Stalmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Re: Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:36

superwoman schreef:
Dirkje_ schreef:
Dan wordt het denk ik toch maar vlas met wat stro.. Dat zal dan ook wel de hele tijd aan de kant worden geschopt door d'r.. Clown

als ze daardoor op de stenen vloer ligt, zou je voor koeienmatten kunnen gaan.
Dan kan ze zich niet open halen aan de vloer en ligt ze dus op een (relatief dun) rubber matje.
Stro/vlas gebruik zal je niet terug kunnen brengen in gebruik.

Ja, idd.. ze zal dan hoogstwaarschijnlijk de stenen vloer tegen komen Knipoog
Dan zal ik idd een oplossing moeten vinden, want dat is niet te doen natuurlijk Ach gut Een dun rubber matje is opzich wel een oplossing ja! Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:55

Ik zit er ook aan te denken om rubberenmatje te gaan gebruiken. Ik heb een ontzettend leuk paard. Die er echt een grote bende van maakt van haar stal. Al gooi ik er stro in tot buikhoogte. Dan kan ik de volgende dag alles eruit scheppen en staat ze in het midden op het beton.
Wij hebben wel een afvoer in de stallen maar die zijn 9 van de 10x verstopt met stro. Het gaat mij er dan ook om dat ze niet op de koude betonnen voer ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:16

felicity voor mij was dat ook de reden om ermee te beginnen. 1 van mijn paarden schoof ook alles opzij en lag daardoor op de harde vloer.
Dat beviel zo goed dat ik het ook ben gaan proberen voor een "viespeuk" en nu hebben ze het allemaal Tong uitsteken

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:59

Dirkje_ schreef:
mdh schreef:
Ik heb die van Divoza en ze werken perfect.

Heb je dan de rood-bruine staltegel van €49.94 per m2 of de staltegel van €34.95?

Alvast Bedankt! Haha!

Beetje late reactie haha.. maar ik heb die van 34.95! werken echt perfect

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:09

superwoman schreef:
felicity voor mij was dat ook de reden om ermee te beginnen. 1 van mijn paarden schoof ook alles opzij en lag daardoor op de harde vloer.
Dat beviel zo goed dat ik het ook ben gaan proberen voor een "viespeuk" en nu hebben ze het allemaal Tong uitsteken

Dankjewel.

Ik ga ook eens rond kijken voor die matten of tegels. Wat is handiger matten en dan van welke dikte of van die tegels bij divoza?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:35

Wij zijn ook op zoek naar stalmatten... En hebben ook een viespeuk (wat is dat toch met die paarden he Tong uitsteken); ze plast graag in stal. We zijn dus ook op zoek naar iemand die de boel kan ophogen, aanstampen, bestraten incl putje... En voor daarna, naar vochtbestendige matten.

Je hebt ook van die tegels die uit sportzalen komen (puzzelstukjes). Ik probeer die nu te vergelijken met koeienmatten (is voor een schuilstal). Nu liggen er koeienmatten, die we hebben geleend, maar niet groot genoeg zijn. Daardoor komt er steeds mest onder de randen en moeten ze vaak opzij gesleept worden (inderdaad erg zwaar!). Ik denk wel dat als we de hele stalbodem kunnen bedekken, dat probleem zou zijn opgelost. (?)

Kent iemand die sportzaalmatten? Zijn ze geschikt voor in de stal? Het ziet er niet uit alsof ze veel profiel hebben en ze zijn 1 cm dik, maar wel handig dat ze in elkaar grijpen (stabieler?).
35 euro per tegel voor in een simpele schuilstal vind ik een beetje veel namelijk...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:32

felicity schreef:
superwoman schreef:

Dankjewel.

Ik ga ook eens rond kijken voor die matten of tegels. Wat is handiger matten en dan van welke dikte of van die tegels bij divoza?

