Halster om in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

halster om in de wei?

Ja
92 (26%)
Nee
187 (54%)
Soms
63 (18%)

Totaal aantal stemmen: 342

Waratje

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:59

Altijd af. Halster is alleen maar om als ik er bij ben. Er is altijd een risico dat ze ergens aan haken, inderdaad zijn achterpootjes ook een duidelijk risico hierbij. En daarbij zijn er genoeg paarden die aan het halster van een collega-paard gaan lopen trekken, met ook de nodige risico's. Bij ons in de groep zijn een aantal paarden die dat zeker zouden doen.
Paarden aan de hand naar de wei brengen kan gemakkelijk met een touwtje om de hals, kwestie van opvoeden. Bij ons gaan de meeste paarden gewoon los, een enkele uitzondering aan een touwtje. Gaat veel sneller dan halster omdoen. Knipoog

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:59

ik zou hem af doen veel te gevaarlijk. kijk eens rond op bokt je komt genoeg enge verhalen tegen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:01

Zonder,,
Is veiliger en er worden op dit moment veel paarden geprobeerd weg te halen, en is het dus moeilijker zo Clown

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:36

altijd af, anders krijgen ze vooral in de zomer snel schuurplekken eronder. Maar helaas moet ze in de zomer hem juist om voor het vleigennetje. Zo'n vliegenmasker wordt meteen gesloopt door mevrouw Haha! . In de winter, herfst en voorjaar dus af.

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:53

Ik heb het zelf liever niet..
Maar bij mn vorige stal hielden ze de halsters om, zodat ze de paarden sneller binnen konden zetten.
Ik heb eens gehoord dat er een bliksem in het gespje van het halster van een paard was ingeslagen en dat paard is dus geelectrocuteerd, of wat dan ook.
Maar die stond natuurlijk wel op een open weide.

En mijn pony gaat straks ook naar zo'n open weide en dan gaat haar halster dus ook af Lachen
Maar ook om de reden dat die halsters wel eens losgaan, stukgaan, en kwijt raken. En het paard vind het ook prettiger zonder dat ellendige ding Lachen

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:54

12sterre34 schreef:
altijd af, anders krijgen ze vooral in de zomer snel schuurplekken eronder. Maar helaas moet ze in de zomer hem juist om voor het vleigennetje. Zo'n vliegenmasker wordt meteen gesloopt door mevrouw Haha! . In de winter, herfst en voorjaar dus af.

Ik heb er een waar een halster niet nodig is, maar dan nog zitten er natuurlijk riempjes her en der.
Ik heb de riempjes er af gehaald en het netje evengoed om mijn halster gezet Ja

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:01

Ik heb altijd de halsters af, heb hem eigenlijk alleen om als ik dr vast moet zetten op op te zadelen.
Als ze de wei in gaan hoef ik alleen maar de staldeur aan de achterkant open te doen en ze kunnen zo vanuit stal de wei in.
Als ze in de winter de bak in gaan doe ik aan de andewre kant de stal open en kunnen ze na een klein stukje het pad over de bak in, ideaal en geen halster nodig

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:07

Op stal altijd af, maar op de wei blijven ze bij ons om omdat er geen beginnen aan is met zoveel paarden om alles af en om te doen.
Tot nu toe is er nog nooit wat gebeurt. En daarbij kan er ook niet veel gebeuren.....alles waar ze in kunnen blijven hangen laat meteen (vrij snel) los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:09

mijn pony loopt zonder halster, hij heeft 3 hectare, kan dus wel ergens aan blijven hangen, en hij heeft ze ook wel eens af gekregen, hij is makkelijk met halster omdoen, dus ik zie het nut niet om hem om te houden. vind het zelf een stuk veiliger zo Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 02:05

Normaal ging het halster altijd af, ze raakten ze toch kwijt, ik was ook erg bang dat ze ergens aan bleven hangen.
Nu blijft het halster (helaas) om, we staan met meer menen en hebben de afspraak dat we elkaars paarden binnen zouden zetten. Die van mij raken nog wel eens een halster kwijt en ik moet eerlijk zeggen, na al de halsters koop ik er echt geen een meer voor in de wei! Als ze nou moeilijk waren met het binnenzetten of buitenzetten okee, maar dat zijn ze niet. De stalhouder zet ze ook gerust buiten door ze mee te nemen met een touwtje om de hals Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 09:46

Soms om, alleen als ze erg last van vliegen hebben want dan doe ik het vliegennetje aan het halster. Anders staan ze altijd zonder

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:39

Halster gaat altijd af in de wei.. Wil niet het risico lopen dat ze ergens achter blijft haken

jolientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:40

Heb geen eigen paard maar bij de verzorgpaarden doe ik ze altijd af. Je weet nooit wat er kan gebeuren,stel je voor dat ze blijft haken ofzo

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:43

In de zomer blijft t zowieso om, vanwege vliegennetje. Nu meestal af, maar soms ook weer een tijdje om. Zoals vandaag bijvoorbeeld. Ze staat met nog 5 paardjes waarvan er 2 uitbreekwonders zijn, en die van mij volgt altijd netjes de rest. Vandaag waren ze zelfs 2 keer uitgebroken. En dan pakt t toch wat makkelijker met halster.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:48

Alleen als ze een deken om hebben.

