stalling met vloerverwarming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: stalling met vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:21

RockyLover schreef:
Als ik het niet verkeerd heb, hebben haar paarden ook geen dekens Knipoog
Maar ik ben het er ook mee eens dat je dan beter zou kunnen investeren in waterdoorlatende rubbermatten oid, als je toch het geld er voor hebt Lachen

rockylover; daarop reageerde ik. want volgend jaar dragen ze wel degelijk dekens

horsy_choco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:22

Ik vind ht natuurlijker om hem gewoon op stro te zetten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:22

natuurlijk komt er ook bodembedekking is de stal. ik ga ze echt niet op beton zetten. wij dachten meer aan vlas

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:25

Ik heb ze ook op vlas staan en zou geen stro meer willen. De stal ruitk namelijk totaal niet meer en de paarden hoesten niet meer sinds ze op vlas staan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:26

Een paard hoort niet in een verwarmde omgeving te staan dat is super slecht voor hun gezondheid. Boos!
Laat ze gewoon paard zijn, buiten in de frisse lucht waar ze kunnen bewegen. In hun eigen vacht zonder te scheren of dekens op te leggen. Wat ook al hartstikke slecht is voor je paard, daar door gaan de haren plat liggen komt er geen lucht meer bij! en worden ze daardoor kouder en kouder. Ipv ze op te sluiten in je verwarmde gevangenis want dat is het voor een paard een gevangenis. Ach gut Heb echt medelijden met stalpaarden.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:28

Zeeuwtje68 schreef:
Een paard hoort niet in een verwarmde omgeving te staan dat is super slecht voor hun gezondheid. Boos!
Laat ze gewoon paard zijn, buiten in de frisse lucht waar ze kunnen bewegen. In hun eigen vacht zonder te scheren of dekens op te leggen. Wat ook al hartstikke slecht is voor je paard, daar door gaan de haren plat liggen komt er geen lucht meer bij! en worden ze daardoor kouder en kouder. Ipv ze op te sluiten in je verwarmde gevangenis want dat is het voor een paard een gevangenis. Ach gut Heb echt medelijden met stalpaarden.

Het gaat hier niet om de vraag of een paard in een stal, met deken zielig is ja of nee.
er word hier gevraagd om een mening over stal vloerverwarming, niet over of het een gevangenis is voor
een paard. Slapen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:30

Hallo volgens mij gaat het om vloerverwarming op stal dus wel een gevangenis. Slapen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:33

Zeeuwtje68 schreef:

in mijn geval is het ook zielig om niet te scheren. ze krijgen zo'n extreem dikke vacht, dat ik ze niet meer normaal kan trainen. en om nou een natte pony in de wei te zetten... dat is zielig

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:36

wij scheren ze ook hoor, althans diegene waar we mee werken, maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over!

Ach als je hem aan / uit kunt schakelen en het kost niet veel extra's, zou ik het gewoon doen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:36

Ik zie het nut er ook niet van in, heb er trouwens ook nooit van gehoord. Maar goed, de techniek staat niet stil en het wordt steeds gekker...misschien is dit handig voor dierenklinieken e.d.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:41

Ik vraag me ook af of het wel echt gezond is trouwens?
Is het wel goed voor de hoeven, dat er zo'n warmte bron steeds door de hoeven/benen trekt. Misschien klinkt het gek hoor maar wij hebben thuis ook vloerverwarming en me moeder kan daar best veel last van krijgen zoals, opgezette/stramme voeten/enkels. Ik denk niet dat ik er zelf voor zou kiezen. Paarden hebben immers genoeg om zichzelf warm te houden. Al dan niet met of zonder deken Knipoog Ik denk dat het voor een paard geen meer waarde zou hebben. Ik zou ook eerder investeren in een buizen systeem.
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 12-01-08 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:43

Is het niet zo dat de hoeven van een paard niet te warm mogen worden trouwens?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:03

ik zou er niet aan beginnen, zo wordt de overgang van stal naar buiten erg groot en volgens mij is dat dat niet gezond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:41

De overgang van stal naar buiten zou me idd ook zorgen baren. Als mens raak je ook makkelijk verkouden als je steeds overgangen maakt warm-koud-warm-koud, zoals 's zomers vanuit de hitte een bedrijf met airco in of juist vanuit je warme huis de vrieskou in.

Verder klinkt het wel interessant. Als je idd een constante temperatuur voor je paarden kunt creeeren lijkt het me wel prettig: 's winters geen deken nodig op stal, 's zomers overdag kun je ze uit de hitte zetten en wanneer de temperatuur weer dragelijk is naar buiten.

Ik zou er wel iets meer over willen weten voor ik zo'n idee zou afwijzen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:47

in mijn geval is het ook zielig om niet te scheren. ze krijgen zo'n extreem dikke vacht, dat ik ze niet meer normaal kan trainen. en om nou een natte pony in de wei te zetten... dat is zielig[/quote]

Weet je dat dat helemaal geen kwaad kan, en dat de onder haren van je paard dan gewoon droog en warm zijn! En het zweet op de bovenste haren ligt, dus je pony of paard nooit kou vat op die manier!

kyliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:50

Mij lijkt het niet echt nodig.. volgends mij gaat het kei erg stinken met de urine enzo als die warm wordt..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:51

Liever mn paard onder 2 dekens in een frisse niet-verwarmde stal als zonder deken in een stal met verwarming. Dat is enorm slecht voor de luchtwegen. Bovendien zal het geen goede invloed hebben op de ammoniaksgeur in de stal. Waarschijnlijk gaan ze minder liggen omdat er een constante oncomfortabele lucht boven het stro hangt.
Op internationale concoursen heb ik wel eens vlak bij de verwarmingsbuizen de stallen moeten doen, de prestaties van die paarden werden daar echt niet beter op.
Mijn eisen aan een stal: fris en goed geventileerd, zonder tocht en dagelijks de mest eruit. En daarin een gezond (geschoren) paard.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:54

Ik ga met Urielle mee, ik zou er wel meer over willen weten. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een warmtebron ook kan koelen. Wij krijgen een dergelijk systeem in ons nieuwbouwhuis (heel simpel gezegd: opslag van warm en koud water in een bassin in de kelder en er lopen leidingen door het gebouw (muren en vloer) waardoor het water stroomt en zo kan je in iedere kamer de temperatuur bepalen). Maar je kan het maar 2 graden kouder laten worden dan de buitentemperatuur.

