meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:47

Net nieuw paard aan een niet zo stevig staande paal van de bak vastgezet (wel met halster gelukkig). Vrienden deden dat ook, dus neem je dat gewoon over, maar was dus niet slim van ons. Gevolg: paard schrok van iets onduidelijks, rukte de paal los en terwijl ze weg hobbelde nam ze ook de draden van de omheining achter zich aan mee. Gelukkig stond ze na 10 m verbaasd weer stil en konden we haar zo pakken, maar ze had ook door kunnen hollen het erf over, of met die paal en draden ergens achter kunnen blijven hangen en in paniek kunnen raken... De draden waren kapot en er moesten 2 palen opnieuw de grond in...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:31

Paard aan een hekje gezet, paard ging hangen, trok het hekje mee en ging met hek en al aan de kletter.

Voorpluk recht afknippen (hoe charmant)

Als jong Pennymeisje bij een Shetlander de manen getrokken 'want hij had het zo warm 's zomers' (en het was toch lelijk!) Ach gut

Hoofdstel aandoen en te lam zijn om even naar de andere kant te lopen. Stap ik op, luisterde dat paard zo slecht. Teugels door de keelriem Vork

Peesbeschermers vergeten af te doen. Paard de volgende ochtend poten als een olifant natuurlijk.. Bloos

Op order van de eigenaren moest paard op wedstrijd bij de andere verengingspaarden aan de veewagen gebonden worden, terwijl ik waarschuwde dat ze ging hangen. Tot drie keer toe de merrie van het concoursterrein kunnen plukken natuurlijk. Toen ze uiteindelijk een reservehalster van een kennis aanmoest (eigen halster en twee reservehalsters van onszelf waren al stuk), besloten de eigenaren dat ik gelijk had en dat ze gewoon op de trailer mocht.

Paard loslaten in de wei en niet even omdraaien. Ik zag de achterijzers zo voor mijn neus langsflitsen, WAT een geluk heb IK gehad toen!

En dan die 100.000 keer denken dat ik er wel op kon zonder te longeren en in je achterhoofd beter weten. Ze mogen me nu op stal wel een mietje vinden maar bij de geringste twijfel longeer ik eerst mijn paard af!

Dekens op, ziek worden, weerswisseling en terugkomen en tot de ontdekking komen dat je beter even had kunnen bellen naar stal dat ze ook de dekens af mogen halen of bijleggen als het weer veranderd. Stond het arme dier bij 20 graden met een 200gramsdeken op de wei....

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:33

ik zat altijd mijn voeten onder/voor de achterbenen van het paard als ik afzadel. Heb zo mijn teen in de prak gekregen.... en toch doe ik het nog steeds....

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:48

deur vergeten dicht te doen

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:53

Vergeten de staldeur dicht te doen...
oeps.. na 15 min. loslopend paard in de manege..

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:00

zomers toen het heel warm was het bovenluik van de stal openlaten. Pony is alleen erg slim en brak uit terwijl wij heerlijk lagen te slapen. Toen kon de buurman de pony 's nachts weer in zijn stal zetten.... En wij ons afvragen hoe het kwam dat 's ochtends het bovenluik wel dicht was?! Haha!

Na het rijden paard loslaten omdat aan zijn been wil krabben, teugel valt voorover, paard stapt op de teugel en doet zijn hoofd opmoog.... teugel kapot....

Deur van zijn stal niet goed dicht gedaan.... gevolg: hele gangpad overhoop gehaald en brokkenton om gegooid.

Pfffff er zullen er vast nog heel veel meer zijn maar daar kom ik zo ff niet op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:08

Met mijn superstoere appaloosa bijrijdhengst in mijn prachtigste westernoutfit naar de manege rijden om daar wat te drinken en dan weer opstappen en denken, wat luistert ie slecht. Er dan achterkomen dat de teugels volkomen in elkaar gedraait zaten. OMG, ik stond zo voor schut. Bloos

Terugkomen van vakantie en enorm enthousiast rondjes scheuren met mijn boscrosspony die daardoor de volgende dag met maandagziekte op stal stond. (tja stom maar ik was ook nog maar een jaar of 10 en ik wist niet beter)

De stang van de geleende trailer losmaken voordat de kettingen loswaren, gevolg twee kapotte kettingen en een pony die over de flos was. (en een boze pappa) Wij reden anders altijd met de veewagen, dus ik wist ook niet beter.

