Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladolcevita

Re: Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 02:00

merrieveulen schreef:
overigens betwijfel ik ook of dit niet een SA betreft, aangezien je erg kinderlijk klinkt maar wel om 10 over half 2 nog op internet zit, en dingen nét zo weet te brengen dat er gemakkelijk discussies over ontstaan.
!

hmm, ja daar heb je wel gelijk in maar ik (naief misschien) hoop toch dat we niet in de zeik genomen worden.

Zo niet; naar bed joh Snoop_fan! Jij hoort allang op 1 oor te liggen! Ik begin een steeds vreemder beeld bij je ouders te krijgen....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 06:09

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:25

ladolcevita schreef:
We kunnen allemaal wel gaan zitten zeuren over dit meisje haar schrijfstijl en tekortkomingen naar haar pony maar het is toch echt beter haar te helpen.... Kan er niemand uit de buurt een keer bij haar langs gaan? Ik lees toch echt tussen de regels door dat ze zelf twijfeld aan de verzorging van haar pony en gewoon hulp nodig heeft. Ze vraagt om een soort penvriendin om haar bij twijfel te helpen. Kortom de beste bedoelingen als je het mij vraagt. Als ze inderdaad 10 jaar was toen ze het beestje kreeg, wat verwachten we dan van zo'n kind? Die ouders zijn fout om zo maar een pony aan te schaffen, niet een kind van op dat moment 10 jaar! Maar het beestje is er nu al en ze moet er maar het beste van maken.

to Snoop_fan; succes met het overtuigen van je ouders! Ik hoop echt dat ze inzien dat al die kosten er nou eenmaal bij horen en een pony die kapot gaat van de wormen lijkt me geen gezonde situatie, dat moeten ze toch kunnen begrijpen. Knipoog

Ben héél blij dat toch iemand mij begrijpt..
Jullie doen net alsof mijn pony geen eten en geen drinken krijgt :s:s Mijn pony heeft niks te kort buiten z'n spuitjes enzo..
Ik had ook liever gehad dat ik er niet vroeger aan dacht maarja,, 13 jaar is ook geen leeftijd dat je alles al beseft hé :s:s

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:27

ladolcevita schreef:
merrieveulen schreef:
overigens betwijfel ik ook of dit niet een SA betreft, aangezien je erg kinderlijk klinkt maar wel om 10 over half 2 nog op internet zit, en dingen nét zo weet te brengen dat er gemakkelijk discussies over ontstaan.
!

hmm, ja daar heb je wel gelijk in maar ik (naief misschien) hoop toch dat we niet in de zeik genomen worden.

Zo niet; naar bed joh Snoop_fan! Jij hoort allang op 1 oor te liggen! Ik begin een steeds vreemder beeld bij je ouders te krijgen....

Sorry dat ik dit vraag,, maar wat is in godsnaam een sa??
Zit hier nog maar enkele dagen op.. dus weet neit wat dit betekent
en wanneer zat ik om half 2 nog op de pc..
Dat kan niet,, mss een laat aankomend bericht maar moet om 10 uur m'n bedje in

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:32

Snoop_fan schreef:

Als dat zo is dan neem ik mijn opmerking terug. Knipoog Een SA is een schaduwaccount. Men is hier nogal paranoia omdat sommige mensen om te kunnen rellen en stoken een nep-account nemen naast hun normale. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat dit niet zo is.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:35

ladolcevita schreef:
Snoop_fan schreef:

Als dat zo is dan neem ik mijn opmerking terug. Knipoog Een SA is een schaduwaccount. Men is hier nogal paranoia omdat sommige mensen om te kunnen rellen en stoken een nep-account nemen naast hun normale. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat dit niet zo is.

