Wat is jouw poetsritueel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Re: Wat is jouw poetsritueel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:44

ik poets eigenlijk niet zoveel.... Bloos
alleen onder t zadel, hoofdstel en peesbeschermers...
Voor de wedstrijd borstel of was ik hem helemaal, zet m in de antiklit en wrijf m voor de proef in met babyoliedoekjes, gaat ie lekker glimmen!! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:45

Poetsritueel? Blond
Joh borstel erover en klaar Haha! Clown

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:53

even alle dingetjes uit zijn staardje halen> staat véél netter:P
ik ga eerst met de harde borstel over zijn lichaam en benen>> stof en (harde) viezigheid.
dan die lollige euhh massage borstel over zijn lichaam en zover het kan op de benen>> vind hij lekker en goed voor de spiere enzo helpt ook héél makkelijk voor harde viezigheid.
dan weer met de harde borstel erover heen>>> stof en haren weg te vege
dan hoeven krabben>> dat doet iedereen:P
dan hoef olie/vet eroverheen>> goed voor de hoeven
dan overal met de zachte borstel langs>> glans
dan ga ik met zon vochtig baby doekje over zijn gezicht >>> voor stoffigheid en vaak vieze oogjes
en dan baby olie over zijn staardje>> helpt voorkomen van schuren
manen zijn meestal niet vies, mr anders ff met de zachte borstel er overheen>> wel sagtjes
en soms nog even met wat schapenwol over zijn lichaam>>>m glans

ben ik euhh halfuur of meer mee bezig

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:10

Ehm, zo'n harde plastic borstel eerst, dan een harde borstel en het hoofd met een zachte borstel.
Hoefjes krabben en klaar. Lachen

magickarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:48

Nou eerst met een harde borsel z'n manen en z'n staart,soms uitpluizen niet elke dag hoor. Ziek Hoefen uitkrabben. Met het schuurblok,want ze zijn allebei zo aan het verhaaren.Met de middelmatige borstel heel z'n lijf en ook z'n benen. Zachtte borstel z'n hooft en z'n lijf en z'n benen. Hoe lang ik er mee bezig ben ja ongveer een kwartier / 20 min. Verward Verward Verward

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:06

Normaal ros, harde en/of zachte borstel, hoeven uitkrabben en af en toe haar staart.
Maar toen ze net geschoren was heb ik haar niet gerost, had ik niet nodig. Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:41

Mn eigen paard staat 24/7 in de wei, dus da's meestal gewoon harde borstel erover als ik wil gaan rijden, ofwel als hij er erg smerig is (zonder dat ik wil gaan rijden) ook rap even de ergste plekken eraf, anders ziet hij er bijna verwaarloosd uit Bloos Hoeven worden gewoon regelmatig uitgekrabt, zowiezo voor en na rijden. Manen en staart worden af en toe uitgepluist (ik zou ze graag wat langer hebben dus prul er best niet te veel aan), en anti-klit erin, zoda het geen dreadlocks worden Lachen

Het manegepaard waar ik ong. 1x de week nog mee rij, mag gelukkig wel de hele schoonheidsbehandeling hebben, daar is het eerst roskam voor over de vlezige delen, dan zachte borstel (wederom vlezige delen), harde borstel voor benen en buik, hoofdje met zachte borstel (neusje en oogjes met spons), manen en staart antiklit, manen uitborstelen, staart uitpluizen, hoefjes schoonmaken + invetten (gebeurt niet elke week), eventueel vetlokjes wat bijknippen en zwilwrat beetje afprutsen als hij lang wordt, en als ik er zin in heb nog helemaal invlechten en optutten. Eigenlijk vind ik het veel leuker om hem rij-klaar te maken, dan om te gaan rijden Haha!

edit: bij mn eigen paard duurt het ong. 10min, bij het manegepaard ong. een halfuur

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:49

Meetal doe ik de rosborstel en de harde borstel. Dan de hoeven en opzadelen.
Maar ik doe ook welleens rosborstel - harde borstel - zachte borstel - glansborstel - hoeven - manen.
Na het rijden doe ik vaak alleen de harde borstel er een keer over heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:50

