afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:16

Ik krijg wel de indruk dat je het probleem ziet. Nu er inderdaad nog iets aan doen.
Het is erg fijn dat je gratis staat, maar het gaat nu ten koste van het welzijn van je paard. Je geeft veel om haar, dus ik neem aan dat je het beste voor haar wilt, en dat is soortgenoten en de wei op overdag.
Een tweede paard zou ik absoluut niet nemen. Je hebt er in de eerste plaats geen tijd voor, en ten tweede maak je het probleem alleen maar groter omdat het tweede paard ook niet naar buiten kan.
Het beste voor je paard zou zijn om naar een pensionstal te gaan met soortgenoten, waar de staleigenaar de paarden smorgens heerlijk op het land zet, en smiddags of savonds weer binnenhaald.
Het is natuurlijk niet fair om je paard binnen te laten staan wanneer je niet heen kunt. Je zou eventueel s'ochtends snel heen kunnen gaan, een ongevoerde deken opgooien en dan het land op. Dat neemt misschien maar 10 minuten in beslag. Maar dan nog staat ze alleen.

Kies voor je paardje en zet haar op een stal met leeftijdsgenoten, waar ze meer aandacht krijgt. Dat is nou eenmaal het beste voor haar, en niet egoistisch Lachen Neem er dan ook een verzorgster bij, want jij hebt er dan wel geen tijd voor, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar hele dagen zonder aandacht kan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-01-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:17

Ik ben het helemaal eens met Dani62 en met Willekes!
Eigenlijk kun je dit gewoon niet maken tegenover je paard. Mijn paard heeft een megastal van 3.5 van 4.5 m maar hij komt er elke dag minimaal 2,5 uur om te poetsen, rijden en wandelen e.d. Als het weer het toe laat ook nog eens een paar uur op het land. En die van mij is toch echt blij als hij uit zijn hok mag! Hoe groot zijn stal dan ook is...
Sterkte ermee, en de enige oplossing voor je probleem is, in mijn ogen een andere stal.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:21

Ik vind dit zo ontzettend triest voor je paard!! Verdrietig
Je ontneemt dat paard al zijn basisbehoeften, met uitzondering van voer en water dan...
Ik begrijp dat je situatie lastig is, maar een dier hebben betekent nu eenmaal dat je er ook voor moet zorgen. En om de dag een keer naar buiten, dat is echt veeeeeeeeeel te weinig.
Een paard hoeft geen deken op om het warm te hebben, dus dat argument is van tafel.
Als jij de enige bent die hem te pakken krijgt, wordt het tijd dat je je paard eens aan andere mensen laat wennen (een bijrijdster bijvoorbeeld die een goede band opbouwt met je paard, of een ervaren pensionhouder).
Een paard solitair houden is dierenkwelling.
Een paard zijn beweging ontzeggen is dierenkwelling.
Sorry meid, je meent het vast goed, maar dat is gewoon een feit, ieder die zich in de psyche van het paard verdiept weet dat.
Die radio hang je op voor je eigen gemoedsrust, net als de speelappel en alle andere hebbedingetjes. Jij zou het er misschien draaglijk door vinden. Maar voor je paard blijft het een hel.
Ik zou zeggen: Verkoop je paard of zorg op zijn minst dat je zelf elke dag bij je paard komt om hem eruit te laten, en zorg voor een soortgenootje. Maar optie 1 (verkoop) is de meest eerlijke voor je paard.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:30

Ik vind het zelfs een beetje tegen de kant van dierenmishandeling aan gaan. Zo'n paard heeft gewoon beweging nodig, elke dag. En ookal is het gratis, de gezondheid van een paard kun je niet kopen. Er is een grote kans dat een paard een spierblessure krijgt, als hij een hele dag stilstaat en dan ineens weer hard moet werken onder het zadel. En dan kost de dierenarts meer geld dan een maandje stalling.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:16

Hollybolly schreef:
verder is de wei natuurlijk nat dus wil graag dat ze een deken omdoet, gaat ze in ieder geval niet liggen rollen en heeft ze t ook niet koud. savonds naar dr toegaan zou wel moeten lukken, maar beweging geven kan ik dan niet. heb geen bak etc. alleen blubber weitje en om haar dan daarin weer los te laten.

Waarom wil je niet dat je paard gaat rollen? Dat is óók een natuurlijke behoefte van een paard (net zoals beweging en soortgenoten...).
Een deken voor de warmte heeft je paard echt niet nodig; die paar graden verschil tussen stal en buitenlucht worden gecompenseerd doordat ze buiten kan bewegen om zichzelf warm te houden.

