wat zou paard kiezen: buiten/soms blubs, of 's nachts op sta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: wat zou paard kiezen: buiten/soms blubs, of 's nachts op sta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:27

Mss niet zo realistisch in jouw geval (omdat je zegt dat de modderstrook 10m is) maar wij hadden stro over de ergste modderplekken gelegd, dan zakken ze er niet meer zo in weg. Nadeel is natuurlijk dat het na een tijd gaat rotten en dat is ook niet zo aangenaam natuurlijk Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:37

Joviban: Ik lees dat ze winterdag 4 a 5 uur buiten staan. Dus de overige seizoenen wel hele dagen.
Er zijn ook stallen die goed ventileren dus hebben ze geen last van amoniakdampen, stallen waar paarden contact met elkaar kunnen hebben doordat ze elkaar kunnen zien, ruiken en zelfs aan kunnen raken. Je doet het overkomen alsof het dierenmishandeling is om paarden op stal te hebben staan, ik weet niet wat ik erger vind. Paarden die diep wegzakken in de drek waar ze ook nog eens moeilijk uit kunnen komen of 'savonds lekker droog op stal kunnen staan en in een bepaalde ritme zitten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:57

Mijn ex verzorgpaard stond altijd de hele zomer buiten en in de winter binnen. Nu staat hij ook in de winter buiten maar 's avonds geeft hij toch duidelijk aan dat hij naar stal wil. Hij heeft wel een stalletje waar hij zijn buren kan zien/ruiken/aanraken en hij kan naar buiten kijken.
Mijn nieuwe verzorgpaard staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts binnen en dat vind ze absoluut niet erg. De wei is toch modderig nu en in de stal kan ze lekker droog staan.

Ik denk echt niet dat het nou zo'n ramp voor je paard is als hij in de winter niet zoveel buiten staat als in de zomer. En als je gewoon een fijne rijbak hebt scheelt dit ook. Het is ook niet goed voor de benen van je paard om maar in een half verzopen bak te rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:00

De wintertijd duurt in NL soms wel al van november tm maart he? Vrijwel iedere pensionhouder gaat met flink nat weer al het spul al binnen halen terwijl het 'officieel' dan nog niet eens winter is.
Dan hebben we het dus over 5 (!!!) maanden 4 a 5 uurtjes (TS zegt nu in een laatste bericht 8 uur, dus ik ben even de draad kwijt) naar buiten, dat is toch wel triest.
Daarbij heb je bij een grotere pensionstal ook altijd problemen met een constante doorstroom, ofwel: de kudde is altijd aan verandering onderhevig... daardoor ontstaat er vaak een hoop onrust.
Wanneer de regels dan weer bevochten zijn, begint het met een nieuwkomer weer helemaal opnieuw.
Hoe vaak komt het niet voor dat een groep (omdat er niet genoeg paddocks zijn) opgesplitst moeten worden zodat ze om en om buiten moeten staan, en dus nog minder uurtjes naar buiten kunnen. Of, erger nog, het paard dat zich het meest hardnekkig laat gelden wordt door de pensioneigenaar uit angst voor letsel maar binnen gehouden.
Nee, zo'n droge rijhal is best luxe... maar dan houden de voordelen wel zo'n beetje op.

@Darkshines: 16 uur lang stil staan op pas echt funest voor de benen... zal iedere dierenarts direct zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:02

MISTRAL94 schreef:
Joviban: Ik lees dat ze winterdag 4 a 5 uur buiten staan. Dus de overige seizoenen wel hele dagen.

Ik las dit:
Iranda schreef:
, of nu verhuizen naar een plek waar ze maar 8 u per dag buiten staan, maar dan wel in een groep en op een redelijk droge paddock of in een grote wei...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:16

Is het anders ook geen optie om ze nu, gedurende de laatste winter(maanden) op de pensionstalling te zetten (of een andere, droge weide), en ze dan in de lente gewoon terug te halen naar jullie huidige wei, aangezien je zegt dat de weide in de lente/zomer wel goed ligt?

