Welke ervaringen met het overgaan naar een andere pensionsta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Welke ervaringen met het overgaan naar een andere pensionsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 09:51

fransje23 schreef:
Het zou prettig zijn als al die mensen die zich speciaal aanmelden om te reageren op het stukje van Danique en Esther daarmee stoppen. De boodschap is duidelijk..... bovendien vervuild het dit topic... Boos!

Idd, nu weten we wel dat die stal helemaal fantastisch is en dat de eigenaren al lang in de paarden zitten.

Toch kan het zo zijn dat mensen andere verwachtingen hebben en er anders tegenaan kijken.
Als ze echt van de ene op de andere dag zijn vertrokken is het niet netjes. Gezien de reacties vanuit degenen die het wel naar het zin hebben op de stal kan ik me voorstellen dat ze een moeilijke tijd zou hebben gehad als ze eerder bekend had gemaakt dat ze zou willen vertrekken. Nu na de tijd wordt ze nog zo ongeveer afgemaakt omdat ze het lef heeft gehad uit die fantastische stal te vertrekken. Gaaaap Leven en laten leven denk ik altijd maar.

De een voelt zich wel thuis op de ene stal en de ander niet, ieder heeft zo zijn eigen eisen en niet alleen qua verzorging van het paard, de sfeer is ook erg bepalend. En als het niet matched dan kun je beter iets zoeken dat beter aan je eigen eisen voldoet.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:24

Esther schreef:
fransje23 schreef:
Het zou prettig zijn als al die mensen die zich speciaal aanmelden om te reageren op het stukje van Danique en Esther daarmee stoppen. De boodschap is duidelijk..... bovendien vervuild het dit topic... Boos!

Idd, nu weten we wel dat die stal helemaal fantastisch is en dat de eigenaren al lang in de paarden zitten.

Toch kan het zo zijn dat mensen andere verwachtingen hebben en er anders tegenaan kijken.
Als ze echt van de ene op de andere dag zijn vertrokken is het niet netjes. Gezien de reacties vanuit degenen die het wel naar het zin hebben op de stal kan ik me voorstellen dat ze een moeilijke tijd zou hebben gehad als ze eerder bekend had gemaakt dat ze zou willen vertrekken. Nu na de tijd wordt ze nog zo ongeveer afgemaakt omdat ze het lef heeft gehad uit die fantastische stal te vertrekken. Gaaaap Leven en laten leven denk ik altijd maar.

De een voelt zich wel thuis op de ene stal en de ander niet, ieder heeft zo zijn eigen eisen en niet alleen qua verzorging van het paard, de sfeer is ook erg bepalend. En als het niet matched dan kun je beter iets zoeken dat beter aan je eigen eisen voldoet.

Helemaal mee eens. Je kan nooit voor iedereen goed doen.
Leuk voor die staleigenaars dat hun zaak met hand en tand verdedigd wordt, maar eigenlijk doet dit niets ter zake in dit topic... Cool

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:01

PaulineDP schreef:
Helemaal mee eens. Je kan nooit voor iedereen goed doen.
Leuk voor die staleigenaars dat hun zaak met hand en tand verdedigd wordt, maar eigenlijk doet dit niets ter zake in dit topic... Cool

Laat ik nu juist door al die verdedingen een negatief beeld van die stal krijgen..... Bloos

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:23

Er zijn heel wat mensen die momenteel ergeren aan dit forum betreffend mensen die reageren op het bericht wat Danique en Esther geschreven hebben.
Dat is juist waar dit forum over gaat, stalervaringen. Men is vrij om te reageren op welk bericht dan ook en discussies daarin zijn onvermijdelijk.
Een forum wordt door één of meerdere mensen opgesteld. In een forum start je discussies of praat je mee.

In dit geval wordt dit beiden ervaren; discussie en meepraten.

Danique en Esther praten mee in de zin over hun stalervaringen en zij lokken direct een discussie uit bij degeen die daar staan.

Danique en Esther hebben een duidelijk punt gemaakt hoe zij deze stal hebben ervaringen. echter vertellen zij niet wat Pieter, Jolanda, Els, manon en Marieke geschreven hebben op dit bericht. Als deze mensen niet op BOKT zaten horen mensen maar één kant van het verhaal en in dit geval "in kwaad daglicht" gesteld.
Als zij echt op dit topic een ervaring willen delen moet dit op een eerlijke en oprechte manier gebeuren en geen verkeerde informatie overdragen/ doorspelen naar anderen omdat het hen niet zint waar zij stonden. Het is de ontbrekende informatie dat meestal van groot belang is, zo zie je maar uit reacties die zijn gegeven op hun verhaal.

Ik ben Natascha en ik sta vanaf het prille begin daar op stal.
Ik wil graag, ongeacht wat anderen graag niet willen horen, toch reageren op wat Danique en Esther geschreven hebben. Ik schrijf graag een korte reactie op hun bericht en wil tevens ook mijn ervaring op deze stal delen met anderen.

