's Winters altijd binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ing

Re: 's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:26

Citaat:
Ik vindt het dood en dood zielig die paardjes die de hele winter meer dan 20 uur per dag op stal staan.
Lekker hoor, een paard loopt normaal bijna de hele dag te grazen e.d en nu opsluiting in een 3x3 hok.

Idealiter heb je hier gelijk in, maar de mogelijkheid is niet altijd aanwezig. Ik woon op het laagste punt van Nederland, te midden van de polder, en je wilt niet weten hoe nat de weilanden gedurende de wintermaanden hier zijn. Ik vind het veel "zieliger" als de paarden öh zo vrij" tot hun knieen in de modder staan, en bij vorst hun nek breken over de bevroren plassen van 10X10 meter.
No offense, maar mijn paard staat daarom in de winter binnen!

Bovendien, de weilanden worden in de winter anders zo vertrapt dat er in het voorjaar noch hooi en stro vanaf gehaald kan worden, noch groeit er dan nog een plukje gras op. staan ze in de zomer lekker op een kaal land... ook niet ideaal Vork

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:15

blackstar schreef:
Soms is het gewoon domweg niet mogelijk om je paarden 24/7 buiten te houden.

24 uur is ook niet echt noodzakelijk, maar een paar uurtjes buiten wel, Als het erg nat is komen ze in de bak een paar uur met extra hooi, als het vriest of het is niet echt nat komen ze in de wei.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:52

En als je zelf een 40 urige baan heb van 8 tot 5 elke dag. Hoe moet je dan voor je paard zorgen dat deze een paar uur naar buiten kan. Niet elke pensionstal/manege bied deze mogelijkheid dat ze jouw paard naar buiten gooien en weer binnen halen.
Begrijp me niet verkeerd ofzo. Soms in de situatie nou eenmaal niet ideaal, en zeker in bv de randstad waar weinig plek is.

Ik heb gelukkig wel de mogelijkheid dat ze in de wei kan, maar dat is ook alleen maar omdat ze zo rustig is in de wei. En als ze er niet in kan dan kan ik denk ik wel vragen of ze haar even in de grote losgooibak willen zetten. Maar ook alleen maar in haar uppie. Dit omdat ik nog niet weet met welke paarden ze wel en niet buiten kan.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:00

blackstar schreef:
En als je zelf een 40 urige baan heb van 8 tot 5 elke dag. Hoe moet je dan voor je paard zorgen dat deze een paar uur naar buiten kan. Niet elke pensionstal/manege bied deze mogelijkheid dat ze jouw paard naar buiten gooien en weer binnen halen.
Begrijp me niet verkeerd ofzo. Soms in de situatie nou eenmaal niet ideaal, en zeker in bv de randstad waar weinig plek is.
.

Ik was eerst van 6 uur sochtends tot 8 uur savonds aan het werk (met reizen erbij) dan moest ik nog koken en daarna naar mijn paard, ik had een verzorger die meestal overdag mijn paard verzorgde, ik reed savonds en gooide haar daarna even los in de buiten longeerbak (de enige plek op de stal waar ik stond waa je ze los mocht gooien), we hadden een wei in het bos (van de stal, wat een eindje lopen was) daar stond ze het hele weekend dan in overdag. Nu staan ze aan huis en is het een stuk makkelijker.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:52

Ik betaal geen 600 euro per maand, want ik deel de kosten met mijn bijrijdster. Anders kan ik het lang niet betalen nee! Ik betaal in totaal 280 euro incl. lessen! (er zit nog korting bij ook) Maar in totaal is de hele pensionstalling 600 euro per maand. Dan heb je een binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeerbak, springbak, 3 grote weides, 3 mini weitjes, bos, 2 wasplaatsen, solarium en elke dag 1x graan 2x biks 2x hooi 2x mesten. Vrij luxe dus! Maar helaas kunnen de paarden dus niet s winters naar buiten.
Ik heb zoals gister wel met hem aan de hand gegraasd hem losgegooid in de longeerbak en nog wat gereden in het bos. Meer kan ik dan gewoon niet voor hem doen. Vind het ontzettend stom, verheug me dan ook op de zomer, dat hij dan lekker naar buiten kan!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:26

Klinkt luxe alleen voor de paarden dus niet. Vind 2x per dag ruwvoer ook te weinig of het moet zoveel zijn uiteraard dat ze het niet opkrijgen....

