Hoeveel hooi per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Re: Hoeveel hooi per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:11

XxNadiehxX schreef:
Hallo allemaal,

mijn paard krijgt van de manege veel te weinig hooi, daarom wil ik bij gaan voeren maar..

Wat is het normale aantal plakken ?

Groetjes!

afhankelijk van je paard geef je hooi in kg
je kunt niet uitgaan van pakken of plakken.
een paard [bv 1.74] zou zo n 10 tot 12 kg hooi perdag moeten krijgen
je zou dus even moeten ''wegen'' wat hij nu krijgt .
daar zul je van schrikken denk ik

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:39

rowo schreef:
Beter onbeperkt hooi en krachtvoer minderen dan andersom. Ruwvoer is echt basisbehoefte 1. Krachtvoer verdringt ruwvoer!

Met deze hoeveelheden krachtvoer kan onbeperkt ruwvoer in mijn ogen echt prima.

Op maneges is het nu eenmaal onmogelijk paarden op uitsluitend ruwvoer te zetten. Daarnaast vinden de meeste "sportruiters" die dikke grasbuiken vaak vreselijk.
Onbeperkt ruwvoer bij dit rantsoen kan gevaren opleveren, zeker wanneer het ruwvoer van een "rijke" kwaliteit is. Daarnaast ben je nog afhankelijk van het eetgedrag van het paard. Is het er een die stopt of een die zich "doodvreet"? Hoeveel arbeid moet het paard verrichten etc etc..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:06

Daar zeg je al zowat: wat voor soort ruwvoer. Eiwitrijke kuil, of echt goed droog hooi.

Ik weet natuurlijk ook niet wat ze rijd met dat paard; dagelijks harde training of maar 3x per week.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:03

Mijn paarden krijgen elk zo'n baal hooi (kleine baal - zo'n 12 kilo) per dag en daar bovenop nog twee kilo krachtvoer. Maar als ik mezelf niet zou intomen zou ik er nog veel meer hooi instoppen. Bloos Ze krijgen het verdeeld over twee voerbeurten, één s'ochtends wanneer ze op de weide gaan en één wanneer ze 's avonds binnenkomen. Het liefst zou ik willen zien dat mijn paarden de hele dag door kunnen knabbelen maar dan zou ik me arm voeren aan hooi... Bloos Met één portie hooi zijn de paarden zo'n anderhalf à twee uur zoet. Dan is het op en staan ze wat te suffen in de paddock. Oh ja, ze krijgen ook nog later op de avond een grote emmer luzerne of compact-gras.

Ik lees vaak dat mensen onbeperkt hooi geven. Ik weet niet goed wat ik me daar moet bij voorstellen? Dan gaan er toch meerdere (volledige) pakken hooi per dag per paard aan of zijn de mijne zo'n vreetzakken? Vork Er blijft bij hen NOOIT iets liggen en ik zou er kunnen blijven hooi instoppen Vingers aflikken .

Maar zoals reeds gesteld, een halve plak hooi per dag is gewoon veeel te weinig.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:42

Hoevaak krijgt krijgt ie hooi per dag dan ??

Ik zou hem anders tussendoor gewoon een portie extra hooi geven ?

En je kan misschien vragen of ze wat meer willen geven ?

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:36

Hier redden we het met 3 paarden net wel of net niet met 1 baal (kleine pakken maar wel zo zwaar mogelijk geperst)

daarbij staan ze overdag wel buiten (niet in het gras) waar ze dan weer geen hooi krijgen...