oké bedankt, ik wil hier geen ruzie stoken ofzo want ben niet echt een ruziemakertje..
Maar het komt misschien wel zo over bij jullie omdat het zo'n domme vraag is (héél dom) maar ik moet het toch ergens vragen, beter dat ik het nu vraag dan nooit..
Mama gaat nu de hoefsmid bellen Knipoog Dan is over een weekje z'n hoefjes gedaan, ik kuis ze wel altijd uit maar kappen moet ene hoefsmid wel doen Knipoog
Wat is paranoia?? (sorry dat k bijna niets weet, ben gene krak in spelling..)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:40

kasparonda schreef:
Ik zie dat je pas 13 jaar bent, dat is al een hele verantwoordelijkheid.
Steunen je ouders je niet?
Ik zou je alleen 1 ding goed willen zeggen en dat is: de volgende keer voor je een dier aanschaft moet je eerst even info opzoeken dan weet je wat voor kosten je rekening moet houden.
Maar je paardje moet deze prikken wel hebben anders wordt ie ziek.
Eerst moet die de basisenting krijgen 1ste prik en tweede prik 6 weken later en dan ieder jaar.
Dit is dan tetanus en infuenza.
Verder moet je 4 x per jaar ontwormen.
Waar heb je je paardje staan en hoe doe je dit allemaal op zo'n jonge leefdtijd?

Beetje onzin, misschien heeft ze eerst wel goed gekeken, maar je kunt van iemand van 13 jaar niet verwachten dat die alles weet. Daarbuiten ze heeftt een shet, die kunnen vaak veel hebben en als ze niet van de dam afgaan is de enting niet 100% nodig. Veel mensen raden het wel aan, maar ik geef mijn pony bewust niet de enting omdat wij erachter zijn gekomen dat dat 1 van de redenen was van haar verkoudheid. (In combinatie met een slechte weerstand). En daarbuiten, als jullie goed om jullie heen kijken zien jullie dat zeer weinig shetten ge-ent worden. De pony wordt maar 2x per week bereden en komt niet op wedstrijden of andere stallen. Wat is het probleem dan? Over het halster, tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren op momenten dat een pony een halster omheeft, maar denk eens goed na. Mijn pony heeft nu vier hechtingen in zn kop omdat die dommert niet goed uitkijkt waar zn kop wel en niet tussen pas Tong uitsteken Hij had geen halster om, vervolgens is mijn zusje heel hard gevallen omdat ze het halster niet om kon krijgen bij hem omdat die wond em zo pijn deed! Dus in sommige gevallen is het gewoon handiger dat ze wel een halster omhebben. En als de pony uitbreekt ZONDER halster, hoe wil je die te pakken krijgen als hij/zij er in blinde paniek vandoor gaan... Als ze een halster omhebben, heb je hoe dat ook meer grip op de pony. Veel shetten hebben een eigenwijs karakter en dat wil ook niet meteen zeggen dat ze iets op hun baasje tegen hebben.

Een zadeltje kun je inderdaad gemakkelijk aankomen, kijk gewoon regelmatig op internet en anders kijk een keer op http://www.zadelmarkt.nl. Die hebben niet de beste spullen, maar zeker wel goedkoop!!

Kosten waar je wel altijd rekening mee moet houden zijn zoals wormenkuur, vitaminestoot (als je pony slecht door de verharing komt of andere problemen heeft. Een hulpje zeg maar.) Misschien moet je toch eens een hoefsmid naar de hoeven van je pony laten kijken. Mijn ervaring is dat een hoefsmid veel beter thuis is in problemen met hoeven dan de veeartsen.

Wat het hoofdstel betreft, voor 15 euro heb je al een nieuw hoofdstelletje. Dan heb je een passend hoofdstel voor weinig, de kwaliteit is prima en je pony voelt zich een stuk prettiger!!

Ik wil je 1 tip meegeven! Laat die enting zitten. Menig dierenarts zegt dat het niet heel erg nodig is vooral niet als je pony niet veel in contact komt met verschillende paarden en ook niet op wedstrijden komt. En daarbuiten is de enting vooral bedoelt voor paarden tot een bepaalde leeftijd. Leeftijd is geloof ik 10 12 jaar, daarna zijn ze veeel minder vatbaar voor ziekten!

Ik hoop dat ik je op deze manier wat heb geholpen.

Groetjes

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:28

Yvet_90 schreef:
kasparonda schreef:
Ik zie dat je pas 13 jaar bent, dat is al een hele verantwoordelijkheid.
Steunen je ouders je niet?
Ik zou je alleen 1 ding goed willen zeggen en dat is: de volgende keer voor je een dier aanschaft moet je eerst even info opzoeken dan weet je wat voor kosten je rekening moet houden.
Maar je paardje moet deze prikken wel hebben anders wordt ie ziek.
Eerst moet die de basisenting krijgen 1ste prik en tweede prik 6 weken later en dan ieder jaar.
Dit is dan tetanus en infuenza.
Verder moet je 4 x per jaar ontwormen.
Waar heb je je paardje staan en hoe doe je dit allemaal op zo'n jonge leefdtijd?