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:27

Sorenna schreef:
Ik betaal geen 600 euro per maand, want ik deel de kosten met mijn bijrijdster. Anders kan ik het lang niet betalen nee! Ik betaal in totaal 280 euro incl. lessen! (er zit nog korting bij ook) Maar in totaal is de hele pensionstalling 600 euro per maand. Dan heb je een binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeerbak, springbak, 3 grote weides, 3 mini weitjes, bos, 2 wasplaatsen, solarium en elke dag 1x graan 2x biks 2x hooi 2x mesten. Vrij luxe dus! Maar helaas kunnen de paarden dus niet s winters naar buiten.

Luxe voor de ruiter dus...
Sorenna schreef:
Ik heb zoals gister wel met hem aan de hand gegraasd hem losgegooid in de longeerbak en nog wat gereden in het bos. Meer kan ik dan gewoon niet voor hem doen. Vind het ontzettend stom, verheug me dan ook op de zomer, dat hij dan lekker naar buiten kan!

en daarmee is de kous af... waarom open je dan een topic in de eerste plaats?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:53

Ik vind het echt not done als een paard niet naar buiten kan of dat nou winter of zomer is maakt niks uit.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 09:47

Paard moet gewoon in de winter minimaal 2-4 u los. Dat is wel het minste. En flauwekul dat je je paard dat niet kunt bieden als je 40 u werkt en een huishouden moet runnen. Er zijn altijd mogelijkheden. Of je betaalt op je stalling extra/meer zodat iemand je paard eruit gooit-desnoods een half u in de paddock. Of je laat je paard in de molen zetten, door je stalhouder of medepensionklant als ze bv aan het rijden/mesten is (en visa versa), je neemt een bijrijder en/of je gaat op zoek naar een andere geschikte stalling. Wie zoekt en vraagt, vindt vaak een hoop opties. En ja, ook ik woon in het midden van de randstad en mijn paarden ook. Inmiddels staan ze wel buiten, maar voorheen stond ik ook op maneges en pensionstallen. Ben in het belang van het paard verhuisd. Dus dan maar geen binnenbak, solarium, wasplaats e.d. Voorwaarde: paard aantal uren per dag naar buiten (of in overleg met medepensionklanten), eb/vloedbak met verlichting, paddock en weide in de zomer.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:21

kynshiri schreef:
Sorenna schreef:

Luxe voor de ruiter dus...
Sorenna schreef:

en daarmee is de kous af... waarom open je dan een topic in de eerste plaats?

Solarium is er alleen voor paarden, en moet zeggen dat het ook luxe is voor het paard hoor!
Mijn rede van dit topic was eigelijk meer van hoe jullie paarden erbij staan in de winter! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:28

Ing schreef:
Idealiter heb je hier gelijk in, maar de mogelijkheid is niet altijd aanwezig. Ik woon op het laagste punt van Nederland, te midden van de polder, en je wilt niet weten hoe nat de weilanden gedurende de wintermaanden hier zijn. Ik vind het veel "zieliger" als de paarden öh zo vrij" tot hun knieen in de modder staan, en bij vorst hun nek breken over de bevroren plassen van 10X10 meter.
No offense, maar mijn paard staat daarom in de winter binnen!

Bovendien, de weilanden worden in de winter anders zo vertrapt dat er in het voorjaar noch hooi en stro vanaf gehaald kan worden, noch groeit er dan nog een plukje gras op. staan ze in de zomer lekker op een kaal land... ook niet ideaal Vork

Mijn paardje staat dus op zo'n plek. Bij de Loosdrechtse plassen, de Westbroekse Zodden, op veengrond. Ze staan in een groot gebied, dus niet per se tot hun knietjes in de modder, maar er is wel modder hier en daar. Ook moeras. Knipoog
Niks zieligs aan, hoor, mijn paard is er heel gelukkig zelfs. Veel gelukkiger dan op stal. Ja

In het voorjaar komt de grond weer prima bij en desnoods wordt er bijgezaaid. Kaal land hebben wij nooit. Kwestie van de paarden anders verweiden en niet teveel paarden op een stuk zetten.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:31