Daarnaast denk ik dat het verspilling van je energie is. Stel je voer je legt die vloerverwarming er in. Het is buiten -2 en jij verwarmt je vloer tot +10 graden. Dit is een behoorlijk temperatuurverschil, je zal de stal zeer goed moeten isoleren om geen warmte te verliezen en profijt te hebben van de verwarming. Maar als het inderdaad zou lukken, dan krijgen je paarden een enorme 'klap' als ze opeens buiten komen, dat lijkt mij niet gezond.

Zeer goed geisoleerde stal zou ik niet willen hebben, dat gaat ten koste van je frisse lucht en ventilatie is zeer belangrijk om paarden gezond te houden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:55

kan wel hoor, verwarmen en koelen, mijn zus krijgt het in huis. Gaat via het grondwater.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 12-01-08 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:56

haha ROFL sorry hoor...maar ik kwam even niet meer bij. Ik dacht dat het een grapje was.

Dekens, verwarming...allemaal lariekoek. Een paard is een paard. Een paar heeft een supermooi systeem om zichzelf op een goede temperatuur te houden. Werkt echt prima, ze hebben er ook een woord voor... NATUUR OK dan!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:05

_Sigrid_ schreef:
haha ROFL sorry hoor...maar ik kwam even niet meer bij. Ik dacht dat het een grapje was.

Dekens, verwarming...allemaal lariekoek. Een paard is een paard. Een paard heeft een supermooi systeem om zichzelf op een goede temperatuur te houden. Werkt echt prima, ze hebben er ook een woord voor... NATUUR OK dan!

Idd niks meer aan toe te voegen Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:07

Urielle schreef:
De overgang van stal naar buiten zou me idd ook zorgen baren. Als mens raak je ook makkelijk verkouden als je steeds overgangen maakt warm-koud-warm-koud, zoals 's zomers vanuit de hitte een bedrijf met airco in of juist vanuit je warme huis de vrieskou in.

Verder klinkt het wel interessant. Als je idd een constante temperatuur voor je paarden kunt creeeren lijkt het me wel prettig: 's winters geen deken nodig op stal, 's zomers overdag kun je ze uit de hitte zetten en wanneer de temperatuur weer dragelijk is naar buiten.

Ik zou er wel iets meer over willen weten voor ik zo'n idee zou afwijzen.

Ga ik helemaal in mee........ het komt een beetje over als klimaatbeheersing dat hebben zoveel stallen, alleen in dit geval gaat het via de vloer wat waarschijnlijk nog zeer weinig toegepast wordt.
Wellicht kan TS bij de aanbieder van dit systeem om referentieadressen vragen en daar eens inlichtingen winnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:09

dit systeem kan trouwens ook via de muren en dat lijkt me beter ivm mest en urine op de vloer.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:13

Wij hebben het ook op stal. Onze schuur is eerst een werkplaats geweest. Nu hebben we er 11 boxen in. De vloerverwarming hebben we 1x gebruikt. Toen hadden we eind februari het eerste veulen en het vroor echt flink. De eerste nacht van het veulen hebben we de vloerverwarming aan gezet op 5 graden. Dan is de kou van het beton af. ( ze staan natuurlijk gewoon op een dikke laag vlas Knipoog ) Daarna hebben we het nooit meer gebruikt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:18

Grappig dat iedereen een mening heeft maar het systeem niet eens blijkt te kennen. Kenissen van ons hebben het ook. Moet zeggen dat ik het ook niet duidelijk uit kan leggen maar het gaat erom dat het diep onder de grond altijd een dezelfde temperatuur is. In de winter haal je water op om dmv een warmtewisselaar (goedje dat ook in een koelkast zit) je huis ermee te verwarmen, in de zomer kan je je huis ermee koelen. Je hebt dus geen stookkosten alleen energiekosten. Aanleg is prijzig maar binnen een paar jaar schijnt dat terug verdient te zijn. En zoals ze al zei, de leidingen kosten niet veel en ik vind het dus niet gek dat ze erover DENKT om haar stallen te verwarmen.

Hier staat het principe
http://aardwarmte.eu/hoewerkt.html

Ik neem aan niet om ze steeds op 15 graden te hebben staan maar het kan wel werken om je vlas sneller te laten drogen. Dan komt er inderdaad ammoniak vrij maar dat gebeurt ook als je paarden op het natte vlas staan. Ik denk dat je dus mogelijk langer met het vlas kan doen en de paarden dus droger staan.
Ik zou ook nadenken over de waterleiding, misschien dat daar een mogelijkheid zit om die vorstvrij te houden. Want lint werkt onvoldoende, de bakjes bevriezen bij de aansluitingen kapot. Het enige wat wel schijnt te werken is een systeem dat continu water rondpompt.

En in de zomer is het dus mogelijk om de stallen te koelen. Alleen moet er dan geen dik pak vlas liggen.