Ik heb ze bij bosrubber.nl vandaan en dan de urine-doorlatende matten.
Dat zijn dus die grote,dikke matten.
Die kleine zijn lichter natuurlijk, maar je krijgt meer naden.
Ik heb geen ervaring met kleine matten, maar ik denk dat ik voor mij de juiste keuze heb gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:38

Iranda schreef:
35 euro per tegel voor in een simpele schuilstal vind ik een beetje veel namelijk...

tis maar hoe je het bekijkt.
Die stalmatten zijn er speciaal voor gemaakt en kunnen tegen een (paarden-)stootje.
Wat als jou paarden die andere zooi in hun mond stoppen etc?
Volgens mij ben je goedkoper uit met goed spul.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:13

Voor een stal die niet van onszelf is en waar we de paarden misschien nog een paar jaar laten staan, maar misschien ook niet, zien we het niet zitten om zo in de stal te investeren. Was het onze eigen stal, dan was het wat anders...

Ik ben wel gaan nadenken over je stootje-argument; vraag me af of sportzaalmatten tegen 2 x 600 kg en dagelijks liters merrieplas (La Roche loopt speciaal naar stal om te plassen en loopt dan weer weg!) bestand zijn. Misschien toch beter dikke koeienmatten (of iets wat daarop lijkt).

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:02

Een stuk mat als in een ligbox van een koe kan een stuk comfortabeler zijn als al het strooisel van de ligplek weg gewerkt wordt door het paard en is ook nog enigzins isolerend... Maar kijk hier ook mee uit want je hebt veel verschil in prijs en kwaliteit Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:13

Iranda schreef:
Ik ben wel gaan nadenken over je stootje-argument; vraag me af of sportzaalmatten tegen 2 x 600 kg en dagelijks liters merrieplas (La Roche loopt speciaal naar stal om te plassen en loopt dan weer weg!) bestand zijn. Misschien toch beter dikke koeienmatten (of iets wat daarop lijkt).

Wat kost een dikke koeienmat en wat kosten de paardenmatten én wat leveren de matten op als de ze op martplaats zet, als je ze niet meer nodig heb?
Ik denk dat er meer vraag is naar de paardenmatten.....

Maar ook qua veiligheid, denk ik dat je meer risico neemt met matten die niet voor paarden bedoeld zijn. Wat dacht je van het "kauwen" op het rubber.
Koeien kauwen er niet op, dus daar zijn ze ook niet op gemaakt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:54

JD_Power schreef:
Een stuk mat als in een ligbox van een koe kan een stuk comfortabeler zijn als al het strooisel van de ligplek weg gewerkt wordt door het paard en is ook nog enigzins isolerend... Maar kijk hier ook mee uit want je hebt veel verschil in prijs en kwaliteit Knipoog

Dat zijn heerlijk zachte matten, maar het nadeel is dat er geen vocht doorheen gaat. Dat is bij paardenmatten dus wel het geval! Als je echt graag koeienmatten wilt, speur dan over internet voor 2e hands, want die dingen worden overal aangeboden. Denk aan grupstallen en ligboxstallen die overgaan op diepstrooiselboxen. Voor ong. €10 per stuk (1,20m x 2,20m) kan je ze vaak al kopen.

biekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:34

Onze Haflinger staat op Granuflex staltegels en deze tegels bevallen ons prima, ze zijn vochtdoorlatend, warmte isolerend, anti slip etc etc, wij staan ook op een pensionstal maar hebben deze tegels zelf aangeschaft en in stal gelegd.

Helen en Sjimmie

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:38

wij hebben speciale drainage matten, dus vocht afvoerend en antislip, echt ideaal maar het lijkt me niet ideaal op een stenen ondergrond dan kan het namelijk nergens heen, wij hebben er een mestput onder liggen, dus kan het mooi weg lopen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:22

Ik heb geen afvoerput in de stal. Ik vraag me af of het nu juist beter is om geen vochtdoorlatende matten te gebruiken. Zijn er meer mensen die geen putje hebben maar wel matten in de stal?

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:11

ik heb ook stalmatten in mn stal
het is veel schoner & de de grond is warmer .
dit is voor me pony ook een stuk prettiger
omdat hij graag ligt in zijn box Lachen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:14

Maar heb jij dan een afvoerput of een rooster of niet? En zijn het dan vochtdoorlatende matten of niet?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:47

Hallo,

Wij hebben in Oostenrijk een huis gekocht met 7 paardenboxen erbij. Er zit een vaste vloer in van urine doorlatende steen en ondergrond. Wat raden jullie aan voor isolatie als bodembedekking? Zaagsel met stro of stalmatten en zaagsel? Het is een koude stal.