Willekes schreef:
Paard moet gewoon in de winter minimaal 2-4 u los. Dat is wel het minste. En flauwekul dat je je paard dat niet kunt bieden als je 40 u werkt en een huishouden moet runnen. Er zijn altijd mogelijkheden. Of je betaalt op je stalling extra/meer zodat iemand je paard eruit gooit-desnoods een half u in de paddock. Of je laat je paard in de molen zetten, door je stalhouder of medepensionklant als ze bv aan het rijden/mesten is (en visa versa), je neemt een bijrijder en/of je gaat op zoek naar een andere geschikte stalling. Wie zoekt en vraagt, vindt vaak een hoop opties. En ja, ook ik woon in het midden van de randstad en mijn paarden ook. Inmiddels staan ze wel buiten, maar voorheen stond ik ook op maneges en pensionstallen. Ben in het belang van het paard verhuisd. Dus dan maar geen binnenbak, solarium, wasplaats e.d. Voorwaarde: paard aantal uren per dag naar buiten (of in overleg met medepensionklanten), eb/vloedbak met verlichting, paddock en weide in de zomer.

Ben het helemaal met je eens. Maar weet niet waar je vandaan haalt dat ik 40 u werk en een huishouden moet runnen. Ik zit namelijk nog op school en woon nog bij m,n ouders Knipoog Vork
Zoals ik al een paar keer heb gezegd is er in mijn omgeving geen geschikte stal voor mijn paardje. Ik heb al een bijrijdster die ook vaak met hem alleen even aan de hand graast na het rijden. Ik hoop zo toch nog een beetje zijn behoeftes tegemoet te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:32

Zoals ik wel eens vaker zeg...ze kunnen van zee land maken, maar op sommige stallen blijkbaar niet eens een droge paddock.. Verward

Paarden horen gewoon dagelijks even hun ei kwijt te kunnen zonder ruiter of bijzetteugel oid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:34

Sorenna, sorry hoor, maar 600 euro per maand aan stallingskosten.... Dat heb ik echt nog nooit gehoord voor 1 paard. Hebben ze daar gouden stallen ofzo???? Wat jij opnoemt hebben ze hier op de luxe maneges bij mij om de hoek ook, maar daar betaal je tussen de 275 euro en 350 euro ofzo..... Toch heel wat minder dan 600 euries. Knipoog

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:44

écht waar de stalling hier is ontzettend duur. Ik betaal dan ook maar de helft (iets minder). In de zomer is het er wel echt een paradijsje voor de paarden. Maar nu hebben ze de weides dicht vanwege het stuktrappen van het land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:49

Is zeker wel heel erg duur, hoor. Knipoog
Ik zou het per maand niet eens op kunnen hoesten. Bloos
Reken het eens om naar guldens.... Jullie betalen gewoon meer dan 1250 gulden per maand Nors opkijken . Ik kan er me niets bij voorstellen.....

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 15:51

Tja, het word steeds duurder. Vorig jaar was het minder maar dit jaar is het weer duurder geworden (vanaf 1 jan 2008) vawege het stro o.a. En vanwege een of andere milieuregel ofzo. Vorig jaar was het volgens mij 550 euro. Ik weet het niet precies omdat ik m,n paardje pas sinds vorig jaar heb.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:52

Oké TS, volgens mij is het wel duidelijk geworden in dit topic dat:
*Paarden (ook de jouwe!) buiten moeten kunnen komen! Met andere paarden in een paddock of wei, en niet alleen voor 20 minuten.
*Je echt heel erg veel betaald voor maar 1 paard, terwijl het niet eens een goede stalling is voor je paard!

Dan kan je wel in dit topic blijven schrijven hoe erg je dit allemaal vind, maar doe er wat aan! Kijk rond, vraag rond, het gaat om je paard hoor!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:55

Pfffff. Sorry dat ik het zeg, maar ik wordt gek van deze ongelovelijke topics. Het is al JAREN zo, paarden staan in de winter nou eenmaal wat vaker binnen. Als mijn paard straks uit de opfok is dan probeer ik een stal te vinden waar ze in de winter ook vaak genoeg buiten komt, het liefst de hele dag en 's nachts op stal. Maar bij ons in de omgeving is het een stuk moeilijker dan de mensen die in friesland/groningen en in het zuiden en oosten van het land wonen. Vervolgens wordt het topic weer lekker aangedikt met Naturals, prima no offense, maar er zijn ook andere manieren. En dierenmishandeling, sorry, maar daar heb ik helaas heel andere voorbeelden van gezien. Het is imo pas dierenmishandeling als ze echt 24/7 op stal staan... Mijn haren gaan hier van overeind staan, en de topics lijken met de dag erger te worden en als paddestoelen uit de grond te schieten.

