Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:04

russel schreef:
Ik denk dat op 2000 m2 best een pony kan. Wel zorgen dat je ander gras krijgt in de tuin, dat er geen giftige struiken groeien waar hij aan kan knabbelen, uberhaupt geen planten en bloemen.

Je zou een open stal kunnen maken en gewoon vlas als bodembedekking, is weinig opslag, kan je zo bij halen en geeft heel weinig afval, kan je op een hoopje leggen en later weer op stukjes wei verspreiden.

Dat van die openstal was ik al van plan, maar die vlas is een goede tip!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:05

Het ligt er aan hoe groot de pony is!
Kan niet alleen staan zijn kudde dieren.
Hebben veel ruimte nodig om op te lopen, ze moeten ook eens uit hun dak kunnen gaan.
Dat kan denk ik wel op 20 bij 80m.
Maar denk goed na hoe je het wilt gaan doen.
Een pony in de tuin is nog altijd beter dan 23uur op stal.
Een pony heeft geen stal nodig imo
Hier heb ik ook geen stal, staan altijd buiten dag en nacht, zomer en winter.
Maar dan wel met een dikke wintervacht.
En zoek iemand die blij is met de mest van je pony's
Maar nogmaals een pony is een kudde dier dus heeft een soortgenoot nodig.
Anders vind ik het niet kunnen.
En kijk uit dat er geen giftige planten of struiken in je tuin staan.
Neem een niet te grote pony.
Nou succes met je keuze.
Laat even weten hoe het is afgelopen.
Wens je veel plezier met je pony's Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:05

maar 't is ook nog de vraag of je wel een (schuil)stal MAG bouwens vd gemeente Knipoog en waar ga je de mest laten?
en de tuin zal ook wel moeten veranderen... groot stuk voor de pony, ander gras,giftige bloemen/planten weg. een maatje erbij?

denk er alsjeblieft goed over na Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:05

Marlous schreef:
Het zou best kunnen, het enige waar je over na moet denken is hooi opslag?
En je gaat ook ooit nog een keer uit huis.. zijn je ouders daar blij mee als ze dan opgescheept zitten met een weiland in de tuin? En weet je zeker dat je dan wel plek hebt voor je pony's?

Wat vinden je ouders van het idee? Ben ik wel benieuwd naar Tong uitsteken
En, kist met een rooster? Hoe komen ze dan bij het onderste? Dan kunnen ze alleen het bovenste laagje op eten, of zie ik het verkeerd?

Dat rooster zit er los in dus zakt ie naar beneden.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:08

Zeeuwtje68 schreef:
Het ligt er aan hoe groot de pony is!
Kan niet alleen staan zijn kudde dieren.
Hebben veel ruimte nodig om op te lopen, ze moeten ook eens uit hun dak kunnen gaan.
Dat kan denk ik wel op 20 bij 80m.
Maar denk goed na hoe je het wilt gaan doen.
Een pony in de tuin is nog altijd beter dan 23uur op stal.
Een pony heeft geen stal nodig imo
Hier heb ik ook geen stal, staan altijd buiten dag en nacht, zomer en winter.
Maar dan wel met een dikke wintervacht.
En zoek iemand die blij is met de mest van je pony's
Maar nogmaals een pony is een kudde dier dus heeft een soortgenoot nodig.
Anders vind ik het niet kunnen.
En kijk uit dat er geen giftige planten of struiken in je tuin staan.
Neem een niet te grote pony.
Nou succes met je keuze.
Laat even weten hoe het is afgelopen.
Wens je veel plezier met je pony's Knipoog

Een shet, die in de schuur staat en ik gooi de mest op de composthoop.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:09

Ik vind dat het prima kan hoor.. Als je goed hebt nagedacht over de afvoering van de mest etc, zou je van dat stuk best een fijne paddock ofzo kunnen maken met een inloopstal.
Alleen is het dan wel zo dat er nog een (kleine) pony bij moet, een shetje ofzo.
Ik vind dat sommige mensen hier een beetje moeilijk doen, kijk eens naar maneges waar de paarden de hele dag op stal moeten staan omdat er geen weiland is, dan is dit toch stukken beter, met een stuk grond waar het paard op kan lopen.