Ik weet niet of die pensionhouder dat toelaat, maar Noah zet ik ook altijd voor twee maanden op pension in de zomer (ivm vakantie, krijgt dan wel 24/7 weidegang) en daarna komt hij gewoon terug naar "mijn" wei. Voordeel is dan ook dat je weide rust heeft gekregen en zich heeft kunnen herstellen in die paar maanden dat ze op pension staan. Is hun mok ook ineens genezen, heb jij even van de binnenbak kunnen genieten, en kunnen ze daarna weer lekker 24/7 op een herstelde weide Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:39

naja wat is fijner verschild per paard
mijn paardjes hebben ook een in/uitloopstal en ze kunnen lekker naar buiten, ze mogen zelf kiezen.
wat ze kiezen is:
bij regen als een speer naar binnen Clown
na t eten komen ze bij koud weer niet meer naar buiten
als t winter/herfst is in de stal smiddags even een uurtje wegdutten, als de zon dr een beetje door komt in de deuropening, als t regent in een hoek waar ze warmer staan.
in de zomer profiteren van de schaduw van de schuilstal.
zomer slapen ze buiten en zijn ze amper in de in/uitloopstal te vinden.

mijn paarden lijken dus erg blij te zijn met een in/uitloopstal.. maar ik denk dat als een paard niet beter weet ook niet al te veel mist want hij weet niet wat hij mist.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:23

Ze in de zomer verzetten is op zich een goed idee, maar lijkt me niet zo fijn om te doen (steeds van plek wisselen). Ik verwacht ook niet dat we dan tijdelijk terug kunnen naar de oude stal; ze zullen die wei dan wel weer verhuren denk ik (logisch). Sterker nog, ik weet wel iemand van daar die in onze wei zou willen staan met haar paard...

We zijn er vanavond even samen geweest en hebben nog eens overlegd over de paddocktijd in de wintermaanden. Hoewel standaard is dat ze dan 5 uur buiten komen, is het mogelijk om onze paarden de hele dag buiten te laten, mits ze goed met de anderen overweg kunnen. Da's goed nieuws...

Los van de weidegang/bak etc is het nu de afweging of de locatie iets is: 10 m reistijd en 8 km (oude stal) tegenover 23 min en 21 km (evt nieuwe stal). Maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:02

succes met je keuze!
Altijd moeilijk zulke dingen...
Ben blij dat we ze nu op een goede manier aan huis kunnen houden in de winter, zowel dag en nacht buiten als op stal als we dat nodig vinden.

Het zou mooi zijn als je paarden daar de hele dag buiten kunnen lopen. 4/5 uur is beter dan niets, maar nog altijd erg weinig op 24 uur. Paarden slapen immers niet zo lang achter elkaar en zijn 's nachts ook gewoon hun ding aan het doen.
Hier proberen we ze zo veel mogelijk dag en nacht buiten te hebben (paddock met bestraat deel en schuilstal, eventueel de bak of het land erbij als de bodem goed genoeg is) en bij slecht weer en nattighei 's anchts op stal en dan zo laat mogelijk binnenhalen (ergens tussen 20:00 en 22:30 afhankelijk van weer en andere plannen/afspraken) Dan staan ze ook nog 10 tot 12 uur op stal, wat best lang is...

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:06

Lastig kiezen dit soort dingen... Inmiddels zijn we er wel uit dat we gaan verhuizen, maar nog niet waarheen. Voorwaarden zijn hele jaar door 8u weidegang, ruime stal en goede bak.
De genoemde stal heeft toegezegd dat ze altijd 8u buiten mogen, maar is ver weg. Wel ontzettend leuke stal en we zijn ook geneigd om er gauw heen te gaan, maar willen voor ons eigen goede gevoel ook nog even wat alternatieven zien. Zodat we heel bewust kunnen kiezen. Dankjulliewel allemaal voor het meedenken!!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:58

Ver weg is inderdaad niet altijd alles. Als je paarden ziek zijn of zelf ziek bent wil je ze ook snel kunnen bezoeken immers. Veel succes met je zoektocht.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:02

Ik zou ook voor de pensionstal staan. Tuurlijk is zo veel mogelijk buiten ideaal, maar tot aan hun oren in de modder is ook niet fijn!