Iets te enthousiast de voeten van mijn pony met teer ingesmeerd met als gevolg dat de hele binnenplaats voor een aantal maanden onder de voetafdrukken met teer zat.

Mijn pony had een dikke buik en de singel paste altijd maar in het laatste gaatje. We moeten van de veewagen naar de wedstrijd lopen en ik had het zadel over het dek heen gelegd en kreeg m dus niet dicht. Ik had met de buiksingel van het dek een constructie gemaakt dat het zadel iig bleef liggen.
Totdat er een tractor langskwam en de pony daarvan schrok. Hij ging er vandoor met het zadel onder zijn buik klapperend. Is nog met zadel en al over de motorkappen van twee auto's gesprongen (geen schade aan auto's!!) en is toen ergens gevangen. Zadel losgesneden en ikke die erg op dr kop kreeg. Pony had verder ook helemaal niets.

Allemaal van die oeps-verhalen die gelukkig toch wel goed afgelopen zijn. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:14

1 vergeten: mijn bijrijdster laten rijden met teugels waarvan ik wist dat ze snel stuk konden gaan Nagelbijten / Gniffelen
Tijdens de buitenrit had mevrouw 1 teugel in de hand Haha! Hij was aan de linkerkant bij het bit geknapt Nagelbijten / Gniffelen

Zelfde geval met een stijgbeugelriem: het was niet vertrouwd dat zij ermee ging rijden, maar ik had haar niet gewaarschuwd Nagelbijten / Gniffelen Tijdens de galop knapte de beugel Nagelbijten / Gniffelen Zij bleef zitten gelukkig!

Nu let ik beter op het materiaal en zij ook Nagelbijten / Gniffelen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:35

Als kind vergeten een gaatje meer aan te singelen zodat ik na een poosje rijden met zadel en al onder de pony hing Nagelbijten / Gniffelen

Maar de ergste fout ofterwijl onwetendheid is dat ik mijn veulen heel veel onnodige problemen heb gehad Bloos omdat ik dacht dat veulens hetzelfde behandeld moesten worden als volwassen paarden Blond
Gelukkig hebben we tenslotte samen geleerd en is het allemaal goed gekomen Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:46

haha ...ik gooide de draden van de wei helemaal los ,onder het motto normaal blijven ze ook braaf staan ,ze bedachte zich geen moment en rende allebei de wei uit,mijn e pony was gauw te pakken ,maar die verrekte shetlander kroop doodleuk onder alle draden door..wat heb ik haar vervloekt terwijl het mn eigen fout was..,

verder ben ik eens vergeten de mestvork uit de stal te halen ..heel slecht..niks gebeurd gelukkig

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:46

Vergeten aan te singelen als klein meisje op een manege pony. Pony doet even gek en het zadel schuift onder z'n buik, ik vlieg eraf en zit een paar uur later bij de dokter met een hersenschudding.

Paard van m'n instructeur uit het weiland halen, schrikt ergens van en ik laat los.. Paard loopt los met halstertouw gek te doen.

De rijbak vergeten dicht te doen. Ik viel van m'n verzorgpony en die rent zo de rijbak uit richting de weg. Gelukkig was de eigenaar zijn schapen net aan 't verplaatsen en die kon haar tegenhouden.

Sokken helemaal scheef afknippen voor de keuring. Clown

Zijn wel meer denk ik maar ik kan me zo niet meer herinneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:50

Na voor het eerst alleen buiten te zijn wezen rijden met mijn paard,denken dat je het zandpad richting huis wel in een galopje kan doen.
Kan dus niet .Je gaat dan in een niet te stoppen rengalop met gierende banden het erf op.Ik had mazzel dat de hekken open stonden.Als iemand die dicht had gedaan hadden we er over gevlogen.
Sindsdien stappen we het laatste stuk Bloos .