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:10

Louise95 schreef:
Citaat:
Ik kan altijd heerlijk bij mijn paard in de wei liggen. Haha!

Ik vind dat jullie het allemaal wel moeilijker maken dan het is hoor!

Veel pony's die op een manege gestald staan, staan 22 uur per dag in een stal van hooguit 4x4. Veel maneges bieden geen weidegang, maar dan mogen de paarden even in een paddockje die echt niet groter is dan het weiland van de ts. Dan heeft een pony het op een stuk van 2080 toch niet slecht? Een schuilstal/garage/schuur zodat hij droog kan staan. Regelmatig contact met een andere pony en volgens mij komt hij dan niks te kort.

Edit: een sobere pony als een shetlander voer je hoop ik niet drie keer op een dag, zoals hier genoemd wordt.. 's ochtends een voorraad hooi er in, 's avonds weer. Toch?

Ik ga hem 1 x per dag voeren en dan doe ik hem in zo'n kist met zo'n rooster er op. Zo heeft ie de hele dag te eten zonder dat ie te dik wordt. Het zijn trouwens 2 pony's 2 shetlanders..

Je moet hem minstens 3x per dag voeren, kleine hoeveelheden natuurlijk! Dat is veel natuurlijker en dus beter voor je pony. In het wild grazen ze zo'n 16 uur per dag (zie paardnatuurlijk.nl...) Misschien helpt zo'n kist, of hooinet wel, maar ze eten het sneller op dan je denkt. Zeker shetlanders zijn over het algemeen ontzettende vreetzakken. Wij geven onze paarden zelfs 4x per dag hooi, en in een hooinet met kleine mazen. Toch is het na anderhalf uur alweer op! Wel meer werk natuurlijk, maar dat hoort erbij als je je pony thuis wil houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:11

Je kunt bij een boer hooi kopen en elke maand een pak of 10 ophalen. Zo heb ik het ooit gedaan toen ik geen opslag had. Dan zou je pallets op de grond kunnen leggen en een zeil er over spannen, beter is het om een afdakje er boven te maken, zorg dat je pony niet bij die pakken kan komen. Als hooi nog redelijk vers is, moet het zweten en als je er dan zeil over legt, wordt je hooi nat en gaan het schimmelen. Vandaar dat afdakje, ligt het open en regent het niet nat. Maar nat hooi is natuurlijk niet erg, beetje regen kan wel, die 10 pakken voer nl je toch snel op.

Ach als het 2 shets zijn, heb je ruimte zat.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:15

Oh met twee shets heb je ruimte zat hoor.
En die hebben geen eens een stal nodig.
Die zijn echt super om buiten te houden.
veel plezier met je shet's.
Hebben genoeg aan ruwvoer en gras.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:18

Ik vind dat sommige mensen hier een beetje moeilijk doen, kijk eens naar maneges waar de paarden de hele dag op stal moeten staan omdat er geen weiland is, dan is dit toch stukken beter, met een stuk grond waar het paard op kan lopen.[/quote]

Vind ik nou ook Knipoog Veel paarden staan helaas nog steeds veel te lang op stal. Boos!
Terwijl ze daar echt niet voor geschikt zijn.
Paarden horen heel de dag te kunnen bewegen.
Nee dan zie ik het liever zo, lekker buiten. Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:25

Mensen 20 x 80 is 1600m2 en geen 2000m2, het kan misschien wel, maar is aan de krappe kant.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:25

het blijft een dubbele rijbak, groot genoeg dus

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:28

Hallo

Als ik dat ao allemaal lees kan je misschien beter wachten tot je zelf wat verdient en een stalling kan betalen.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:57

Onze paardjes staan s`winters thuis.
Het voordeel daar van is dat je veel meer tijd hebt voor je paardjes.
Je kunt ze makkelijker vaker voeren,voer zelf 4 keer daags.
Je loopt vaker even heen te knuffelen.
Onze tuin is 15 meter breed en 70 meter lang.
Wij hebben een stal van 6 bij 3 en een pardock van 15 bij 20.
En ik weet het het is niet groot maar met veel toeweiding zijn mijn paardjes best gelukkig.