Esther en Danique kwamen met een zeer goed en voldaan gevoel bij ons op stal. Hun merrie waar zij het over hebben, kwam als nerveus paard binnen en werd rustig op onze stal. (nerveusiteit werd door Danique overgedragen op het paard) Esther heeft dit meerdere malen naar haar zusje en anderen benoemd. Hun merrie kon in eerste instantie nooit met anderen paarden buiten staan, in praktijk is wel anders gebleken. De kleine irritaties die groot zijn geworden komt doordat Danique en Esther die verwoordt hebben naar degeen die de stal runnen. Aan ieder probleem wordt gewerkt zo blijkt dat er een rijbaan gelegd wordt.
Zij praatten een en al loof uit over desbetreffende personen die zij nu zwart lopen te maken op dit forum, meer woorden wil ik niet vuil maken aan.

Mijn ervaring:
- De stallen worden goed onderhouden, elke dag wordt het gemest en opgestrooid. 2 keer in de week worden de stallen helemaal gedaan zoals velen andere stallen.
ze staan tot hun knieeen in het stro.
- Er wordt veel liefde en aandacht in je paard gestoken ( dag en nacht). Per individu wordt het doorgenomen.
- Bij vragen kan je altijd terecht bij deze mensen tevens ook op medici gebied.
- De paarden komen dagelijks buiten, zowel stapmolen als land. Indien land niet toegankelijk is worden de paarden twee keer in de stapmolen gezet of bij de buren in de rijbak gezet.
- De personen die de stal runnen hebben de kennis en ervaring met paarden
- Goede uitrijmogelijkheden en altijd toezicht.
- Ik heb ook momenten gehad dat het moeilijk was voor mij om mijn paarden te berijden ivm baktijden, maar als je creatief genoeg ben vind je hier wel een oplossing voor.
- Ik heb ook weleens mijn ergenissen geuit over deze stal, maar als je het afstreept met het goede wat zij allemaal doen ben ik zeer tevreden. Dit is bespreekbaar gesteld naar degene die de stal runnen waar zij direct wat mee doen.
- Volgend jaar wil degene die de stal runnen mij begeleiden in het drachtproces, iets wat naast hun werk wordt gedaan.

Excuses naar de mensen die dit niet willen lezen, maar zo wordt men wel met de neus op de feiten gedrukt hoe een forum verlopen kan worden.

vrgr.
Natascha

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:25

Maar open dan een topic over de betreffende stal, dit gaat over ervaringen met het overgaan naar een andere pensionstal! Dit is allemaal erg offtopic ik tem even

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:52

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan klopt het hele forum niet. "Het overgaan naar andere stalling" interpreteer ik als hoe de verhuizing is verlopen en niet ervaring met een pensionstal. Echter is deze topic anders verlopen en vertellen mensen de ervaringen die zij hebben gehad op pensionstalling en waarom zij verhuist zijn, waarop anderen ( zoals ik) op gaan reageren.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:51

Ik ga donderdag even kijken bij een andere stal na een tip van een bokker Lachen

Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een stal waar ze overdag buiten komen. Heb het heel erg naar mijn zin op mijn huidige stal, maar mijn pony wordt ook een dagje ouder.
Probleem is dat bijna alle stallen in de buurt waar ze buitenkomen vol zitten en anders moet je al best een stuk met auto.

Heb qua verzorging van de paarden weinig slechte staleigenaren meegemaakt. Alleen wel wat bemoeizuchtige mensen die alles graag op 'hun' manier gedaan wouden hebben, ook de omgang met je pony enzo. En dat vind ik dan weer storend. Als mijn pony een paar uur lekker buiten loopt overdag, dan kom ik niet iedere dag, pony gaat heus niet dood als ie een dag niet rijd. En ik heb gewoon niet zo veel zin om weer een bijrijder te zoeken. Pony is 19 en mag het gerust wat rustiger aan doen....

Iemand nog tips waar ik naar kan kijken/vragen?

