net geen baal in de week gebruik), maar het oog wil ook wat plus dat het vaak een beetje een 'harde' laag wordt als je pot en dat vind ik ook niks. Die 2x in de week een kruiwagentje is ook geen moeite natuurlijk! En tja, met een schimmel moet je nou eenmaal wat beter de stal schoon houden, de gele vlekken liggen op de loer natuurlijk Cool Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:17

Ik heb sinds afgelopen zaterdag vlas en bij mij bevalt ook goed Ja

Ik heb het eerder ook gehad, toen mijn paard vrijwel gehele dag binnen stond en toen vond ik het niet goed werken. Alles was gepureerd etc..
Maar nu staat mijn paard van 7 tot 19uur buiten, ideaal!

Waar mijn paard nu staat is een veel grotere box ook, 3,5 bij 4 meter en hij mest netjes in 1 hoek. Laat dat mooi liggen, dus het is een kwestie van drollen eruit halen, gladstrijken en klaar.

Ik pot wel. Ik vind een dikke onderlaag ideaal. En voor die 2 plasjes die mijn paard per nacht doet, ga ik dat spul er niet dagelijks of wekelijks uithalen. Zolang de plasplek niet naar boven toe komt, laat ik alles dicht Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:19

Na 2 jaar vlas-ellende staat mijn paard sinds 3 maanden weer op stro!!! Ik kan de vlag wel uithangen, wat een ellende heb ik gehad door het vlas.

Mijn hoefsmid was er gisteren, en hij vond ook dat zijn hoeven veel beter eruit zien nu hij weer op stro staat. Zijn rotstraal is ook over.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:24

Bij ons staat ook alles op vlas. Een paar staan enkel op vlas.
Het voordeel hiervan is dat de drollen er heel makkelijk uit te scheppen zijn en de stal lang schoon blijft. Wel wordt de hele stal in ieder geval 1 keer per week uitgemest, soms 2 keer.
Het grootste deel heeft bij ons een onderlaag van vlas (half pak) om het vocht op te nemen en een bovenlaag van stro.
Vind het makkelijker om uit te mesten dan alleen stro. Ook hierbij worden de stallen minstens 1x per week helemaal uitgemest en verder worden telkens de natte plekken er door de weeks uitgeschept.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:58

Tulandro: wat voor ellende heb je met vlas gehad dan?

De dekens van mijn paard blijven een stuk schoner nu ze op vlas staan. Ik heb een pony met stof allergie dus vandaar vlas. Mijn paard was op stro echt een zwijn Clown

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:01

Het enige nadeel dat ik vind, is dat ze nisk te knabbelen hebben. Maar ach, hier krijgen zo'n beetje onb. hooi.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:08

Mensen, let op als je paarden het eten dat ze geen koliek kregen. Ik dacht dat vlas een superoplossing was voor mijn paard dat altijd veel stro at, niet dus. De beste eigenschap van vlas is dat het goed vocht/urine/water opneemt, als je paard het opeet bestaat er dus de kans dat al het lichaamsvocht in zijn lijf naar de maag getrokken wordt omdat de vlas het opneemt. Mijn paard heeft hevige koliek gekregen van de vlas en uitdrogingsverschijnselen.
Er bestaan middeltjes die je over de vlas heen kunt doen zodat het niet meer aantrekkelijk is om te eten, maar dat risico neem ik niet meer. Doe mij maar gewoon stro en rubberen matten

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:17

Tuc schreef:
Mijn paarden staan eigenlijk altijd op stro, maar sinds kort hebben wij vlas, maar dat is in het begin heel mooi, maar na ong. een week echt niet meer. Het enige voordeel van vlas is, dat ze het niet opeten.

Mijn paarden aten bijna geen stro, maar vlas eten ze juist wel. Verschillend per paard denk ik. Het kan bij mijn paarden ook zijn dat ze er van eten omdat ze nog steeds moeten wennen aan het vlas (ze staan er nu namelijk 2 maanden op).

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:22

shera schreef:
Martinedd schreef:
maar ik heb echt een gigantische viespeuk van een paard, en die wou ik proberen op vlas te zetten.
Maar het KAN dus zijn dat het duurder uitkomt dan stro?

Mijn paard graaft en dus ontstaat er geen mooie onderlaag. Ze maakt echt een grote bende van haar stal. Ik hark het iedere dag weer glad maar ik heb voor haar twee keer zoveel vlas nodig als voor de pony Tong uitsteken

Ik kom zeker 15 euro duurder uit per maand.