Het hangt denk ik ook van de paarden af.. Mijn verzorgtinkers doe je er niet echt een plezier mee (heel zacht uitgedrukt!!) als ze s nachts ook buitenstaan..

Groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:18

Renee87 schreef:
Ik zou ook voor de pensionstal staan. Tuurlijk is zo veel mogelijk buiten ideaal, maar tot aan hun oren in de modder is ook niet fijn!

Nogal overdreven, vind je zelf ook niet?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:06

MISTRAL94 schreef:
Dingen als mok moet je ook niet onderschatten als ze hele dagen in de modder staan Knipoog
Ik was naar die stal gegaan met een binnenbak, nu moet ik zeggen ik heb mijn paarden s'nachts altijd op stal staan, momenteel vinden ze het ook niet veel aan om overdag in de baggerzooi te staan. Na een paar uur hebben ze het wel gezien. Het is maar net wat jou paarden gewend zijn en wat je er zelf voor over hebt.

sluit ik me bij aan. mijn fjord stond vorig jaar dag en nacht op de wei. nu heb ik dr op de manege staa, waar ze per dag een paar uur naar buiten gaat in de winter. zomers dag en nacht buiten. als je een dag als gisteren hebt, heel de dag regen, staat ze zelf al na een uur bij het hek, omdat ze naar binnen wilde. er is een meisje op stal die haar ijslander en shet 24 uur buiten heeft, maar geloof me, die beesten willen echt naar binnen. kunnen nergens lekker droog liggen en staan in de blub. niet elk paard is blij me 24 uur per dag buiten staan. En als ze dan mok hebben zou ik helemaal oppassen!
Als ze in de winter een paar uur buiten komen en nog gereden worden en daarnaast rustig op stal staan, zonder de boel af te breken, zou ik voor die optie gaan. zeker als de rijmogelijkheden voor jou ook verbeteren!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:10

Ik heb niet alles bijgelezen, maar ben er van overtuigd dat de meeste paarden kiezen voor buitenstaan! Hier in ieder geval wel, heb een grote schuilstal en weide, waar vier paarden en twee pony's staan. Ze staan bijna altijd buiten, ook lekker in de blub. Stilstaan op stal is juist helemaal niet goed voor paarden.
'k Vind het ook wel grappig, degene die voor 's nachts op stal zijn, noemen er wel bij dat er een lekker pak hooi of voer in de stal te vinden is. Tja, daar komen die van mij ook wel voor naar stal hoor! Haha!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:42

Eh, deze blubs is echt hele erge diepe zuigbagger waar je bijna je laarzen in kwijtraakt (smal stukje waar ze steeds door moeten)...

Even een update met goed nieuws: na een grondige verdere zoektocht (ik denk dat ik nu écht iedere staleigenaar aan de foon heb gehad Knipoog) hebben we een stal gevonden waar ze dag en nacht buiten kunnen staan.
Er wordt deze zomer een grote schuilstal gebouwd en tot die tijd worden ze bij heel slecht weer met een paar samen (net wat klikt) in extra ruime (groeps)stallen gezet. Dit is een redelijk luxe stal (met ook een binenbak) met vooral veel boxen, maar die van ons mogen bij de (4 of 5) jonge paardjes op de wei (winter 3 ha, zomer een afgezet stuk van 1 ha).
Reistijd is nog bijna 20 min., maar afstand is 13 km. Dus dat zit ook nog mee. Ik ga binnenkort nog eens bij daglicht kijken om de wei te zien (was te donker gisteravond). Maar tenzij we heel gauw iets nóg mooiers tegenkomen, gaan we zsm (indien mogelijk over een week) verhuizen...

Nu nog de oude staleigenaar op de hoogte brengen. We hebben al bedacht dat een maand opzegtermijn redelijk is (op zich niets over afgesproken), en als we dan de komende maand volledig betalen en na n week al vertrokken zijn, denk ik dat we heel netjes zijn geweest (de arme man heeft laatst nog palen gezet voor n extra weitje)...