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:17

Mijn pony's staan 24/7 op het land met een schuilstal. Deze krijgen van mij 2 volle kruiwagen hooi per dag (uit een grote ronde baal dus kan geen plakken tellen) Daarnaast krijgen ze nog brol en meusli

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:11

Mausie schreef:
Mijn paarden krijgen elk zo'n baal hooi (kleine baal - zo'n 12 kilo) per dag en daar bovenop nog twee kilo krachtvoer. Maar als ik mezelf niet zou intomen zou ik er nog veel meer hooi instoppen. Bloos Ze krijgen het verdeeld over twee voerbeurten, één s'ochtends wanneer ze op de weide gaan en één wanneer ze 's avonds binnenkomen. Het liefst zou ik willen zien dat mijn paarden de hele dag door kunnen knabbelen maar dan zou ik me arm voeren aan hooi... Bloos Met één portie hooi zijn de paarden zo'n anderhalf à twee uur zoet. Dan is het op en staan ze wat te suffen in de paddock. Oh ja, ze krijgen ook nog later op de avond een grote emmer luzerne of compact-gras.

Ik lees vaak dat mensen onbeperkt hooi geven. Ik weet niet goed wat ik me daar moet bij voorstellen? Dan gaan er toch meerdere (volledige) pakken hooi per dag per paard aan of zijn de mijne zo'n vreetzakken? Vork Er blijft bij hen NOOIT iets liggen en ik zou er kunnen blijven hooi instoppen Vingers aflikken .

Maar zoals reeds gesteld, een halve plak hooi per dag is gewoon veeel te weinig.

Ik zou niet weten hoe ze dat weg moeten krijgen Mausie...
De jouwe eten veel meer dan de onze.
Als de paarden overdag op het land staan en 's avonds op de paddock met schuilstal, krijgen ze einde van de middag zo'n 3/4 tot hele (afhankelijk van gewicht en hoe strakgeperst) baal hooi met hun drieën. En dan hebben ze meestal 's ochtends nog wel wat in de netten en de bakken liggen. Dan gaan ze de ochtend en middag het land op, of krijgen eerst weer wat (2 dikke plakken?) hooi als het zo nat is dat ze 'smiddags pas even het gras op mogen of als 1 van ons gaat rijden en de andere paarden achter blijven in de paddock zodat ze daarna met zijn alleen tegelijk het land op kunnen.
Als ze de hele dag op de paddock zouden staan zonder een paar uurtjes gras, dan gaat er misschien 1,5 baal per dag door, voor 3 paarden... Het zijn 2 paarden van begin 1,60 hoog en 1 stevige pony van richting de 1,50.
Als ik veel meer voer, dan blijft er heel veel liggen...

Wat wel scheelt is hoe lekker ze het hooi vinden. Soms zit er hooi tussen en dat gaat dan erg hard. Blijkbaar is dat dan erg smaakvol hooi. Als ze het minder lekker vinden, dan eten ze minder. Maar ze zien er verder prima uit (niet te mager en mooi glanzend) ondanks dat ze maar erg weinig krachtvoer krijgen, en zolang dat het geval is voeren we blijkbaar goed genoeg.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:53

Ik heb gesealde pakken voordrooghooi van zo'n 250 kg. Met twee paarden (KWPN en IJslander) doe ik ongeveer 1 maand met zo'n pak. Ze krijgen dan twee keer per dag brokken en hooi gevoerd. IJslander maar 1/4 kg en KWPN'er 2 1/2 kg per keer. Ik zorg dat er altijd hooi zit in de ruif, ze kunnen dus echt volledig onbeperkt eten. IJslander is overigens een grotere vreetzak dan de KWPN'er.... Lachen. Tot nu toe nog geen enkel teken dat ze zich 'overeten'.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:24

Mijn haf staat met nog een haf en 4 fjorden. Ze staan 24/7 op t land zonder schuilstal, wel wat bomen. Ze krijgen sochtends een baal hooi(zijn van die kleine baaltjes) en aan t eind van de middag nog een baal. Ze eten t eigenlijk helemaal op, tenzij ze erin hebben gestaan ofzo. Er staat ook nog wat gras op t land, dus ze hebben genoeg te eten. Verder krijgen ze alleen brok of muesli na t rijden en dat is gemiddeld 2 keer per week( we zijn allemaal recreatieruiters).Dit is genoeg, ze zijn iets te dik nu. Maar liever iets te dik in de winter dan te dun.