vlas heeft ook mijn voorkeur
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) twinkelchw schreef:Bij ons op stal staan we ook sinds een maand op vlas. Mij bevalt het helemaal niet. Mijn pony's eten er van, ik vind het er persoonlijk heel vies ui zien, nee ik had liever op stro gestaan. En dat het makkelijk uit te mesten is verschild per paard volgens mij. Er zijn paarden die de hele stal onder plassen en poepen, maar er zijn ook paarden die alles op een hoop doen Natuurlijk ligt het er ook aan hoe schoon je het wilt houden. Ik haal alle losse drollen er met handschoenen uit. Maar dat komt misschien ook omdat ik vlas niet gewend ben en stro ziet er gewoon wat frisser uit....
echt veel beter schoon te houden dan stro daarbij moest ik elke dag de stal helemaal leeghalen en ging het stro er heel snel doorheen.

(uiteraard met handschoentjes aan
) uit de stal haalt hihi

Tuc schreef:Mijn paarden staan eigenlijk altijd op stro, maar sinds kort hebben wij vlas, maar dat is in het begin heel mooi, maar na ong. een week echt niet meer. Het enige voordeel van vlas is, dat ze het niet opeten.
shera schreef:Martinedd schreef:maar ik heb echt een gigantische viespeuk van een paard, en die wou ik proberen op vlas te zetten.
Maar het KAN dus zijn dat het duurder uitkomt dan stro?
Mijn paard graaft en dus ontstaat er geen mooie onderlaag. Ze maakt echt een grote bende van haar stal. Ik hark het iedere dag weer glad maar ik heb voor haar twee keer zoveel vlas nodig als voor de pony
Crisje_Lanc schreef:Mensen, let op als je paarden het eten dat ze geen koliek kregen. Ik dacht dat vlas een superoplossing was voor mijn paard dat altijd veel stro at, niet dus. De beste eigenschap van vlas is dat het goed vocht/urine/water opneemt, als je paard het opeet bestaat er dus de kans dat al het lichaamsvocht in zijn lijf naar de maag getrokken wordt omdat de vlas het opneemt. Mijn paard heeft hevige koliek gekregen van de vlas en uitdrogingsverschijnselen.
Er bestaan middeltjes die je over de vlas heen kunt doen zodat het niet meer aantrekkelijk is om te eten, maar dat risico neem ik niet meer. Doe mij maar gewoon stro en rubberen matten

Maar je kan het makkelijk weghalen.