Beetje onzin, misschien heeft ze eerst wel goed gekeken, maar je kunt van iemand van 13 jaar niet verwachten dat die alles weet. Daarbuiten ze heeftt een shet, die kunnen vaak veel hebben en als ze niet van de dam afgaan is de enting niet 100% nodig. Veel mensen raden het wel aan, maar ik geef mijn pony bewust niet de enting omdat wij erachter zijn gekomen dat dat 1 van de redenen was van haar verkoudheid. (In combinatie met een slechte weerstand). En daarbuiten, als jullie goed om jullie heen kijken zien jullie dat zeer weinig shetten ge-ent worden. De pony wordt maar 2x per week bereden en komt niet op wedstrijden of andere stallen. Wat is het probleem dan? Over het halster, tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren op momenten dat een pony een halster omheeft, maar denk eens goed na. Mijn pony heeft nu vier hechtingen in zn kop omdat die dommert niet goed uitkijkt waar zn kop wel en niet tussen pas Tong uitsteken Hij had geen halster om, vervolgens is mijn zusje heel hard gevallen omdat ze het halster niet om kon krijgen bij hem omdat die wond em zo pijn deed! Dus in sommige gevallen is het gewoon handiger dat ze wel een halster omhebben. En als de pony uitbreekt ZONDER halster, hoe wil je die te pakken krijgen als hij/zij er in blinde paniek vandoor gaan... Als ze een halster omhebben, heb je hoe dat ook meer grip op de pony. Veel shetten hebben een eigenwijs karakter en dat wil ook niet meteen zeggen dat ze iets op hun baasje tegen hebben.

Een zadeltje kun je inderdaad gemakkelijk aankomen, kijk gewoon regelmatig op internet en anders kijk een keer op http://www.zadelmarkt.nl. Die hebben niet de beste spullen, maar zeker wel goedkoop!!

Kosten waar je wel altijd rekening mee moet houden zijn zoals wormenkuur, vitaminestoot (als je pony slecht door de verharing komt of andere problemen heeft. Een hulpje zeg maar.) Misschien moet je toch eens een hoefsmid naar de hoeven van je pony laten kijken. Mijn ervaring is dat een hoefsmid veel beter thuis is in problemen met hoeven dan de veeartsen.

Wat het hoofdstel betreft, voor 15 euro heb je al een nieuw hoofdstelletje. Dan heb je een passend hoofdstel voor weinig, de kwaliteit is prima en je pony voelt zich een stuk prettiger!!

Ik wil je 1 tip meegeven! Laat die enting zitten. Menig dierenarts zegt dat het niet heel erg nodig is vooral niet als je pony niet veel in contact komt met verschillende paarden en ook niet op wedstrijden komt. En daarbuiten is de enting vooral bedoelt voor paarden tot een bepaalde leeftijd. Leeftijd is geloof ik 10 12 jaar, daarna zijn ze veeel minder vatbaar voor ziekten!

Ik hoop dat ik je op deze manier wat heb geholpen.

Groetjes

Snoopyke is nu 11 jaar dus ik zal eens aan mijn vriendinnen vragen wat zij ervan denken..
Dus die wormenkuur is nodig hé??
de hoeven zijn over een weekje (of 2 ZEKER) gecontroleerd en bijgekapt!
Een zadeltje heb ik op het oog voor 40 euro,, maar ik had al info gevraagt aan die van zadelmarkt, toch bedankt!
Het hoofdstel krijg ik gratis bij een vriendin, dan kan ik het passen (ze heeft er 2) en als er een groter is dat wel met het halster gaat zal ik dat omdoen als ik rij! In de stal zal ik het misschien dat uitlaten zodat het wat rust heeft (z'n mooie kopppie Knipoog )
Ik ben blij dat je me begrijpt.. Dan krijg ik tohc nog steun want na een tijdje dacht ik: ohnee dit wordt een herrie..
Maar ik probeer het uit te leggen maar over het halster laat ik het buiten de stallen liever aan, ook omdat ik het zelf niet aankrijg..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:31

je kan echt niet meer op je shet rijden, je bent veel te groot en te zwaar
een pony mag 20% van zijn lichaamsgewicht tillen ongeveer
dat betekend bij een gemiddelde shet dus 40 kilo
je moet wel bedenken dat hij een hele erge zere rug krijgt als je er dan toch op gaat rijden

je kan het vergelijken met dat jij ene tas van 30 kilo moet tillen en dan nog moet gaan rennen ook