Je zegt dat je paard veel binnenstaat, buiten komt in een blubberweitje en ook alleen is. Waar ben je in godsnaam mee bezig? Ik snap dat het niet eenvoudig is om een-twee-drie te verhuizen, maar dit kan toch echt niet? En volgens weet je dat zelf net zo goed. Sorry dat ik dit zo bot zeg, maar ik word er gewoon naar van als ik lees hoe jouw paard gehouden wordt. Huilen

Dus, mijn tips zijn, net zoals die van vele anderen: verhuizen naar een plekje waar de paarden 'artgerecht' worden gehouden (om maar een een mooie Duitse term te gehruiken) en zoek een bijrijder. Dit is ook handig om je paard te laten wennen aan andere mensen, hetgeen altijd van pas komt (als je bv. ziek bent, de veerarts langs komt o.i.d.)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:33

Je zegt dat je alleen een blubber wei hebt waar je dr los kan doen? Hoe doe je dat dan als je wél tijd voor haar/hem hebt? ( die 4 dagen in de week )

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:40

irisssssje schreef:
Je zegt dat je alleen een blubber wei hebt waar je dr los kan doen? Hoe doe je dat dan als je wél tijd voor haar/hem hebt? ( die 4 dagen in de week )

dan ga ik naar een bak een eind verderop of ik ga met de trailer naar de les of ik ga met een vriendin en haar pony een buitenritje maken.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 03:27

Die van mij hebben Jollyballen vinden ze harstikke leuk

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:26

Vind dat iedereen hier nogal overdreven reageert. Er zijn genoeg paarden die het nog erger hebben dan jouw paardje.
Een skippybal vinden ze vaak ook erg leuk. En een geit ofzo? Daar kunnen ze het ook erg goed mee vinden. Zelf goeie ervaringen mee. En die stond gewoon bij het paard in de stal. Weet niet of de eigenaar van de stal dat wel goed zou vinden. Succes er in elk geval mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:30

Overdreven?
En een geit?
Stel je eens voor jij zit op een onbewoond eiland..natuurlijk is het leuk dat daar dan een geit rond loopt.
Maar zou jij contact met een mens niet missen?
Een paard is een kuddedier. En paardentaal spreekt alleen een ander paard. Geen geit, mens of wat ook.

Verder kun je door veel op stal staan ook ziektes creëereen, zoals koliek.
Alles in een paardenlichaam werkt pas goed als een paard kan lopen. Simpelweg omdat het een bewegingsdier is. Daar is alles in zijn lijf ook voor gemaakt.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:34

nikolletje schreef:
Vind dat iedereen hier nogal overdreven reageert. Er zijn genoeg paarden die het nog erger hebben dan jouw paardje.

Heb je misschien een voorbeeld van paarden die het nog erger hebben? Ik vind dat al onze manegepaarden het zelfs beter hebben dan dit paard. Ze moeten welliswaar veel werken, maar staan daar tegenover wel elke dag in groepsverband los in de binnenbaan/weiland. Ik vind een paard dat 6 keer per week 3/4 uur per dag moet werken, elke dag een paar uur per dag los staat en een verzorgster heeft die graag poetst/wandelt minder zielig dan een paard wat 3x per week de hele dag op stal staat en bovendien nooit samen is met soortgenoten. Maar misschien zijn de meningen hier over verdeeld?

Edit: En als anderen het erger hebben is het niet meteen zo dat wat hier gebeurd goed is Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:38

Overdreven?
Dus omdat het ergens anders nog veel erger is mogen we zelf ook maar wat aankloten?

Een beter milieu begint bij jezelf! Clown

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:45

Een paard is een bewegingsdier.
Dus hem 3 dagen per week op stal houden is gewoon heel erg slecht voor een dier. En de reden is dan vooral omdat het jezelf het beste uit komt.
Je moet vanuit het oogpunt van het dier kijken en beslissen, en niet vanuit jezelf.
Doe je dit wel, dan kun je beter geen dieren nemen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:46

RockyLover schreef:
nikolletje schreef:

Heb je misschien een voorbeeld van paarden die het nog erger hebben? Ik vind dat al onze manegepaarden het zelfs beter hebben dan dit paard. Ze moeten welliswaar veel werken, maar staan daar tegenover wel elke dag in groepsverband los in de binnenbaan/weiland. Ik vind een paard dat 6 keer per week 3/4 uur per dag moet werken, elke dag een paar uur per dag los staat en een verzorgster heeft die graag poetst/wandelt minder zielig dan een paard wat 3x per week de hele dag op stal staat en bovendien nooit samen is met soortgenoten. Maar misschien zijn de meningen hier over verdeeld?

Edit: En als anderen het erger hebben is het niet meteen zo dat wat hier gebeurd goed is Knipoog

ken zat maneges waar de paarden amper buiten komen. kijk een snaar die groter dres en spring stallen denk je nou echt dat die hun paarden buiten gaan zetten?? denk het niet hoor en kan je vertellen weet wel zeker van niet. op een hengsthouderij komen de paarden zo goed als nooit buiten. ja om naar de vrachtwagen te lopen of de binnebak maar verder.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:48

nikolletje schreef:
Een skippybal vinden ze vaak ook erg leuk. En een geit ofzo? Daar kunnen ze het ook erg goed mee vinden. Zelf goeie ervaringen mee. En die stond gewoon bij het paard in de stal. Weet niet of de eigenaar van de stal dat wel goed zou vinden. Succes er in elk geval mee

Misschien moet je je eens verdiepen in het wezen paard, en leren wat een paard nodig heeft om zich goed te voelen. En dan heb ik het niet over dure dekjes, glimmende stijgbeugels en een ruiter met de nieuwste rijbroek. Maar over basisbehoeften.