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:34

~Ik zelf ben nu sinds 1 november voor de winter naar een andere stal gegaan voor winterstalling.
Ik werd daar goed opgevangen, alleen sommige mensen die daar hun paard gestalt hebben zjin niet zo gezellig, en denken dat ze heel wat te zegen hebbe.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:02

Malibu: Lijkt onbelangrijk maar het moet ook klikken met de eigenaar van stal (en zoek vooral geen vrijgezelle vieze mannetjes uit als stalhouder) Kan je garanderen dat het dan misgaat Clown

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:19

Stal 1: Ongeveer 6 jaar gestaan totdat de eigenaren wat ouder werden en afspraken niet meer nakwamen en van alles deden om de prijs omhoog te drukken. Verder wel een goede stal.
Stal 2: Eigenaar vond feestvieren, drinken en vrouwen versieren belangrijker en had geen gevoel voor paarden, niet lang gestaan.
Stal 3: Eigenaar beloofde mijn paard buiten te doen, maar bleek hele dagen binnen te staan, voor mij geen optie, dus na nog een paar loze beloftes vertrokken.
Stal 4: Zeer nette stal maar geen uitrijmogelijkheden en prestatie is het belangrijkst op stal onder elkaar. Ik rij geen wedstrijden dus wordt nergens bij betrokken. Zeer goede verzorging en goede faciliteiten, maar gezelligheid ontbreekt voor mij.
Stal 5: Gezellige recreatiestal met zeer goede uitrijmogelijkheden, dagelijks de wei in in de kudde en er wordt veel onderling georganiseerd. Geen onderlinge prestatiestrijd. Denk dat dit "mijn" stal is.

Soms heb je dus geluk en vindt je direct de stal die bij je past. Soms ook niet en moet je wat stallen hebben gehad voordat je de juiste vindt. Daarnaast verander je zelf ook en past een stal gewoon opeens niet meer bij je en moet je wat zoeken waar je je lekkerder voelt.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:56

Ik sta nu met mijn huidige paard al 2 en half jaar op mijn huidige stal.
Ben ook nog nooit verhuisd. Heb het ontzettend naar mijn zin en alles kan.

Maar ik wil even inhaken op het onderwerp 'Openingstijden', dat voor de hele discussie van Esther, Danique en andere stalgenootjes aan de orde kwam..

Wij hebben op onze stal ook 'openingstijden'. Ik zet het maar even tussen haakjes, want je kan het niet eens als openingstijden zien. Onze stal is het hele jaar doorlopend geopend van Maandag t/m Zaterdag is de stal tussen 8 en 22 uur geopend. Op Zon en feestdagen is dit van 9.30 tot 21.30.

Ik vind dit niet meer dan normaal. Winkels hebben ook openingstijden, stallingen dus ook. Er werken ook mensen, deze mensen hebben dikwijls nog hun huis aan de stal en deze mensen willen ook wel eens rust. Of gewoon puur alleen een paar uur privacy.

Om even op de openingstijden tusse haakjes terug te komen, het zijn eigenlijk ook meer tijden dat de stal geopend is voor publiek. Dit in de zin van, kijkers, potentiële nieuwe klanten. Wij als pensionklanten mogen ten alle tijde aanwezig zijn. Alvast parkeer je jezelf om half 9 in stal tot 's avonds laat, kan ze niks schelen.
Ook in de zomer mag je na 22 uur nog rijden, immers zijn ze dan zelf ook nog aan het werk. En zelf ook de paarden rijden omdat het overdag te warm was.
Zit je met concours, keuringen of wat dan ook en je wil eerder komen dan 8 uur smorgens geen probleem. Maar geef het even aan zodat ze de paarden wat eerder kunnen voeren, zodat hij al gegeten heeft voordat je op stal komt.
Daarom zijn er bij ons openingstijden, maar zoals te lezen is zijn deze ook zeer flexibel!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:09

Ik ben in 1,5 jaar tijd 1x van stal gewisseld.

De stal waar ik eerst stond reed ik al 4 jaar voor iemand anders. Tevens heb ik daar van dezelfde persoon ook een hengst verzorgd. Op deze stal moest je veel zelf doen, mesten, stro naar binnen halen, door de weeks binnen zetten enz. De eigenaresse had totaal geen verstand van paarden, hoewel ik moet zeggen dat het in de loop van de tijd wel beter is geworden.

Nou mocht het allemaal niet te veel kosten. Een goed bed stro was duur dus dan moesten we maar wat minder opstrooien. In de periode dat ik nog voor de ander reed had ik hier geen last van. Hij wilde een dik pak stro voor zijn paard, en zo gebeurde dat ook. Als de eigenaresse van de stalling er iets van zei werd hij heel simpel boos, en dan was het weer over. Ook werd er hier op stal veel geroddeld en moest je goed op je spullen letten.

Ik heb hier altijd mijn best gedaan, ben een week lang 3x per dag gekomen om de eigenaresse te helpen met 1 van haar paarden die een gemene ontsteking boven haar oog had, en die gespoeld moest worden met betadine. Ik liep de hele zomer heen en weer door het land om draadjes te verzetten terwijl ik gigantische hooikoorts heb. Ik snoeide brandnetel struiken weg, schepte de mesthoop op, veegde het gangpad ed. We hebben een tijd toen haar man nog leefde en in het ziekenhuis lag alles gedaan. Voeren, binnen en buiten zetten, stallen van de jonge paarden mesten.