Heel soms zomers met het vliegnetje

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:53

die van ons hebben ze altijd af.
ben als de dood dat ze ergens aan blijven hangen, of aan elkaar natuurlijk!
toen ik deze haflinger ging verzorgen stond ze altijd met halster in de wei,... maar daar had ze zulke schuurplekken van dat ik hem afgedaan had,.. maarja probeer hem dan maar eens te vangen als ie schuw is Clown was wel een goede oefening voor der!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:57

Nee. Nergens voor nodig, en als je hem omlaat krijg je zo'n lekkere afdruk op de neus als ze in de regen staan. Mijn paard staat toch altijd al vooraan het hek te wachten als hij weet dat het tijd is, dan weet hij niet hoe snel hij moet meewerken om dat onnozele ding om te krijgen Haha!

(oeps... zie dat ik ja heb aangeklikt Bloos )

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:35

als je paard slecht te pakken krijgt is het makkelijk als hij een halster om heeft

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:55

Wij hebben ze altijd af, kunnen ze ook niet met het halster ergens achter blijven haken.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:01

Altijd de halsters af in de wei:ik heb ook wel eens meegemaakt op de manege waar mijn paard toen (tijdelijk)stond,ze hem in de wei gezet hadden en ik hem vervolgens aantrof met het halster helemaal gedraaid.Ik vind het toch een eng iets,zonder halster is ook niet zo praktisch misschien,als je een paard hebt wat niet zo makkelijk te pakken is,maar ja,vlug een halstertouw om zijn nek en dan liep hij vrij goed mee,halster omdoen viel niet zo mee,want meneer was 1.80m. en als hij de wei niet uitwilde dan ging gewoon zijn snuit omhoog...maar goed:ik zou het niet doen,groetjes Linda

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:08

Ligt eraan, over het algemeen af maar soms zijn er wel uitzonderingen.

In het voorjaar als ze vanuit stal het weiland opgaan en ter opbouwing maar een paar uurtjes op het land staan blijven de halsters om. Gaan ze 24/7 naar buiten gaan de halsters wel af.

Er zijn 2 shets die wel altijd hun halsters omhouden omdat je die anders nimmer nooit meer te vangen krijgt.
M'n veulen had deze zomer zomer ook gewoon haar halster altijd om. Anders kreeg je die ook niet meer te pakken, die maakte er gewoon een spelletje van. Vlakbij komen en knuffelen en alles toestaan en zodra je aanstalte maakte om halster om te doen, hard weg rennen en hopen dat je haar achterna kwam want dat was leuk. En met halster om deed ze dat niet. Heel typisch. Hoop haar komende zomer wel zonder halster op het land te kunnen laten en dan normaal te kunnen pakken als ik dat wil.

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:37

Heel af en toe houden ze het aan..
bv. als er een nieuwe komt (die laten zich soms ih begin niet vangen)
of als ze naar een nieuwe spannende plaats verhuizen ( laten ze zich soms ook ni vangen)
of als ze maar heel eventjes buiten kunnen

maar normaal gezien staan ze 24/24 7/7 buiten dus vind ik het niet meer dan normaal
om het uit te laten..anders krijgen ze tog maar schuurplekken
of proberen ze het zelf uit te doen..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:40

zonder is veel veiliger
maar helaas moet de mijne voorlopig wel een halster aan aangezien ten eerste ik er voorlopig zelf niet voor kan zorgen en dus anderen hem ook moeten kunnen vangen en ten tweede hij laat zich soms niet vangen en kon er met mijn voet geen uren achterlopen

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:45

mijn 2 ponys hebben nooit een halster om, enkel om ze van wei naar stal te brengen en om te wandelen/poetsen.

verder altijd zonder.

ik vind het gevaarlijk als ze ergens achter blijven hangen.
en ik heb nog een fjord van bijna 2 die erg lenig is en met haar achterhoeven nog wel eens op haar kaak wil krabben.

dus ik zeg nee geen halster voor mij op de wei niet en op stal niet

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:14

Geen halster om in de wei.

Gevaar van ergens aan blijven hangen (heb ik wel eens meegemaakt toen ze nog wel een halster om had in de wei) en je maakt het evt. dieven/mishandelaars/ander gespuis moeilijker om je paard iets aan te doen, omdat ze haar niet makkelijk kunnen pakken/vasthouden zonder halster.