De aankoop van het paard trouwens ook.Ik kwam er pas later achter dat het paard niet ingereden was ,alleen maar zadelmak Bloos .Daar zit een klein verschilletje in.Ik heb proefgereden met iemand in de bak achter dat andere paard aan.Zolang ik met iemand reed en zij er achter kon hobbellen was er geen probleem.Vanaf het moment dat ik alleen ging rijden bleek er geen stuur of rem op te zitten,zelfs galoperen kon ze niet Bloos

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:52

Als twaalf- of dertienjarige penny mocht ik met een vriendinnetje de pony's van haar buren poetsen.
Ze stonden daar in het land.
Wij waren daar uiteraard heel blij mee, en geheel in stijl (rijbroek, laarzen, misschien ook nog wel een cap op, geen idee meer, maar je kent het wel) kwamen wij daar aan om te poetsen.
Nu was er één pony bij waarvan bekend was dat die nogal kon bijten.
Dus hadden wij het lumineuze idee om die maar weg te jagen wanneer hij in de buurt kwam.
Met longeerzweep togen de pennies het weiland in.
Om na drie kwartier onverrichter zake terug te komen.
Vreemd genoeg kregen we die dag geen enkele pony te pakken om te poetsen Haha! Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:57

Echt een stomme fout: een hek openmaken en je span pony vertrouwen dat ze blijven staan: niet dus.

Niet opletten bij het mennen omdat de pony zo leuk zijn eigen weg naar huis wist. Alleen hielt de pony geen rekening met stronken in de bocht en lagen we met het hele span om.

Na een kwartier erachter komen dat 1 pony in het span niet helemaal lekker mee gaat in de bochten en dan blijkt dat ik zijn leidsel niet aan het bit had vastgemaakt.

Pony aan een paal vastzetten en 5 min later ingehaald worden door pony incl paal. Is me ook nog eens twee keer gebeurt.

Mijn man: voor het eerst fietsen met een pony en dan ook nog aan het halster en alleen. Gevolg: mijn man kan niet heel hard fietsen en de pony kan wel heel hard naar huis. Man onderuit...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:58

Fouten maak ik helaas nog vaak maar de ergste vind ik persoonlijk deze

Mijn pony stond in een buitenbox mijn relatie was net uit, ik had een lading verdriet.
Had echt geen tijd voor mijn pony..overigens de winter van 1998 het vroor en mijn pony was geschoren.

Pony had 2 dekens om een speciale onderdeken die alleen werkt als er een bovendeken op lag (kwam speciaal uit england)

De volgende dag ga ik naar stal ligt mijn pony opgevouwen in de hoek met alle zijn stro om hem een verzameld.
Hij had het zo koud wilde niet opstaan..

Lang verhaal kort maken de DA is geweest en pony was onderkoeld had die nacht ook ruim 8- gevroren.
Dat beeld van die pony in de hoek met alleen een onderdeken (die dus niet werkte) en geschoren met een droevig beeld in zijn ogen dat raak ik nooit nooit meer kwijt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:06

mijn grootste fout bij verzorging?
ik denk stallen open laten staan!
heb vorige winter 2 keer een stal niet goed dichtgedaan Ach gut . de ene keer kwam mijn moeder mijn pony savonds in het donker op het erf tegen Clown (kwam doodsbang naar me toe rennen help rianne pony los Haha! en pony lief komt heel schaapachtig naar me toe met het idee nou baasje zet me maar weer op stal want hier is het ook niks...) en de andere keer zag ik mijn paard met de staart in de lucht voorbij komen terwijl ik in de keuken stond...

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:13

Paard van 2,5 aan houtenhek vast zetten. Welliswaar met veiligheids knoop.
Trekt zich los schiet achteruit halstertouw wat los schoot draait 2 keer rond om houten hek en blijft vervolgens hangen. En toen halstertouw dwars door midden.

de 2 pony's los in de tuin zetten hek enzo wel dich en verwachten dat ze blijven staan voor de foto.
Vervolgens rende de shet weg zo door mijn moeders bloemen.