Durf nog niet te juichen tot t zeker is, maar dit lijkt zeker heel fijn! Lachen

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:46

hangt van je paard af, zo hadden wij 1 die wou absoluut niet op stal, hoe slecht en vies het buiten soms ook was!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:15

Ttsja, evt een dagje stal is nog wel te overzien, voor die paar maanden tot het schuilhok er is... En deze weide is een heel stuk groter en droger dan we nu hebben Lachen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:21

mijn paarden geven het wel aan.
Ze staan s'nachts op stal en het gedeelte waar ze naar buiten kunne
is nat en drekkerig. Als het dan een paar dagen geregend heeft
en ik wil ze naar buiten doen, dan stribbelen ze zoveel tegen
(stijgeren, omdraaien, stampen etc.) dat ik wel begrijp dat ze niet
naar buiten willen. Mijn 2 jarige hengst heeft de luxe dat ie naar binnen kan
wat ie dus ook hele dagen doet. Als de merries buiten staan gaat ie heel even kijken
en dan weer rap op stal staan... Kan je nagaan...
En als ze op je pensionstal alsnog 4 tot 5 uur buiten komen zou ik daarvoor kiezen.
Succes met het maken van je keuze!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:24

Die tweede stal klinkt goed, zeker bij oudere paarden ga ik voor zoveel mogelijk beweging. Mijne lopen juist door ouderdoms klachten van de oudste dag en nacht buiten met schuilstal (dus droog kunnen liggen/staan) en een zandpaddock voor de stal, wat ook droog blijft. Ideaal voor de wintermaanden en in de zomer staan ze in het gras.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:21

Ik zou lekker verhuizen met mijn paard. Wij hebben zelf inloopstallen en als het flink regent, gaan ze altijd binnen staan, zelfs de shetjes. Ze hebben een vreselijke hekel aan nattigheid en wind, maar het gekke is dat als het 's zomers mooi weer is, ze toch 's nachts uit zichzelf binnen gaan staan.
Je paard komt in de nieuwe stal ook genoeg buiten, dus daarover hoef je niet in te zitten.
Daarnaast heb je een paard voor JOUW plezier neem ik aan. Dus is het wel zo prettig als je ook nog eens fijn kunt rijden. Vooral in de wintermaanden is een binnenbak lekker comfortabel, vooral als je regelmatig 's avonds rijdt. Zelf hebben we alleen een buitenbak die gelukkig wel altijd berijdbaar is, maar missen we in de winter nog wel eens een binnenbak. Je mag ook heus wel aan jezelf denken, je moet er tenslotte ook veel geld in investeren!
Overigens mok is een aandoening die chronisch kan worden, dus daar moet je altijd mee oppassen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:28

Die tweede optie klinkt echt goed zeg!!! Ik duim voor je dat dat wat wordt!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:52

Ik zou ze denk ik gewoon in de wei laten staan s'nachts.
Tenzij je bij die nieuwe stallen dan iedere dag gaat rijden, dan zou ik het wel doen want
dan krijgen ze sowieso genoeg beweging.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:30

joepiejee schreef:
Ik zou per direkt verhuizen naar de stal waar ze 's winters 4 a 5 uur in de paddock komen. Mok (en misschien ook wel rotstraal?) moet je inderdaad niet onderschatten. Paarden vinden het echt heel vervelend om in de gladde blubber te staan. Het is wel belangrijk dat de stallen minimaal 3x3 m. zijn bij die nieuwe stal.

Mok kunnen ze idd sneller krijgen als ze in de modder staan. Maar rotstraal juist als ze in de stal staan! Als ze overdag nog genoeg buiten kunnen staan zou ik daar wel heen verhuizen. Ik heb zelf ook alleen een (nu) blubberige buitenbak tot beschikking en soms verlang je gewoon naar een mooie, droge bak. Kun je niet in de buurt een bak huren?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:50

We gaan voor optie 2 (24/7 buiten en toch binnenbak)! Inmiddels is alles afgesproken. Volgende week verhuizen we al Lachen Lachen Lachen