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:50

Ik zou beginnen met:
-het aanleren van halster aan en uit (zowel bij jou als je pony)
-morgenmiddag direct de hoefsmid bellen en zeggen dat ie zo snel mogelijk komt (iedere 8 weken)
-de veearts laten komen voor de spuitjes (mss kan hij ook eens kijken naar de beentjes voor zijn kreupelheid en zeggen welke ontworming je de 1ste keer moet gebruiken en kun je vragen of hij een lijstje opsteld met verschillende wormenkuren)
inenting 1x per jaar (nu zal het waarschijnlijk na een 6tal weken nog 1 zijn, dat is dan de basisenting) en de wormenkuren om de 3 maand. Zo doe ik het altijd omdat mijn paard eigenlijk het hele jaar door op de wei staan (bij goed weer) en bij jou pony denk ik ook dus om de 3 maand een wormenspuit geven Knipoog
-niet meer rijden maar longeren, vrijheidsdressuur, wandelen aan de hand, je kunt enorm veel doen....
-een klein meisje zoeken die je pony kan berijden zodat je er zelf niet meer moet op rijden

Voor een zadel en hoofdstel kun je wel eens kijken, je kunt hele mooie en passend 2dehands tuig kopen voor een prikje Ja . Heb je trouwens een longe? Anders kun je die ook wel goedkoop vinden zodat je kunt longeren.
Een manenspray zal denk ik wel handig zijn bij een shetje (ik stel me een shet voor met lange dikke manen??) andere verzorgingsproducten heb je niet nodig.
Misschien ook handig om je borstels eens te wassen en je poetsbox uit te kuisen/wassen. Na 3 jaar zullen die wel behoorlijk vuil zijn Clown , het is goed om een paar keer per jaar je poetsspullen en box eens volledig te wassen zodat je je paard niet vuiler poetst Knipoog (en moest hij bv luizen of last hebben van schurft ofzo moet je ze ook direct wassen en ontsmetten!)

Zo ik denk dat je nu wel verder kan Haha! moest je nog vragen hebben, gewoon een topic openen (een tip: als je een topic opent wel nederlands praten en achtergrond informatie geven zodat mensen je serieus nemen *LOL* .

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:14

Natje_Spirit schreef:
Ik zou beginnen met:
-het aanleren van halster aan en uit (zowel bij jou als je pony)
-morgenmiddag direct de hoefsmid bellen en zeggen dat ie zo snel mogelijk komt (iedere 8 weken)
-de veearts laten komen voor de spuitjes (mss kan hij ook eens kijken naar de beentjes voor zijn kreupelheid en zeggen welke ontworming je de 1ste keer moet gebruiken en kun je vragen of hij een lijstje opsteld met verschillende wormenkuren)
inenting 1x per jaar (nu zal het waarschijnlijk na een 6tal weken nog 1 zijn, dat is dan de basisenting) en de wormenkuren om de 3 maand. Zo doe ik het altijd omdat mijn paard eigenlijk het hele jaar door op de wei staan (bij goed weer) en bij jou pony denk ik ook dus om de 3 maand een wormenspuit geven Knipoog
-niet meer rijden maar longeren, vrijheidsdressuur, wandelen aan de hand, je kunt enorm veel doen....
-een klein meisje zoeken die je pony kan berijden zodat je er zelf niet meer moet op rijden

Voor een zadel en hoofdstel kun je wel eens kijken, je kunt hele mooie en passend 2dehands tuig kopen voor een prikje Ja . Heb je trouwens een longe? Anders kun je die ook wel goedkoop vinden zodat je kunt longeren.
Een manenspray zal denk ik wel handig zijn bij een shetje (ik stel me een shet voor met lange dikke manen??) andere verzorgingsproducten heb je niet nodig.
Misschien ook handig om je borstels eens te wassen en je poetsbox uit te kuisen/wassen. Na 3 jaar zullen die wel behoorlijk vuil zijn Clown , het is goed om een paar keer per jaar je poetsspullen en box eens volledig te wassen zodat je je paard niet vuiler poetst Knipoog (en moest hij bv luizen of last hebben van schurft ofzo moet je ze ook direct wassen en ontsmetten!)