Toen hij (degene voor wie ik reed) vertrok en ik mijn eigen paard kocht begon de elende. Ik kwam om 3 uur 's middags, haalde mijn paard voor een half uurtje uit het land en zette haar er weer in (dagje vrij). Vervolgens krijg ik de volgende dag een gigantische tirade dat ik haar op stal had moeten zetten, omdat ik nooit hielp de paarden binnen te halen. Het was notabene 4 uur voordat de andere paarden naar binnen gingen en dan had ze dus 4 uur alleen op stal moeten staan. Dus de volgende dag gaan mijn moeder (omdat ik zelf niet kon) om 7 uur naar de paarden toe om de mijne binnen te zetten, maar toen hoefde het niet en waren ze maar wat bereid om haar voor me naar binnen te halen.

Ook is ze er 1x daar vandoor gevlogen (jong paard, fris, kan gebeuren). Vervolgens krijg ik te horen dat ik mijn paard absoluut niet aan kan, en dat er mensen zijn die gezegd hebben niet meer met mij in de bak te willen rijden. Nou prima, dat kan, vertel me maar wie dat gezegd heeft, dan hou ik er rekening mee. Nee, dat kon ze niet doen.

Ook was altijd het stro op. We moesten zelf het stro vanuit een schuur naar de stallen toe halen, en het was 's avons altijd op. En dan haalde je 2 balen, waar je met 1 paard dus een week mee kan doen, gebruikte je 2 plakken en was het de volgende dag weer op. Totaal geen doen.

En in de winter mochten de paarden niet naar buiten toe (nadat ik vertrokken was is dat veranderd in 1,5 uur per dag), behalve een paar speciale gevallen. Deze paarden hadden idd luchtweg aandoeningen, maar die van mij stond zich helemaal dood te vervelen op stal. Maar vervelen was niet erg, daar kon ze best tegen.

Nu ben ik verhuisd, sta op een pensionstalling waar alles voor me gedaan word (mesten voeren, binnen en buiten zetten). Ze komt 8 uur per dag buiten en ze heeft een geweldig leventje. Dus ik ben ook gelukkig...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:02

Nou nou, ik ben de Danique en wil voor de mensen die meelezen even een heleboel duidelijk maken. Wij hebben 4 maanden op die stal gestaan en hebben het er ook echt wel naar onze zin gehad. We kwamen van een top stal en dit leek ons ook erg leuk. Ik merk alleen dat er een heleboel verhalen verdraaid worden en zeuren op mensen is altijd leuk kan ik hier ook weer aan zien.

Wij hebben van tevoren aangegeven dat we weg gingen. We hebben keurig de maand opzeg termijn betaald die in het contract stond. De eigenaren hebben wij de dag voordat we vertrokken nog gesproken. We hebben toen verteld dat we om 10 uur zouden vertrekken. Zij vertelden ons dat ze er dan ook zouden zijn. Helaas was dit niet het geval en zijn we weggegaan. We hebben ze die dag voordat we vertrokken bedankt en alles.
De reden dat we vertrokken is dat we een rustige stal hadden gevonden met een goede baan, tijden waar we ons weer goed aan konden houden en iets wat ik persoonlijk heel fijn vind een buitenstal.

Helaas worden er alleen maar slechte verhalen verteld van mensen die er op dat moment niet waren maar wij zijn uiterts correct geweest. Gelukkig weten die mensen heel goed hoe het wel is gegaan ondanks dat ze er niet bij waren!!! De eigenaren van de stal moeten beter weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:41

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om terug ontopic te gaan. En verder lijkt het me wijs als bepaalde mensen (zoals Vanderspek en Ehofmyst) de pb-knop gebruiken om dat soort zaken per pb of in het echt uit te praten. Dat is namelijk niet relevant voor het verloop van dit topic.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:01

Hier een reactie nav de reactie van vjestagirl. Het is wel zo reeel om te melden dat je op je vorige stal wel van tevoren wist hoe de gang van zaken was, je daar voor een klein prijsje stond en daarvan de voorwaarden kende, en dat we een hoop zelf ( moeten) doen omdat de eigenaar in de 70 is. Zij is ook vrij onverwachts voor deze "klus" is komen te staan.

Ik ben in de 3 jaar dat ik een eigen paard heb 2x verhuisd. Op de eerste stal liep ik al een jaar of 10 rond, en vond dat ik naar een andere stal moest verhuizen omdat daar de stallen 'beter"" waren. De stallen waren beter ( nieuwer en dus ook beter geventileerd).
Helaas maakte ik hiermee mijn merrie niet gelukkig, na een half jaar was nog niet in haar doen en ik miste de gezelligheid van mijn oude stal ( nieuwe stal waren maar met z'n tweeen). En toen bleek dat ik zwanger was en wist dat ik mijn paard een tijdje uit handen moest geven, en dat niet haalbaar was op mijn nieuwe stal, heb ik de knoop doorgehakt om terug te gaan naar mijn oude stal.