Dus ik vind dat het wel kan mits je goed reliseerd dat het veel tijd en energie kost.
Het is mischien een idee om inplaats van gras(wat `winters waarschijnlijk vertrapt wordt) geel zand te nemen.
En zou toch voor de zomer maanden kijken of je ergens een stukje wei zou kunnen huren
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:37

Het zijn shets, waar maken we ons druk om die dieren moeten niet eens heel de dag gras hebben. Las ergens dat ze 1600 m2 hebben en dan ook nog elders rond het huis stukken gras.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 07:39

LauEef schreef:
dovish schreef:
Ik kan altijd heerlijk bij mijn paard in de wei liggen. Haha!

Ik vind dat jullie het allemaal wel moeilijker maken dan het is hoor!

Veel pony's die op een manege gestald staan, staan 22 uur per dag in een stal van hooguit 4x4. Veel maneges bieden geen weidegang, maar dan mogen de paarden even in een paddockje die echt niet groter is dan het weiland van de ts. Dan heeft een pony het op een stuk van 2080 toch niet slecht? Een schuilstal/garage/schuur zodat hij droog kan staan. Regelmatig contact met een andere pony en volgens mij komt hij dan niks te kort.

Edit: een sobere pony als een shetlander voer je hoop ik niet drie keer op een dag, zoals hier genoemd wordt.. 's ochtends een voorraad hooi er in, 's avonds weer. Toch?

Idd.
En ik denk dat veel mensen de groote over het hoofd zien. 20 x 80 = 2x een piste van 20 x 40 in de lengte van elkaar. Nou ik weet niet hoe het met jou zit, maar een piste lijkt me toch wel groot genoeg om in de rennen? Ik weet niet hoe jullie dat dan doen met het rijden.. En een piste is ook groot genoeg voor 2 ponys.
Het zou op zich wel kunnen, maar ik zou er idd nog wel even goed over na denken als ik jou was Ja

Bij ons in de buurt is een bos waar we de hond regelmatig uitlaten. Dan kan ik toch te paard mee gaan?

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 07:41

meliza schreef:
Onze paardjes staan s`winters thuis.
Het voordeel daar van is dat je veel meer tijd hebt voor je paardjes.
Je kunt ze makkelijker vaker voeren,voer zelf 4 keer daags.
Je loopt vaker even heen te knuffelen.
Onze tuin is 15 meter breed en 70 meter lang.
Wij hebben een stal van 6 bij 3 en een pardock van 15 bij 20.
En ik weet het het is niet groot maar met veel toeweiding zijn mijn paardjes best gelukkig.

Dus ik vind dat het wel kan mits je goed reliseerd dat het veel tijd en energie kost.
Het is mischien een idee om inplaats van gras(wat `winters waarschijnlijk vertrapt wordt) geel zand te nemen.
En zou toch voor de zomer maanden kijken of je ergens een stukje wei zou kunnen huren
Succes ermee

Ik deel de tuin in 2 stukken met een hek er tussen. Als het weer het toestaat staat het hek open en anders staat het hek dicht. Misschien krijg ik het voor elkaar dat ie ook eens bij die andere shetjes in de wei mag staan.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:09

Citaat:
Ik ga hem 1 x per dag voeren en dan doe ik hem in zo'n kist met zo'n rooster er op. Zo heeft ie de hele dag te eten zonder dat ie te dik wordt. Het zijn trouwens 2 pony's 2 shetlanders..