Groetjes myrthe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:28

dikke stalmatten (4 of 5 cm) urine doorlatend met daarop eventueel stro zou denk ik mijn keuze zijn als ik in jouw schoenen stond

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:00

Begin liever niet aan koeienmatten in een paardenstal. Het zijn niet voor niets koeienmatten.
Paarden stellen andere eisen aan hun huisvesting als koeien.

Rubberen tegels zijn zeker goed als ze een minimale dikte hebben van 4 cm.Bij de zwaardere paarden loop je dan nog wel steeds de kans dat de hoeken gaan opwippen (struikelen)
Tevens blijft in naden van tegels altijd vocht en vuil zitten en is het dus zeker niet het meest hygienische wat je kan bedenken. Wel is het zeker aan te bevelen boven een strooisel stal.

Een waterdicht gelegde mat of matras is de meest definitieve, afdoende oplossing voor eigen stallen.

Ook voor inloopstallen en schuilstallen geschikt.
Het waterdichte maakt het geheel een stuk makkelijker en schoner. Teven s is het een enorme verbetering voor het stalklimaat en oude en heel jonge paarden hebben door de slip en slijtvaste oppervlak minder moeite om te gaan staan.
Daarnaast kan er geen vocht en kou meer naar boven doortrekken, wat bij zelfs hele dikke laag stro nog steeds kan.

Ja het is prijzig, maar dat is je paard ook. En de gezondheid van je paard is veel waard. Uiteindelijk bespaar je op strooisel en mestafval, dus na ongeveer 3 jaar heb je de kosten er alweer uit.

Voor spoelplaatsen, looppaden, trainingsmolens zijn de tegels (bij ons in vele vormen, kleuren diktes en goedkoper dan bij Divoze) wel geschikt.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:55

excuses voor het omhoog "schoppen" van dit topic, maar wie weet kan iemand van jullie mij nog helpen. ik ben ook geinteresseerd in stalmatten, mijn paard staat in een oude koeien stal, er ligt een betonnen vloer en er is wel een mestput, maar die ligt niet onder mijn stal. Kan ik hier rubber matten leggen en zo ja, welke raden jullie aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:58

kim1207 schreef:
excuses voor het omhoog "schoppen" van dit topic, maar wie weet kan iemand van jullie mij nog helpen. ik ben ook geinteresseerd in stalmatten, mijn paard staat in een oude koeien stal, er ligt een betonnen vloer en er is wel een mestput, maar die ligt niet onder mijn stal. Kan ik hier rubber matten leggen en zo ja, welke raden jullie aan?

Als je geen directe afvoer heb onder je stal, zijn drainage-matten imo niet handig.
rubber koeienmatten, kan je wel gebruiken, maar zal imo niet helpen in het stro/vlas-verbruik. Het vocht kan immers niet weg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:50

Ik verkoop rubber staltegels, afmetingen zijn 50x50x3.5cm.
Even de voordelen hiervan op een rijtje:
• Sterke geluidsabsorptie
• Zeer goede antislipwerking
• Warmte-isolerend
• Valbrekend
• Water/urinedoorlatend
• Onderhoudsarm
• Gemakkelijk op maat te snijden en aan te brengen
• Grote vermindering van strooiselverbruik
• Bestand tegen puntbelasting
• Helpt het tegengaan van schrapen

Kosten: 39 euro per vierkante meter (dus 4 stuks)

Afbeelding

Zelf heb ik ze ook in al mijn stallen liggen en ben er uitermate tevreden over.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:13

imker, mijn grootste vraag is. wat moet er voor bodem onder liggen?? Ik heb een betonnen vloer eronder, kan dat dan, kan dan de urine weg??? of blijft dat eronder liggen???? zijn ze zwaar i.v.m. eruit halen en schoon maken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:29

mijn ervaring met matten is dat onder de matten het echt heel vies wordt terwijl ik altijd wel van een royaal strobed ben. De matten eruit halen en ook het schoonmaken vind ik een heel bijzonder smerig klusje. Wij hebben nu andere stallen maar geen maten meer hier