Mijn merrie is weer helemaal Happy, en dat is toch meer waard dan een goede mooie stal!

Beide stallen hebben hun voor-en nadelen, zoals waarschijnlijk overal!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:39

Ik zag mijn pony(3,5jr) toen zij 3 maanden was op marktplaza staan. Ik was meteen verkocht en ik moest en zou haar kopen. Ik was al een half jaar aan het orienteren op een veulen (over de opvoeding etc).

Ik ging twee dagen later kijken naar haar, zij stond alleen op een stal met 3 maanden oud, heel sneu. Ik ben met vee-arts een gaan kijken. De vee-arts keurde haar gezondheid in zover, maar kanttekening ivm te vroeg afspenen.

weer 2 dagen later ben ik haar gaan halen.
Ik had een éénpaardtrailer gehuurd, echter had ik achteraf een ponytrailer kunnen huren. Een veulen moet kunnen liggen tijdens de reis, de een zet ze vast en de ander laat ze los in de trailer staan. Mijn veulen, genaamd Tinka, werd ingeladen. Wij stuitten al snel tegen wat probleempjes in de trailer.
* De voorstang was te hoog, daar kon zij zo onderdoor, dit werd opgelost met balen stro die goed vastgezet werden.
* Ik heb vaker een tussenstop gemaakt om te kijken hoe het met Tinka ging.
Tinka was wat onwennig tijdens de reis, maar het is goed verlopen. Op stal werd zij geintroduceerd met twee andere veulens, zij werden vriendjes.
Tinka heeft twee maanden lang peuterles gehad als, halstermak( dmv plagen tegendruk te geven en belonnen als het wijkt voor druk), goed aan het halster lopen, aanrakingen, de benen optillen ter voorbereiding hoefsmid en maar bovenal vertrouwen winnen.

Daarna maakte ik de volgende stap.
Tinka zou naar een veulenopfok gaan. Tinka was de eerste keer niet echt onder de indruk van de trailer geweest en liep zonder pardon de trailer in. Dit keer stond zij niet alleen maar met een wat oudere paard. Contact tussen hen verliep goed.

Bij de opfok aangekomen stonden de eigenaren al te wachten. Ik moest nog wat uit de auto halen. éénmaal terug bij de trailer was mijn jaarlingetje weg. De eigenaresse liep trots met haar rond op het terrein. Tinka was de eerste bonte die daar kwam te staan, tevens was zij om op te vreten.

Op de opfok had Tinka het super, veel geleerd van de kudde maar ook van mensen. De tijd vloog voorbij en met 2,5 jaar kon ik haar alweer ophalen. Dit was iets eerder dan de bedoeling eigenlijk was, maar zij zat tegen hoefbevangenheid aan.

Tinka had moeite om de trailer op te gaan. Wij hebben haar de tijd gegeven dit te doen. Het duurde al met al 30 minuten, maar liever op een vriendelijke manier dan dat zij er bang van zou worden om trailer in te gaan. Tinka was onderweg wat drukker dan de eerste twee keren, maar alles verliep goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:46

romy46 schreef:
Hier een reactie nav de reactie van vjestagirl. Het is wel zo reeel om te melden dat je op je vorige stal wel van tevoren wist hoe de gang van zaken was, je daar voor een klein prijsje stond en daarvan de voorwaarden kende, en dat we een hoop zelf ( moeten) doen omdat de eigenaar in de 70 is. Zij is ook vrij onverwachts voor deze "klus" is komen te staan.

Ik ben in de 3 jaar dat ik een eigen paard heb 2x verhuisd. Op de eerste stal liep ik al een jaar of 10 rond, en vond dat ik naar een andere stal moest verhuizen omdat daar de stallen 'beter"" waren. De stallen waren beter ( nieuwer en dus ook beter geventileerd).
Helaas maakte ik hiermee mijn merrie niet gelukkig, na een half jaar was nog niet in haar doen en ik miste de gezelligheid van mijn oude stal ( nieuwe stal waren maar met z'n tweeen). En toen bleek dat ik zwanger was en wist dat ik mijn paard een tijdje uit handen moest geven, en dat niet haalbaar was op mijn nieuwe stal, heb ik de knoop doorgehakt om terug te gaan naar mijn oude stal.

Mijn merrie is weer helemaal Happy, en dat is toch meer waard dan een goede mooie stal!

Beide stallen hebben hun voor-en nadelen, zoals waarschijnlijk overal!

Tuurlijk wist ik van te voren hoe de gang van zaken was, en ik heb er ook een super leuke tijd gehad, vooral toen ik nog voor die ander reed. Maar er kwamen steeds meer regels die naar mijn gevoel verre van redelijk waren (en die grotendeels ook alleen voor mij gelden en niet voor de rest), en er werd steeds meer op mij gemopperd door de eigenaresse dat het allemaal niet goed was en dat ik mijn paard niet aan kan en dat het onverstandig was een paard te kopen.