Citaat:
Je moet hem minstens 3x per dag voeren, kleine hoeveelheden natuurlijk! Dat is veel natuurlijker en dus beter voor je pony. In het wild grazen ze zo'n 16 uur per dag (zie paardnatuurlijk.nl...) Misschien helpt zo'n kist, of hooinet wel, maar ze eten het sneller op dan je denkt. Zeker shetlanders zijn over het algemeen ontzettende vreetzakken. Wij geven onze paarden zelfs 4x per dag hooi, en in een hooinet met kleine mazen. Toch is het na anderhalf uur alweer op! Wel meer werk natuurlijk, maar dat hoort erbij als je je pony thuis wil houden.

Ik zou er aan denken, maar ik neem een rooster met tussenruimtes van ongeveer 1 cm. Ik zet op meer plekken in de tuin zo'n kist neer, want paarden zijn als snel geneigd om te kijken of het andere hooi niet lekkerder is. En je hebt gelijk, met een beetje hulp van mijn zusjes en mijn ouders om 4 tot 5 keer per dag te voeren. Trouwens, als paarden iedere dag 1 x heel veel hooi krijgen zullen paarden trouwens vanzelf zuiniger met hun hooi zijn, omdat ze al snel merken dat als ze in 1 x alles op eten de rest van de dag geen eten meer hebben, maar ik zal er op letten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:12

Nou heb ik nog niet gelezen of je ouders je plan om de tuin te offeren zien zitten?

En wat ben je dan precies van plan met die ponys? Daar kun je (binnenkort) toch niet meer op rijden? Als ik jou was zou ik gewoon voor een grotere pony gaan en die stallen op een echte stal, waar ze vriendjes hebben en waar er ook goed voor ze word gezorgd. En waar jij lekker kunt rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:31

russel schreef:
Het zijn shets, waar maken we ons druk om die dieren moeten niet eens heel de dag gras hebben. Las ergens dat ze 1600 m2 hebben en dan ook nog elders rond het huis stukken gras.

Ohnee was ik vergeten shets zijn geen paarden die in de natuur ook de hele dag door (met tussenpozen) grazen dom.

Ook shetlanders horen de hele dag op een (schrale) wei te staan, om ze in vet gras te zetten is geen verstandig plan nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:36

Wat een rare reaktie Charaz.

Shets hebben niet het formaat van een paard of een pony zoals de meesten in dit topic in hun gedachten hebben. Dus die hebben een stuk minder ruimte nodig. En idd ze zullen met tussenpozen grazen zoals een paard en pony Pling Knipoog Maar de hoeveelheid daarvan is een heel stuk minder en een schraal stukje met eventueel wat schraal hooi (graszaadhooi bv) is beter dan een flink stuk goed onderhouden volle wei. Dat weten de meesten toch wel??

Maar kennelijk willen de meesten in dit topic graag gelijk krijgen. Zij doet een vraag en of haar ouders dat goed vinden is niet van toepassing.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:41

Naar mijn mening zou het ook best kunnen (doch aan de krappe kant zijn) maar ik vind wel dat de beestjes ook op een schrale wei moeten kunnen staan dat niet alles zand/modder wordt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:42

Ze mag 1 pony als ze een goede plek heeft gevonden om hem te stallen. Nu wil ze twee ponys in de tuin, en de schuur plus de helft van de garage gaan gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat haar ouders dit niet helemaal in gedachten hadden, vandaar dus de vraag russel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:43

Dat is dan toch iets van die ouders? Misschien vinden ze het wel goed. De vraag van haar heeft er toch niets mee te maken hoe haar ouders denken? Die snappen dan wellicht wel dat 2 beter is dan 1 omdat het kuddedieren zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:47

Louise95 schreef:
Ik wil graag een pony en die krijg ik van mijn ouders als ik een goede manier vind om hem te stallen.

Het lijkt me behoorlijk relevant. Als die ouders de tuin geen goed idee vinden, gaat de hele pony niet door.