Elke keer weer anders Lachen

_Leah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:53

Ik begin altijd met m'n hele poetskist om te gooien, opzoek te gaan naar de hoevenkrabber en begin dan dus met de hoeven.
Dan de rosborstel, heb ik alle tijd dan gaat rosborstel twee ook nog even over zijn 'kriebelplekjes'. Dan een plastic borstel om alle losse haren er af te halen. Dan een harde borstel alleen voor zijn benen, dan iets minder harde borstel over zijn hele lichaam, dan zachte borstel en zijn hoofd, daarna zijn manen, voorpluk en staart en als laatste een spons voor zijn ogen en neus. En dan is mijn poetsbak ook weer vol.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:13

Rosborstel of plastic borstel, dan harde borstel, dan zachte borstel, dan manen uit de klit halen, dan staart beetje uitkammen (eerst uit de klit halen) dan zachte borstel over benen, dan zeer zachte borstel over hoofd, dan hoeven uitkrabben. Soms ook ff met een sponsje z'n neusgat en/of ogen, ligt eraan of hij net uit een stoffige bak komt of niet Lachen
Ben inderdaad een kwartiertje/20 minuten bezig. Ik ben het minst lang bezig met de manen en staart, die vind ik niet zo heel erg belangrijk als ik ga rijden..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:32

De laatste tijd zit mijn paard elke dag onder de slik en modder, rolt graag Tong uitsteken
Dus ben ik wel een tijd zoet met em zandvrij krijgen. En gebruik ik rubberen ronde borstel, harde borstel, zachte borstel, krab hoeven uit, borstel het hoofd..

Manen en staart laat ik voor wat het is. Zodra het weer wat warmer is, is hij de eerste die een douche beurt krijgt.. Clown

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:40

Ik doe altijd eerst met de massageborstel dan met de harde borstel dan even goed de benen en de hoeven uit krabben en na afloop even met de zachte borstel en dan nog het schapenbontje erover heen. Tong uitsteken En als ik snel moet zijn gebruik ik de harde en zachte borstel hoevenuitkrabben klaar Haha!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:40

Bij mijn oude verzorgtinker had ik een heel ritueel, duidelijk een geval van tijd te veel:

Manen uitkammen/pluizen, en dan invlechten
Staart uitkammen/pluizen als er dreads in zijn gekomen
Dan de vacht met een metalen rosborstel, alles behalve hoofd, benen, staart en manen.
Dan met een plasticen harde borstel alles naborstelen. Om vervolgens met een harde borstel van haar alles na te borstelen, dan alles, dus hoofd, benen, en staart (als die nog niet is uitgeplozen).
Dan begon ik met diezelfde harde plasticen borstel de sokken uit te kammen en als er veel draaien in zaten kamde ik die nog uit met een manentrekkam.
Daarna ga ik nog alles bijlangs met een zachte borstel...
En als laatste krab ik de hoeven nog uit.

Bij de fjord die ik op de manege rij heb ik niet zo'n groot ritueel. Alles rossen met een rubberen rosborstel, met plasticen harde borstel (behalve hoofd en benen) dan met harde borstel met haren erover. Hoeven uitkrabben en staart uitpluizen en klaar...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:13

Ff het zand eraf, en klaar is kees.

Ik moet niet hard willen poetsen, mijn paard heeft een wintervacht, zou ik hem hard poetsen, krijgtie het koud Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:16

Haha, poetsrituelen, klinkt wel grappig Tong uitsteken

Ik heb niet echt een vast ritueel en ben ook niet zo'n poetsfreak, maar ik begin meestal met de hoeven uitkrabben. Dan de plastic roskam er overheen, soms ook wel een harde borstel. Heel soms komt dan nog de zachte borstel er overheen, maar meer doe ik niet echt. Soms wel haar manen overnieuw vlechten. Poetsen duurt meestal nog geen kwartier, maar kan langer duren als ik het één keer in de zoveel tijd wel eens grondig doe. Maar de manen vlechten, kan ik gerust 40 minuten mee bezig zijn, als ik gewoon redelijk doorvlecht.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:19

_Denise_ schreef:
Rosborstel of plastic borstel, dan harde borstel, dan zachte borstel, dan manen uit de klit halen, dan staart beetje uitkammen (eerst uit de klit halen) dan zachte borstel over benen, dan zeer zachte borstel over hoofd, dan hoeven uitkrabben. Soms ook ff met een sponsje z'n neusgat en/of ogen, ligt eraan of hij net uit een stoffige bak komt of niet Lachen
Ben inderdaad een kwartiertje/20 minuten bezig. Ik ben het minst lang bezig met de manen en staart, die vind ik niet zo heel erg belangrijk als ik ga rijden..