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:49

Crisje_Lanc schreef:
Mensen, let op als je paarden het eten dat ze geen koliek kregen. Ik dacht dat vlas een superoplossing was voor mijn paard dat altijd veel stro at, niet dus. De beste eigenschap van vlas is dat het goed vocht/urine/water opneemt, als je paard het opeet bestaat er dus de kans dat al het lichaamsvocht in zijn lijf naar de maag getrokken wordt omdat de vlas het opneemt. Mijn paard heeft hevige koliek gekregen van de vlas en uitdrogingsverschijnselen.
Er bestaan middeltjes die je over de vlas heen kunt doen zodat het niet meer aantrekkelijk is om te eten, maar dat risico neem ik niet meer. Doe mij maar gewoon stro en rubberen matten

jeetje wat erg, nu wordt ik bang voor vlas haha Haha!
wat voor middelen kan je gebruiken ervoor,zodat ze het niet eten?
ik weet dat je der azijn over kan spuiten,maar zijn er nog meer middelen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:07

Ik heb ook vlas ik begon met vijf pakken vlas om een laag te krijgen. Ik haal alleen de drollen er uit. De eerste maand hoefd ik er zelfs geen vlas bij te gooien, terwijl ik een super vieze tinker heb. King heeft er de eerste dag war van gegeten maar daarna niet meer. Nu doe ik er één keer per week een nieuw pak vlas bij en één keer in de maand ongeveer haal ik er wat plas plekken uit hij heeft nu een lekker bed en de bovenlaag is lekker los ik rul het elke dag om de eerste twee lagen het vast laat ik liggen. hij krijgt elke dag 1a2 plakken stro die leg ik bij zijn voerbak ik doe het niet door zijn stal want anders ploegt hij alles om, om maar een strootje te vinden en dan staat hij weer op beton en nu niet. Ik vind het een uitkomst want voorheen stond hij op beton en was het één natte bende met stro ookal gooide je er elke dag een baal stro in. Nu ben ik ooksuper goedkoop uit. Knipoog

nu ben ik ongeveer 35 euro in de maand kwijt, en voorheen rond de 55 euro per maand.
nu gebruik ik vier pakken vlas in de maand en twee balen stro.
En voorheen drie balen stro per week ongeveer 13 balen per maand.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:07

Wij doen in het begin 3 balen vlas in de stal. Daarna elke week of 2 weken 1 baal erbij. en halverwege het stal seizoen haal ik de natte plek er deels uit. Vervolgens blijft het liggen tot het weide seizoen weer begint. Onze paarden staan overdag op de bak en alleen snachts op de stal . Met 20 a 30 balen kom ik dus heel de winter door. (voor 2 stallen )

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:13

Hier is het stro op dit moment waardeloos! Aan elkaar geplakte oude troep is het.

Vlas vind ik erg fijn. Het geeft minder zooi dan stro.
Ook met het uitmesten heeft het voordelen. Het poep zit niet overal en nergens Huilen van het lachen Maar je kan het makkelijk weghalen.

Met 1 baal vlas heb je al een volle stal. (3x3 meter.)
Wij halen hier iedere dag de mest eruit, en 1 keer in de week alles.

Mijn eigen paarden staan in de grotere stallen, en dan vind ik stro toch weer fijner.
Vlas neemt wel veel vocht op, maar wordt ook heel zwaar als het nat is.
En 2 stallen van 6x6 is dan bijna niet te doen.

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:16

Onze paarden staan al jaren op vlas en ik kan er alleen maar positieve dingen over zeggen.Nu hebben we een nieuwe vracht vlas? geleverd gekregen, vroeger nooit geen problemen met FlaxBedding, maar nu een drama. Wat we geleverd hebben gekregen is koolzaadvlas? en is zooo slecht, het stoft,het valt slecht uit elkaar, het absorbeert voor geen meter en is na 1 dag al doorweekt, dus geen aanrader en bovendien onvoordelig in gebruik en de aanschafprijs net zo duur.
Ook eten de paarden deze rotzooi op waardoor we de stal al vies moeten maken met mest,om slokdarmverstoppingen te voorkomen.
Dus let wel op wat je aanschaft!!! Vlas is geweldig maar laat je niks anders aansmeren!
Succes

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:44

ivm met bronchitus van min paard staat ze op vlas! en ik wil nooit anders meer. Zo weinig stof wat daaruit komt ivm stro,

echt super spul en zuinig in gebruik en weinig werk met mesten Lachen