En ja ze is compleet onverwachts voor deze klus komen te staan, maar ze wilde verder ook van niemand advies aan nemen, en als je eens wat deed was een dank je wel te veel gevraagd (idd zoals die keer dat ik 3x per dag een van haar paarden ben gaan behandelen)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:05

MISTRAL94 schreef:
Malibu: Lijkt onbelangrijk maar het moet ook klikken met de eigenaar van stal (en zoek vooral geen vrijgezelle vieze mannetjes uit als stalhouder) Kan je garanderen dat het dan misgaat Clown

Dat is waar, en eerlijk gezegd vind ik dat nog het moeilijkste want je gaat altijd vergelijken met de situatie die je nu heb.
Waar ik nu sta ben ik kind aan huis, zelfs mijn vriend die helemaal niks met paarden heeft komt er graag vanwege de mensen & gezelligheid.

Ben gister wezen kijken, en het lijkt me een eerlijk en oprechte man waar goed mee te praten valt. Maar het is natuurlijk niet zoals waar ik nu sta.

Een moeilijke beslissing...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:51

Ik heb diverse stallen gehad; in totaal 7 in ongeveer 8 jaar tijd.
Stal 1 was particulier en erg prettig maar had geen goeie bak en na een half jaar, door een ernstig ongeluk wat ik heb gehad, vond ik het verstandiger om op een manege te staan, waar een binnenbak en les beschikbaar was. met de oude staleigenaar ben ik steeds goeie kennisen gebleven.

Stal2, een manege,was eerst goed. Toen kwam er een nieuwe eigenaar wiens grootste hobby de kantine was. In 1 jaar zijn 21 van de 24 pensionklanten vertrokken, waaronder ikzelf.

Stal3 had heel veel beloftes gedaan "jaa we hebben 2 binnenbakken" maar het was een drama. Ook dit was een manege. De beide binnenbakken waren doorlopend bezet; de stal was erg vies, het buitenluik (voor mij een belangrijk argument want mijn paard had longproblemen) mocht nooit open, mijn zadelkast was altijd volledig gebarricadeerd met kruiwagens, vorken e.d. en soms zat in het weekend zomaar de deur op slot en kon ik er niet in...
Na 1 maand heb ik opgezegd.

Stal 4 Daarna kwam ik weer op een manege, heel plezierig, moest wel zelf mesten maar dat wist ik. Vond ik na de vorige stal ook niet erg. Alles kon en mocht, de eigenaresse had een hart van goud en het was er echt beregezellig.
Wegens een verhuizing 50 km verderop ben ik hier met pijn in het hart weggegaan. Ik heb hier een paar jaar gestaan.

5 toen kwam ik bij een particulier, een boer. Mijn paard ging elke dag de wei in, ruime stal, dik in het stro, mijn paard heeft het nooit beter gehad. Ik ben hier 3 jaar geweest.
Enige nadeel was, dat er weinig voorzieningen waren; geen gelegenheid om binnen te poetsen, geen wc, geen kantine, trailer mocht niet gestald worden. Daarnaast gingen er mensen weg en kwamen er veel 'pensioenpaardjes' terug zodat we eigenlijk nooit iemand zagen. Was wel een beetje stilletjes...

6 Uiteindelijk hoorden we van een stal op een ideale locatie waar de paarden ook elke dag naar buiten gingen. Deze stal had echt alles mee. Na een maand of 7 hield de eigenaar er mee op en moesten we een andere locatie zoeken. De vorige stal was inmiddels weer vol dus daar konden we niet meer terecht. Dus in oktober weer een nieuwe stal gezocht.

7En ook daar is weer veel meer beloofd dan uiteindelijk wordt nagekomen. hele jaar weidegang? Niet dus; na 1 november ging de wei dicht. Ondanks dat dat ons wel beloofd was.
De eigenaresse is na een ernstig ongeluk zwaar gehandicapt en de stalhulp die de verzorging doet, is onverschillig. Vandaag nog weer, kwam ik op stal en de waterbakken bleken bevroren. Was ze om 2 uur 's middags nog niet achter, dus de paarden hadden niks gedronken...en gisteren ben ik niet geweest dus ik vraag me af of ze toen wel hebben kunnen drinken...dus we zijn al weer aan het rondkijken.
Het vervelende is dat echt niemand een contract wil opstellen zodat je ze daar aan kunt houden....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:10

Ik sta op de 3e stal in 4,5 jaar.

1e stal heb ik 2 maanden gestaan. De eigenaresse liet ons allemaal achteraf betalen en bracht zulke buitensporige bedragen in rekening, dat ik ging twijfelen aan haar oprechtheid. Ik ben daar dus heel snel weggegaan!