Dit overigens in de winter en koude dagen als hij vaker op stal staat!
In de zomer is het borstel eroverheen en klaar Lachen

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:42

1. roskammen
2. zachte borstel en per veeg door de roskam gaan
3. harde borstel , eerst manen
4. harde borstel , benen
5. hoeven uitkuisen
6. sokjes bijknippen ( bwp )
7. hoevenvet onderaan
8. hoevenvet bovenaan
9. hooi uit staart halen

en daarna halster en touw afkuisen als er gedroogde modder aanhangt Tong uitsteken
en dan nog 11 paarden te gaan haha

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:58

ik begin altijd met knuffelen
een halve wortel geven
en dan pak ik mijn rosborsten
dan mijn zachte borstel
harde borstel
hoeven uitkrabben
en tijdens dit alles doet een vriendin van me de staarte voorzichtig Lachen

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:05

mijn pony staat 24 uur per dag op het land zonder deken. gelukkig is hij geen pony die altijd helemaal vies is (zo ken ik er wel een paar Clown ). ik begin altijd met de rug, buik en singel. daarna met een zachte borstel het hoofd en de benen. daarna doe ik de hoeven. soms als ik tijd over heb doe ik nog even een borstel door de manen of pluis de staart wat uit, maar daar zitten bijna nooit klitten in gelukkig. na het rijden kijk ik de hoeven nog even na en zonodig krab ik ze even uit.

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:20

Solleke_Noah schreef:
Eigenlijk vind ik het veel leuker om hem rij-klaar te maken, dan om te gaan rijden Haha!

Soms heb ik dat ook wel ja. Gewoon omdat het zo leuk is om lekker te tutten Ja

Kyra_Pino_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:40

Als ik niet zoveel tijd heb dan poets ik alleen waar het zadel komt, en doe ik zijn staart en manen en zijn hoeven en zijn hoofd, voor zijn manen en staart hebruik ik gewoon een manenkammetje en een grote manenkam, en voor zijn hoofd heb ik bij tentenkamp ( een paardenwinkel buiten ) een super super zachte borstel gekocht, die vind die zoooo lekker, als ik heb dan over zijn hoofdje poets gaat die helemaal met zijn oogjes dicht naar beneden hangen, voorderest, ja zijn hoeven met een hoevenkrabber ( logisch Tong uitsteken ) maar het is wel een hele fijne en duure hoevenkrabber, en hij is heel mooi, hij is beige en bordorood, en hij heeft een krabber en een fijn ruw borsteltje, het beige en bordorood dat is helemaal anti slip. Maar als ik wel tijd heb dan doe ik eigenlijk hetzelfde, maar dan doe ik alles veel uitgebreider, en ik zorg dat zijn manen en staart helemaal uitgekamt zijn en dan doe ik zijn hoeven ook nog helemaal schoon maken en na het rijden invetten.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:55

ik begin meestal gewoon met al het zand van het lijf .. als dat gedaan is doe ik de manen en staart begin dan ook meteen met het hoofd even goed op orde te poetsen Nagelbijten / Gniffelen.. later doe ik de benen en doe dan ook meteen de hoefen . na he rijden nog even een borstel er over heen
een de hoefen nog een keer (meteen even met olie) en ben weer klaar met de poets beurt ..

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:04

Nou, ik doe als ik snel moet zijn vooral met de ros en de harde ff het zadel, singel en hoofdstel gedeelte en doe ik de hoeven uitkrabben. Anders doe ik alles poetsen. En dan pluis ik de staart natuurlijk uit als ik snel moet zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:14

meestal als ik weinig tijd heb snel een borstel erover heen, hoeven uitkrabben.
op de dag dat ik wat meer tijd heb, of als ik me verveel ga ik hem uitgebreid poetsen Haha!