Vraag je eens af wat voor jou de minimale zaken zijn die je nodig hebt om je enigzins happy te voelen, en vertaal dat dan naar paardenbehoeften. Let wel: Kijk vanuit het paard, niet vanuit de mens.

Volgens mij kan je dan alleen maar dezelfde conclusie trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:49

Gelukkig ken ik genoeg (spring)stallen waar de paarden elke dag in een paddock komen. En in de zomer in de wei.

Verder komen die paarden elke! dag uit de stal.
Stapmolen, rijden en longeren. Vaak zelfs meerdere keren per dag.
Simpelweg omdat een paard dat nodig heeft. En wil je dat een paard presteerd kan dat niet met spieren die de halve tijd stilstaan...dat moet elke dag bewegen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:53

Ik ken ook zat paarden die vaker op stal staan dan die van de TS.
"Komt jou paard wel eens buiten?" "Oh ja wel hoor! Ik laat hem wel eens rollen in de longeerbak en 1 keer per week mag hij in de stapmolen!"

TS doet het dan slechts íets beter maar dat betekent toch niet dat het goed is!

"Mijn paard staat 24/7 op stal, maar das niet erg want het paard van de buurman word mishandeld!" Clown Clown Kom op zeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:55

Gelukkig ken ik die paarden niet die nog vaker dan die van ts op stal staan...en ik denk dat de baasjes maar blij zijn dat ik ze niet ken... Duivel

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:59

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom TS een eigen paard heeft. Ik bedoel dit niet banketstaaf, maar reëel. Je hebt vaak geen tijd voor je paardje en je kunt hem niet bieden wat hij nodig heeft (voldoende beweging en contact met soortgenootjes). Waarom wil je je paard dan perse houden? Bij een andere baas heeft hij het misschien veel beter. Probeer wel te kijken naar wat voor jouw paardje het beste is en niet alleen naar je eigen gevoel.
Succes ermee!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:01

runningkawa schreef:
Gelukkig ken ik genoeg (spring)stallen waar de paarden elke dag in een paddock komen. En in de zomer in de wei.

Verder komen die paarden elke! dag uit de stal.
Stapmolen, rijden en longeren. Vaak zelfs meerdere keren per dag.
Simpelweg omdat een paard dat nodig heeft. En wil je dat een paard presteerd kan dat niet met spieren die de halve tijd stilstaan...dat moet elke dag bewegen

Echt helemaal mee eens!

Volgens mij zijn er tegenwoordig steeds meer stallen die aan 's zomers weidegang doen en die paarden gaan dan in de winter bijv. in de stapmolen/paddock. Steeds meer mensen zien de positieve effecten er van in Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:08

RockyLover schreef:
Volgens mij zijn er tegenwoordig steeds meer stallen die aan 's zomers weidegang doen en die paarden gaan dan in de winter bijv. in de stapmolen/paddock. Steeds meer mensen zien de positieve effecten er van in :)

Volgens mij gaat het niet om het positieve effect maar om het feit dat mensen eindelijk gaan nadenken over de basisbehoeften van een paard.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:10

Ir111 schreef:
RockyLover schreef:
Volgens mij zijn er tegenwoordig steeds meer stallen die aan 's zomers weidegang doen en die paarden gaan dan in de winter bijv. in de stapmolen/paddock. Steeds meer mensen zien de positieve effecten er van in :)

Volgens mij gaat het niet om het positieve effect maar om het feit dat mensen eindelijk gaan nadenken over de basisbehoeften van een paard.

Eigenlijk is het wel hetzelfde wat we bedoelen... voldoen in basisbehoeften paard --> positieve effecten Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:24

nikolletje schreef:

Ow, dus het is normaal je paard maar vier keer in de week uit zijn hok te halen?? En dan reageren wij overdreven...? Ik vind dat het paard van TS gewoon geestelijk wordt mishandeld!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:28

Rust roest, en zeker bij een ouder paard. Ik zal je niet veroordelen omdat je weet dat er wat moet veranderen!
Wijs dat je bent gestopt met het proberen van een veulen! Voor een ouder paard wordt het er niet makkelijker op!
Ik zou echt voor een verzorger gaan. Voor jezelf erg makkelijk en je maakt iemand weer blij! Plus dat je paard in de omgang ook makkelijker zal worden (met vangen bijv.)
Veel succes met je oplossing!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:33

Waarom kun jij niet twee keer per dag naar je paard om ze buiten en binnen te zetten?
Ik las ergens dat je savonds wel kunt, waarom s ochtends niet een uur eerder opstaan om je paard buiten te kunnen zetten.
Waarom kan je paard zomers wel 24/7 op het land en swinters niet?