2e stal heb ik 2,5 jaar gestaan. Het werd er echter te druk, mijn paard kreeg te veel voer, er werden beslissingen genomen met mijn paard waar ik niet achter stond, de stalhouder gaf voorkeursbehandelingen, ik kreeg af en toe een grote waffel van mijn stalgenoten, verplicht in de kantine en verplicht schoonmaken enz. En uiteraard kwam ik achter de ware aard van mijn stalgenoten toen ik had opgezegd.

Nu sta ik al ruim 1,5 jaar bij een boer die zich nergens mee bemoeit, die niet aan voorkeursbehandelingen doet en altijd bereikbaar is als er wat gaande is.. Haha! Het is er heerlijk rustig, ik heb 2 andere pensionklanten te "verdragen" Haha! En die zijn nou juist net zo makkelijk en rustig als ik. Nog geen seconde spijt gehad van de verhuizing Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:21

Ik snap niet waar mensen als Vanderspek en Ehofmyst zo hysterisch over doen. Helemaal op een forum aanmelden omdat iemand iets minder positiefs over je stal zegt. Danique / Ester hebben niet eens de naam van de stal genoemd, dus niemand weet (in principe) over welke stal het gaat. Slechte publiciteit kan het probleem dus niet zijn. Snap niet waar al die mensen zo'n drama van maken. Iemand vind het op jouw stal niet leuk, so what!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:15

ik ben in 9 jaar tijd drie keer van stal veranderd:

Stal 1: bij een boertje die ruimte had, en twee loopstallen. mijn paardje kwam daar als veulen, en heeft een hele tijd alleen moeten staan (door mijn eigen gebrek aan kennis, dit heeft later problemen bij hem opgeleverd, zijn hormoonhuishouding was nooit goed op gang gekomen wat zorgde voor hoofdpijn), later kwam er een shetje bij. hij kreeg hier onbeperkt hooi, ik mocht de stal wel opstrooien maar niet uitmesten. boertje werd meer en meer een oude zeur, en toen ik elders een plek kon krijgen zijn we verhuisd. al met al hebben we hier drie jaar gestaan.

Stal 2: bij een handelaar, waar mijn paard in de zomer op het land ging met andere paarden en in de winter in een loopstal aan het rijbakje. nadeel was het vaak wisselen van de paarden, gebrek aan paardenliefde en vooral het geldbesparende... vaak vieze stallen (ik deed de mijne zelf dus mijn paard stond wel schoon), ik mestte soms ook andere paarden uit omdat die anders in de stront lagen.
eerst stond mijn paard hier samen met een andere (was een eis voor de nieuwe plek), maar later wilden ze dat niet meer. ik heb er toen een paardje bijgekocht.
op een gegeven moment liep het de spuigaten uit, ik was het zowiezo oneens met de behandelingen van de paarden, maar de mijne leden er niet onder want niemand zat aan ze. op een zeker punt kon ik het niet meer aanzien en even verderop was een betere plek, dus zijn we daarheen gegaan.

stal 3: luxe boxen, grote rijbak, fijne stalhouder, en meerdere pensionpaarden. op deze stal hadden we het goed naar ons zin, slecht hooi werd gewoon weggegooid, paarden stonden er netjes bij en het was er gezellig. helaas viel de winter erg tegen, alles liep onder water en stalgenoten kwamen niet opdagen als de paarden naar buiten moesten (ik vind het een vereiste dat mijn paard buiten komt overdag, dus wij gingen 's morgens om half 7 naar stal en om half 10 's avonds nog eens), waardoor wij elke dag alle paarden buiten en binnen zetten. vlak voor de winter had ik er nog een pony bijgekocht, en die stond samen met mijn andere pony op een apart landje (van een buurman), en zij bleven ook gewoon buiten.
de bak, en de stukken land voor de paarden liepen helemaal onder, 24/7 buiten kon gewoon niet meer.
ondertussen had mijn zusje ook een paardje dus we deden wel alles met ons tweeën.
maar goed, toen het weer beter werd dachten we dat het wel los zou lopen, maar tot laat in de lente bleef het land echt slecht...
ook vroeg de stalhouder steeds meer van ons, en ik vind het heerlijk om lekker bezig te zijn, de boel schilderen, hekken repareren of compleet nieuwe heiningen optrekken; geen probleem. maar op een gegeven moment liep het de spuigaten uit, we waren alleen maar bezig met weiden en klussen, rijden en andere leuke dingen met de paarden doen kwam er haast niet meer van. omdat het land nog steeds nat werd bij elke flinke bui, moesten er dan weer hier, dan weer daar weides gezet worden op een naburig braakliggend terrein wat de stalhouder mocht gebruiken. toen het droog was hadden de paarden daar overigens wel een hoop lol.
het was een fijne stalling, maar we zagen erg op tegen de volgende winter met zo'n nattigheid, plus alle klussen buiten onze eigen dieren om, dus zijn we verhuisd.