Net alsof mensen niet het beste met hun paard voorhebben...
Zo, dit wilde ik even kwijt Clown

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:51

Splash: Je hebt helaas gelijk, dat paarden al jaren binnen moeten in de winter. Maar dat is dan toch geen reden om te het goed te praten dat ze niet in de wei kunnen? Het is al jaren zo, dus laat maar lekker, het is normaal??

Paarden moeten winter en zomer naar buiten kunnen! Natuurlijk heeft iedereen het beste voor met zijn paard, maar denken waarschijnlijk precies hetzelfde: Zoveel paarden hebben dit, gaat altijd zo, maakt niet uit.

tsja...

En altijd op stal is echt wel een vorm van dierenmishandeling, vind ik tenminste! Je mishandeld een paard dan niet lichamelijk, maar psychisch...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:54

Pardon, Splash Verward ??? Krijgen de 'naturals' nou overal weer ineens de schuld van Verward ???? Ik vind (als natural overigens Tong uitsteken ) dat er nogal een verschil zit in 'wat vaker binnen' of 'de hele dag binnen' (naast een uurtje rijden). Jij blijkbaar niet? Wie is hier nou ongenuanceerd, zeg..... Knipoog

Ik woon ook niet in de plaatsen die jij beschrijft waar zoveel mensen hun paarden volgens jou wel makkelijker buiten kunnen laten. Toch zal ik ten alle tijde een plek voor mijn paard hebben, waarbij hij zo vrij mogelijk kan leven, ja. Omdat IK dat een vereiste vind voor het hebben van mijn paard. Hij staat daar de hele dag en ik ben er maar een paar uurtjes per dag. Hij heeft het grootste recht op een leven als paard, naast zijn leven met mij.
Hoe moeilijk is het om desnoods paddocks te maken, zodat een paard wel wat meer vrijheid met soortgenoten heeft i.p.v. die box van gemiddels 3 x 3??? Verward

Helaas ken ik persoonlijk heel wat mensen die hun paarden opstallen (sommigen zelfs het hele jaar door), omdat ze inderdaad niet beter weten. Boos!
Gelukkig raken steeds meer mensen doordrongen van het feit dat paarden juist veel beweging nodig hebben tussen soortgenootjes. En ja, ook 's winters. Ja

Overigens: Zet je mijn paard 24/7 binnen, dan spreek ik wel degelijk van mishandeling. Je zou mijn paard eens moeten zien op stal. Verdrietig
Godzijdank, is het niet aan de orde en het gaat ook niet gebeuren ook!!! Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:57

mijn pony staat 's winters niet 24/7 op wei, maar wel minstens 5/7. Anders gaat zn weitje helemaal naar de kl*te..

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:00

Natural, ik ben totaal geen natural. Ik ben geen hoge dressuurmiep of springcrack. Maar ik ben wel op recreatief niveau serieus bezig met mijn hobby. En ik probeer mij dus in te leven in de leefwijze en belevingswereld van mijn paard. Ik zeg niet dat paarden die 23/7 op stal staan ongelukkig zijn, maar een gezonde situatie vind ik het niet. Wat iedereen doet moet hij/zij zelf weten. Ik denk ik het belang van het paard. En dat zouden meer mensen eigenlijk ook kunnen doen. Genoeg die er wel zijn. Ik bedoel alleen te zeggen is dat veel mensen hun paard liever meer buiten zouden zien, maar er verder geen consequenties aan willen verbinden. Dus luxe voor geluk en welzijn van je paard -- in MIJN ogen. Als er een iemand zijn ogen door dergelijke topics geopend kunnen worden dat is het al heel wat. Begin een betere wereld bij jezelf zeggen ze toch altijd?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:10

600,- euro!!!! Volgens mij kan je met dit bedrag een leuke hypotheek nemen voor een stuk grond met stal...........Knipoog, eigenlijk schandalige prijzen, maar dat terzijde.
TS misschien is het een idee om aan te geven waar je woont. Welicht is er een "bokker" die in de buurt woont en nog wel een andere stalling met weide-gang weet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:43

Ik vraag me eigenlijk wel af wie er onder natural geplaats worden?
Iedereen die vindt dat een paard buiten de stal moet komen, elke dag?