Zo ik denk dat je nu wel verder kan Haha! moest je nog vragen hebben, gewoon een topic openen (een tip: als je een topic opent wel nederlands praten en achtergrond informatie geven zodat mensen je serieus nemen *LOL* .

Aanleren van halster kan ik aan mijn vriendinnen vragen, maar buiten de stallen hou ik het liever aan..
de hoefsmid is bijna verwittigt.
De veearts moet ik nog zeggen
die kreupelheid is door de hoefjes,, vanvoor staan ze niet helemaal juist maar dat ligt aan de hoefjes.
Ik zal ook eens aan mijn vriendinnen vragen voor de spuitjes voor SNoopy
Ik zal zo wenig mogenlijk rijden maar sorry, ik moet erop rijden, anders leer ik niets enzo maar ik rij niet zo vaak, nu nog 1 in de 2 weken ofzo.. (int middelbaar pas en veel huiswerk)
Ik mag geen andere kindjes op mijn pony laten rijden omdat hij daarvan wild wordt, maar ik heb wel vriendinnen die wat dunner dan mij zijn en kleiner, mss kunnen zij dan meer rijden en kunnen we "lesgevertje" spelen zodat we elkaar les geven.
Wat is vrijheidsdresuur, ken niet veel van die speciale woorden

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:29

In de weide kun je je halster aanlaten dat is geen probleem (wel geen dag en nacht!) in de stal doe je die dan weer uit, ook als je je hoofdstel indoet, dan doe je die ook weer uit.
Spuitjes en ontworming zou je toch beter vragen aan je dierenarts en niet je vriendin, een DA is ervoor opgeleid en zo weet je 100% zeker dat je de juiste kuur hebt én het de juiste dosis is (de DA legt het je wel allemaal uit als je dat vraagt, ontworming kun je wel met behulp van je vriendin zelf geven maar dan moet je dus wel achtergrond informatie hebben (welke ontworming, hoeveel moet ik geven....)
Rijden moet je echt overlaten aan andere, kleinere kinderen. Om zelf te rijden kun je misschien een verzorgpony in de buurt zoeken of je moet je pony verkopen en een grotere pony kopen als je echt wilt rijden.
Wat versta je met "wild", is dat dan weglopen, bokken,.... Een goeie ruiter vind je in alle maten dus ook kleine kinderen kunnen goed rijden en je pony moet het toch leren. Maak een advertentie op waarin je zegt dat je op zoek bent achter een verzorgster/bijrijder voor je shet en laat die persoon eens rijden met je pony zodat je kunt zien of die persoon echt ervaring heeft.
Vrijheidsdressuur zijn trucjes leren, op de onderstaande site vind je toch wel redelijk veel over VD (ook op bokt vind je genoeg info als je de zoekfunctie gebruikt Knipoog die staat bovenaan rechts onder de regels van bokt).
http://www.pink-horizon.nl/

Oja misschien is het handig om een foto van jij op je pony op bokt te zetten zodat we kunnen kijken of je te groot/zwaar bent Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:33