Stal 4: voor ons de perfecte stalling. Faram en de haf van mijn zusje, Mone, kwamen hier in een kudde na een gewenningsperiode van een dikke maand, Faram's eerste drie stallingen waren allemaal in hetzelfde buurtje, maar deze ligt aan de andere kant van de wijk en hij vond het erg moeilijk om te wennen. toen het allemaal wat bezonken was gingen ze in een kudde, waar ze nog steeds staan. een leuke, gemengde kudde van zes paarden in totaal.
Flicka en Snatje maakte het allemaal niets uit, na de eerste nacht was Flicka duidelijk opgelucht dat ik er nog was (zie ook Flicka's verleden), maar toen dat duidelijk was vond ze het ook gelijk allemaal best. Snatje volgt Flicka, dus die paste zich net zo makkelijk aan.
er staan hier 27 paarden, verdeeld over 5 vaste groepen, alle met een gigantisch stuk land ter beschikking. 12 van deze paarden gaan in de winter 's nachts op stal, de onze staan 24/7 buiten, met onbeperkt hooi. de sfeer op stal is leuk, de liefde voor de paarden is er geweldig, en de omgang met de paarden is fijn. toen we hier gingen kijken viel gewoon op dat de paarden goed in hun vel zitten, attent, vrolijk, vriendelijk naar mensen en gelukkig zijn. dat vind ik het belangrijkste. de stalhouder is een man met begrip voor zijn dieren, zoals je ze niet zo gek vaak ziet in deze omgeving.
de faciliteiten zijn goed, er is een goede bak die regelmatig gesleept wordt, en daarnaast is er een kleinere bak en nog een longeercirkel, allemaal verlicht.

Faram had het even moeilijk met de grote verandering, maar gaat nu lekker, dus ik hoop dat we hier nog heel lang kunnen blijven.

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:20

Paard 1:
Stal 1: Daar heb ik mijn pony gekocht vanuit de manegeles, heb daar ongeveer een jaar gestaan
en we moesten toen weg omdat de manege gesloopt werd om huizen neer te zetten.
Stal 2: Was een tussenstation tot de volgende stal want die was nog in aanbouw.
daar hebben we een half jaar gestaan en in voorgevoel van mn oom weggegaan.. een week
later stond de stal in de hens.
stal 3: Daar hebben we 6 jaar gestaan,altijd zeer naar mn zin gehad maar omdat ik een paard erbij
kreeg zijn we daar weggegaan. Ik had daarbij ook een eigen instructrice en dat mocht daar
niet.
Stal 4: Daar sta ik nu nog steeds, een hele mooie dressuurstal die alles biedt wat ik nodig heb en
ook alles voor je paard doet, zolang die maar goed staat.

Paard 2:

Stal 1: De opfok
Stal 2: Ingereden ergens in brabant
Stal 3: de handelsstal waar ik hem aangekocht heb
Stal 4: Daar heeft hij 2 weken op het land gestaan maar dat was geen succes, heel t land stond
op zn kop.
Stal 5: De stal waar hij nu staat, dezelfde stal als mijn andere paard. Ik hoop daar nog lang te staan!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:26

Ik heb ook op een paar stallen gestaan.
De 1ste ben ik weggegaan, omdat ik verhuist ben en de reistijd gewoon te lang werd.
De 2e stal werd er een potje van gemaakt, te weinig voer, smerige stallen, waardoor hij rotstraal heeft gekregen. Boos!

Sta nu op een ideale stal.
Ik mag het gewoon beschouwen als eigen.
Zelfs als er iemand bij zou komen, mag ik beslissen of ik die persoon wel of niet op stal wil.
niet dat ik daar zo moeilijk in ben

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:06

Ik ben in de 10 jaar dat ik nu een eigen paard heb, meerdere malen van stal gewisseld. Maar nog nooit omdat de stal niet beviel of er slechte afspraken werden gemaakt.
Bij mij ging het op 1x na altijd om verhuizing van mijzelf, waardoor ik mijn paard moest meenemen.

Slechts 1x ben ik door ruzie van een stal vertrokken. Was op zich een prima stal met goede faciliteiten en leuke mensen. Totdat die mensen de fout maakten om mijn paard zonder mijn medeweten uit te lenen aan iemand anders. Daar was ik niet van gedient en ik ben opgestapt toen ik daar achter kwam.

Half januari ga ik van stal wisselen en ook deze keer niet wegens slechte ervaringen. Alleen sta ik nu op een stal waar ik vrij veel zelf moet doen, en door mijn werk kom ik dan naar mijn zin niet genoeg toe aan echt met mijn paard bezig zijn.