1e clubles beugelriemen en singel vergeten. En ook nog op de pony proberen te stappen zonder iets door te hebben. Gelukkig had mijn vader het wel door. Wat zenuwen wel niet met je doen.

En zo zijn er natuurlijk nog wel meer fouten. Knipoog

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:16

Mijn grootste fout...

Dat ik bij mijn eerste verzorgpony de manen wilde knippen. Maar kreeg ze niet recht. Van de manen was helemaal niks meer over!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:32

Toch gaan rijden terwijl ik niet lekker Huilen in mijn vel zit.
En dan mijn paard op de kop geven dat het niet lukken wil.(ten onrechte)
Gelukkig vergeeft zij mij mijn zonden net zo als ik die van haar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:39

Ik heb vroeger bijna mijn pony vermoord door hem ongeweekte pulp te geven.. Ik dacht dat gewone brokken waren Bloos!
Zware slokdarmverstopping tot gevolg bij een oud beestje van 24.. Dat doe ik dus echt NOOIT weer!!

En verder.. Voorpluk idd recht afknippen, sokjes van onder naar boven afknippen (happen!), meer de stomme foutjes! Maar van die hele gevaarlijke dingen heb ik niet gehad!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:44

Peesbeschermers voor vergeten af te doen, paard had het zelf nog geprobeerd maar was m niet gelukt, had wel een mooi nieuw tand/kartelmotief die niemand anders heeft aan de beschermers.........

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:49

zat al op mn brommertje om naar huis te rijden, kwam er eind vand e straat achter dat k vergeten was water bij te vullen Bloos

Mijn vriend was ene keer vergeten hooi te voeren Bloos , gelukkig laat mn pony dan merken van he wat flik je me nou dus toen dei bleef hinniken ging hij nog weer evne terug om te kijken wat er was, whahaha.

Ben ook een keer vergeten de stroom erop te zetten, was hondeweer was ik eindelijk weer thuis moest ik weer terug, hih

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:06

Vergeten beschermers af te doen, waardoor mijn paard nu witte plekken op zijn benen heeft. Stom stom stom...

Ook wel eens vergeten zijn dekens te wisselen, de volgende dag op stal komen en je zweetdeken totaal geruïneerd in de stal terug vinden.

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:08

Ik ben een keer heel lang geleden omdat het even niet anders kon met mijn paard door de keuken gelopen, stijgbeugel bleef achter de deurkruk hangen van de deur naar de gang, paard in paniek de achtertuin in gerend en bleef uiteindelijk met zijn hoofd in de droogmolen stilstaan. Gelukkig goed afgelopen, alleen mijn ouders zitten nu al 20 jaar zonder keukendeur.
En niet zo lang geleden ben ik de longeersingel vergeten af te doen, gelukkig ontdekte ik het 's avonds.

Oh ja, en ik heb mijn pony een keer aan een lang touw aan een boom gezet, die lag even later dus met vier hoefjes bij elkaar gebonden op de grond! Dat is al heel lang geleden, gelukkig wordt je wijzer met de jaren. Haha!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:24

Paard aan de omheining vastgezet. Zijn stevige ijzere balken, dus 'dat moet wel houden'. Paard schrok, trok alles uit de grond en rent ermee weg..

Urielle schreef:
Hoofdstel aandoen en te lam zijn om even naar de andere kant te lopen. Stap ik op, luisterde dat paard zo slecht. Teugels door de keelriem Vork
Is mij ook gebeurd, alleen dan het sperriempje over de teugels heen, zodat ik er geen kant mee op kon en het paard er geen donder van snapte. Toen ik het ontdekte snel goed gedaan en bráááf dat het paard opeens was Schijnheilig

Pony op stal gezet zodat we zonder zadel op het andere paard in de wei konden. Pony voelt zich achtergesteld en springt (pony is 1.16) over de staldeur heen Bloos! Tot groot geluk helemaal niets aan over gehouden.

Tijdens een buitenrit een slagboom zien met een klein paadje erlangs. Dus wij dachten: 'moet lukken'. Netjes afgestapt, paarden door het smalle stuk begeleidt maar blijft de mijne met de beugel vast hangen. Bloos