Natje_Spirit schreef:
In de weide kun je je halster aanlaten dat is geen probleem (wel geen dag en nacht!) in de stal doe je die dan weer uit, ook als je je hoofdstel indoet, dan doe je die ook weer uit.
Spuitjes en ontworming zou je toch beter vragen aan je dierenarts en niet je vriendin, een DA is ervoor opgeleid en zo weet je 100% zeker dat je de juiste kuur hebt én het de juiste dosis is (de DA legt het je wel allemaal uit als je dat vraagt, ontworming kun je wel met behulp van je vriendin zelf geven maar dan moet je dus wel achtergrond informatie hebben (welke ontworming, hoeveel moet ik geven....)
Rijden moet je echt overlaten aan andere, kleinere kinderen. Om zelf te rijden kun je misschien een verzorgpony in de buurt zoeken of je moet je pony verkopen en een grotere pony kopen als je echt wilt rijden.
Wat versta je met "wild", is dat dan weglopen, bokken,.... Een goeie ruiter vind je in alle maten dus ook kleine kinderen kunnen goed rijden en je pony moet het toch leren. Maak een advertentie op waarin je zegt dat je op zoek bent achter een verzorgster/bijrijder voor je shet en laat die persoon eens rijden met je pony zodat je kunt zien of die persoon echt ervaring heeft.
Vrijheidsdressuur zijn trucjes leren, op de onderstaande site vind je toch wel redelijk veel over VD (ook op bokt vind je genoeg info als je de zoekfunctie gebruikt Knipoog die staat bovenaan rechts onder de regels van bokt).
http://www.pink-horizon.nl/

Oja misschien is het handig om een foto van jij op je pony op bokt te zetten zodat we kunnen kijken of je te groot/zwaar bent Knipoog

Nog iemand eheft gevraagt om een foto maar die heb k momenteel niet, SNoopy kan al trucjes hoor!
En ik mag ook niet van mijn ouders andere erop laten rijden omdat:
- Vroeger had ik eens een beginnenlingske er op laten rijden, in het begin ging alles goed maar na een half jaar.. 2 jaar nooit emer op gereden!! Versta je dat TWEE JAAR!!
En tijdens de zomervakantie rustig aan begonnen zoals een klein kind voor het eerst op een eigen ponytje, nu gaat het eindelijk goed en nu mag het niet meer :'(

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:07

Wat betreft wat iedereen hier zegt van: je gaat je paard z'n rug kapot doen is nu het tegendeel bewezen, ik heb het aan een dierenarts gevraagt (die weten het wellicht beter dan jullie, niet naar 1 persoon gericht hoor..) en die zei dat ik er nog op mag rijden als hij geen kwetsuren heeft en dat het niet langer mag duren dan 1 uur..
Kusjes!!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:10

Wel enten want ze lest op de manege!! Maar dat is niet het belangrijkste;

Straks stapt ie in een spijker en heeft hij tetanus!!! Alsof die prik alleen tegen griep is.... Het heet niet voor niets tetanus/influenza en tetanus is een gruwelijke dood waar veel paarden vroeger (door bijvoorbeeld nageltred) mee te maken kregen. 1 x per jaar enten is genoeg om hem daar tegen te beschermen. Aanraden om het niet te doen is belachelijk.

pfff, ik zal hier wel niet veel vrienden maken op deze manier... Clown

Arme Snoop_fan die krijgt nu allemaal tegenstrijdige adviezen. Maar neem maar van mij aan dat ik geen onzin verkoop en je zeker niet onnodig op kosten wil jagen. We moeten je ouders niet gek gaan maken met onnodige kosten maar 1x per jaar een prikkie is echt belangrijk net als zeker 2 x per jaar ontwormen. Velen zullen zeggen om de 8 weken maar waarschijnlijk heeft jouw pony een goede weerstand tegen wormen omdat hij nooit ontwormt werd. Dan is 2 x per jaar prima. Als er trouwens wormen in de mest zitten nadat je de wormenkuur hebt gegeven moet je na 2 weken nog een keer geven. Je shet hoeft geen hele te hebben dus de helft laat je in de ijskast liggen. Zo kan je hem als het nodig blijkt te zijn na 2 weken nog een keer (de bewaarde helft) geven en heb je er toch maar 1 nodig. Doe maar wel een dure zo'n een waar ook tegen lintworm in zit. Anders zou je nog een keer een P -wormenkuur moeten geven en ben je net zo duur uit.
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 11-01-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:16

ladolcevita schreef:
Wel enten want ze lest op de manege!! Maar dat is niet het belangrijkste;

Straks stapt ie in een spijker en heeft hij tetanus!!! Alsof die prik alleen tegen griep is.... Het heet niet voor niets tetanus/influenza en tetanus is een gruwelijke dood waar veel paarden vroeger (door bijvoorbeeld nageltred) mee te maken kregen. 1 x per jaar enten is genoeg om hem daar tegen te beschermen. Aanraden om het niet te doen is belachelijk.

pfff, ik zal hier wel niet veel vrienden maken op deze manier maar het is gewoon ignorant! Boos!

Arme Snoop_fan die krijgt nu allemaal tegenstrijdige adviezen. Maar neem maar van mij aan dat ik geen onzin verkoop en je zeker niet onnodig op kosten wil jagen. We moeten je ouders niet gek gaan maken met onnodige kosten maar 1x per jaar een prikkie is echt belangrijk net als zeker 2 x per jaar ontwormen. Velen zullen zeggen om de 8 weken maar waarschijnlijk heeft jouw pony een goede weerstand tegen wormen omdat hij nooit ontwormt werd. Dan is 2 x per jaar prima. Als er trouwens wormen in de mest zitten nadat je de wormenkuur hebt gegeven moet je na 2 weken nog een keer geven. Je shet hoeft geen hele te hebben dus de helft laat je in de ijskast liggen. Zo kan je hem als het nodig blijkt te zijn na 2 weken nog een keer (de bewaarde helft) geven en heb je er toch maar 1 nodig. Doe maar wel een dure zo'n een waar ook tegen lintworm in zit. Anders zou je nog een keer een P -wormenkuur moeten geven en ben je net zo duur uit.

Eindelijk beginnen mensen me te brgijpen..
Ohja, de pony lest niet in de manege.. Lest bij mezelf, ik les zelf heel soms in de manege om wat bij te leren en doe de oefeningen dan op SNoopy, daar bouw ik meer zelfvertrouwen in op..
Dus volgens jou alleen tegen tetanus en wormenkuur hé??
En dat is allebei door de dierenarts??
Dan zal ik hem ook even laten kijken naar zijn lichaam en ook nog eens aan hem vragen of ik er nog op kan rijden..
Hoop echt datr mijn ouders me nu gaan begrijpen (waarshcijnlijk denken ze dat het duur is omdat de pony zelf maar 150 euro kostte..)
Hoeveel ben je dan in totaal kwijt aan kosten (niet dat geld een probleem is bij ons.. Maar je kan beter eerst een een richtprijs vragen dan voor een opeens peperdure rekeing staan..

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:25

Haha! Probeer ik net die zin wat vriendelijker te maken dorr te editten ben ik al gequote.... Sorry, rot doen slaat ook nergens op. Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:26

?
Sorry ben redelijk nieuw hier, snap hier niks van..

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:28

yep, als je de dierenarts laat komen voor het prikkie vraag je hem meteen om een "breed-spectrum wormenkuur" hoe je het ook noemen mag. Als je pony wat ouder is kun je hem voor de zekerheid wel even naar zijn kiezen laten kijken. op die leeftijd hebben ze vaak haken aan de kiezen die de dierenarts er zo af kan vijlen. laat je die zitten dan gaan zijn wangen aan de binnenkant kapot. Nou en dan de smid, voor een shet is 2 a 3 keer per jaar vaak wel genoeg, geod kijken dat hij geen rare lange tenen krijgt. En dan heeft hij weer even zijn "grote beurt" gehad. Pling

Succes!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:29

Snoop_fan schreef:
?
Sorry ben redelijk nieuw hier, snap hier niks van..

Wat snap je niet dan?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:31

Wat snap je niet dan?[/quote]

Wzt je zei van dat eiditten enzo.. Laat ook maar Knipoog

WIl je m'n vriendin worde, je lijkt me wel supper lief..

EN de hoefsmid is voor voglende week zaterdag, 1 uur ebsteld Knipoog;)
De dierenarts zal ik zeggen..
Rond welke prijs is dat dan? (alles samen van de dierenarts, hoeveel betaal jij ongeveer als je dat wilt zeggen)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:44

Volgens mij ben je voor een enting iets van 30euro kwijt. Als je dat deze maand laat doen dan moet het over 6 weken weer, dus zeg eind februari. Daarna moet je pony ieder jaar weer, dus elk jaar in februari moet ze dan haar inenting krijgen.
De kosten voor een inenting zijn dus 30euro per jaar, ongeveer 4x per jaar de hoefsmid voor 25 euro en ook 4x per jaar ongeveer de wormenspuit van 10 euro. Totaal dus per jaar ongeveer 200euro aan kosten die je echt MOET uitgeven aan je pony.

Staat je pony snachts in een stal en poets/zadel je haar op stal op?Zoja, dan kun je dan het halster ook wel afdoen nadat je gepoetst hebt en dan het hoofdstel omdoen. Doe het halster dan ook 'snachts af zodat ze nergens aan kan blijven haken in de stal. Oefen gewoon iedere dag met het halster om en afdoen.

Je zegt dat je pony wegloopt in de wei en je haar zonder halster niet kunt pakken. Zorg dat je er vaak heengaat en de meeste keren voor iets leuks; gewoon een lekkere aai over de bol of een lekker appeltje. Doe dan het halster een keer af en weer om geef nog een aai en ga weer weg. Als jij iedere keer dat je er bent gaat rijden denkt je pony " Als mijn baasje komt dan moet ik werken" en zal als ze geen zin heeft om te werken weglopen om er zo onderuit te komen. Zorg dat je pony denkt als ze je ziet aankomen" Goh, daar is mijn baasje weer, wat zal ze vandaag voor me in petto hebben Lachen ?".

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:50

Een klein EHBO kitsje is wel handig, betadine en dergelijke voor de kleine schaafwondjes:) j kunt ook een beetje op internet rondkijken wat je allemaal erin kunt stoppen. ook is het verstandig om het nummer van je dierenarts altijd bij je te hebben ( in geval van nood )

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:53

anniee schreef:
Volgens mij ben je voor een enting iets van 30euro kwijt. Als je dat deze maand laat doen dan moet het over 6 weken weer, dus zeg eind februari. Daarna moet je pony ieder jaar weer, dus elk jaar in februari moet ze dan haar inenting krijgen.
De kosten voor een inenting zijn dus 30euro per jaar, ongeveer 4x per jaar de hoefsmid voor 25 euro en ook 4x per jaar ongeveer de wormenspuit van 10 euro. Totaal dus per jaar ongeveer 200euro aan kosten die je echt MOET uitgeven aan je pony.

Staat je pony snachts in een stal en poets/zadel je haar op stal op?Zoja, dan kun je dan het halster ook wel afdoen nadat je gepoetst hebt en dan het hoofdstel omdoen. Doe het halster dan ook 'snachts af zodat ze nergens aan kan blijven haken in de stal. Oefen gewoon iedere dag met het halster om en afdoen.

Je zegt dat je pony wegloopt in de wei en je haar zonder halster niet kunt pakken. Zorg dat je er vaak heengaat en de meeste keren voor iets leuks; gewoon een lekkere aai over de bol of een lekker appeltje. Doe dan het halster een keer af en weer om geef nog een aai en ga weer weg. Als jij iedere keer dat je er bent gaat rijden denkt je pony " Als mijn baasje komt dan moet ik werken" en zal als ze geen zin heeft om te werken weglopen om er zo onderuit te komen. Zorg dat je pony denkt als ze je ziet aankomen" Goh, daar is mijn baasje weer, wat zal ze vandaag voor me in petto hebben Lachen ?".

Hihi goed idee, alleen weet ik begot niet hoe zo'n halster werkt.. Het is zo ingewikkeld..
In de winter staat SNoopy 's nachts in de stal.. Je hebt wel goede ideeën Knipoog

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:17

een shet hoeft heelemaal niet s'winters op stal een schuulhok is genoeg hoor schet's hebben een dikke wintervacht. maar je doet natuurlijk wat jij wild. (ben persoonlijk groote voorstander van "natural hors riding", Bloos Knipoog ijzerloos bitloos en natuurlijk stalloos)Ik zou je graag nog een tip geven over het halster, waarom doe je hem geen gewoon touwhalster aan? dat is stukken lichter voor je pony en dat kan je altijd aanlaten ook met je hooftstel erboven.Als je een halster onder het bit aandoet risceer je dat je comandos niet goed doorkomen of verkeerd begrepen worden door je pony.P.S.:ga niet te licht om met een ontwormingsmiddel, als je het echt wilt geven moet je het wel goed geven en genoeg,anders krijgen de wormen resistensie en dan ben je pas echt gezien. Clown